Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Bericht door llinde » 21 sep 2014, 18:14

MikeGSM schreef:Ook viel het mij op dat sommige dat sommige van de coincard dusdanig slecht gelijmd waren dat de munt makkelijk te verwijderen was. dus omdraaien zou geen enkel probleem geweest zijn.
Eigenlijk geldt voor alle coincards dat de munten wel om te draaien zijn zonder zichtbaar beschadigen, daarom vind ik de Waalse en Vlaamse variant ook onzin.
Daarnaast is het ook zo dat rollen ook nog eens makkelijk open te maken zijn, munten te vervangen zijn en weer dicht te maken zijn zonder dat dit zichtbaar is.
Ik weet niet of de rollen van deze Belgische munt speciaal papier hebben, maar ik zou eigenlijk de aankoop van een rol alleen maar vertrouwen rechtstreeks van de bank in België......
Ik vraag me trouwens wel af hoeveel rollenverzamelaars er zijn, heb er zelf ook best een aantal, maar verzamel ze niet fanatiek en zeker niet voor veel meer dan nominaal.
Verder hoop ik dat deze Belgische actie een eenmalige is, want het leuke aan een verzameling van 2 euromunten is dat je ze met uitzondering van de dwergstaatjes voor weinig geld kunt verzamelen en toch een leuke verzameling hebt.
Dit soort acties zorgt er dus voor dat het verzamelgebied verziekt wordt.
Voor zover ik het begrijp is dit gebeurd om geld voor het Rode Kruis in te zamelen, door van elke verkochte coincard een bedrag naar het Rode Kruis te sturen.
Vandaar ook het hoge aantal coincards en het lage aantal circulatiemunten omdat van die laatste natuurlijk niets af te dragen valt.
Misschien was het slimmer geweest om helemaal geen munten voor circulatie te slaan...

Luit

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 21 sep 2014, 18:55

Naar bericht van een griekse handelaar in het duits forum http://www.muenzen.net heeft hij ook in de "wallonse" coincard het nederlandse randschrift "GOD ZIJ MET ONS" gevonden.

Dus alle zes tot nu bekende varianten existeeren!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

andre2
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door andre2 » 21 sep 2014, 19:09

De afwijkingen welke ik gevonden heb, zitten in coincard.
Rollen worden wel degelijk geopend om losse munten te hebben: er zijn er al veel gesneuveld.
Tot nu is mij geen enkele vondst bekend, van afwijkingen, uit rollen.
Vlaamse en Waalse versie: het is niet enkel de positie van de munt, die verschilt.
Ook de plastieken bescherming zit anders(steekt uit aan de Vlaamse of Waalse kant).

Gr Andre

MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM » 21 sep 2014, 19:17

numisfreund schreef:Naar bericht van een griekse handelaar in het duits forum http://www.muenzen.net heeft hij ook in de "wallonse" coincard het nederlandse randschrift "GOD ZIJ MET ONS" gevonden.

Dus alle zes tot nu bekende varianten existeeren!
Had ik gisteren ook al gevonden....
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 21 sep 2014, 19:19

andre2 schreef:De afwijkingen welke ik gevonden heb, zitten in coincard.
Rollen worden wel degelijk geopend om losse munten te hebben: er zijn er al veel gesneuveld.
Tot nu is mij geen enkele vondst bekend, van afwijkingen, uit rollen.
Vlaamse en Waalse versie: het is niet enkel de positie van de munt, die verschilt.
Ook de plastieken bescherming zit anders(steekt uit aan de Vlaamse of Waalse kant).

Gr Andre
Zojuist kreeg ik bericht dat er een rol geopend is.... in deze ene rol zaten twee munten met Italiaans randschrift en één munt met 'God Zij Met Ons'. De overige 22 hebben de 2**2**2.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 21 sep 2014, 19:44

Afbeelding

Heb hier ook enkele rollen liggen maar doe ze zeker niet open om munt per munt te bekijken.

Het papiertje rond de rollen van het rode kruis hebben geen enkel aanwijzing dat het om de rode kruis munt gaat.
Er staat niets op vermeld dat naar het rode kruis leid.
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 21 sep 2014, 20:41

eurofreak schreef:Het papiertje rond de rollen van het rode kruis hebben geen enkel aanwijzing dat het om de rode kruis munt gaat.
Met andere woorden: uit een normale 2 euro rol België plus 1 munt Rode Kruis is een Rode Kruisrol te maken die veel meer oplevert.
Vanzelfsprekend is dat oplichting, of op zijn mist misleiding, maar het geeft wel aan dat dus alleen rollen rechtstreeks van de bank te vertrouwen zijn.
En waar zoveel snel geld te halen valt, kan je er vergif op innemen dat het ook daadwerkelijk gebeurd....

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 21 sep 2014, 20:53

Daar ben ik ook bang voor Luit. Bij Nederland was dat ook het geval. Zeker omdat zij ook blinde rollen verkochten in normale wikkels. Toch vreemd als je er wel €75,- voor vraagt, dat was bij deze Belgische uitgifte gelukkig anders. Gewoon nominaal.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 21 sep 2014, 20:57

Dus dan kun je net zo goed een rol maken met 2 twee-euromunten en voor de rest ringetjes van de bouwmarkt.

Maar ik snap niet waarom de rollen niet opengemaakt worden. Zijn er nu ook al rol-verzamelaars? :?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 22 sep 2014, 06:12

janssenfrank schreef:Dus dan kun je net zo goed een rol maken met 2 twee-euromunten en voor de rest ringetjes van de bouwmarkt.

Maar ik snap niet waarom de rollen niet opengemaakt worden. Zijn er nu ook al rol-verzamelaars? :?
Natuurlijk zijn er rolverzamelaars .Ik kwam al een zestiger tegen .Hij wou van de Belgische van elke herdenkingsmunt 6 rollen zei hij.Hij had 3 kinderen en bij zijn dood zouden ze dan niet moeten vechten om munten zei hij.Waar ik woon in de wijk wonen nog 2 verzamelaars,één ervan wou nu ook een rol RK voor zijn verzameling maar kon jammer genoeg niet naar de NB afgelopen week;misschien zond hij uiteindelijk iemand in zijn plaats.Zal het hem eens vragen als ik hem zie.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 22 sep 2014, 06:19

eurofreak schreef:Afbeelding

Heb hier ook enkele rollen liggen maar doe ze zeker niet open om munt per munt te bekijken.

Het papiertje rond de rollen van het rode kruis hebben geen enkel aanwijzing dat het om de rode kruis munt gaat.
Op rol rechtsonder heb ik de indruk een cirkel te zien rond de 150.Is dit gezichtsbedrog of is dit er 1 met een cirkel ontstaan bij de productie?
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 22 sep 2014, 06:31

Op ebay.be gekeken.Daar staat 1 rol te koop aan 450 euro.Daar is een mooie cirkel te zien rond de 150 .Zal dus tijdens de productie gebeurd zijn.Dan heb je er dus ook met een cirkel .Zag dit nooit bij andere 2 euro munten.Zo rond de 150 vind wel speciaal,omdat het dit ontwerp niet stoort.Met een persoon erop zou dit meer storend zijn.Zou wel mooi staan in de verzameling :één met cirkel en één zonder cirkel.Zal weeral iets duurder zijn met cirkel vrees ik.Als je alle varianten wil zal het toch oplopen zo denk ik.

eurocoinsfun België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eurocoinsfun » 22 sep 2014, 08:04

Die cirkel is gewoon een beschadiging door de munten te verpakken in een rol. De twee buitenste munten van een rol hebben een beschadiging. Normaal is deze beschadiging te vinden op het zilverkleurig gedeelte van de munt. Maar dat deze beschadiging zich nu ook in het midden bevindt, is ook nieuw voor mij.

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 22 sep 2014, 08:38

eurocoinsfun schreef:Die cirkel is gewoon een beschadiging door de munten te verpakken in een rol. De twee buitenste munten van een rol hebben een beschadiging. Normaal is deze beschadiging te vinden op het zilverkleurig gedeelte van de munt. Maar dat deze beschadiging zich nu ook in het midden bevindt, is ook nieuw voor mij.
Mooi in het midden alvast die cirkel op ebay.Had dit nog nooit eerder gezien zo een cirkel en dan nog in het in het midden rond de 150.Als :dizzie: ik er ooit één tegenkom noem ik hem een Keltisch Rood Kruis dan. 8):

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 22 sep 2014, 09:09

janssenfrank schreef:Dus dan kun je net zo goed een rol maken met 2 twee-euromunten en voor de rest ringetjes van de bouwmarkt.
Dat is nog een extra besparing, maar als de rol gewogen wordt val je waarschijnlijk wel door de mand....
Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 sep 2014, 10:22

Ik wou toch nog even vermelden dat de variant met het Nederlandse randschrift gevonden is door ons forumlid 'Koala Coins' een oplettende bekende! Hartelijk dank aan Trunky.nl en Eurocoinhouse dat wij vanuit hun aanwezige voorraad deze varianten (misslagen) mochten fotograferen.

Ik zie de aanbiedingen van deze varianten inmiddels eBay en de webshops instromen, ben benieuwd hoeveel er nog gevonden zullen worden en wat de uiteindelijke prijs zal worden. In ieder geval zijn er al een flink aantal gevonden zo te zien.

Gr. Jeroen

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 23 sep 2014, 17:47

Wat mensen er al niet voor over hebben om een speciale te bemachtigen.
Te gek voor woorden vindt ik dit maar ja ieder zijn verzamelwoede. :shifty:
groetjes Luc

DvdTheBusDriver
Senior lid
Senior lid

Bericht door DvdTheBusDriver » 23 sep 2014, 18:01

Ik heb er al zien weg gaan voor 100 EUR +
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 23 sep 2014, 18:15

De Italiaanse variant zie ik niet direct op ebay;Of zoek ik niet goed genoeg?

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 23 sep 2014, 18:23

Palmbird schreef:De Italiaanse variant zie ik niet direct op ebay;Of zoek ik niet goed genoeg?
Wat ik zie is dat er varianten met randschrift San Marino, Vaticaan worden aangeboden. De munten van die landen worden in Rome geslagen en hebben het Italiaanse randschrift.

Thomas

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 23 sep 2014, 20:24

Net weer drie weg voor een slordige 126 euro ongeveer, pfffff :dizzie:
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 sep 2014, 21:06

Is er hier niet iemand met goede connecties met de Belgische Munt die eens kan navragen hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Luit

Sven
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sven » 23 sep 2014, 21:14

eurofreak schreef:Net weer drie weg voor een slordige 126 euro ongeveer, pfffff :dizzie:
En Luc, hou je je nog steeds niet bezig met die randschriften? :knipoog:
Euromunten 1 set/land, 2€ Cc's: 150 verschillende (137 + 13 unc)
Voorliefde voor Euromunten Griekenland, Portugal, Malta, Finland.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 23 sep 2014, 21:47

varianten rode kruis CC.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 sep 2014, 09:01

Ik lees in de nieuwsbrief van Collectcoins, "Bij nader onderzoek blijkt dat minder dan 1% van de munten 'GOD ZIJ MET ONS', of '2*2*2'..."

Ik lees ook op een ander forum dat iemand verwijst naar een onderzoek. Ik ben daar wel heel benieuwd naar want naar ik meen moeten er nog ruim 100.000 uitgeleverd worden door de KMB.
Zover ik nu kan zien en weet is er geen nieuws vanuit de Belgische munt over deze misslagen naar buiten is gekomen, zelf de KNM zwijgt in alle talen op haar site.

Kortom hoe betrouwbaar is deze 1% en wie heeft dit onderzoek uitgevoerd. Ik zie dat Niels op een ander forum het nieuws van hier al snel had overgenomen wat natuurlijk geen enkel probleem is, maar hij heeft ook een schatting gemaakt op basis van de cijfers die hij binnenkreeg van (inter)nationale handelaars... Kijk die schatting zou ik zeker niet al te serieus nemen. :hahaha:

Maar goed ik ben heel benieuwd, misschien dat Bjorn een goede referentie heeft maar ik zou wel willen weten hoe dat is berekend terwijl bijna de helft nog niet is uitgeleverd.

Gr. Jeroen

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”