Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2013

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

stilte
Senior lid
Senior lid

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2013

Bericht door stilte » 03 aug 2012, 18:41

Ilosab schreef:Nou, als wielerliefhebber is dat een geweldig bericht dat er een speciale editie komt vanwege 100 jaar Ronde van Vlaanderen. Nu maar hopen dat de munt er een beetje " crescendo " uit gaat zien.
Mooi bericht Paul.
En nog geen reaktie van onze Belgische vrienden. Die zijn de teleurstellingen van de Olympische Spelen nog aan het verwerken. Kunnen ze wel 1 en 2 geworden zijn in de EK Poule op dit forum maar dat levert geen plak op.

Gr. Alfred
Haha, lees dit ook nu pas hoor, en ik ben niet echt zo'n sportfan, dus voor mij had het eigenlijk best een ander thema mogen zijn, maar 't geeft niet. En van die Spelen lig ik alvast niet wakker hoor, frogwink

Oh, trouwens... ik ben wel blij dat België er ook twee uitgeeft, die vang ik tenminste nog. :lol: Voor de andere landen volg ik Paul... als ze allen beginnen zoals Frankrijk met hun Abbé op maar 1 miljoen exemplaren, dan wordt het voor de circulatieverzamelaar in elk geval minder leuk.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 03 aug 2012, 22:29

euromunter schreef:Ik ben een fanatiek fan van 2 euro herdenkingsmunten, maar ik begin mij af te vragen of het er straks niet teveel worden.

Luxemburg maakt er meteen in 2012 al gebruik van, ik zie Finland dit ook nog wel doen met het thema "Helsinki 200 jaar hoofdstad van Finland".

En dan komt 2013 eraan. Zolang het ruime oplages zijn en de munten verspreid worden uitgegeven, juich ik het toe, maar ik heb een lichtelijk vrees dat het een overkill aan 2 euro herdenkingsmunten gaat worden.

Ik tel nu al:
- België: 2 stuks
- Duitsland: 2 stuks (of 10 als je de letters telt)
- Finland: minimaal 1
- Frankrijk: 2 stuks
- Griekenland: plannen er 1
- Italië: minimaal 1
- Luxemburg: 2 stuks
- Malta: 1
- Monaco: 1? (vervolg in de serie Dynastie van Monaco)
- Nederland: minimaal 1
- Portugal: minimaal 1
- San Marino: 1
- Slovenië: 1
- Slowakije: 1
- Spanje: minimaal 1 (in de UNESCO serie wordt volgend jaar maximaal 1 munt uitgegeven volgens de meest actuele berichten).
- Vaticaanstad: 1

Dit zijn er al 20 (!!!), de letter varianten van Duitsland niet meegeteld. Ik verwacht eigenlijk geen twee uitgiftes van Vaticaanstad en San Marino, maar ik zal er ook niet van staan te kijken. Italië én Finland zouden er zomaar twee uit kunnen geven, sta ik ook niet van te kijken.

Blijft het alleen stil vanuit Oostenrijk, Cyprus, Estland en Ierland. En dan voegt op 1 juli 2013 ook Andorra zich nog tot de eurozone... En ik zie alleen commerciële bedoeling bij Andorra voor het laten slaan van eigen euromunten, dus ongetwijfeld ook een 2 euro herdenkingsmunt per jaar!

Desalniettemin, als het thema klopt van de eerste herdenkingsmunt van België voor 2013, dan is dit een mooi thema. Leuk dat er ook weer eens eens sport op de 2 euromunt komt. Leuke thema's in België, bijna elk jaar weer!

Groeten Paul
Klinkt zo fantastisch, wordt echt wel een superjaartje 2013 zo :D Hopelijk een heleboel mooie ontwerpen ook te zien.. En eindelijk nog eens een nieuw land dat zich gaat mengen in de euro. Ben benieuwd wanneer de allereerste munt van Andorra tot hier zal rollen !

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Euro
Senior lid
Senior lid

Bericht door Euro » 03 aug 2012, 23:34

:kwijl: *Gaat snel de capsules reorganiseren''
De landen waar 1 bij staat zonder ''minimaal'' staat al bij vast dat het 1 munt blijft?
En ik heb er vast overheen gelezen maar de gezamenlijke uitgifte van Duitsland en Frankrijk hebben die hetzelfde ontwerp of verschillende?

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 04 aug 2012, 11:30

euromunter schreef:
Euromunten Blog schreef:

België maakt volgend jaar gebruik van de nieuwe regeling om twee nationale 2 Euro herdenkingsmunten uit te kunnen geven.

Het thema van de eerste uitgifte zal zijn „100 jaar Ronde van Vlaanderen”, die voor het eerst in het jaar 1913 verreden werd.

Van de 2e uitgifte is het thema op het moment nog niet bekend.
Ik wacht op officiële bevestiging...

groeten Paul
Die informatie komt van een medewerker van de munt/ministerie.
123

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 04 aug 2012, 11:33

Euro schreef::kwijl: *Gaat snel de capsules reorganiseren''
De landen waar 1 bij staat zonder ''minimaal'' staat al bij vast dat het 1 munt blijft?
En ik heb er vast overheen gelezen maar de gezamenlijke uitgifte van Duitsland en Frankrijk hebben die hetzelfde ontwerp of verschillende?
Het ontwerp zal waarschijnlijk gelijk zijn, maar de tekst op de munten verschillend.
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 aug 2012, 12:53

Ontwerp van Duitsland en Frankrijk zal inderdaad hetzelfde zijn. Het ontwerp komt uit het graveur atelier van Duitsland. En de tekst zal in de taal van het land op de munt verschijnen.

Op de munt komen twee portretten te staan. De portretten van oud-president de Gaulle en oud bondskanselier Adenauer zullen op de munt komen.

Wat betreft België: volgens mijn officiële informatie wordt het programma in september vastgesteld en gekeurd door het ministerie van financiën. Kan natuurlijk zijn dat dit al vaststaat en dus al medegedeeld is. Het komt dus van een officiële bron. Dus daarmee ook officieel aangekondigd.

Bedankt voor de aanvulling en informatie!

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 aug 2012, 18:04

Euro schreef:De landen waar 1 bij staat zonder ''minimaal'' staat al bij vast dat het 1 munt blijft?
Van België, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg komen er 2.

Het lijstje is van wat ik weet van de munthuizen, banken, ministeries en bronnen die zeer goed geïnformeerd zijn.

Finland heeft elk jaar nog een nationale uitgifte gehad, dus er zal er minimaal 1 worden uitgegeven. Kan zijn dat ze ervoor kiezen het hierbij te laten of toch voor 2 munten per jaar gaan. Is nog niet bekend. Dus minimaal 1.

Vanuit Griekenland heb ik vernomen dat er één 2 euro herdenkingsmunt zal worden uitgegeven in 2013. Officieel is het nog niet aangekondigd, maar de informatie komt uit zeer betrouwbare bronnen. Of er een tweede wordt uitgegeven is maar de vraag. Vooralsnog blijft het bij 1 munt.

Italië is wat betreft nationale uitgiftes ook een 'vaste waarde'. Op 2007 na hebben ze elk jaar een nationale uitgifte gedaan. Er zal er dus minimaal 1 worden uitgegeven, maar het is goed mogelijk dat het ministerie van Financiën er daar voor kiest om er twee uit te geven. Minimaal 1 uitgifte om rekening mee te houden.

Bij Luxemburg zou je minimaal 2 kunnen zetten, er is een mogelijkheid dat een derde wordt uitgegeven bij de wissel van een troon en/of overlijden van de Groothertog.

Malta is bezig met een serie. In deze serie verschijnt dus een munt in 2013. Ik denk niet dat ze nog een munt toevoegen aan het programma, maar het is absoluut niet onmogelijk.

Van Monaco verwacht ik er maar 1, de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat er twee worden uitgegeven. We mogen al blij zijn dat Monaco ook eindelijk meedoet. In de serie Dynastie van Monaco zullen jaarlijks munten worden uitgegeven. Dus i kreken op één 2 euro herdenkingsmunt.

Nederland zal in 2013 minimaal één 2 euro herdenkingsmunt uitgeven. Maar ook een tweede is niet uit te sluiten rond de vieringen van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden. Ligt in handen van de munten commissie en het ministerie van Financiën. Net als in het geval van Luxemburg kan er ook hier een wissel van troon plaatsvinden. Dus zelfs een derde is niet uit te sluiten!

Portugal heeft al één 2 euro herdenkingsmunt aangekondigd. Ik sluit zelf niet uit dat er nog een munt wordt uitgegeven. Gesproken wordt over een meer Europees/internationaal thema. Maar vooralsnog één 2 euro herdenkingsmunt.

De ministaatjes hebben een vast programma, ik verwacht niet dat ze dit zullen wijzigen. Denk ook dat een, misschien wel groot deel van de verzamelaars hier ook niet op zit te wachten. San Marino houdt ik gewoon op 1, hoewel het niet uit te sluiten is dat ze met 2 munten komen!

Slovenië heeft wettelijk vastgesteld dat er per jaar één 2 euro herdenkingsmunt mag worden uitgegeven. In het geval van een gemeenschappelijke uitgifte zal er géén nationale uitgifte zijn. Ook is voor 2013 alles al vastgesteld, dus één 2 euro herdenkingsmunt. Ook hier is het natuurlijk niet uit te sluiten!

Slowakije heeft het programma voor 2013 al vastgesteld en er zal maar één 2 euro herdenkingsmunt worden uitgegeven in 2013. Het is natuurlijk niet uit te sluiten, maar ga maar uit van 1 munt. Het is duidelijk vastgesteld dat het thema de munt moet verantwoorden en niet andersom.

Vanuit Spanje heb ik vernomen dat ze voorlopig de UNESCO Wereld Erfgoedlijst NIET versneld uit gaan geven. Het geeft natuurlijk wel de ruimte om naast deze serie een munt uit te geven met een ander thema. Dat is dus heel goed mogelijk! En ook hier geldt dat bij de wissel van de troon een derde kan worden uitgegeven...

Op de 2 euromunt van 2013 zal het Escorial komen te staan.
Wikipedia schreef:

Het Escorial (in het Nederlands ook Escoriaal of Escuriaal) (1563-1584) is het immense abdijcomplex van Filips II van Spanje. Het is een kasteel, een abdij en een koninklijk mausoleum in één geworden. Het complex is gelegen bij de stad San Lorenzo de El Escorial, ongeveer 45 kilometer ten noordwesten van Madrid. Sinds 1984 staat het complex op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Ook bij Vaticaanstad geldt: De ministaatjes hebben een vast programma, ik verwacht niet dat ze dit zullen wijzigen. Vaticaanstad houdt ik gewoon op 1, hoewel het niet uit te sluiten is dat ze met 2 munten komen! En de Paus is op leeftijd, je weet het maar nooit...

Andorra sluit op 1 juli 2013 aan en het zou zomaar kunnen dat ze meteen in dat halfjaar van 2013 een 2 euro herdenkingsmunt uit geven. Vanuit Oostenrijk, Cyprus, Ierland en Estland zijn in principe geen 2 euro herdenkingsmunten te verwachten. Hoewel ze er vorig jaar in Oostenrijk wel weer een agendapunt van hebben gemaakt, hebben ze vooralsnog besloten het te houden op het huidige programma. Wat betreft Ierland kan het zomaar zijn dat ze in 2013 eindelijk gaan beginnen met de serie. Er is veel over gesproken, maar tot op heden hebben we helaas nog niets gezien.

Cyprus lijkt géén nationale 2 euro herdenkingsmunten uit te gaan geven. Al meerder keren waren er mooie thema's die zich er voor leenden, maar ze houden het bij verzamelaarsmunten. Estland houdt zich ook nog op de achtergrond...

Groeten Paul

Euro
Senior lid
Senior lid

Bericht door Euro » 04 aug 2012, 18:10

Duidelijk en volledig, bedankt Paul! :thumb up:

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 aug 2012, 18:28

Euro schreef:En ik heb er vast overheen gelezen maar de gezamenlijke uitgifte van Duitsland en Frankrijk hebben die hetzelfde ontwerp of verschillende?
Fantasy designs van de munt. Originele afbeeldingen komen geloof ik van Amis del €uro, maar ik heb ze even van 4ban op numisforum.eu .

Deze fantasy designs zijn gemaakt naar het originele idee. Dus 2 portretten en de omschrijving in de taal van het uitgevende land.

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 05 aug 2012, 01:06

euromunter schreef: Van Monaco verwacht ik er maar 1, de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat er twee worden uitgegeven. We mogen al blij zijn dat Monaco ook eindelijk meedoet. In de serie Dynastie van Monaco zullen jaarlijks munten worden uitgegeven. Dus i kreken op één 2 euro herdenkingsmunt.

De ministaatjes hebben een vast programma, ik verwacht niet dat ze dit zullen wijzigen. Denk ook dat een, misschien wel groot deel van de verzamelaars hier ook niet op zit te wachten. San Marino houdt ik gewoon op 1, hoewel het niet uit te sluiten is dat ze met 2 munten komen!

Ook bij Vaticaanstad geldt: De ministaatjes hebben een vast programma, ik verwacht niet dat ze dit zullen wijzigen. Vaticaanstad houdt ik gewoon op 1, hoewel het niet uit te sluiten is dat ze met 2 munten komen! En de Paus is op leeftijd, je weet het maar nooit...
Mooi overzicht Paul.

Wat betreft het "vast" programma van de ministaatjes heb ik een beetje mijn twijfels. In de laatste jaren hebben die het steeds moeilijker hun munten te slijten (Muntsets, Verzamelaarsmunten), hierdoor hebben ze al een aantal wijzigingen in hun uitgifteprogramma aangebracht. Zoals het weglaten van de 5 Euromunt bij San Marino, of het toevoegen van een Verzamelaarsmunt bij het Proofset bij Vaticaanstad.

De mogelijkheid nu twee (populaire) 2 Euro herdenkingsmunten uit te kunnen geven zouden ze uit een commercieel oogpunt niet links mogen laten liggen...

Als voorbeeld, gewoon 10.000 BU-sets minder slaan, dit geeft ca. 40.000 € (38800) die aan 2 € munten besteed kunnen worden, dat zijn er 20.000 stuks. Tel die bij de ca. 120.000 twee euromunten en deel het door 2 en dan zijn er twee 2€-munten met een oplage van 70.000 stuks.

Qua inkomsten blijft wordt het ook meer: 10.000x 25€ = 250.000 € (BU-set) of 20.000 x 14€ = 280.000 Euro (2 Euromunt).

Maar we moeten afwachten.....
123

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 05 aug 2012, 11:23

Je kunt bij de ministaatjes ook wat anders verwachten, althans in het geval van San Marino en Vaticaanstad.

Ze kunnen net als Monaco een kleine oplage voor de verzamelaars slaan, laten we zeggen 50.000 (tot 70.000) munten in BU en/of Proofkwaliteit en gewoon een ander deel voor de circulatie laten slaan. Slaan ze een groot deel voor de circulatie, gaat het van de 80% af en niet van de 20% verzamelaarsgedeelte zoals is overeengekomen met de EC/EU.

Dan kunnen ze er dus meer op gaan verdienen en slaan ze de munten voor de circulatie, waardoor er waarschijnlijk een hogere oplage per munt zal ontstaan. Maar dit is allemaal theorie. Ik verwacht niet dat ze zullen gaan afwijken van hun vaste programma.

En Monaco lijkt nu ook een vaste deelnemer, met een deel in een verzamelaarskwaliteit en een groot deel voor de 'circulatie'.

Is het eigenlijk alleen de vraag wat Andorra gaat doen volgend jaar...

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 06 aug 2012, 18:56

euromunter schreef:Portugal heeft al één 2 euro herdenkingsmunt aangekondigd. Ik sluit zelf niet uit dat er nog een munt wordt uitgegeven. Gesproken wordt over een meer Europees/internationaal thema. Maar vooralsnog één 2 euro herdenkingsmunt.
Kleine update: Portugal plant geen tweede 2 euro herdenkingsmunt voor 2013. Dus 1 in 2013. Verwachte oplage zal hetzelfde zijn als dit jaar en vorig jaar.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 aug 2012, 12:55

Oplage Slovenië zal 1 miljoen stuks zijn.

De munt verschijnt in Proofkwailteit in een oplage van 8.000 stuks (coincard en losse capsule).

Tevens zal de munt onderdeel zijn van de BU-set die in een oplage verschijnt van 15.000 sets en van de Proofset die een oplage zal hebben van 2.000 sets.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 21 aug 2012, 17:03

De oplages van België gaan in vergelijking metvoorgaande jaren behoorlijk omlaag. De voorlopige oplage is vastgesteld op 2 miljoen munten per 2 euro herdenkingsmunt.

Dus 4 miljoen in totaal. De normale 2 euromunten worden in 2013 niet voor de circulatie geslagen, evenals de 1 euromunten.

De eerste 2 euro herdenkingsmunt verschijnt op 1 april. Thema is 100 jaar Ronde van Vlaanderen.

De tweede 2 euro herdenkingsmunt verschijnt op 1 september. Thema wordt later bekend gemaakt.

Groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 21 aug 2012, 17:47

euromunter schreef:. De normale 2 euromunten worden in 2013 niet voor de circulatie geslagen

Groeten Paul
Owowow ! Zo niet eh Belgie! Eerste keer dat de 2 euro niet voorcirculatie wordt geslagen ( pro 2002 niet meegerekend) jammer dit dat deze dan ook stukje duurder zal zijn in de aanschaf. Hoeveel bedraagt de oplage dan van de normale 2 euro?

Mvg Kevin

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 21 aug 2012, 19:01

Nog niet bekend hoeveel normale 2 euromunten er komen in de FDC en Proofset (of Beneluxset).

Groeten Paul

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 22 aug 2012, 12:53

euromunter schreef:De oplages van België gaan in vergelijking metvoorgaande jaren behoorlijk omlaag. De voorlopige oplage is vastgesteld op 2 miljoen munten per 2 euro herdenkingsmunt.

Dus 4 miljoen in totaal. De normale 2 euromunten worden in 2013 niet voor de circulatie geslagen, evenals de 1 euromunten.

De eerste 2 euro herdenkingsmunt verschijnt op 1 april. Thema is 100 jaar Ronde van Vlaanderen.

De tweede 2 euro herdenkingsmunt verschijnt op 1 september. Thema wordt later bekend gemaakt.

Groeten Paul
Haha, 't zal jullie allemaal leren, geniepige Nederlanders, Fransen, Luxemburgers,... om telkens weer jullie oplages naar omlaag te halen. Vang nu nog maar eens een Belgisch CC'tje in Portugal, 't zal al wat lastiger worden, :lollig:

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 24 aug 2012, 17:06

De oplage van de Slowaakse 2 euro herdenkingsmunt 2013 bedraagt 1 miljoen stuks. Zoals verwacht...

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 31 aug 2012, 14:57

euromunter schreef:De munt verschijnt in Proofkwaliteit in een oplage van 8.000 stuks (coincard en losse capsule).
De munt verschijnt alleen in een losse capsule, NIET in coincard!

Uitgifte van de Sloveense 2 euro herdenkingsmunt volgt al in februari!

groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 02 sep 2012, 13:42

Voorbeeldje van de gemeenschappelijke uitgave van Duitsland en Frankrijk via Starshop Forum.

Afbeelding

( is nog niet zeker of dit de effectieve afbeelding is van hoe de munt er zal uitzien)
Mvg Kevin

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 02 sep 2012, 13:48

Zou zeker een mooi ontwerp zijn! Maar ik vraag me af of het getoonde ontwerp het originele ontwerp zou zijn.

Er zouden twee portretten op komen met de handtekeningen en "50 jaar Elysée Verdrag" in de taal van het uitgevende land.

Groeten Paul

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 02 sep 2012, 14:06

Let op de linker rand van de kaart: "Abb. ohne Gewähr" - dus ze garandeeren niet, dat dit het motief is!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 02 sep 2012, 14:14

Jup dat had ik er ook bijgezegd dat dit nog niet zeker was! Maar dit design staat me wel aan !

Mvg Kevin

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 03 sep 2012, 08:54

Ik heb net bij het duitse "Bundesministerium der Finanzen" aangevraagt voor het officiele ontwerp van de kleine gemeenschappeljke 2-€-CC "50 Jahre Elysée-Vertrag", die van Duitsland en Frankrijk in Januari 2013 emiteerd word. Zodra ik iets aan reacties krijg, zullen jullie het hier lezen.
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 12 sep 2012, 10:11

Spanje!
Mooi ontwerp!

Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”