Palmbird schreef:Ik begrijp niet dat mij argument over zeldzaamheid niet klopt.Als theoretisch alle munten behalve 1 ingekleurd zijn dan is die 1 toch zeldzaam.Hoe meer ze er inkleuren hoe beter toch voor de ongekleurde.
Zo had ik het in principe ook begrepen van jou, maar ik snap het zeldzame er niet van.
Ik ken tenminste geen munt waar een serieus percentage is ingekleurd zodat de overblijvende duurder worden, maar in theorie heb je natuurlijk gelijk.
Het inkleuren van zeldzame munten is ook veel minder lonend omdat daar de inkoop al duur is, en het maar de vraag is of er veel winst gemaakt kan worden, en zelfs als die winst gemaakt wordt is de investering in verhouding dus veel groter.
Iets soortgelijks geldt trouwens in theorie ook voor BU sets, als er maar genoeg gesloopt worden, worden de overblijvende theoretisch duurder.
Maar ook hier denk ik dat de praktijk anders is.
Op lange termijn kan je waarschijnlijk stellen dat BU sets niet of nauwelijks meer waard worden dan de munten die er in zitten.
Zo denk ik ook dat als je maar lang genoeg wacht, de gekleurde munten vanzelf vrijwel waardeloos worden.
Zo'n hype kan lang duren of kort duren, maar gaat onverbiddelijk een keer over, dit in tegenstelling tot "normale" munten, waarvan de prijs best kan variëren, maar waar altijd verzamelaars voor zullen overblijven.
Luit