Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2013

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

genius
Senior lid
Senior lid

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2013

Bericht door genius » 04 apr 2012, 20:02

Ilosab schreef:Ik hoop dat Nederland wel weer een 2 euromunt gaat uitgeven. Bijna ieder land doet het (met de nadruk op bijna) dus waarom moeten ze hier achterblijven? Ze verdienen er genoeg aan en er is genoeg animo voor dus waarom dan niet. We wachten het maar af.

Gr. Alfred
Gezien het uitgiftebeleid van de KNM kunnen ze het beter laten.
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 apr 2012, 20:06

Ik snap je reactie genius. Maar voor de Nederlanders is er gemakkelijk aan te komen, tegen de 'normale' verzendkosten van de KNM.

Wat mij betreft mogen ze het juist wel doen. Ik denk alleen niet dat de buitenlandse verzamelaars er heel blij mee zullen zijn.

Voorwaarde is wel dat het munten zijn met echte thema's en niet maar munten worden geslagen om het uitgeven. Het thema moet de munt verantwoorden :knipoog:

groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 04 apr 2012, 20:18

euromunter schreef:Ik snap je reactie genius. Maar voor de Nederlanders is er gemakkelijk aan te komen, tegen de 'normale' verzendkosten van de KNM.
Nouja als je als verzamelaar 's nachts of 's morgens tegen werknemer onvriendelijke tijden online moet zijn om de mogelijkheid te hebben, om gedurende een uur bepaalde 2 Euro gerelateerde producten te kunnen bestellen. Waarna de KNM dan trots vermeld dat alles binnen een uur is uitverkocht. Of (afhankelijk van je woonplaats) door half Nederland moet reizen om eventueel een proofmunt te kunnen bemachtigen. Dan doe je als enigste officiele producent van Nederlandse Euromunten toch iets verkeerd.

Verzendkosten mogen dan wel normaal zijn, maar als je meer dan de 2 "toegestaane" munten wilt hebben voor b.v. je ruilpartners dan heb je ook als Nederlander grote problemen.
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 05 apr 2012, 08:11

Je kon meerdere dagen gewoon telefonisch je bestelling plaatsen. Online bestellen was het inderdaad een drama!

Als je (veel) ruilcontacten hebt is het inderdaad beroerd dat je maar 2 munten mag bestellen. Als je dan al op de duurdere rollen bent aangewezen, kan ik me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt...

Maar dat Nederland in de toekomst 2 euro herdenkingsmunten gaat uitgeven staat vast. Vraag is of ze het bij 1 per jaar houden?

Ben ook echt benieuwd waar deze nieuwe regel toe gaat lei(ij)den... Als de ministaatjes gaan besluiten er 2 per jaar uit te geven, dan is dat niet bevorderlijk voor het budget :eeeh:

groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 05 apr 2012, 09:07

euromunter schreef:Je kon meerdere dagen gewoon telefonisch je bestelling plaatsen. Online bestellen was het inderdaad een drama!
Dit werd helaas niet door de KNM gecommuniceert. Tevens zullen daar denk ik weinig mensen gebruik van hebben gemaakt als er online staat dat het uitverkocht ist. Maar dit is een andere discussie. :)
euromunter schreef:Als de ministaatjes gaan besluiten er 2 per jaar uit te geven, dan is dat niet bevorderlijk voor het budget :eeeh:
Zeker gezien de oplage dan waarschijnlijk gehalveerd gaat (moeten) worden, want ik denk niet dat het aanpassen van de regel ertoe leid dat de ministaatjes, ca. 200.000 Euro (100.000 munten) meer per jaar mogen uitgeven.
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 06 apr 2012, 09:34

Dat laatste wat jij vermeld slaat op het gedeelte wat wordt geslagen voor de verzamelaars. Maar ze kunnen de munten ook ddels voor de circulatie gaan slaan om dit effect/gevolg op te heffen!

