Officieel gekleurde 2€ munten

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: genius

Re: Officieel gekleurde 2€ munten

Berichtdoor Jan W » 29 Sep 2014, 08:29

wim schreef:Mijn vraag blijft eerder of gekleurde 2€ munten uitgegeven door (half)officiële munthuizen, officiële munten zijn, bruikbaar in heel €-land, of enkel in het land van uitgifte, of eigenlijk penningen zijn.

Het zijn en blijven officiële munten die een bewerking hebben ondergaan. Ze zijn dus niet eerst officieel aan het betaalverkeer onttrokken, bewerkt en dan opnieuw uitgegeven. Ik zou zo'n munt gewoon aannemen, net als ik een munt aanneem met een reclamesticker erop geplakt (het wordt dus niet opeens een penning na kleuring). Ik zou zo'n munt echter nooit kopen voor een meerprijs omdat er voor mij geen enkele extra waarde aanzit. Ook omdat er geen enkele officiële status aanhangt.
Voor een verzamelaar zal het nog wel uitmaken of het een munt is die gekleurd is bij bijvoorbeeld de KNM te Utrecht of door één of ander vaag muntenhuis (en/of muntenhandel). Maar wie gaat er nu in hemelsnaam een meerprijs betalen voor alleen al bijvoorbeeld zo'n "geluksdubbeltje" met wat oranje verf erop?
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor llinde » 29 Sep 2014, 10:48

Jan W schreef:Ze zijn dus niet eerst officieel aan het betaalverkeer onttrokken, bewerkt en dan opnieuw uitgegeven.

Wat bedoel je precies hiermee?
Door het wijzigen van de specificaties wordt de munt op dat moment ongeldig, als je de munt weer kunt terug veranderen, door bijvoorbeeld de verf te verwijderen is hij gewoon weer geldig.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 29 Sep 2014, 17:53

Munthunter schreef: Immers het bewerken van munten is officieel verboden en nu doet de officieel uitgevende instantie het...

Jeroen - Munthunter

Martin schreef:Het bewerken van munten is verboden? Waarop baseer je dat? Ik mag, als ik daar zin in heb, een munt bewerken naar eigen inzicht, om het even of dit verven is, uitzagen of omsmelten! Ik mag mijn euro tot sieraad bewerken, vervormen tot een theelepeltje of vergulden als ik daar zin in heb. Een briefje van 20 euro mag ik ook verbranden of tot bootje vouwen, niemand kan mij daarvoor bekeuren.

Je moet het niet allemaal te letterlijk opnemen, maar in de wet staan hierover wel zaken beschreven. Dat het veelal niet bestraft of aangepakt wordt is ook bekend. Immers in zowat elke atractiepark of dierentuin vinden we apparaten voor de 'pressed penny's'. Munten en bankbiljetten behoren toe aan de staat, zij zijn de eigenaar wij de gebruiker. Je mag het daarom niet verbranden of op een andere manier expres beschadigen, bewerken of vernietigen. In Amerika is er meer over vastgelegd, aangaande Mutilated coins In België is er in het wetboek zelfs een strafmaat op het verbranden van biljetten gezet, namelijk "Op het verbranden van bankbiljetten staat een straf van maximaal drie maanden." Geloof overigens niet dat er ooit een Belg voor is vastgezet.

Ik vind het ook wat ver gaan dat er straf gegeven kan worden op deze praktijken, maar feitelijk gezien zou het 'verminken' van geld waardoor het niet meer als betaalmiddel zou mogen gelden niet toegestaan. Ik ben ook van mening dat het te ver zou gaan als men zich hier op zou gaan richten gezien er wel belangrijke zaken zijn om je druk over te maken. Maar ik stelde het ook als antwoord op de vraag of dit een wettig betaalmiddel is of als officieel betaalmiddel gezien kan worden. Verder ben ik het helemaal met je eens Martin, maar als jij een 20 euro biljet zou verbranden zou je theoretisch dus het eigendom van de staat (beter ECB) vernietigen en dat is niet toegestaan.

Ik weet te herinneren dat er een slimme ondernemer ooit is beboet (en niet te flauw) omdat deze persoon biljetten had gebruikt om reclame te maken voor zijn bedrijf. Volgens mij bedrukte of bestikkerde hij ze en dat mag dus ook niet, het waren ook grote hoeveelheden. Het idee was super natuurlijk want je bereikt hoe dan ook vele personen op een wel hele bijzondere opvallende manier. Gelijk de munten met stickers, hoewel dat dan wel weer wordt geaccepteerd...

In een ander artikel kom ik dit weer tegen:

Europese Commissie, art. 292 schreef:dit is een aanbeveling van maart 2010.

Totale vernietiging van uitgegeven bankbiljetten en muntstukken door particulieren:
Lidstaten mogen de totale vernietiging van kleine hoeveelheden eurobankbiljetten of -munten door particulieren verbieden noch bestraffen. Zij dienen evenwel de ongeoorloofde vernietiging van grote hoeveelheden eurobankbiljetten of -munten te verbieden.

Verminking van bankbiljetten en muntstukken voor artistieke doeleinden:
Lidstaten mogen de verminking van eurobankbiljetten of -munten voor artistieke doeleinden niet aanmoedigen, maar dienen dit wel te gedogen.
Dergelijke verminkte bankbiljetten of muntstukken dienen als ongeschikt voor circulatie te worden aangemerkt.

De Nederlandse Bank vergoedt ook beschadigde eurobankbiljetten, als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is.
Niet als je ze met opzet en moedwillig beschadigt, maar anders wel.
Alleen biljetten waarvan nog maar 50% of minder over is, worden niet vergoed, tenzij onomstotelijk is aan te tonen dat het ontbrekende deel daadwerkelijk is vernietigd.
Dus je kunt ze niet doormidden scheuren en dan ieder deel laten vergoeden.

Toch spreekt men in die gevallen over grotere hoeveelheden en zal niemand jou echt in de boeien slaan als je op straat een twintig eurobiljet in de hens steekt. Eind jaren 80 en begin jaren negentig zijn er diverse initiatieven geweest (bijvoorbeeld van de KLF) die miljoen ponden hebben verbrand, wat de nodige ophef en onbegrip opriep.

Kijken we dan naar de KNM die zelf een officiële munt zo bewerkt dat deze, volgend deze richtlijnen, niet meer geldig zou zijn dan ben je terug bij mijn reactie, dat het vreemd is dat dit zo gebeurd. Maar goed ik denk ook niet dat er heel veel mensen wakker van liggen, ik al zeker niet. ;)

Martin schreef:Een automaat te nemen als criterium voor 'geldigheid', waar slaat dat op :dizzie: ? De 0 euro-munt of een blanco rondel zal ook worden geaccepteerd door een automaat maar worden daardoor nog geen wettig betaalmiddel!

Martin

Dat was in een eerder topic, volgens mij die 0 euromunt of de bestikkerde of geverfde munten, aangedragen. Niet mijn woorden. Het was een eigen denkwijze van een forumlid. Neemt die automaat de munt (nog) aan dan heeft deze zijn waarde behouden en is hij dus nog geldig. Natuurlijk net zo krom, maar de vergelijking naar jouw 0 euromunt of een ongeslagen rondel valt ook te betwijfelen. Immers zijn dat geen geldige muntstukken geweest. De Thaise Bat paste inderdaad in het begin ook nog in de nog niet scherp afgestelde betaalmachines. Dat was overigens enkel mogelijk in machines die niet scherp werden afsgesteld omdat men er voor bepaalde overgangstijd én met euro's kon betalen én met de oude guldenmunten, en dan heb je het over 14 verschillende munten.

Leuke discussie en mooie argumenten Martin waar ik mij goed in kan vinden, reden voor mij om dus even wat verdieping op te zoeken en kwam bovenstaande daarin tegen. Maar of we er veel wijzer van worden is natuurlijk de vraag, aangezien alles elkaar wat tegenspreekt.

Kunnen we bijvoorbeeld straffeloos eurobiljetten verbranden in Nederland, in België is dit wettelijk verboden. Wat als ik Belgische eurobiljetten in grote hoeveelheden verbrand? :hahaha:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor llinde » 29 Sep 2014, 20:35

Munthunter schreef: Maar of we er veel wijzer van worden is natuurlijk de vraag, aangezien alles elkaar wat tegenspreekt.

Kunnen we bijvoorbeeld straffeloos eurobiljetten verbranden in Nederland, in België is dit wettelijk verboden.

Volgens mij stamt die Belgische wet nog van voor de euro, met de invoering van de euro gelden hier Europese regels voor en zou de nationale wetgeving daarop aangepast moeten zijn.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 29 Sep 2014, 20:43

Heeft niet ieder land haar eigen muntwet? Natuurlijk naast die van de EMU? Naar ik meen is het europese wetboek er niet gekomen voor Nederland en België en zou het wellicht niet uitmaken of het om de Frank of de Euro gaat.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor llinde » 29 Sep 2014, 20:45

Munthunter schreef:
Europese Commissie, art. 292 schreef:dit is een aanbeveling van maart 2010.

Verminking van bankbiljetten en muntstukken voor artistieke doeleinden:
Lidstaten mogen de verminking van eurobankbiljetten of -munten voor artistieke doeleinden niet aanmoedigen, maar dienen dit wel te gedogen.
Dergelijke verminkte bankbiljetten of muntstukken dienen als ongeschikt voor circulatie te worden aangemerkt.

Kijken we dan naar de KNM die zelf een officiële munt zo bewerkt dat deze, volgend deze richtlijnen, niet meer geldig zou zijn dan ben je terug bij mijn reactie, dat het vreemd is dat dit zo gebeurd.

Ik denk dat hier het woord "zelf" misplaatst is, er is sprake van lidstaten en daar worden eventueel overheden mee bedoeld maar geen geprivatiseerde bedrijven die munten slaan. Als je het woord "zelf" uit deze zin verwijderd heb je een correcte situatie en zie je ook direct dat KNM niets te maken heeft met het al of niet aanmoedigen van de artistieke verminking.
Natuurlijk kan je wel je vraagtekens plaatsen of een geprivatiseerd commercieel bedrijf waarvan alle aandelen in handen zijn van de Staat zich met deze praktijken bezig zou moeten houden.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 29 Sep 2014, 20:51

Munthunter schreef:Heeft niet ieder land haar eigen muntwet?

Dat wel, maar die mag niet tegenstrijdig zijn met de Europese regels.
Bij de invoering van de euro zijn er een aantal zaken opgelegd die alle lidstaten in hun eigen wet- en regelgeving dienden op te nemen, en één ervan is dat er geen straf meer mag staan op het vernietigen van munten en bankbiljetten.
Dit onder ander om te voorkomen dat er lastige situaties zouden ontstaan.
Wat te denken bijvoorbeeld van het vernietigen van Belgische euromunten in Nederland? Zou dat dan verboden moeten zijn?
En zouden Belgen wel Nederlandse euromunten mogen vernietigen in België?

Soms is het toch nuttig dat er Europese regels zijn.... :sarcasm2:

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor resparvae » 08 Okt 2014, 20:37

Ik mailde naar de EC met de vraag over de "officieelheid" van de gekleurde munten die door de munthuizen worden uitgegeven zoals het Koningsdubbelportret met gekleurde kroontjes en de Franse anti-AIDS munt met rood lintje en kreeg onder verwijzing naar de bovengenoemde Recommendation van 22-3-2010 het volgende antwoord van de betreffende ambtenaar:
Dear Thomas ,

Thank you for your email.

There is not a clear answer to your question. An artistic transformation of coins is tolerated pursuant to Commission Recommendation of 2010 on the legal tender of the euro. However, the colored coins are issued as such, they have not been transformed after the issuance. While the European side is not colored, one could tolerate colors on the national sides. It is doubtful, however, whether this is generally recognized legal practice.

Kind regards,

Al met al lijkt het erop dat het zeker wel officiële munten zijn. Op grond van de laatste zin (doubtful) verwacht ik dat hierover nog niet het laatste woord is gezegd.
De volledige tekst van de Recommendation werd ook nog meegestuurd.
Als je hem wilt hebben laat dat dan even weten.

Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 08 Okt 2014, 21:01

resparvae schreef:However, the colored coins are issued as such, they have not been transformed after the issuance. While the European side is not colored, one could tolerate colors on the national sides. It is doubtful, however, whether this is generally recognized legal practice.

Al met al lijkt het erop dat het zeker wel officiële munten zijn.

Ik neig juist eerder naar het feit dat het geen officiële munten zijn als ik bovenstaande interpreteer.
Als er twijfel is of iets wel legaal is, kan het toch nauwelijks officieel zijn?
Ik zie niet in waarom het niet legaal zou zijn, er staat toch heel duidelijk dat munten veranderd mogen worden, maar dan geen wettig betaalmiddel meer zijn?
En wat de bedoeling van de zin "they have not been transformed after the issuance" is weet ik ook niet.
Dat hangt denk ik vooral af van wat je precies definieert als moment van "issuance". Ik weet dat KNM de munten die ze in sets stoppen ook gewoon voor nominaal moet kopen van de Nederlandse Bank. Volgens mij zijn ze dus vanaf dat moment uitgegeven, en worden pas daarna gekleurd.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor resparvae » 08 Okt 2014, 21:33

llinde schreef:En wat de bedoeling van de zin "they have not been transformed after the issuance" is weet ik ook niet.
Dat hangt denk ik vooral af van wat je precies definieert als moment van "issuance". Ik weet dat KNM de munten die ze in sets stoppen ook gewoon voor nominaal moet kopen van de Nederlandse Bank. Volgens mij zijn ze dus vanaf dat moment uitgegeven, en worden pas daarna gekleurd.

Luit

Hoi Luit,

Ik denk dat met behulp van deze zin het de bedoeling is een onderscheid te maken tussen gekleurde munten die door Munthuizen worden uitgegeven en gekleurde munten die door een handelaar c.q. privépersoon worden vervaardigd en verkocht.

Het punt wat je opbrengt over de KNM is interessant, maar ik beschouw de KNM niet als zo maar een handelaar. Naar mijn idee is het een "primary issuer", een oorspronkelijke uitgever. Natuurlijk is het feit dat de KNM een commerciële opdracht heeft een complicerende factor.

Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 09 Okt 2014, 16:25

resparvae schreef:ik beschouw de KNM niet als zo maar een handelaar. Naar mijn idee is het een "primary issuer", een oorspronkelijke uitgever.

Volgens mij is KNM helemaal geen uitgever van geld, maar net als bijvoorbeeld Joh. Enschede een producent van geld. De Nederlandse Bank is de uitgever van het geld, zie ook http://www.ecb.europa.eu/euro/intro/htm ... l#issuance

the NCBs put banknotes and coins into circulation via the banking system and, to a lesser extent, via the retail trade
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Mischaop82 » 01 Jan 2016, 20:14

llinde schreef:
resparvae schreef:However, the colored coins are issued as such, they have not been transformed after the issuance. While the European side is not colored, one could tolerate colors on the national sides. It is doubtful, however, whether this is generally recognized legal practice.

Al met al lijkt het erop dat het zeker wel officiële munten zijn.

Ik neig juist eerder naar het feit dat het geen officiële munten zijn als ik bovenstaande interpreteer.
Als er twijfel is of iets wel legaal is, kan het toch nauwelijks officieel zijn?
Ik zie niet in waarom het niet legaal zou zijn, er staat toch heel duidelijk dat munten veranderd mogen worden, maar dan geen wettig betaalmiddel meer zijn?
En wat de bedoeling van de zin "they have not been transformed after the issuance" is weet ik ook niet.

Luit

Inderaad geverfde of ingekleurde munten, zijn gewoon geen munten meer. Moet de eerste winkelier nog tegenkomen wie die gekleurde krengen aanneemt.

Gr. Mischa
Lid van de club van 2795!!!
Gebruikers-avatar
Mischaop82
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Kako » 05 Jan 2016, 20:40

Ik heb de discussie gevolgd en gelezen. Ik had de KNM een tijd geleden een mail gestuurd en kreeg dit antwoord, dacht misschien voegt het iets toe.

Ik heb de KNM gevraagd wat de gekleurde twee euro's nu inhouden aangezien die op vele site's voor belachelijke prijzen worden aangeboden in verschillende diversiteiten.

Geachte heer,

Het gaat hier om ingekleurde munten die niet officieel vervaardigd zijn. De kleuring is dus een toevoeging die niet van de munthuizen afkomstig is en dus geen officiële productie betreft.
De munt is dus een wettig betaalmiddel maar de kleuring is hetzelfde als bijvoorbeeld het aanbrengen van een sticker op een euro, niet helemaal legaal maar wel gedoogd.

Hopende u daarmee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, Kind regards,

Medewerker Klantenservice
Kako
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Vorige

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC