Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2013

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2013

Bericht door numisfreund » 22 feb 2012, 12:56

numisfreund schreef:Ik heb net deze mail an het "Bundesministerium der Finanzen" van Duitsland gestuurd:

(....)

Zodra ik antwoord heb, zal ik het ook hier posten!
... en net kwam deze antwoord uit Berlijn:

Sehr geehrter Herr xxx,

Danke für Ihre Anfrage (Ihre Mail v. 21.02.12).

Zu Ihren Fragen teile ich Ihnen zusammenfassend Folgendes mit:

Es ist richtig, dass aus Anlaß der Unterzeichnung des Elysee-Vertrages (Dt-frz- Freundschaft) vor 50 Jahren sowohl Frankreich als auch Deutschland die Herausgabe einer 2€- Gedenkmünze planen.
Weitere Einzelheiten bedürfen noch der Absprache.

Im Hinblick auf die bevorstehenden Änderungen europäischen Rechts ( Vorschlag für eine Verordnung des EP und des Rates über die Ausgabe von Münzen – KOM (2011) 295 endg. - Art. 4) wird von der Zulässigkeit einer zweiten deutschen 2 € -Gedenkmünze ausgegangen.

Im Übrigen existiert derzeit nur eine Empfehlung der EU-Kommission (Recommendation 2009/23/ EC), aber keine zwingende Vorschrift, die die Ausgabe von mehreren 2€-Gedenkmünzen verbieten würde.

Mit freundlichen Grüßen
I... G...
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 feb 2012, 18:01

Dus dan kunnen we in de toekomst dit vaker gaan verwachten... Als het hek eenmaal van de dam is...

Kijken hoe dit uit gaat pakken :eeeh:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 feb 2012, 18:34

In plaats van 5 worden het er dus 10 ieder jaar, zo komt je album wel vol lijkt me.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 feb 2012, 19:10

En dan heb je het dus alleen over Duitsland...

Als dit kan en wordt toegelaten, kan het zomaar zijn dat er in 2014 een gezamenlijke uitgifte volgt van Cyprus, Estland, Malta, Slovenië en Slowakije wanneer zij 10 jaar bij de EU zijn aangesloten. En eventueel Letland en Litouwen wanneer zij in 2014 tot de eurozone kunnen en mogen toetreden...

Misschien een niet al te goed voorbeeld, aangezien Slowakije deze munt al heeft aangekondigd en Slovenië jaarlijks volgens de Sloveense wet maar één 2 euro herdenkingsmunt mag uitgeven. Cyprus zal niet in 2014 opeens meerdere 2 euro herdenkingsmunten uitgeven, maar toch...

En ik zit echt niet te wachten op munten met hetzelfde ontwerp. Eerlijk gezegd heb ik het al gehad met de 10 jaar euro munten... En dan te bedenken dat ik de complete set nog moet binnenkrijgen... :wtf: !

Ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en of Frankrijk naast deze munt nog een nationale 2 euromunt uit gaat geven. Er zijn toch mooie thema's voor Frankrijk in 2013!
euromunter schreef:

Mogelijke thema's voor 2013:

...
Frankrijk: 100ste Tour de France
Frankrijk: 100ste geboortedag van Aimé Césaire
Frankrijk: Jeux de la Francophonie 2013 in Nice
Frankrijk: Marseille, culturele hoofdstad van Europa
Frankrijk: 50 jaar vriendschapsverdrag tussen Frankrijk en Duitsland.
Frankrijk: 500 jaar Slag bij Guinegate.
Groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 22 feb 2012, 19:12

Dit vind ik dan ook niet echt een fantastisch idee, graag zie ik ook eens wat variatie in mijn collectie. Akkoord dat collecties als VVR en EMU en nu TJE in een maal te zien wel een leuk zicht heeft, maar dit moet mijn gehele collectie niet gaan innemen vind Ik..

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 feb 2012, 19:21

Met name dit:
numisfreund schreef:Im Hinblick auf die bevorstehenden Änderungen europäischen Rechts ( Vorschlag für eine Verordnung des EP und des Rates über die Ausgabe von Münzen – KOM (2011) 295 endg. - Art. 4) wird von der Zulässigkeit einer zweiten deutschen 2 € -Gedenkmünze ausgegangen.

Im Übrigen existiert derzeit nur eine Empfehlung der EU-Kommission (Recommendation 2009/23/ EC), aber keine zwingende Vorschrift, die die Ausgabe von mehreren 2€-Gedenkmünzen verbieten würde.
:arrow: Google translate:

Met het oog op de komende veranderingen in de Europese wetgeving (Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de uitgifte van munten - COM (2011) 295 definitief - artikel 4) zal gebaseerd zijn op de ontvankelijkheid van een tweede Duitse herdenkingsmunt van € 2.

Daarnaast is op dit moment is er slechts een aanbeveling van de Europese Commissie (Aanbeveling 2009/23 / EG), maar niet een verplichte regel dat de uitgifte van een aantal 2 € herdenkingsmunten zou verbieden.

Zitten we wel te wachten op dergelijke wijzigingen in de wetgeving? Naar mijn mening is één 2 euro herdenkingsmunt per jaar wel genoeg. En zo af en toe een gemeenschappelijke. Ook het benadrukken van een aanbeveling is geen verplichte regel.

Op het moment dat er meerdere 2 euro herdenkingsmunten per land per jaar mogen worden uitgegeven, moet je geen situaties gaan krijgen met de oplages en het beleid wat gevoerd wordt bij sommige landen / munthuizen. 1 keer per jaar is te doen, maar liever niet vaker. In de Verenigde Staten van Amerika verschijnen jaarlijks 5 state quarters, deze zijn makkelijke tegen nominale waarde te verkrijgen. Nu moet ik terugdenken aan de opmerking van Luit dat voor iedereen (of inwoner van het desbetreffende land) de mogelijkheid moet bestaan om een UNC-munt tegen nominale waarde te kunnen verkrijgen. Het kunnen best dure geintjes worden op deze manier.

Maar laten we rustig afwachten. 2013 is nog een wel eindje weg! We hebben nog vele thema's en ontwerpen tegoed!

groeten Paul

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 22 feb 2012, 20:00

Van mij mag Duitsland 5 verschillende herdenkingsmunten per jaar gaan uitgeven, maar dan niet allemaal 5x maar slechts 1x, net als bij de Duitse 10 euromunten.

Luit

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 22 feb 2012, 20:04

euromunter schreef:En ik zit echt niet te wachten op munten met hetzelfde ontwerp. Eerlijk gezegd heb ik het al gehad met de 10 jaar euro munten...
Yosoyke schreef:Dit vind ik dan ook niet echt een fantastisch idee, graag zie ik ook eens wat variatie in mijn collectie.
Het is toch geen verplichting zo een munt in een collectie op te nehmen. Als je iets niet bevalt sla je het toch gewoon over? Zpu er niet aan willen denken met tegenzin munten in der verzameling op te moeten nemen....
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 feb 2012, 20:09

Ik heb er nu (nog) veel lol in. Inderdaad, je hebt volkomen gelijk, ik moet er ook niet aan denken. Tot nu toe wil ik graag compleet blijven. Hoewel ik met Monaco vorig jaar even heb getwijfeld, omdat ik niet weet waar het ophoudt.

Wat Luit zegt is eigenlijk wel een goed idee :klap: :klap: :klap: Per munthuis één 2 euro herdenkingsmunt slaan, dus 5 verschillende! Beter dan de huidige ADFGJ reeksen :knipoog:

Maar serieus: ik zie niet op meerdere munten te wachten per land, helemaal niet gezien de ontwikkelingen op het gebied van uitgifte en oplages. Dat is mijn persoonlijke mening. Dan zal toch we leen keer het punt komen dat ik het niet speciaal meer vind en de lol / spanning / charme ervan afgaat. Gelukkig zijn er nog genoeg andere verzamelgebieden...

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 22 feb 2012, 20:16

genius schreef:
Yosoyke schreef:Dit vind ik dan ook niet echt een fantastisch idee, graag zie ik ook eens wat variatie in mijn collectie.
Het is toch geen verplichting zo een munt in een collectie op te nehmen. Als je iets niet bevalt sla je het toch gewoon over? Zpu er niet aan willen denken met tegenzin munten in der verzameling op te moeten nemen....
Oooh nenenee hoor! Ik schaf de munten zeker niet met tegenzin aan hoor ! Ik verzamel ze nog steeds met evenveel liefde. Maar het kan geen kwaad om wat diversiteit in de munten terug te vinden toch?