Ze slaan er 80.000 voor een blister en 120.000 per munt op een voor de circulatie bedoelde munt (bijvoorbeeld)....

groeten Paul

Reinout de Vries
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Reinout de Vries » 10 apr 2012, 15:53

Inderdaad geeft de KNM rondom de viering 200 jaar Koninkrijk in 2012, 2013, 2014 en 2015 een serie munten rond dit thema uitgeven. De munten zullen de thema's verbeelden die het kabinet heeft meegegeven aan het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, zoals democratie, rechtsstaat en grondwet. Hier is meer informatie: http://www.200jaarkoninkrijk.nl/Doorlop ... van-munten

Reinout de Vries
Projectbureau 200 jaar Koninkrijk

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 10 apr 2012, 17:40

Reinout de Vries schreef:Inderdaad geeft de KNM rondom de viering 200 jaar Koninkrijk in 2012, 2013, 2014 en 2015 een serie munten rond dit thema uitgeven. De munten zullen de thema's verbeelden die het kabinet heeft meegegeven aan het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, zoals democratie, rechtsstaat en grondwet. Hier is meer informatie: ://.200jaarkoninkrijk.nl/Doorlopend-programma/het-slaan-van-munten

Reinout de Vries
Projectbureau 200 jaar Koninkrijk
Komen van deze serie ook 2 euromunten cc uit. Of worden er nu setjes gemaakt net zoals de dag van de munt serie?
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 10 apr 2012, 19:00

Finny schreef:Komen van deze serie ook 2 euromunten cc uit. Of worden er nu setjes gemaakt net zoals de dag van de munt serie?
Wellicht dat we volgende maand meer weten als de KNM een "speciale uitgifte" heeft, tot op heden weet niemand nog wat het gaat worden opties - €2cc - €10,- munt of een Zilveren penning (waar de munten verzamelaar natuurlijk niet op zitten te wachten)

Wellicht dat Reinout al wat meer mag zeggen ???
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 10 apr 2012, 19:27

Er wordt gesproken over nieuwe uitgiften, dat hoeft persé nog geen munt te zijn, kan ook een penning worden. Ik ben benieuwd, ik hoop een munt maar ik vrees het ergste.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 10 apr 2012, 19:41

Horen deze laatste berichten niet bij 'Uitgiften Nederland 2012' http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=77&t=9083 :dizzie: ?
Misschien zijn ze even te verhuizen?

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 10 apr 2012, 20:23

Kan, gaat over Nederland 2012 t/m 2015 zoals we al wisten.

In dit topic gaat het ook over deze serie. Op Facebok heeft KNM aangegeven dat er geen 2 euro herdenkingsmunt (nationale) staat gepland (!) voor 2012, dus vanaf 2013 zal deze serie dan starten.

Ik ben eigenlijk veel nieuwsgieriger of ons nieuwe lid Reinout de Vries wat meer kan vertellen over de komende serie en dan met name de 2 euro herdenkingsmunten. Worden het er ook 2 per jaar? De KNM is inmiddels ook op de hoogte van deze mogelijkheden en voorstellen :knipoog:

Reinout de Vries
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Reinout de Vries » 18 apr 2012, 12:10

Helaas. Ik heb nog geen idee wat voor munten er komen, ook omdat dat nog helemaal niet bekend is. Daarover wordt pas in de loop van het jaar echt meer bekend.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 18 apr 2012, 19:40

Reinout de Vries schreef:Helaas. Ik heb nog geen idee wat voor munten er komen, ook omdat dat nog helemaal niet bekend is. Daarover wordt pas in de loop van het jaar echt meer bekend.
Er is al wel wat bekend. Dit mag alleen nog niet publiekelijk worden gemaakt, zoals de thema's bij welke waarden.
Het is nog niet definitief welke onderwerpen / thema's op de 2 euro herdenkingsmunt(en) komen te staan.

Maar helemaal niets bekend, dat kun je mij niet wijs maken :knipoog:

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 25 apr 2012, 19:41

Deutsches Münzen Magazin schrijft:

Zum 50. Jahrestag der deutsch-französischen Freundschaft soll es 2013 eine zusätzliche 2-Euro-Gedenkmünze der beiden Nachbarländer geben. Ob das Design bis auf die Prägezeichen identisch sein wird oder ob es ein übereinstimmendes Bildmotiv mit unterschiedlichen Inschriften in nationaler Sprache geben wird, darüber wurde bei Redaktionsschluss noch beraten. Als sicher gilt jedoch, dass die Porträts von Staatspräsident Charles de Gaulle und Bundeskanzler Konrad Adenauer dargestellt werden sollen, die den Vertrag zur deutsch-französischen Zusammenarbeit am 22. Januar 1963 im Pariser Élysée-Palast mit ihren Unterschriften besiegelten.
Deutsches Münzen Magazin schrijft:

2013: Erste deutsch-französische Gemeinschaftsmünze

Wolfgang Erzinger, Herausgeber Deutsches Münzen Magazin.

In drei Kriegen haben Deutschland und Frankreich innerhalb einer Generation gegeneinander gekämpft: 1870-71, im Ersten und im Zweiten Weltkrieg. Heute gehen die deutsche Bundeskanzlerin und der französische Staatspräsident gemeinsam als „Merkozy“ in Europa voran. Aus Erbfeinden sind Freunde geworden. Entscheidenden Anteil an dieser Entwicklung haben Konrad Adenauer und Charles de Gaulle. Sie unterzeichneten am 22. Januar 1963 im Pariser Élysée-Palast den Vertrag über die deutsch-französische Zusammenarbeit.

Im nächsten Januar jährt sich dieses wahrhaft historische Ereignis zum 50. Mal. Und es wird der würdige Anlass sein für eine numismatische Premiere: die erste deutsch-französische Gemeinschaftsmünze. Weder zu Zeiten als noch Mark und Franc galten, noch in der Euro-Ära gab es eine offizielle Münze, die in beiden Nachbarstaaten motivgleich erschienen wäre. Lediglich bei den Europa-Gemeinschaftsausgaben, wie 2012 „10 Jahre Euro-Bargeld“, gab es wie von allen anderen Euro-Mitgliedern auch identische Bildmotive.

Nein, die geplante Gemeinschaftsmünze zum Élysée-Vertag ist eine echte Premiere in der Münzgeschichte der beiden Nachbarstaaten. Als 2-Euro-Gedenkmünze dürfte es sie nach geltender Rechtslage aber eigentlich gar nicht geben, denn es ist – mit Ausnahme der Europaserien-Jahre – pro Land nur eine derartige Ausgabe pro Jahr gestattet. Bundesfinanzminister Wolfgang Schäuble persönlich hat sich auf dem Weltwirtschaftsforum in Davos für das Projekt stark gemacht und auf höchster Ebene eine Zusage bekommen. Im Juni soll die Verordnung geändert werden, wenn der EU-Kommission die Münzentwürfe vorgelegt werden.

Eine hochrangige Delegation aus Frankreich war Ende März nach Berlin gereist und hat sich mit den beteiligten deutschen Stellen auf die wesentlichen Bestandteile des Motivs verständigt: Porträts von Adenauer und de Gaulle samt Signaturen und zweisprachig „50. Jahrestag Élysée-Vertrag“ als Inschrift. Künstler aus Deutschland und Frankreich sollen aus diesen Vorgaben jetzt jeweils fünf Entwürfe entwickeln, über die schließlich abgestimmt wird. Wir haben schon mal eine Retusche erstellt, wie das Ganze aussehen könnte.

So unscheinbar sie auch daherkommen mag, die erste deutsch-französische Gemeinschaftsmünze ist ein Markstein in der Geldgeschichte beider Länder, ein numismatischer Zeitzeuge des Friedens und der gutnachbarlichen Beziehungen zu Beginn des 21. Jahrhunderts.
Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 jun 2012, 09:36

Het ontwerp van Slovenië voor 2013!

Afbeelding
Het ontwerp komt van de hand van Matevž Zalar.

Zie ook: http://bsi.si/en/banknotes-and-coins.as ... naId=15375

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 jun 2012, 09:39

En de nummers 2 en 3 in de designwedstrijd.

Nummer 2, Mohor Kordež.
Afbeelding

Nummer 3, Studiobotas.
Afbeelding

Was ik toch voor nummer 2 of 3 gegaan... :?

groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 11 jun 2012, 09:40

Ik wist niet dat het onderwerp 41 jaar email was? Lijkt net een apenstaart (@).

Wat een afschuwelijk ontwerp. Alsof ze een blinde, demente bejaarde een potlood in de handen hebben geduwd en gezegd hebben: 'maak jij maar het ontwerp'.

Geen goed woord voor dit ontwerp over, met vlag en wimpel het afschuwelijkse ontwerp wat ik ooit heb gezien.

Of is het een gehoortapparaat?

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 jun 2012, 09:44

Zo te zien moet het de toegang van de grot voorstellen.

Het is niet het meest lelijke ontwerp vind ik. Maar ik had mij er iets anders bij voorgesteld. Was eerder voor nummer 3 gegaan, is ook iets duidelijker.

Simpel ontwerp, we zullen volgend jaar zien hoe het op de munt uitkomt!

groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 11 jun 2012, 09:47

Dan ben jij erg positief erover! :P

Ik vind het meer het achterwerk van een aap lijken.

Ik vind persoonlijk nummer 2 wel wat hebben, jammer dat ik nooit te weten ga komen hoe dit op een munt eruit zou gaan zien.

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 11 jun 2012, 09:49

Over smaken valt niet te twisten zeker, ;)
Persoonlijk vind ik dit best nog wel een goed ontwerp in al zijn eenvoud, stilering. Ik zie er in elk geval hetzelfde in als Paul, zeker als je de vergelijking maakt met het derde ontwerp. Maar ik ben dan ook grote fan van de Finse munten, waar je dit soort eenvoud ook al eens in terugvind (bv. 2011). Liever geen overbodige drukte dus voor mij (zoals mijn naam ook al doet vermoeden :lol: )! ;)

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 jun 2012, 09:51

Als je maar lang genoeg blijft kijken zie je er genoeg in, ook dingen die ik gezien de jeugdige leeftijd van sommige leden / bezoekers niet zal vermelden :silent:

En dat maakt het ontwerp inderdaad we leen raar ontwerp. Ik snap niet dat ze niet voor nummer 2 of 3 zijn gegaan. Nummer 3 omdat deze veel duidelijker is, nummer 2 ook, maar deze zal op de munt helemaal mooi uitkomen.

Jammer dat ze de verzamelaars niet een keuze laten maken uit deze 3 ontwerpen :eeeh:

groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 11 jun 2012, 11:22

Een hoorapparaat kan ik er inderdaad ook wel uit maken xD

Voor mij persoonlijk zou het nummer 3 geworden zijn maar ach..
Het is precies wat TE eenvoudig dit design nu.. Maarja, een nieuwe munt is een nieuwe munt! We hebben reeds al enkele prachtige stukken in de verzameling zitten, ze kunnen niet allemaal zo mooi zijn!
euromunter schreef:Als je maar lang genoeg blijft kijken zie je er genoeg in, ook dingen die ik gezien de jeugdige leeftijd van sommige leden / bezoekers niet zal vermelden :silent:
Als je a zegt, moet je ook b zeggen eh :lollig:

mvg kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 jun 2012, 11:30

Ik deel de mening van Paul, eerst maar eens zien hoe het ontwerp er op een echte munt uitziet, Slovenië is daar af en toe best verrassend in. Nummer 2 vind ik typisch een ontwerp voor KNM, kunnen ze mooi nieuwe technieken in verwerken ;)
Nummer 3 ziet er het meest duidelijk uit, maar dat zou juist op een echte munt wel eens kunnen tegenvallen.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 jun 2012, 21:07

Daniël schreef:Ik vind persoonlijk nummer 2 wel wat hebben
Dat was ook de keuze van mijn Sloveense ruilcontact, helaas had hij maar 1 van de 7 stemmen...

Luit

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”