Officieel gekleurde 2€ munten

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: genius

Officieel gekleurde 2€ munten

Berichtdoor wim » 27 Sep 2014, 13:52

Ik weet nog dat we in de tijd discussies hadden van hoeveel €-munten er nu juist waren.
Door sommigen werden de naslagen van Luxemburgse 2€-munten van 2004/2005 meegeteld, daar dit "nieuw" muntmeesterteken bewust gedaan was.
De rode kruis munten zie ik dan ook als varianten, daar dit niet bewust gedaan is.

Maar nu zie ik meer en meer gekleurde officiële munten komen. (Ondertussen al 4 van NL en Frankrijk komt dit jaar nog uit). Zien we dit dan ook als een andere munt, daar dit toch ook bewust gedaan is? (Los van het feit dat ik deze gekleurde munten een spijtige evolutie vind).
Deze gekleurde munten zijn in principe een wettig betaalmiddel binnen de gehele €-grondgebied, maar blijven die fantasie geschilderde munten eigenlijk nog officiële munten of kunnen deze geweigerd worden?
wim
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Re: Officieel gekleurde 2€ munten

Berichtdoor spatbord » 27 Sep 2014, 14:53

Nou ben ik geen euroverzamelaar, dus vergeef me mijn onwetendheid. Maar welke gekleurde euromunten zijn officieel? Ik dacht dat alle Nederlandse gekleurde munten van handelaren afkomstig waren (behalve dan sommige 5 euromunten), en volgens mij zijn ze dan ook geen wettig betaalmiddel. De vijf euromunten zijn sowieso buiten NL geen wettig betaalmiddel.
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor llinde » 27 Sep 2014, 16:00

wim schreef:Deze gekleurde munten zijn in principe een wettig betaalmiddel binnen de gehele €-grondgebied

Dit is absoluut niet waar, KNM heeft zelf ook al aangegeven dat de munten mogelijk geen officieel betaalmiddel meer zijn.
Het is een wat halfslachtige houding, waarschijnlijk ingegeven door het feit dat als ze er de nadruk op zouden leggen dat het geen wettig betaalmiddel meer is, ze er mogelijk minder zouden verkopen....

Het feit dat KNM deze munten heeft geverfd is voor wat betreft de status van de munten niet anders dan van elke willekeurige handelaar.
Vergeet niet dat KNM ook gewoon een commercieel bedrijf is, en dat dit het heel erg lastig maakt om te bepalen wat officieel is en wat niet, maar dat soort discussies hebben we wel eerder gezien. Gerhard Schön noemt iets bijvoorbeeld alleen officieel als de nationale bank van een land er expliciet opdracht voor heeft gegeven.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor wim » 27 Sep 2014, 16:42

Luit,

Begrijp ik het goed dat de nationale bank van Nederland dan geen (expliciete) opdracht voor gegeven heeft? Indien ja, dan snap ik inderdaad dat het mogelijks geen officieel betaalmiddel is.
Enig idee of dit hetzelfde is voor de Franse munten (aids) of komt de opdracht daar wel van de nationale bank waardoor het dan misschien wel een wettig betaalmiddel is?
wim
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor resparvae » 27 Sep 2014, 18:03

wim schreef:Luit,

Begrijp ik het goed dat de nationale bank van Nederland dan geen (expliciete) opdracht voor gegeven heeft? Indien ja, dan snap ik inderdaad dat het mogelijks geen officieel betaalmiddel is.
Enig idee of dit hetzelfde is voor de Franse munten (aids) of komt de opdracht daar wel van de nationale bank waardoor het dan misschien wel een wettig betaalmiddel is?

Wim,
Ik vind dit een heel goede vraag. Zoals Luit opmerkte doet de KNM er wat onduidelijk over. Het is beslist noodzakelijk dat hier duidelijkheid over komt.
Dat de door handelaren geverfde munten geen munt meer zijn is duidelijk, in ieder geval in mijn interpretatie. Dit is te vergelijken met de door diverse handelaren in eigen beheer vervaardigde coincards, (waar dan wel weer een goede munt in zit, meestal). Een essentieel probleem hierbij is dat de status van de verschillende Munthuizen verschilt. Sommige zijn geprivatiseerd en hebben dus een commerciële opdracht en andere zijn publiek en worden vanuit de overheid bekostigd. Ik vraag me af of dit nog een factor zou moeten zijn bij de beoordeling van de officieel-heid van hun uitgiften.
Een voorbeeld van dit dilemma is de uitgifte van Slowaakse coincards. De BU cards van 2009-1, 2009-2, 2011, 2012, 2013 en 2014 worden door Gehard Schön gezien als private uitgaven van de Munt te Kremnitz (zonder opdracht van het MinFin), en hij vermeldt ze dus niet. Maar Mario Kamphoff vermeldt ze wel in zijn catalogus. Mario vermeldt zelfs de coincard van Pavel Karoly hoewel het Slowaakse Ministerie van Financiën zelf deze uitgave onofficieel noemt. En om de chaos compleet te maken, vermelden beide auteurs wel de Proof munt in coincard van 2013 (Kyrillus en Methodius) die nooit officieel verkocht werd, maar waarvoor wel opdracht werd gegeven door de Nationale Bank.
Wat meer duidelijkheid en duidelijke afspraken zouden erg wenselijk zijn, wat betreft deze coincards, maar ook wat betreft de door de Munthuizen gekleurde munten.
Ik begrijp dat iedereen mag verzamelen wat hij wil, maar sommigen, zoals ik, willen graag de officiële uitgaven verzamelen en dat wordt zo wel moeilijk.
Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Martin » 27 Sep 2014, 20:46

spatbord schreef:Nou ben ik geen euroverzamelaar, dus vergeef me mijn onwetendheid. Maar welke gekleurde euromunten zijn officieel? Ik dacht dat alle Nederlandse gekleurde munten van handelaren afkomstig waren (behalve dan sommige 5 euromunten), en volgens mij zijn ze dan ook geen wettig betaalmiddel. De vijf euromunten zijn sowieso buiten NL geen wettig betaalmiddel.

'Officieel' (door de KNM uitgegeven) zijn ook de geluksdubbeltjes uit 2012 en 2014 en een paar 2 euro munten. 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden heeft een variant met een oranje geaccentueerd portret van Willempie in de combinatieset met ook een proof- en een BU-munt. Van de 2 euro dubbelportret 2014 zijn er exemplaren met een kroontje in rood, een in wit en een blauw kroontje, uitgegeven in een set met vier proofmunten waarvan 3 gekleurd.
Het Tulpenvijfje was de eerste gekleurde set 5 euromunten, de vrede van Utrecht volgde hierop en de derde uitgave betrof het Bankvijfje.
Deze munten hebben dan wel kleuraccenten maar zijn niet zo kakelbont als de particuliere uitgaven met hun kermisachtig uiterlijk.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor llinde » 27 Sep 2014, 21:26

Martin schreef:'Officieel' (door de KNM uitgegeven)

Maar dat maakt er nog geen wettig betaalmiddel van....

Ik geloof ook niet dat dat zomaar even veranderd kan worden, volgens mij zijn er in Europees verband heel duidelijk voorwaarden gesteld aan de euromunten en daar voldoen deze gekleurde niet meer volledig aan.
In dit verband is het misschien ook nuttig op te merken dat in Europese documenten en websites deze gekleurde uitgiften niet genoemd staan, dus zou je kunnen stellen dat Europese burgers er ook niet van op de hoogte worden gesteld.

Mijn mening blijft dus dat het geen geldige munten zijn en dat je het begrip "officieel" eigenlijk beter kunt vergeten, eenvoudigweg omdat er geen sluitende definitie valt te geven, die in alle landen bruikbaar is.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor wim » 27 Sep 2014, 21:51

resparvae schreef:
wim schreef:Luit,

Ik begrijp dat iedereen mag verzamelen wat hij wil, maar sommigen, zoals ik, willen graag de officiële uitgaven verzamelen en dat wordt zo wel moeilijk.

Zelf verzamel ik alle €-munten die wettig betaalmiddel zijn binnen de €-landen, en voorlopig lukt het nog altijd. Vandaar dat ik me afvroeg of deze munten erbij moeten.
Als deze gekleurde munten geen wettig betaalmiddel zijn binnen Europa, kunnen ze wettig betaalmiddel zijn binnen Nederland?
Idem met de Franse, en ALS het antwoord neen is, vind ik het toch een heel rare situatie:

De Franse munt verkoopt dan zogezegd een 2€ munt die eigenlijk een penning is? Maar ik dacht dan weer dat er geen penningen mochten uitgegeven worden die gelijken op €-munten.
En als het "penningen" zijn, mogen ze dan weer niet meegeteld worden in hun quota van munten die mogen uitgegeven worden.

Als het antwoord ja (enkel eigen land) is: Is dit dan voor het eerst dat we gangbare €-munten hebben waarmee we enkel in het land van oorsprong mogen betalen? En zoja, ga ik binnen paar jaar toch weer moeten beginnen opletten als ik op reis ga, als ze deze trend zouden verder zetten.
wim
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 28 Sep 2014, 10:00

Ik neem aan dat ze ook in het land van uitgifte geen wettig betaalmiddel zijn, ze voldoen simpelweg niet aan de gestelde specificaties.
Wat mij betreft is de halfslachtige houding van KNM daar ook voldoende bewijs voor.
Commercieel zou het voor KNM veel interessanter zijn om met zekerheid te kunnen zeggen dat het een wettig betaalmiddel is omdat er veel zijn zoals jij die alle wettige betaalmiddelen verzamelen.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 28 Sep 2014, 10:52

Een leuke discussie dit. Zoals Luit al aangaf hebben we het er al eerder over gehad en toen werd ook geopperd dat het geldig was als een betaalautomaat ze zou accepteren. Is de hoeveelheid verf van die zwaarte dat een automaat hem op gewicht afkeurt, dan zou het geen betaalmiddel meer zijn. Maar dat zou uit te testen zijn. Natuurlijk is dit niet een officiële vasstelling.

Ik denk zelf dat de KNM (bijvoorbeeld) ook niet weet hoe zet het moeten noemen en in feite staat dat ook (nog) nergens vastgelegd. Immers het bewerken van munten is officieel verboden en nu doet de officieel uitgevende instantie het...

In de 'Muntwet 2002' kom ik volgende passages tegen die het dichtst in de buurt komen bij deze vragen.

Muntwet 2002 artikel 1.e schreef:verordening echtheids- en geschiktheidscontrole euromunten: verordening (EU) Nr. 1210/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 15 december 2010 betreffende de echtheidscontrole van euromunten en de behandeling van euromunten die ongeschikt zijn voor de circulatie (PbEU 2010, L 339).

Muntwet 2002 artikel 9.6 schreef:De waarde van munten die opzettelijk zijn veranderd of een bewerking hebben ondergaan waarvan redelijkerwijs is te verwachten dat ze de munt verandert, wordt niet vergoed.

Echt heel veel wijzer worden we daar natuurlijk niet van. ;)

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor resparvae » 28 Sep 2014, 11:04

Ja, Leuke discussie.
Ik heb over deze vraag een mailtje naar de ECB gestuurd.
Ik verwacht er overigens niet zo veel van. Dit soort organisaties antwoorden over het algemeen nogal genuanceerd.
Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Martin » 28 Sep 2014, 13:10

Munthunter schreef: Immers het bewerken van munten is officieel verboden en nu doet de officieel uitgevende instantie het...

Jeroen - Munthunter

Het bewerken van munten is verboden? Waarop baseer je dat? Ik mag, als ik daar zin in heb, een munt bewerken naar eigen inzicht, om het even of dit verven is, uitzagen of omsmelten! Ik mag mijn euro tot sieraad bewerken, vervormen tot een theelepeltje of vergulden als ik daar zin in heb. Een briefje van 20 euro mag ik ook verbranden of tot bootje vouwen, niemand kan mij daarvoor bekeuren.
Dat een munt bij 'oneigenlijk' gebruik niet meer zal worden geaccepteerd als betaalmiddel is een tweede. Rowland Hill freest heel wat euromunten af om ze te voorzien van een plakplaatje dat niet lijkt op een bestaande euromunt en mag deze gewoon verkopen. Het is ook nooit verboden om munten b.v. van een klop te voorzien, hetgeen je ook als muntverminking zou kunnen zien in sommige gevallen.

Een automaat te nemen als criterium voor 'geldigheid', waar slaat dat op :dizzie: ? De 0 euro-munt of een blanco rondel zal ook worden geaccepteerd door een automaat maar worden daardoor nog geen wettig betaalmiddel!

Wettelijk gezien mag je geen veranderingen aanbrengen op b.v. een rijbewijs of je paspoort, met reden. Dat gaat echter niet voor geld op. Als ik een munt beschouw als grondstof voor mijn activiteit dan mag ik mijn gang gaan. Als er daarna mensen zijn die hiervoor meer geld willen geven dan voor de nominale waarde is dat mooi meegenomen.
Voor de kakelbont geverfde munten is er schijnbaar een markt (mensen zijn bereid er een fikse meerprijs voor neer te tellen) maar dat was in de guldentijd niet anders. Toen al had je de series met vergulde munten en geverfde wapens, munten die je nu voor een habbekrats kunt kopen als wanstaltig souvenir van kitcherige overdaad.

Over smaak valt niet te twisten en heel veel muntverzamelaars zullen dit (net als coincards) beschouwen als een buitenissigheid die geen ene moet met het verzamelen van MUNTEN te maken heeft. Verboden is het echter niet gelukkig, anders zouden we vervallen in Thaise taferelen. Daar is het verboden om een biljet te kreuken of een munt zonder egards te behandelen omdat dit een belediging zou zijn van de koning die daarop is afgebeeld. Deze cultuur hebben we hier nooit gehad en staan er gelukkig wat minder geforceerd tegenover.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 28 Sep 2014, 14:18

Dat mensen munten gebruiken om aan te passen aan de eigen smaak is van alle tijden. Neem bijvoorbeeld de munten waarvan één zijde is afgevijld om er zelf een tekst op te graveren of de munten die voorzien werden van particuliere instempelingen. Dat de munten daarna waardeloos werden in het officiële geldverkeer werd op de koop toe genomen.
In Engeland ging men in de 19de eeuw munten voorzien van een emaillelaag om ze zo in een mooi doosje te bewaren of als broche te gebruiken:
Afbeelding

Tegenwoordig worden dus munten van plakplaatjes voorzien, met edelstenen beplakt, in de vorm van een gitaar geslagen of, zoals hier, geverfd. En er zijn dus mensen die deze munten aanschaffen. Misschien omdat ze deze mooi vinden of wellicht in de (vaak ijdele) hoop dat de waarde in de toekomst stijgt.

Persoonlijk vind ik dat dit soort fratsen weinig meer met munten verzamelen te maken heeft maar we leven gelukkig in een vrij land. Ik vind het altijd wel sneu dat mensen zich vaak niet genoeg verdiepen in het verzamelen van munten en dus prullaria kopen voor vaak veel te veel geld. Iedereen kent nog wel de vierkante stuivertjes met Juliana erop... of de gouden uitvoeringen hiervan met een laag gehalte welke nauwelijks meer wat opbrengen. Ik ben bang dat, als de rage voorbij is, mensen met troep blijven zitten waar de "echte" verzamelaar zijn neus voor ophaalt.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor wim » 28 Sep 2014, 19:57

Dat alles wat in een betaalautomaat past een geldige munt zou zijn vind ik ook een beetje te kort door de bocht. Dat zou willen zeggen dat in het begin van €-land de Thaise bath ook een geldige €-munt zou geweest zijn, want ze pasten ook in de muntautomaten.
Wat je nadien met munten doet of kan doen zou ik graag buiten deze discussie houden. Denk dat iedereen overtuigd is als je er iets meedoet dat het geen wettig betaalmiddel meer is.
Mijn vraag blijft eerder of gekleurde 2€ munten uitgegeven door (half)officiële munthuizen, officiële munten zijn, bruikbaar in heel €-land, of enkel in het land van uitgifte, of eigenlijk penningen zijn.
Indien het laatste komt de Franse 2€ (aids) dus niet uit in BU of Proof...
wim
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor eurofreak » 29 Sep 2014, 06:08

Denk als je met zo'n gekleurde munt in de winkel iets wil kopen dat men hem toch niet zou aannemen.

Die thaise bath kom je inderdaad toch veel tegen in de kassa's alsook een turkse.
Dus goed uitkijken is de boodschap.
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Volgende

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC