Heb even gewacht met stemmen totdat ik alle munten daadwerkelijkheid in de hand heb gezien. Dankzij mijn nieuwjaarsgeschenk met o.a. de 2 Griekse cc's, kan ik jullie dus ook eindelijk mijn top 3 meedelen (hoewel die eigenlijk al een poosje vastlag

)
1. Ierland - 100 jaar sinds de Paasopstand van 1916Ierland debuteert meteen met een prachtige munt, een ontwerp dat er dankzij de zonnestralen echt tussenuit springt. Bovendien maakte ik afgelopen jaar net in februari (enkele dagen na de uitgifte van de munt) een citytrip naar Dublin. Daar heb ik het beeld van Hibernia op het dak van het General Post Office kunnen aanschouwen en bij de Central Bank of Ireland enkele van deze munten kunnen bemachtigen. Een mooie souvenir van een leuk reisje!
2. Frankrijk - EK Voetbal 2016Eerst en vooral een erg leuk thema! Als voetballiefhebber keek ik er erg naar uit om eindelijk eens een 2-euromunt met het thema 'voetbal' in de verzameling te hebben! Het ontwerp op zich is misschien wat druk, maar desondanks komen alle details op de munt goed tot uiting dankzij de goede slagkwaliteit! Heb de munt ondertussen ook al een 3-tal keer uit omloop mogen ontvangen en ook in gecirculeerde versie is hij top!
3. Vaticaanstad - 200 jaar Vaticaanse GendarmerieEen mooi, klassiek ontwerp! Beter dan StephanO "Onmiskenbaar en zeer herkenbaar ontwerp de koepel van het Vaticaan en de typische outfit van de Vaticaanse Gendarmerie" kan ik het niet verwoorden.

De munt deed weer wat meer de stijl van de oudste (2004-2006) Vaticaanse cc's aan, die mij over het algemeen beter bevielen dan die van de afgelopen jaren.
Daarnaast wil ik ook nog graag een eervolle vermelding geven aan:
Duitsland - Deelstaat Sachsen (Misschien wel de mooiste Bundesländer tot nu toe)
Letland - Letse melkindustrie, bruine koe (Strak, eenvoudig, maar mooi ontwerp (vooral in BU-versie). Een geslaagde opvolger voor de 'zwarte ooievaar' uit 2015)