Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Re: Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Bericht door Palmbird » 26 sep 2014, 04:36

King kong13 schreef:Ook ik bezit een rol van het rode kruis. Ik ben geen handelaar maar ik kon de rol kopen voor 300 euro.
Aangezien ik van alle losse 2 euro munten, coincards en Proof ( Een paar ontbreken hier nog) die bestaan eentje heb mag ik mij wel een verwoede verzamelaar noemen.
Ik ben er niet goed uit wat ik moet doen met die rol...openen of niet?
een dilemma is geboren.
Als belegger zou ik de rol toe laten,dan ben je zeker dat de rol later meer waard zal zijn dan losse munten .Als verzamelaar zou ik ze opendoen in de hoop de varianten te vinden.Ik denk dat als verzamelaar je vroeg of laat toch wil weten wat er in zit.Het is inderdaad een dilemma maar ik denk niet dat je de rol toe laat als je de varianten wil.Als het puur is om later te verkopen laat je ze echter best toe.Moeilijke keuze dus.Ofwel laat je ze toe en koop je de varianten.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 26 sep 2014, 09:08

Beste munt86,

Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Je hebt al een behoorlijke vuurdoop gehad zie ik en ik hoop dat, dat je niet tegen zal houden om in de toekomst berichten te plaatsen op het forum en het forum te blijven bezoeken.

Ik moet wel bekennen dat ik Luit (llinde) begrijp in zijn verhaal en bedenkingen, maar dat heeft meer te maken met onze ervaringen op dit gebied. Men denkt namelijk maar al te vaak om even een account hier aan te maken om hun advertenties op Marktplaats, Speurders en eBay aan te kondigen en zo te hopen op meer opbrengst. Op zich vinden wij dat niet zo heel erg, maar wel als diegene enkel hier komt om die zaken. Een forum is er juist voor om informatie te delen en over de munten en bankbiljetten in het algemeen te praten. Het antwoord te zoeken hoe deze misslag heeft kunnen ontstaan, etc. Omdat dit dus vaker gebeurd kan het gebeuren dat een volgende (hopelijk forumgeïnteresseerde) bezoeker al direct een fikse wind van voren krijgt. Ik moet zeggen dat je je kranig weet te weren.

We stellen het wel zeer op prijs dat nieuwe leden zich voorstellen in de daarvoor bestemde Stel je voor... rubriek. Op die manier kun je wat meer over jezelf en je reden van registratie op het forum vertellen.

Maar goed ik zie dat je advertentie de moeite waard is en je al leuke biedingen hebt ontvangen.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 26 sep 2014, 16:21

Munthunter schreef:Maar goed ik zie dat je advertentie de moeite waard is en je al leuke biedingen hebt ontvangen.
Als ik zo naar de biedingen kijk heb ik het idee dat dit biedingen op alle 4 munten samen zijn, maar de advertentie suggereert dat het bieden per stuk is, maar ook mogelijk voor alle 4.
Mij ontgaat volledig hoe je dit onderscheid op marktplaats zou moeten maken...

Luit

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 26 sep 2014, 17:25

Met de woekerprijzen die sommige verzamelaars betalen kan ik Munt86 geen ongelijk geven als hij een graantje wil meepikken. Hij is echt niet de enige 'speculant'. Zelf heb ik ook een paar extra coincards besteld, met het idee ze met een kleine winst door te verkopen. Dat was overigens nog voor de varianten bekend werden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 sep 2014, 19:13

We zijn allemaal toch zo? Ik heb op de HCF 2 coincards gekocht en eentje verkocht voor een prijs dat ik de eerste gratis had en nog geld over hield.
Op de Muntmanifestatie voor 2 euro een Muntmanifestatiemunt gekocht en een dag later ook met winst verkocht op MP. Sommige verkopers vragen echt woekerprijzen maar als je begint met de optie bieden dan zijn het de kopers die de prijs opdrijven. En als er een woekerprijs gevraagd wordt en men biedt nog meer dan zijn het de kopers die de prijs bepalen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 sep 2014, 08:15

llinde schreef:
Munthunter schreef:Maar goed ik zie dat je advertentie de moeite waard is en je al leuke biedingen hebt ontvangen.
Als ik zo naar de biedingen kijk heb ik het idee dat dit biedingen op alle 4 munten samen zijn, maar de advertentie suggereert dat het bieden per stuk is, maar ook mogelijk voor alle 4.
Mij ontgaat volledig hoe je dit onderscheid op marktplaats zou moeten maken...

Luit
Hmmm, ik weet niet of de advertentie in de tussentijd is gewijzigd, maar ik lees toch het volgende?
Bieden is op een LOSSE misslag. Er kan ook geboden worden op de COMPLETE misslag set!! Dus alle 4 de misslagen.
Bieden vanaf € 125,- per coincard!
Lijkt mij dus logische dat het huidige bod van Mike (€325,-) een bod is voor de hele serie die hier aangeboden wordt (Alle 4 -2€ coincard...)

Ik vind het een, voor Marktplaatsbegrippen, zeer duidelijk en volledige advertentie. OK het bieden los of de serie is niet erg handig, maar met een klein beetje lezen kun je het er makkelijk uithalen. Dat er bij de afbeelding niet benoemd wordt dat hij van hier komt zullen we ons maar niet al te druk over maken. Nadat wij zaterdag 20 september als eerste dit nieuws naar buiten brachten is de informatie (soms letterlijk) en de bijbehorende foto's ontiegelijk vaak gedeeld.

Ik denk dat deze discussie verder wel genoeg is belicht en denk niet dat we het er nog langer over hoeven te hebben.

@Munt86, je kunt deze serie ook aanbieden in de FORUMMARKT.

Gr. Jeroen

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 sep 2014, 12:38

Munthunter schreef:
Bieden is op een LOSSE misslag. Er kan ook geboden worden op de COMPLETE misslag set!! Dus alle 4 de misslagen.
Bieden vanaf € 125,- per coincard!
Lijkt mij dus logische dat het huidige bod van Mike (€325,-) een bod is voor de hele serie die hier aangeboden wordt (Alle 4 -2€ coincard...)
Als ik dit letterlijk interpreteer dan betekent dit dat als je op alle 4 tegelijk wilt bieden, je dus vanaf 4x €125 moet bieden voor alle 4 cards samen.
Dan zou het huidige bod dus veel te laag zijn voor alle 4 samen en belachelijk hoog voor 1 card.

Verder reageer je wel opvallend mild op het niet zoals door Atox gevraagd vermelden van een bron bij gebruik van zijn foto's.
Als je expliciet aangeeft het geen probleem te vinden dat regels met betrekkingen tot afbeeldingen op internet geschonden worden, moet je het niet vreemd vinden dat forumleden dat hier op het forum gaan doen en volgens mij zijn daar in het verleden juist heel strikte afspraken over gemaakt.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 sep 2014, 13:30

Beste Luit,

Om dit topic niet verder te gebruiken voor deze discussie wil ik je vragen genoegen te nemen met mijn redeneringen hierboven en de inhoud van de PB die ik je vanmorgen heb gestuurd.

je hebt gelijk, maar ik denk dat je je punt hebt gemaakt en dat je het nieuwe lid prima op zijn/haar plek hebt weten te zetten. Ik ken de afspraken die we hebben gemaakt, maar het is denk ik niet erg gastvrij om daar iemand mee om de oren te blijven slaan. Ik vind het kwalijker dat hoogst waarschijnlijk Munt86 hier niet meer terug zal komen, dan dat er een afbeelding elders wordt gebruikt. Het zou mij een paar dagen kosten om alle sites aan te schrijven die onze afbeeldingen en zelfs complete teksten kopiëren zonder bronvermelding aangaande deze munt/misslag. Soms moet je je daar niet al te druk over maken, gaat iemand geregeld in de fout dan zou het in mijn ogen wel reden tot actie zijn.

Maar goed je punt is gemaakt en volkomen duidelijk én je hebt zeker wel gelijk, toch hoop ik ook dat je het hier bij wilt laten want het topic is inmiddels behoorlijk overschaduwd door deze interne discussie, doodzonde gezien het een zeer druk bezocht topic is vanuit binnen en buitenland...

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 sep 2014, 13:52

Om dan maar weer het topic meer naar de munten zelf terug te brengen.
Zijn er hier al mensen die de coincard rechtstreeks hebben ontvangen van de Belgische Munt?
Ik ben wel nieuwsgierig of daar ook misslagen tussen zitten.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 27 sep 2014, 15:43

llinde schreef:Om dan maar weer het topic meer naar de munten zelf terug te brengen.
Zijn er hier al mensen die de coincard rechtstreeks hebben ontvangen van de Belgische Munt?

Luit
Daar heb ik 10 coincards besteld en een proof. Nog niks ontvangen.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 27 sep 2014, 16:29

llinde schreef:Om dan maar weer het topic meer naar de munten zelf terug te brengen.

Luit
Ik wacht ook nog op mijn levering uit Brussel, maar ben wel in het bezit van een nederlandse en een italianse variant, die ik cadeau kreeg uit duitsland ... :thumb up: ... - ik zeg maar beter niet, van wie ... - maar dit lieve mens heeft van mijn infos, die ik dank meelezen hier bij jullie naar duitsland verder geven kon, veel geld verdient ...
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 27 sep 2014, 16:47

Luit
Heb er 90 aangekocht bij de KBM en hoop ze volgende week te ontvangen en wie weet zit er eentje bij, :kwijl:
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 sep 2014, 16:56

Ik wacht zelf ook nog en zat me af te vragen of ze bij de munt misschien de misslagen er uit vissen om apart te verkopen.
Aangezien ze waarschijnlijk een flink deel van de oplage direct verkopen, zouden er normaal gesproken ook meldingen moeten komen van misslagen direct door de munt geleverd.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 sep 2014, 17:30

Normaliter zou een misslag de Munt nooit mogen verlaten. Echter lijkt het mij wel ontzettend veel werk om ruim 100.000 coincards na te kijken. En dan, er uit halen en vernietigen en nieuwe slaan? Mag/kan dat?

Ik ben benieuwd maar het kan dus alle kanten op...

Gr. Jeroen

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 27 sep 2014, 17:44

Munthunter schreef:En dan, er uit halen en vernietigen en nieuwe slaan? Mag/kan dat?

Ik ben benieuwd maar het kan dus alle kanten op...

Gr. Jeroen
Als ze nieuwe slaan is het opnieuw opletten .Als het typisch Belgisch is zou er opnieuw een afwijking kunnen zijn.Denk persoonlijk niet dat ze nieuwe zullen slaan als het maar om duizend munten zou gaan die ze nog konden tegenhouden.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 27 sep 2014, 19:58

De KBM gaat zich daar niet mee bezighouden hoor.
Die verzenden gewoon wat ze geslagen hebben ipv nieuwe te slagen wat hun meer geld zou kosten dan de "misslagen" eruit te halen.

Normaal denk ik toch dat ze volgende week gaan toekomen, allé ik hoop het toch want mijn eerste serie is ver uitgeput.
groetjes Luc

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 27 sep 2014, 20:12

Ik vraag me ineens af of de variant-munten wel geldig zijn. Ze voldoen immers niet aan de gestelde specificaties. Afgesproken is immers dat ze het randschrift '2 * 2 * 2 *' zouden hebben, en dan hebben ze opeens het randschrift 'god zij met ons'...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 sep 2014, 22:32

janssenfrank schreef:Ik vraag me ineens af of de variant-munten wel geldig zijn.
Ik denk dat ze heel strikt genomen niet geldig zijn......

Maar in de praktijk zal dat wel anders uitpakken.

Ik vind het wel jammer dat er niets officieels over bekend is, een verklaring van de Belgische Munt zou toch wel netjes zijn.
Verder snap ik ook absoluut niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Ik las ergens dat er ook Luxemburgse munten met een Nederlands randschrift bestaan, maar dat is veel logischer omdat deze in hetzelfde bedrijf worden geslagen.
De Belgische munten worden toch nog steeds in België geslagen? Wat doen daar dan NL en IT muntplaatjes?

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 28 sep 2014, 08:34

eurofreak schreef:De KBM gaat zich daar niet mee bezighouden hoor.
Die verzenden gewoon wat ze geslagen hebben ipv nieuwe te slagen wat hun meer geld zou kosten dan de "misslagen" eruit te halen.
Nou dat is denk ik wel anders. Er is gewoon een duidelijke stelregel dat een misslag de Munt nooit zou mogen verlaten. In die hoedanigheid is het voor de KMB in feite een verplichting om er voor te zorgen dan deze er uit gehaald worden en vernietigd, ondanks dat dit natuurlijk meer kosten met zich mee zal brengen. Gezien het vermoedelijk aanwezige aantal van deze misslagen lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. In theorie zouden ze het dus verplicht zijn om alles te onderzoeken en niet alwetende misslagen de deur uit sturen. Of zouden ze daarom geen nieuws hierover naar buiten brengen en komt dat pas als alles op de deurmatjes ligt?
llinde schreef:Ik las ergens dat er ook Luxemburgse munten met een Nederlands randschrift bestaan, maar dat is veel logischer omdat deze in hetzelfde bedrijf worden geslagen.
De Belgische munten worden toch nog steeds in België geslagen? Wat doen daar dan NL en IT muntplaatjes?

Luit
Ik ga er van uit dat deze fout niet is ontstaan bij de KMB, maar bij de rondellen-producent. Het is bekend dat het randschrift én kartelrand door hen wordt aangebracht tijdens het produceren van de rondellen. De munthuizen krijgen dus rondellen binnen waarop het randschrift al staat, voor de Nederlandse dus die met 'God Zij Met Ons'. Zo ver ik weet zijn er een aantal producenten die de rondellen slaan voor de euromunten, maar komen de 1 en 2 euromuntrondellen momenteel uit Estland. Daar zou het dan ook mis zijn gegaan en zijn er rondellen van België, Nederland en Italië bij elkaar in de bak gekomen die niet bij elkaar hadden mogen komen er heeft daar dus iemand flink zitten slapen...

Hoe het dan kan dat er in de coincards en de (UNC)rollen dezelfde misslagen voorkomen is wel wat apart, aangezien men stelt (althans de KNM) dat de 'Productie van bijzondere kwaliteiten' begint met de aanlevering van rondellen in hoge kwaliteit. In het geval van deze Belgische misslag zou het dan zo zijn dat zij voor zowel de UNC als de FDC/BU versie dezelfde rondellen gebruiken. Dat is op zich niet zo vreemd omdat veelal de UNC munten van België mooier zijn dan die in de FDC blisters. Maar goed de oplage van de FDC is in dit geval ook weer hoger dan die van de UNC. Het lijkt mij ook de taak van een muntmeester om dit goed in de gaten te houden en als het hier gaat om een paar duizend rondellen met fout randschrift, dan zou het bij 1 van de medewerkers toch wel op moeten vallen.

Gr. Jeroen

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 29 sep 2014, 17:12

Volgens de Koninklijke Belgische Munt is 1 tot maximaal 2% van de munten verschenen met een niet Belgisch randschrift.

De oorzaak is niet bekend, er is zeer zeker geen opzet in het spel. Precieze aantallen zijn helaas niet beschikbaar.

Groeten Paul

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 29 sep 2014, 17:27

Klopt, heb ook met de baas van de koninklijke munt gesproken en ze weten er wel van nu maar kunnen geen zinnige verklaring geven/willen.
Men beweert ook dat zij ze niet nazien en gewoon verzenden, alhoewel ze er nog niet zijn.

Ze hadden wel een check gedaan op grootte en gewicht maar niet op het randschrift.

Denk dat het een vraagteken blijft hoe de vork juist in de steel zit.

mvg Luc
groetjes Luc

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 30 sep 2014, 09:17

Vandaag 30 sept. werden er nog coincards aangeboden op de site van de Belgische Munt. Het aantal dat beschikbaar was weet ik niet. Maar om 09.14 uur was alles alweer verkocht. Zelf heb ik er nog 5 bijgekocht, ik kon het niet laten. :oops:
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 30 sep 2014, 12:22

Iets zegt mij dat er straks wel eens massaal Belgische coincards op de tweedehandsmarkt konden komen....
Als ik hier lees dat ze soms bij tientallen of zelfs 100 gekocht worden direct bij de munt door verzamelaars denk ik dat er zodra ze binnenkomen gekeken of er misslagen tussen zitten en dan de overige verkocht gaan worden. ;)

Het feit dat er bij een enorme oplage van 225.000 toch geen voorraad meer is geeft aan dat er flink gehamsterd is.
Ik geloof nooit dat er zoveel coincardverzamelaars zijn.

Het zal wel geen opzet zijn, maar het komt de Belgische Munt nu ongetwijfeld goed uit, zonder misslagen was de verkoop vast niet zo voortvarend gegaan.

Luit

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 30 sep 2014, 13:03

llinde schreef:Iets zegt mij dat er straks wel eens massaal Belgische coincards op de tweedehandsmarkt konden komen....
Als ik hier lees dat ze soms bij tientallen of zelfs 100 gekocht worden direct bij de munt door verzamelaars denk ik dat er zodra ze binnenkomen gekeken of er misslagen tussen zitten en dan de overige verkocht gaan worden. ;)

Het feit dat er bij een enorme oplage van 225.000 toch geen voorraad meer is geeft aan dat er flink gehamsterd is.
Ik geloof nooit dat er zoveel coincardverzamelaars zijn.

Het zal wel geen opzet zijn, maar het komt de Belgische Munt nu ongetwijfeld goed uit, zonder misslagen was de verkoop vast niet zo voortvarend gegaan.

Luit
Er zullen inderdaad niet zoveel coincardsverzamelaars zijn maar als je de munt wil in de collectie zal het voor sommigen een kwestie zijn van de coincard kopen om de munt te hebben.Anderzijds zullen er inderdaad gehamsterd zijn om de varianten eruit te halen.Nog een geluk voor het Rode Kruis dat er iets misliep.Voor de gewone verzamelaar zal het echter moeilijk zijn om een variant te bekomen of je moet er al veel voor over hebben ,al hebben sommigen misschien geluk als ze ooit een rol kunnen openen.

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 30 sep 2014, 13:08

De proof versie is weer beschikbaar :dizzie: De stand staat nu nog op 154 stuks. Ze zijn dus nog niet helemaal uitverkocht. http://www.europemint.eu/documents/home_page.html
Pecunia non olet

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”