Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2012

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten

Bericht door euromunter » 18 sep 2012, 09:34

Uitgifteprijs is 70 euro per rol, zoals staat aangegeven in het programma van Malta voor 2012 (klik hier).

Maar ik denk dat jij de prijzen bij de handelaren bedoelt. Ik zou wachten tot na de uitgifte, verwacht niet zulke hoge prijzen als vorig jaar, aangezien het voor verzamelaars tot nu toe dit jaar, makkelijker is om rechtstreeks te bestellen.

Groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 sep 2012, 10:10

OK dat wordt dan een betaalbare inderdaad. Ik heb de BU al vanuit de jaarset, dus dan heb ik straks beide varianten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 18 sep 2012, 16:14

Op 5 oktober wordt de Finse 2 euro herdenkingsmunt uitgegeven!

Afbeelding

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 20 sep 2012, 19:30

Mint of Finland schreef:

The first two-euro commemorative coin featuring a person will enter circulation in Finland

Afbeelding

The Ministry of Finance will commemorate the 150th anniversary of the birth of Helene Schjerfbeck by releasing the artist's self portrait, immortalised on a commemorative two-euro coin. The coin, minted in honour of Helene Schjerfbeck, will be released on 5 October 2012, with a mintage of two million pieces.

The Finnish National Gallery Ateneum and the Mint of Finland will celebrate the final days of Helene Schjerfbeck's 150th anniversary exhibition in memorable style. Those making purchases from the museum's sales points can ask for a commemorative Helene Schjerfbeck two-euro coin as part of their change. This two-euro coin, popular in collector circles, is valid currency and will serve as an enduring memento of a unique exhibition for admirers of Schjerfbeck's art.

You can get your hands on a freshly minted commemorative two-euro when you make a cash purchase at Ateneum's ticket office, café or museum shop. The coins are available as change for cash purchases on the ten final days of the exhibition, from 5 to 14 October 2012, or until the supply runs out. From the date of its release, the commemorative coin will also be available in various collector's versions and as part of coin sets from the Mint of Finland's Online Store and the Rosebud bookshop's outlet in Ateneum.

The design featured on the commemorative coin is one vision from Schjerfbeck's long series of self-portraits, in which the artist depicts her aging self with honesty and emotion. The obverse of the coin is designed by sculptor Erja Tielinen. Commemorative coins are legal tender in all euro-zone countries.

”The commemorative Helene Schjerfbeck coin is a magnificent way to honour the artist's 150th anniversary. I am particularly glad that the first Finnish commemorative coin to feature a person depicts a female Finnish artist”, says Museum Director Maija Tanninen-Mattila of Ateneum.

Art is a trendy subject for coins

The motifs of coins have traditionally featured rulers and images from nature, but artistic subjects have become popular in coin designs, particularly during the last decade. ”Nowadays, you see artists, writers and musicians on coins, both in the euro zone and elsewhere, much more often than in the previous millennium,” says Petri Virolainen, Editor-in-Chief of Numismaatikko magazine.

During her long career, Helene Schjerfbeck progressed from historical subjects towards a modern expression. Her artistic oeuvre is characterised by emotion, humanity and exquisite technical skill.

”Stimulating emotion is, even in the world of coins, the factor that will make a certain coin stand out from the crowd. Among numismatists, for instance, the favourite coins of some are not at all easy on the eye of other coin enthusiasts”, says Virolainen.

Technical data
Metal: ring CuNi25, center CuZn20Ni5/Ni/CuZn20Ni5
Diameter: 25,75 mm
Weight: 8,5 g
Mintage: Proof 13 000, Unc 1 987 000
Issue date: 5.10.2012

Schjerfbeck photographs © Kuvasto 2012
Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 23 sep 2012, 16:19

De UNC-versie van Monaco is inmiddels ook beschikbaar.

Afbeelding

Dan moeten nog verschijnen:

- Italië "Pascoli" in UNC-versie (15 oktober);
- Malta "Majority Representation" in UNC-versie en in Proofversie (4 oktober);
- Finland (5 oktober)
- Vaticaanstad (16 oktober)
- Luxemburg 2e nationale 2 euro herdenkingsmunt (begin november?)

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 23 sep 2012, 16:21

Spanje 2 euro herdenkingsmunt 2012 in Proofkwaliteit.

Afbeelding
Afbeelding afkomstig van Numismatica Visual.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 24 sep 2012, 19:58

Op €uroHobby en een Italiaans forum wordt nu ook bevestigd dat de UNC-versie van de 2 euro herdenkingsmunt "Pascoli" van Italië op 15 oktober beschikbaar zal zijn bij de banken!

Groeten Paul

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 25 sep 2012, 08:29

Munthunter schreef:Is er al een beetje een redelijk zicht over de uitgifteprijs van deze Maltheser 2 euro in UNC?
Wij bieden de munt aan voor €6,95 op onze website (voorverkoop)
De 2 euro unc monaco lucien kunnen we momenteel aanbieden voor €59,95
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 25 sep 2012, 18:08

Beste Paul,

is deze al officieel uitgegeven?
ik lees namelijk overal wat anders, de ene zegt eerste week van december en hier lees ik al dat hij is uitgegeven.
Heb hem namelijk al wel besteld op eBay voor een mooie prijs, zie hem van zelf verschijnen maar altijd leuk te weten wanneer ongeveer
Bedankt alvast.

Groetjes Kees

euromunter schreef:De UNC-versie van Monaco is inmiddels ook beschikbaar.

Afbeelding

Dan moeten nog verschijnen:

- Italië "Pascoli" in UNC-versie (15 oktober);
- Malta "Majority Representation" in UNC-versie en in Proofversie (4 oktober);
- Finland (5 oktober)
- Vaticaanstad (16 oktober)
- Luxemburg 2e nationale 2 euro herdenkingsmunt (begin november?)

Groeten Paul

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 25 sep 2012, 18:24

Op de beurs van Assen was de 2 euromunt van Monaco al te krijgen bij Starshop coins.
En daar heb ik hem vandaan....

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 25 sep 2012, 19:27

keeser schreef:Beste Paul,
is deze al officieel uitgegeven?
ik lees namelijk overal wat anders, de ene zegt eerste week van december en hier lees ik al dat hij is uitgegeven.
Heb hem namelijk al wel besteld op eBay voor een mooie prijs, zie hem van zelf verschijnen maar altijd leuk te weten wanneer ongeveer
Bedankt alvast.

Groetjes Kees
Afbeelding

De UNC-versie is inmiddels beschikbaar.
Er zal in december wel een 10 euromunt uitkomen (uitgifte datum stond gepland voor 2 december als ik me niet vergis zo uit mijn hoofd).
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 okt 2012, 19:02

Update met betrekking tot de uitgiftes deze maand (met dank aan de website €urohobby):

5 oktober: Finland
10 oktober: Italië (UNC-munten)
15 oktober: Malta (UNC-munten)
16 oktober: Vaticaanstad

Groeten Paul

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 01 okt 2012, 19:17

euromunter schreef:Update met betrekking tot de uitgiftes deze maand (met dank aan de website €urohobby):

5 oktober: Finland
10 oktober: Italië (UNC-munten)
15 oktober: Malta (UNC-munten)
16 oktober: Vaticaanstad

Groeten Paul

Beste Paul,

weet jij zo ook of de proofmunten van Malta ook op die zelfde dag worden uitgegeven als de UNC's of is dat altijd op dezelfde dag?
Bedankt alvast.

Groetjes Kees

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 10 okt 2012, 12:00

Jawel! Vandaag dan eindelijk verschenen!

De Italiaanse 2 euro herdenkingsmunten "Pascoli" zijn verkrijgbaar in rollen :lach:
Op Italiaanse muntenforum:

Confermo anche io da questo momento ho il Pascoli. Finalmente!!!!!!
Se riesco (ma credo che ci sarà chi lo farà prima di me) nel pomeriggio posto la foto del rotolino o della singola moneta.
Groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 10 okt 2012, 12:11

Hehe! Werd tijd. Kan ik eindelijk Suminion binnenkort van de 2 euro voorzien. :)

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 12 okt 2012, 13:43

Central Bank of Malta schreef:

Issue of €2 commemorative coin

On Monday 15 October 2012 the Central Bank of Malta will issue the second in the five-year series of €2 Commemorative coins highlighting milestones in Malta’s constitutional history.

Features of the coin
The theme for the second coin is ‘Majority Representation – 1887’. The coin reverse shows the €2 symbol which is a common feature of all euro coins of this denomination. The coin obverse (national side) was designed by the Maltese artist Ġanni Bonnici and shows a jubilant crowd with the Governor’s Palace, in Valletta, in the background. The coins were minted at the Royal Dutch Mint. They will be issued in circulation quality in rolls of 25 coins each, and a limited number will also be issued in proof quality.

Historical note
As a result of the 1849 Constitution, Maltese citizens acquired the right to elect their own representatives on the Council of Government. However such elected members represented only a minority of the Council which was effectively controlled by the Governor, representing the British Government, and his nominated members. Political developments in continental Europe leading to the election of representative governments, were instrumental in generating a similar sentiment in Malta. This process culminated with the passing of the 1887 Constitution whereby the Maltese were allowed to elect the majority of members on the Council of Government. Thus, for the first time the Maltese were given an opportunity to exercise the powers of government in local matters.

Distribution of coin
The Bank will be contacting all those who have placed their orders to inform them of their allocation, the means of payment and the dates on which they can collect their coins. The coins will be available for collection from the Malta Coins Distribution Centre at the main building of the Central Bank of Malta. For further information, the public is kindly requested to contact the Malta Coins Distribution Centre by an e-mail to mcdc@centralbankmalta.org or by calling (+356) 2550 6007/6013.
Afbeelding

Zo te zien zijn de Proofmunt en de circulatiemunt dus zonder het munthuisteken van de KNM geslagen, wat wel het geval was bij de munten die in de BU-set van 2012 zitten.

Nu maar wachten tot de betalingsgegevens binnenkomen van de rol die ik heb besteld :lach: !

Groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 12 okt 2012, 18:47

Van onze vrienden van Eurohobby, mooie afbeeldingen van de Finse en Italiaanse cc van dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 13 okt 2012, 08:01

Afbeeldingen van de Italiaanse 2 euro herdenkingsmunt in circulatie kwaliteit.

Afkomstig van Italiaans muntenforum!

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 15 okt 2012, 17:02

EC schreef:

Announced issue: Majority Representation - 1887
Malta

The design was created by the Maltese artist Gianni Bonnici and it shows a jubilant crowd with the Governor’s Palace, in Valletta, depicted in the background. At the top of the inner ring, in a semicircle, the inscription "MALTA – Majority representation 1887". At the bottom the year "2012".
The coin’s outer ring depicts the 12 stars of the European flag.

Issuing volume: 430 000 coins
Date of issue: September

Official Journal: The official information notice has not yet been published in the Official Journal of the European Union
Afbeelding

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 15 okt 2012, 17:04

Vandaag is de Maltese munt in circulatiekwaliteit uitgegeven en in de Proof uitvoering.

Deze munten dragen dus niet het munthuisteken van de KNM, wat wél het geval is bij de 2 euro herdenkingsmunt in de BU-set.

Afbeeldingen afkomstig van €urohobby.

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 15 okt 2012, 20:04

Die van Malta zal ook wel weer aardig aan de prijs zijn gezien de oplage. Ik moet die 2 euro 2011 ook nog maar zie de prijzen ervan maar niet naar beneden gaan. Komt dit omdat de handel duur heeft ingekocht ofzo. Ik loop in ieder geval ver achter wat betreft de 2 euro cc.

Gr. Willem

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 17 okt 2012, 08:18

EC schreef:

Uitgevende staat: Vaticaanstad

Onderwerp van de herdenkingsmunt: 7e Wereldbijeenkomst van Gezinnen

Beschrijving van het ontwerp: In het binnengedeelte van de munt is een gezin afgebeeld met op de achtergrond de dom van Milaan. Onder de afbeelding staat de inscriptie „VII INCONTRO MONDIALE DELLE FAMIGLIE” in de vorm van een halve cirkel, die bovenaan rechts is aangevuld met de naam van de uitgevende staat „CITTÁ DEL VATICANO”. Rechts bevindt zich het jaartal „2012” en links de naam van de ontwerper „G. TITOTTO”, gevolgd door het merkteken van de graveur „LDS Inc”. Het muntteken „R” staat onderaan de munt, tussen de moeder en het kind.
Langs de buitenrand van de munt zijn de twaalf sterren van de vlag van de Europese Unie afgebeeld.

Oplage: 115 000
Datum van uitgifte: oktober 2012.
Afbeelding

Groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 okt 2012, 09:19

Willem schreef:Die van Malta zal ook wel weer aardig aan de prijs zijn gezien de oplage. Ik moet die 2 euro 2011 ook nog maar zie de prijzen ervan maar niet naar beneden gaan. Komt dit omdat de handel duur heeft ingekocht ofzo. Ik loop in ieder geval ver achter wat betreft de 2 euro cc.

Gr. Willem
Die van Malta van 2011 zie ik al te koop onder de 10 euro in UNC. Of bedoel je in proof? En die proofversie is toch echt wel gezakt naar ik meen.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 18 okt 2012, 20:11

Hier zijn nog wat duidelijkere fotos van de 2 euro cc Vaticaanstad 2012
Bron: myeurohobby.eu
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 18 okt 2012, 21:03

Munthunter schreef:
Willem schreef:Die van Malta zal ook wel weer aardig aan de prijs zijn gezien de oplage. Ik moet die 2 euro 2011 ook nog maar zie de prijzen ervan maar niet naar beneden gaan. Komt dit omdat de handel duur heeft ingekocht ofzo. Ik loop in ieder geval ver achter wat betreft de 2 euro cc.

Gr. Willem
Die van Malta van 2011 zie ik al te koop onder de 10 euro in UNC. Of bedoel je in proof? En die proofversie is toch echt wel gezakt naar ik meen.
Het gaat mij om de circulatie munt en niet die in proof. Ik heb in ieder geval al een aanbod van 10 euro incl. alleen moet ik er nog even over denken, ik draai elk dubbeltje een paar keer om voor ik hem uitgeef.

Gr. Willem

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”