Plus net als Paul zit ik dan ook niet echt te wachten op verschillende herdenkingsmunten per land.. dan begint het spelletje echt maar zeker met de oplages..

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 22 feb 2012, 21:27

Tja, ook ik vrees daarvoor. Een eerste teken aan de wand vind ik dit jaar al de aangekondigde oplage van de tweede Franse euro, 1 miljoen exemplaren. Dat is slechts een tiende van de andere CC's, dus ik stel me daar toch heel wat vragen bij. Het lijkt me veel te weinig voor een land als Frankrijk.
Ook voor een circulatieverzamelaar is dit dus geen best vooruitzicht, want welke landen resten er dan nog met een kans om ze echt volledig bij elkaar te sprokkelen. :( Het lijkt er op dat enkel België zelf me nog zal resten, en met een beetje geluk ook Nederland. Duitsland was al vrij hopeloos als je de lettertjes in rekening brengt, dankzij de vroege A'tjes en J'tjes (2007, 2008).

Diversiteit is dus ok, maar dan graag met realistische aantallen, niet enkel gericht op verzamelwaarde,...

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 23 feb 2012, 22:11

Hier het Zittingsdocument van het EUROPEES PARLEMENT 2009 – 2014 van 7-12-2011, waar het voorstel uit komt, in toekomst elk half jaar een 2-€-CC uittegeven:

Zittingdocument

zie speciaal:

Amendement 13
Voorstel voor een verordening
Artikel 5 – lid 1 – inleidend gedeelte

1. Elke deelnemende lidstaat mag per
halfjaar slechts één voor circulatie
bestemde euroherdenkingsmunt uitgeven,
behalve in gevallen waarin:

@ euromunter / Paul: Misschien is het mogelijk, hier een nieuwe Thread te instaleren met een "Umfrage" (ik weet net het nederlandse woord niet), zoals ik het in het Deutsches Münzenforum www.muenzen.net gedaan heb.

Zie hier: http://www.emuenzen.de/forum/2-euro-ged ... ietes.html

Bij ons in Duitsland hebben in twee fora inmiddels 65 leden hun stem afgegeven. 85 % wensen geen verandering, dus liefst maar max. 1 munt per jaar en land en af en toe een gemeenschappelijke munt - zo als nu ...!!!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 24 feb 2012, 08:32

Vooralsnog is het slechts een voorstel. Ik denk niet dat het veel zin heeft om een dergelijke poll te beginnen, gezien de reacties tot nu toe weet ik de uitslag wel.

Ik zie ook niet in waarom elk half jaar... Volgende stap is 1 keer per kwartaal en daarop volgend 1 keer per maand...

groeten Paul

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 24 feb 2012, 09:02

Persoonlijk denk ik dat meerdere 2 euro CC munten per land per jaar er voor zorgt dat een verzameling voor de meeste verzamelaars te duur en te veel wordt, waardoor mensen af gaan haken met verzamelen.
En precies zoals Paul al aangeeft, waar is dan het einde?
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 27 feb 2012, 10:11

Collecteuro's schreef: En precies zoals Paul al aangeeft, waar is dan het einde?
Dat einde komt in zicht als de ECB 1 en 2 Eurobiljetten gaat uitgeven. Die zijn natuurlijk veel goedkoper te produceren dan munten. Ik denk dat de bevolking er geen probleem mee heeft, in de VS gebruikt de bevolking ook bij voorkeur 1 Dollar biljetten. Een proef met Dollar munten had daar geen succes. De mensen wilden er niet aan. En biljetten en munten naast elkaar?? Dat lijkt me niet reëel. Dus als de munten uit het betaalverkeer verdwijnen, wat is dan nog de status van de 2 Euro herdenkingsmunten?
Dus ik vind het uitgeven van biljetten een veel grotere bedreiging voor het 2 Euro verzamelgebied, dan het verhogen van de uitgifte frequentie.

Thomas

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 27 feb 2012, 10:28

resparvae schreef:
Collecteuro's schreef: En precies zoals Paul al aangeeft, waar is dan het einde?
Dat einde komt in zicht als de ECB 1 en 2 Eurobiljetten gaat uitgeven. Die zijn natuurlijk veel goedkoper te produceren dan munten.
Een biljet mag in productie misschien minder kosten, echter gaat een biljet ook maar een half jaar me, en een munt 15-20 jaar. Dus het verhaaltje van goedkoper gaat niet op. Vandaar dat de VS (onsuccessvol) probeert de dollar biljeten door munten te vervangen.

Tevens verliezen de staaten bakken met geld, omdat biljeten door de ECB worden uitgegeven en munten door de staat (die door de productie van munten ook geld verdient).
123

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 feb 2012, 15:44

genius schreef:Een biljet mag in productie misschien minder kosten, echter gaat een biljet ook maar een half jaar me, en een munt 15-20 jaar. Dus het verhaaltje van goedkoper gaat niet op. Vandaar dat de VS (onsuccessvol) probeert de dollar biljeten door munten te vervangen.
Volgens mij gaat een biljet toch echt wel wat langer mee, de 5 euro biljetten naar ik meen 2 jaar en de rest langer... Maar dat is weer een hele andere discussie die we hier maar niet zullen voeren. Wellicht leuk om elders op de juiste plek deze zaken een uit te zoeken? Er is zat over geschreven, waaronder het verlengen van de levensduur d.m.v. een vernislaag, zoals ook bij de guldenbiljetten gebeurde.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 feb 2012, 16:17

Feit is in ieder geval wel dat naarmate biljetten een lagere waarde hebben ze ook minder lang mee gaan.
In ieder geval is ook in vrijwel alle gevallen het gebruik van munten economisch voordeliger door de lange levensduur.

Luit

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 27 feb 2012, 18:34

llinde schreef:Feit is in ieder geval wel dat naarmate biljetten een lagere waarde hebben ze ook minder lang mee gaan.
In ieder geval is ook in vrijwel alle gevallen het gebruik van munten economisch voordeliger door de lange levensduur.

Luit
Dan blijft des te meer de vraag waarom de ECB deze biljetten zou willen invoeren?

Thomas

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 feb 2012, 19:17

Een aantal eurolanden is niet zo erg gewend aan munten met een toch relatief grote waarde.
Een biljet van 1 of 2 euro geeft dan het gevoel dat je iets waardevollers in handen hebt.
Wij waren hier in Nederland met ons vijfje daar al lang aan gewend, maar in Italië bijvoorbeeld was dat een heel ander verhaal.

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 apr 2012, 19:35

Duitsland brengt in 2013 twee 2 euro herdenkingsmunten uit. In het programma wat Münze Berlin op Facebook presenteert als het officiële programma valt te lezen dat de munten vlak na elkaar uit worden gebracht! Van 1 per half jaar is niet echt sprake. Het zijn er dan gewoon 2 per kalenderjaar.
Münze Berlin schreef op Facebook:

2 Euro Münze “50 Jahre Elyseé-Vertrag” – 22. Januar 2013 (Di)
2 Euro Münze “Baden-Württemberg” – 1. Februar 2013 (Fr)
Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 apr 2012, 19:38

Nou, ik neem aan weer met 5 letters dus dat zijn alweer 10 aanvullingen voor het album. Als de prijs hetzelfde blijft als in de afgelopen jaren dan heb ik er geen probleem mee.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 apr 2012, 19:47

Ik verwacht geen spectaculaire dalingen in de oplages van Duitsland, dus wat dat betreft zullen de prijzen normaal zijn.

Ik vraag me alleen af wat andere landen gaan doen. Het is natuurlijk ook wel interessant wat Nederland gaat doen. Er zijn genoeg thema's voor twee nationale 2 euro herdenkingsmunten binnen het kader van de vieringen 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden.

We wachten af :knipoog:

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 04 apr 2012, 19:49

Om ze via circulatie te verzamelen, da's weer wat anders. Voorlopig ook nog geen enkele van de 10 2012-exemplaartjes. Maar ach, het maakt het weer wat spannender. :roll:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 apr 2012, 20:00

Ik hoop dat Nederland wel weer een 2 euromunt gaat uitgeven. Bijna ieder land doet het (met de nadruk op bijna) dus waarom moeten ze hier achterblijven? Ze verdienen er genoeg aan en er is genoeg animo voor dus waarom dan niet. We wachten het maar af.

Gr. Alfred

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”