Einde verzamelen 2 € CC

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: Ilosab, koenmunten

Einde verzamelen 2 € CC

Berichtdoor Ilosab » 17 Aug 2015, 09:35

Ik heb na lang wikken en wegen toch besloten om te stoppen met het verzamelen van de 2 € CC munten.
Het viel me al op dat ik de laatste tijd al weinig geïnteresseerd was in nieuwe aanwinsten en het feit dat er dit jaar weer een gezamenlijke uitgave komt was de druppel eigenlijk. Als je verzameld dan moet je het goed doen en niet halfslachtig. De landensetjes en de uitgaven van Nederland zal ik nog wel verzamelen maar voor het overige is het einde verhaal.
Ik beperk me gewoon weer tot mijn hoofdactiviteit, het verzamelen van papiergeld.
Binnenkort zal ik alles (250 munten) naar de MPO brengen en dan mogen ze die voor me veilen in november. Misschien zal ik meer ontvangen als ik alles individueel op MP verkoop maar dit is voor mij makkelijker.

Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Re: Einde verzamelen 2 € CC

Berichtdoor eurofreak » 17 Aug 2015, 11:13

Spijtig om te horen dat je er mee stopt maar ieder zijn goesting.
Ik verzamel nog steeds de 2 euro herdenkingsmunten maar geen enkel setje.

mvg luc
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor Sven » 17 Aug 2015, 11:57

Ik begrijp je keuze wel. Jammer genoeg is het verzamelen van 2 euro cc's uit omloop heel moeilijk aan het worden, door de lage oplages in combinatie met meer verzamelaars, waardoor het verzamelen hiervan minder aantrekkelijk wordt. Toch is het nog steeds heel leuk om een stuk in je handen te krijgen dat je nog niet bezit. De dag dat dit niet meer lukt zal ook ik bekijken hoe het met mijn collectie verder moet. Maar ik hoop dat men in de toekomst terug naar hogere slagaantallen gaat.
Euromunten 1 set/land, 2€ Cc's: 150 verschillende (137 + 13 unc)
Voorliefde voor Euromunten Griekenland, Portugal, Malta, Finland.
Sven
Lid
Lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor Ilosab » 17 Aug 2015, 12:55

Ik ben pas een aantal jaren na de invoering van de euro begonnen met het verzamelen van de 2 € CC munten en bij aanvang was het best leuk om af en toe een muntje toe te voegen, zoveel geld was er niet mee gepaard. Maar ieder land begint behoorlijk commercieel te denken en als er dan nog eens naast de gebruikelijke uitgaven ook nog eens 19 extra munten aankomen (23 met de letters van Duitsland) dan wordt het toch wel erg veel. Dan maar liever een Nederlands of Hongaars biljetje. En na mijn emigratie zullen de kosten qua verzending ook alleen maar verder oplopen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor llinde » 17 Aug 2015, 13:39

[quote="Ilosab"]als er dan nog eens naast de gebruikelijke uitgaven ook nog eens 19 extra munten aankomen (23 met de letters van Duitsland) dan wordt het toch wel erg veel. /quote]
Alfred, je hoeft natuurlijk geen 19 of 23 van deze munten te verzamelen.
Je kunt er ook 1 verzamelen en de overige 18 of 22 beschouwen als varianten, want dat zijn het eigenlijk.
Er is geen enkele reden om dat halfslachtig verzamelen te gaan noemen, dat is uitsluitend je eigen gevoel.
Ik verzamel nog steeds wel 19 van deze munten, maar vind het eigenlijk geen gezicht in mijn album en overweeg daarom ook om er maar één van te verzamelen.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 17 Aug 2015, 14:33

Dat zou dan hetzelfde zijn als met Duitsland, ook maar één letter verzamelen i.p.v. 5. De variant bij Duitsland zijn de letters, de gezamenlijke uitgave het land van uitgave.
Ik zal alles binnenkort bij elkaar zoeken en dan komt er een ritje naar IJsselstein. Ik weet zeker dat ik minder zal krijgen vanwege de veilingkosten maar dat is de keus die ik maak omdat ik geen zin en geen tijd heb om alles te fotograferen en als geheel op MP neer te zetten.

Alfred
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor llinde » 17 Aug 2015, 14:55

Ilosab schreef:Dat zou dan hetzelfde zijn als met Duitsland, ook maar één letter verzamelen i.p.v. 5. De variant bij Duitsland zijn de letters, de gezamenlijke uitgave het land van uitgave.

Klopt, en op zich is daar toch niets mis mee?
Maar als je geen lol meer hebt in het verzamelen kan je natuurlijk altijd stoppen.
Een alternatief is ook om er een tijdje niets mee te doen en na een tijdje kijken of je het weer wilt oppakken.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor eurofreak » 17 Aug 2015, 15:22

Als je het goed bekijkt en je enkel de 2 euro herdenkingsmunten verzamelt is het geen dure hobby hoor. Je betaald een euro meer per munt al je ze nieuw koopt,,,uitgezonderd de mini staten,, en als je dan
uitrekent wat je op die 11 jaar hebt uitgegeven aan je hobby is het verwaarloosbaar.
Zo zie ik het dan weer. En uiteindelijk blijft je munt altijd de waarde van 2 euro behouden.

Dit jaar is er door die gezamelijke uitgifte iets meer van munten maar niet enorm meer want sommige landen brengen gewoon een andere munt niet uit zodat ze nog maar op een aantal van twee munten komt.
Zijn niet veel landen dat dit doen maar uiteindelijk heb je mss een munt of 15 meer dan andere jaren.
Dit jaar zal je ongeveer rond de 55 à 60 verschillende 2 euro munten hebben en als je dit grofweg uitrekent betaal je hiervoor een bedrag van rond de 200 euro meer dan de eigenlijke waarde en dit komt neer op een 17 euro per maand dat je uitgeeft aan je hobby,,,ik ken veel duurdere hobby's hoor. :thuink:

Zo zie ik het dan weer en doe ik rustig verder om alles te verzamelen :knipoog:

mvg luc
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor llinde » 17 Aug 2015, 19:25

eurofreak schreef:Dit jaar zal je ongeveer rond de 55 à 60 verschillende 2 euro munten hebben en als je dit grofweg uitrekent betaal je hiervoor een bedrag van rond de 200 euro meer dan de eigenlijke waarde en dit komt neer op een 17 euro per maand dat je uitgeeft aan je hobby

Volgens mij reken je nog ruim ook dan, meestal zijn er maar 3 munten per jaar van de dwergstaatjes, die dan als je ze niet goedkoop kunt krijgen zo'n 25 euro per stuk extra kosten.
De overige geef je al aan dat ze voor ongeveer een euro boven nominaal verkrijgbaar zijn, dus zeg maar 57 euro samen.
Totaal dus ongeveer 135 euro boven nominaal.
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor eurofreak » 17 Aug 2015, 19:28

Heb hier even die van andorra bij gerekend,,,als hij er nog komt uiteraard :dizzie:

mvg luc
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor Stoif » 17 Aug 2015, 20:32

Hoe jullie het uitrekenen valt het inderdaad allemaal wel mee ja.
Had alleen ''pech'' dat ik pas 1,5 jaar geleden ben begonnen met alles aanschaffen.
Ben nu met me €2.- cc op Vaticaanstad/Monaco na redelijk compleet.
Van de landen zoek ik nog een paar duurdere sets. (Vaticaan JP2, S.V. en Monaco Prins Albert II)

Dus ook voor mij zullen er ooit goedkopere tijden aan komen :D
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Stoif
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Ilosab » 18 Aug 2015, 06:44

llinde schreef:
eurofreak schreef:Dit jaar zal je ongeveer rond de 55 à 60 verschillende 2 euro munten hebben en als je dit grofweg uitrekent betaal je hiervoor een bedrag van rond de 200 euro meer dan de eigenlijke waarde en dit komt neer op een 17 euro per maand dat je uitgeeft aan je hobby

Volgens mij reken je nog ruim ook dan, meestal zijn er maar 3 munten per jaar van de dwergstaatjes, die dan als je ze niet goedkoop kunt krijgen zo'n 25 euro per stuk extra kosten.
De overige geef je al aan dat ze voor ongeveer een euro boven nominaal verkrijgbaar zijn, dus zeg maar 57 euro samen.
Totaal dus ongeveer 135 euro boven nominaal.

Als je het zo berekend dan valt het inderdaad nogal mee qua uitgaven. Bijkomend probleem voor mij is mijn emigratie naar Hongarije volgend jaar. PostNL haalt rare fratsen uit maar de Magyar Posta is ook niet bepaald te vertrouwen dus als ik verder zou gaan met het verzamelen van de 2 € munten dan moet het aangetekend verzonden worden en dan gaat het ook in de papieren lopen. Maar ik ga nu wel twijfelen dus ik moet het nog even aankijken.

Alfred
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Sven » 18 Aug 2015, 10:43

Als, je een mooie collectie uitgebouwd hebt met vele of alle munten van de beginjaren zou ik deze zeker niet verkopen. Ik zou dan eerder beslissen om te stoppen met verzamelen op het einde van dit jaar en de collectie mooi opbergen. Je hebt stukken in handen die alleen maar schaarser zullen worden en waar je vroeg of laat trots op bent om deze te bezitten.
Euromunten 1 set/land, 2€ Cc's: 150 verschillende (137 + 13 unc)
Voorliefde voor Euromunten Griekenland, Portugal, Malta, Finland.
Sven
Lid
Lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor koenmunten » 18 Aug 2015, 13:10

Alfred,

Ik kan me voorstellen dat het vanuit Hongarije lastiger is om de verzameling bij te houden en verder uit te breiden. maar dat hoeft toch nog geen reden te zijn om te stoppen?
Dus als je een mooie verzameling hebt zou ik 'm voorlopig gewoon behouden (of je moet nu het geld nodig hebben ;-).
Vanwege geld en tijdgebrek staat mijn verzameling gewone wereldmunten ook al geruime tijd 'stil'. Maar het staat niet in de weg en is te mooi om weg te doen.

Met vriendelijke groet,

Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor Ilosab » 18 Aug 2015, 16:22

Nou, mijn voorgenomen besluit heeft nogal wat teweeg gebracht want er zijn toch wat reacties gekomen en ook aan PB's heb ik niet te klagen. Ik kreeg ook een uitleg van Collectcoins (mijn vaste handelaar) hoe hij had bedacht om volgend jaar 2 x de munten te versturen, lijkt me een goed plan. Het is niet zo dat ik het geld nodig heb, verre van dat, maar mijn angst was en is het verzenden vanuit Nederland naar Hongarije. Ik denk dus dat ik maar gewoon doorga met het verzamelen van de 2 € munten CC.

Alfred
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Volgende

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC