Géén nationale 2 euro herdenkingsmunten meer van Oostenrijk

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: voskeman, numisfreund

Géén nationale 2 euro herdenkingsmunten meer van Oostenrijk

Berichtdoor euromunter » 17 Sep 2009, 09:03

Oostenrijk staat bij d verzamelaars bekend om de gedetaileerde munten en de prachtige ontwerpen. Ware kunstwerken naar mijn mening.

Oostenrijk heeft in 2005 een 2 euro herdenkingsmunt uitgegeven, dat was hun eerste en er zullen in de nabije toekomst ook geen nieuwe nationale 2 euro herdenkingsmunten uit Oostenrijk verschijnen.

Op meerdere forums was te lezen hoe jammer verzamelaars het vinden dat Oostenrijk zich niet nog een keer op dit (verzamel)gebied gaat begeven. Ik heb contact gehad met de Oostenrijkse Munt en kreeg het volgende antwoord op mijn vraag of verzamelaars in de toekomst nog nationale 2 euro herdenkingsmunten gaan uitgeven.

Dear Mr. ...

The Austrian Mint issues 2 euro commemorative coins – together with other European Mints - every 2 years.

In 2007 we issued “The treaty of Rome”, this year we issued “10 years European monetary union”.

There are 3 main reasons, why we don’t issue 2 Euro commemorative coins with “Austrian topics” anymore.
- We want to separate between collectors coins and circulation coinage.
- We don’t want to enlarge our issuing programme.
- We already issue 5 and 10 Euro coins for the face value.

Best regards
..............
Direct Marketing

MÜNZE ÖSTERREICH AG
AM HEUMARKT 1 · 1031 WIEN · ÖSTERREICH · POSTFACH 181

Opvallend aan dit bericht is natuurlijk de zin dat ze elke 2 jaar een gemeenschappelijke 2 euro herdenkingsmunt zullen uitgeven. Zou dit dan betekenen dat we in 2011 alweer (!!!) de volgende kunnen verwachten. Ik heb ook teruggemaild met de vraag wat ze daar precies mee bedoelen.

Ik vind de redenen wel goed en begrijpelijk. Het is alleen voor ons verzamelaars wel jammer. Maar Oostenrijk maakt het meer dan goed met de uitgifte van de 5, 10 en 20 euromunten!

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 17 Sep 2009, 13:09

En ik kreeg alweer behoorlijk snel antwoord van de Oostenrijkse Munt.

In my answer from the 16th September, I didn’t mention clearly, that in the past there was a common “European coin” every two years - sorry for the unclear definition.

Every two years: elke 2 jaar? 2007 en 2009. Maar goed, het is dus niet zo dat er nu al bekendheid is voor een toekomstige gemeenschappelijke 2 euro herdenkingsmunt.

Verder was er nog meer leuke informatie hoe het in z'n werking gaat, hoe een "europese" munt op de markt komt.

The dates and topics of the 2 Euro coins are themes on the Mint Directors conference. The European Mint Directors (and sub-groups like marketing) meet regulary, more than 1 time a year. In 2010, we will issue our normal Austrian “Bertha von Suttner” theme.

Dus er komt in 2010 gewoon weer een Oostenrijkse set met daarin de 2 euro Bertha von Suttner.

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor voskeman » 05 Dec 2009, 13:24

In ieder geval geen gekke prijzen omdat door de CC de mooie
2 euro Bertha von Suttner heel schaars wordt en uit het BU setje wordt
gesloopt.
Gebruikers-avatar
voskeman
Senior lid
Senior lid

eBay:

Berichtdoor euromunter » 05 Dec 2009, 15:54

Wat ook niet gebeurt kan zijn in het geval er een 2 euro CC is uitgegeven. Oostenrijk heeft in 2005, 2007 en 2009 géén 2 euromunten geslagen met Bertha von Suttner erop. Ook niet voor de BU-sets en Proofsets. Hier is de 2 euro CC in de plaats gekomen.

Aan de ene kant wel jammer voor de 2 euro verzamelaars, aan de andree kant wel zo verzamelaarvriendlijk van de Oostenrijkse Munt.

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor voskeman » 05 Dec 2009, 16:14

Oke dat moet je ook maar even weten, want anders zoek je , je rot
naar de 2 euro Bertha von Suttner .
Dan vermoed ik ook dat je de CC veel in roulatie ziet in het betalingsverkeer.
Elke land weer anders dat is ook weer grappig.
Gebruikers-avatar
voskeman
Senior lid
Senior lid

eBay:

Berichtdoor euromunter » 06 Dec 2009, 20:14

De herdenkingsmunten zie je niet zo heel vaak.

Als je kijkt naar de oplages is dit ook niet zo verwonderlijk. Zelf ben ik de Oostenrijkse 2 euro VvR 2007 (oplage kleine 9.000.000) en de 2 euro EMU 2009 (oplage kleine 5.000.000) al meerdere keren in het circulatieverkeer tegen gekomen, maar de 2 euro CC 2005 (oplage kleine 7.000.000) nog nooit. Dus ja, waar dat aan ligt? Ik denk wel dat de Oostenrijkse 2 euro CC van 2005 al heel snel in allerlei lades en verzamelingen is terecht gekomen en deze dus nauwelijks nog circuleert.

Als je deze oplages tegenover de normale 2 euro Bertha zet, alleen al in 2002 zijn er ruim 196.000.000 geslagen voor circulatie, daar zijn tot dit jaar nog eens ruim 11.000.000 bijgekomen. Dus ja...
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Géén nationale 2 euro herdenkingsmunten meer van Oostenr

Berichtdoor cinq » 01 Sep 2011, 18:45

De 2 euro CC 50e verjaardag van het Oostenrijkse Staatsverdrag kreeg ik in maart van dit jaar aan de kassa van super de boer. Dus hij circuleert schijnbaar wel nog. Of een verzamelaar bij ons in de buurt was blut en heeft ze maar uitgegeven.
In 3 weken tijd had ik 5 verschillende cc's in mijn portemonnee.

Ik pin bijna nooit meer. Als ik 8.35 moet betalen geef ik de kassajuffrouw 35 cent bij een biljet van 10 euro en zeg erbij dat dit voor haar handiger is, zo hoeft ze maar snel een 2 euro stuk te pakken.
Als ik ga tanken, stop ik bij 46 euro, 56 euro, zodat ik steeds 2 twee eurostukken terug krijg.
Ik tank zowel in Nederland, België en Duitsland (alles kort in de buurt). Duitsland heb ik compleet, met meerdere letters, België bijna, nog 3 stuks.

Tja, slim betalen levert mooie eurootjes op.
cinq
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 02 Sep 2011, 07:42

Uiteraard circuleert de Oostenrijkse 2 euro herdenkingsmunt nog wel.

We mogen genieten van de gemeenschappelijke uitgiftes van Europa, in 2012 verschijnt het tweede ontwerp van Oostenrijkse afkomst wat betreft deze gemeenschappelijke 2 euro herdenkingsmunten. En als in 2008 de stemming eerlijk was verlopen voor het ontwerp van 2009, hadden we zelfs 3 kunnen genieten van een Oostenrijks ontwerp.

Het is jammer dat Oostenrijk bij internationale gelegenheden of grote nationale gelegenheden geen nationale 2 euro herdenkingsmunt meer uitgeeft.

De ontwerpen spreken mij en vele andere verzamelaars erg aan!

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor chrisS » 03 Sep 2011, 07:47

Ik vind het niet zo erg. Oostenrijk brengt toch voldoende mooie 5-,10-, 20-euromunten uit. Deze vind ik persoonlijk mooier dan eerder welke 2€-munt.
Gebruikers-avatar
chrisS
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 03 Sep 2011, 08:09

Ben ik wel met je eens, maar de 2 euro herdenkingsmunten is weer een apart gebied binnen het verzamelgebied euromunten. Zou het toch wel leuk vinden als Oostenrijk weer een keertje een nationale 2 euro herdenkingsmunt uitbrengt.

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Daniël » 03 Sep 2011, 09:10

Dan komt er wellicht geen nationale (normale) 2 euro net als bij 2005, 2007 en 2009. Ik verwacht in 2012 ook geen nationale 2 euromunt of heb ik het mis?

Edit: Lees nu wel dat er BU en PROOF-sets komen alleen is dit met de nationale 2 euro en herdenkingsmunt of alleen met de herdenkingsmunt zonder de nationale 2 euro...
Laatst gewijzigd door Daniël op 03 Sep 2011, 09:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Daniël
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Germany Germany 
eBay: http://

Berichtdoor euromunter » 03 Sep 2011, 09:48

2005 was een nationale uitgifte :sttt:

Daarna heeft Oostenrijk besloten geen nationale 2 euro herdenkingsmunt uit te geven. Ik verwacht ook de komende jaren geen nationale uitgifte. Gelukkig doen de ontwerpers mee aan de gemeenschappelijke uitgiftes :knipoog:
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Daniël » 03 Sep 2011, 09:49

Ik bedoel geen nationale herdenkingsmunt, maar de normale 2 euro :gniffel:

In 2005, 2007 en 2009 kwam er geen normale 2 euromunt i.v.m. de herdenkingsmunten. Is dit dit jaar weer het geval.
Gebruikers-avatar
Daniël
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Germany Germany 
eBay: http://

Berichtdoor euromunter » 03 Sep 2011, 09:56

Het is aannemelijk dat er geen normale 2 euro (Bertha) wordt geslagen in 2012, daar dit inderdaad ook het geval was in 2005, 2007, 2009.

Ik verwacht het programma van Oostenrijk voor 2012 deze maand, dus dan weten we meer!

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Daniël » 03 Sep 2011, 09:57

Ok, bedankt :thumb up:

We wachten rustig af.