Slowaakse coincards?

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Slowaakse coincards?

Berichtdoor LeandrosNumismatics » 17 Jun 2014, 22:47

$_57 (4).JPG
$_57 (2).JPG
$_57 (1).JPG
Iemand een idee over de echtheid van deze Slowaakse coincards ...?
LeandrosNumismatics
Lid
Lid

Nationale vlag:
Greece Greece 
eBay:

Re: Slowaakse coincards?

Berichtdoor resparvae » 15 Aug 2014, 14:29

Hallo Leandros,
Over de Slowaakse coincards is al eerder bericht; zie viewtopic.php?f=10&t=14332&p=133656&hilit=slowaakse+coincard#p133656.
Mijn probleem was dat ik ze in geen enkele catalogus tegenkwam.
Ik mailde via via met Gerhard Schön en die is van mening dat het geen officiële coincards zijn omdat er door de Slowaakse Bank geen opdracht voor is gegeven. In zijn ogen is het een private uitgifte van de Slowaakse Munt. Het logo van de Munt staat er dus wel op. Voor anderen is dit (het logo) een aanwijzing dat ze wel officieel zijn. Het is dus maar net hoe je er naar kijkt. De coincard die je laat zien is weer iets anders, namelijk een kaart geproduceerd door de ontwerper van de munt. Of die officieel is, is nog minder duidelijk, want er is geen opdracht van de Centrale Bank én er staat geen logo van de Munt op. Het enige onderscheidende is, dat er een handtekening van de ontwerper op staat.
Ondertussen is vorig jaar (2013) de Proof coincard Kyrillus en Methodius uitgekomen (in een envelopje), waarvoor de Slowaakse Bank wél een opdracht heeft gegeven. Gerhard Schön heeft hem daarom wél opgenomen in zijn catalogus (nummer PK1), omdat de opdracht door de Slowaakse Bank voor hem het enige bepalende kenmerk is waardoor een coincard officieel wordt. Anderzijds zijn er veel verzamelaars die deze coincard niet als officieel zien omdat hij niet voor verzamelaars verkrijgbaar was bij uitgifte. Bovendien moet je een vermogen neertellen om hem te bemachtigen. De goedkoopste heb ik bij eBay zien weggaan voor iets meer dan € 160,-. Dat is natuurlijk vreemd voor een coincard met een oplage van 10.000 stuks.
Dus ik denk dat ieder voor zichzelf moet beslissen wat hij nog officieel vindt en wat niet.
Ik leg zelf de grens bij de door de Munt uitgegeven coincards. Die vind ik officieel, en omdat ik ze niet tegenkwam in de catalogussen heb ik die een eigen nummer gegeven binnen mijn verzameling.

Ik vind dat je goede vragen stelt, maar helaas zijn de antwoorden niet altijd even simpel.

Vriendelijke groeten
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 15 Aug 2014, 20:46

Als je bovenstaande in acht neemt, zijn de Nederlandse coincards en BU sets dan wel officieel?
Ik geloof nooit dat daar door de Nederlandse Bank opdracht voor wordt gegeven.....

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor resparvae » 15 Aug 2014, 21:25

llinde schreef:Als je bovenstaande in acht neemt, zijn de Nederlandse coincards en BU sets dan wel officieel?
Ik geloof nooit dat daar door de Nederlandse Bank opdracht voor wordt gegeven.....

Luit

Hoi Luit,

Er vanuit gaande dat Schön voor alle landen dezelfde criteria hanteert, moet ik aannemen dat de coincards uit Nederland 2011 t/m 2014 (nummers MK3 t/m MK7) en a posteriori 2007 (nr, MK1) en 2009 (nr. MK2) inderdaad in opdracht van de Nederlandse Bank zijn vervaardigd. Dat je daar vraagtekens bij zet kan ik me erg goed voorstellen. Het lijkt me een leuke vraag voor Maarten Brouwer als ik hem weer eens tegenkom. Het kan nog wel even duren, maar als ik het antwoord heb zal ik het hier delen.

Groet
Thomas
Gebruikers-avatar
resparvae
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC