Advies verkoop muntverzameling

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: koenmunten, Ilosab

Advies verkoop muntverzameling

Berichtdoor keeser » 25 Mrt 2014, 14:58

Beste verzamelaars,

Op korte termijn zal ik mijn muntencollectie gaan verkopen. Verzamelen gaat mij vooral om het kopen en verkopen van munten, en met die winst mijn verzameling aan te vullen. Dit is tot op heden goed gelukt en heb er dus ook veel plezier in gehad. Maar ik besteedt er teveel tijd aan, vind het niet meer zo spannend en uitdagend en het is tijd voor een andere bezigheid. Het zijn voornamelijk 2 euromunten in PROOF, BU en UNC kwaliteit. Ook coincards, blisters en een aantal BU en -PROOF sets.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Ik denk dat de beste manier is om de munten los te verkopen. Bij 1 gehele verkoop wordt er denk ik ver onder je inkoopwaarde geboden (wat begrijpelijk is), maar je wilt er toch wat aan overhouden. Ik zit te denken aan een van onderstaande manieren:

1. Marktplaats: gratis adverteren, grote doelgroep. Nadelen: opnieuw moeten plaatsen van advertenties, personen die reageren maar daarna niets meer laten weten. Weinig internationale kopers.

2. eBay Nederland: Ik verkoop regelmatig op eBay maar de kosten zijn helaas erg hoog (8%). Dus stel je verkoopt voor €100 munten gaat €8 daarvan naar eBay wat natuurlijk nergens op slaat, hoewel ik nu wel begrijp hoe eBay zo groots is! :lach: Ook de plaatsingskosten bedragen €0,15 per advertentie of €0,25 als je een tijd inplant (dus €0,10 extra). Een ander nadeel van eBay is de duur van de veiling. De bieder moet soms 5, 7 of 10 dagen wachten. Uit eigen ervaring weet ik dat dit vervelend kan zijn, helemaal als je dan op het laatste moment wordt overboden :dizzie:. Voordelen van eBay zijn de mooie en nette advertenties die je kunt maken, de grote foto's, de afhandeling en natuurlijk de internationale bieders, zo kun je een veel breder publiek aantrekken.

3. eBay Duitsland: Duitsland telt 5x meer inwoners dan Nederland. Uiteraard is het aantal verzamelaars, kopers en verkopers daarom ook groter. Ik heb de Duitse en Nederlandse eBay bestudeert en vaak zijn de opbrengsten daar een stuk hoger dan in Nederland. Ook worden er op de Duitse eBay 7,5 keer meer veilingen geplaatst. Dit kan in je voordeel maar ook in je nadeel werken. Wel is het aantal bieders volgens mij veel hoger omdat er mensen uit allerlei soorten landen zoeken en bieden op veilingen op de Duitse eBay omdat het aanbod hier zo groot is.

4. Forummarkt Munthunter

Wat lijkt jullie de beste optie, of heeft iemand misschien een andere (betere) suggestie?

Vriendelijke groet, Kees
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Advies verkoop muntverzameling

Berichtdoor koenmunten » 25 Mrt 2014, 16:13

Marktplaats zou ik niet doen. Ik vind Marktplaats een stuk minder betrouwbaar geworden de laatste jaren. Soms koop ik er nog wel eens maar ik gebruik het zelden meer als medium om iets te verkopen.

Je zou met de forummarkt kunnen beginnen, gewoon een duidelijk overzicht maken met de prijzen die je voor de verschillende items wilt hebben. Als die prijzen redelijk zijn zul je vast via de forummarkt het een en het ander verkopen, want met name op het vlak van de euro zijn er veel verzamelaars op het forum actief.

Ebay kan ook natuurlijk, als ik wat op Ebay zet dan bied ik het meestal ook internationaal aan. Dan heb je een groot bereik onder verzamelaars.
Tja 8 % is best een hoop geld maar er zijn zat veilingen waar je meer dan 20 % van de opbrengst af moet dragen en dan is 8 % weer een schijntje.
Volgens mij zijn als je een particuliere verkoper bent de eerste 75 advertenties (per maand) gratis. Dus heb je geen plaatsingskosten en alleen de 8 % afdracht bij verkoop.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor keeser » 25 Mrt 2014, 17:25

Bedankt voor je reactie!

Via eBay kun je inderdaad een veel bredere doelgroep bereiken. Ik heb mezelf ooit ingeschreven naar zakelijke verkoper omdat ik toendertijd een eBay winkel had. Helaas kun je jezelf niet terugschrijven naar particuliere verkoper.

Ik keek zojuist op de factuur van eBay, en omdat ik een 'Powerseller' ben krijg ik 20% korting op de verkoopcommissie.
Dat is toch weer 1/5e van de verkoopkosten die je niet hoeft te betalen!

Grote kans dat ik voor de keuze eBay ga. De 'goedkopere' UNC munten gaan denk ik niet via eBay want daarvoor zijn de kosten dan wel te hoog.

Vriendelijke groet, Kees
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 25 Mrt 2014, 17:27

keeser schreef: maar je wilt er toch wat aan overhouden.

Als je hier mee bedoelt dat je er meer voor terug krijgt dan wat je er voor uitgegeven hebt, denk ik dat je per definitie bedrogen uit komt...

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Palmbird » 25 Mrt 2014, 17:37

Ik zou ook een lijst op forummarkt zetten en wat je ervoor wil bij iedere munt.
Wellicht kan je dan al munten verkocht krijgen aan de prijs die je wil.
Je zou alvast een aantal forumgebruikers een mooie kans kunnen geven hun ontbrekende stukken te kopen.
Gr Eddy.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay: http://

Berichtdoor Munthunter » 25 Mrt 2014, 17:47

llinde schreef:
keeser schreef: maar je wilt er toch wat aan overhouden.

Als je hier mee bedoelt dat je er meer voor terug krijgt dan wat je er voor uitgegeven hebt, denk ik dat je per definitie bedrogen uit komt...

Luit

Jij weet toch niet wat Kees er voor betaald heeft? Hij handelt al wat langer op eBay en behaalt daar toch echt wel wat winst. Ik koop regelmatig wat op eBay en geloof het of niet, maar (ver) onder nominaal een munt of setje kopen is iets wat wel vaker voor komt dan 1 of 2 keer. Ik kocht BU babysetjes van Portugal voor €1,00 per stuk, gewoon niemand die mee heeft geboden en dan is het startbod voldoende. 3 stuks voor 3 euro en er waren geen verzendkosten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor llinde » 25 Mrt 2014, 17:54

Jeroen, zoals je al aangeeft koop je soms zelfs zaken onder nominaal, daar heeft de verkoper dan vast wel verlies op....
Natuurlijk kan het zijn dat Kees alles spotgoedkoop heeft ingekocht en voor fantastische prijzen weer verkoopt, maar gemiddeld genomen heb je toch verlies bij verkoop, en dat is ook logisch want zolang prijzen niet meer stijgen dan de inflatie heb je aan kopen en verkopen ook altijd (verzend)kosten.
Oftewel als ik iets koop met een waarde van zeg eens 10 euro, dan betaal ik toch ook gauw 1.50 verzendkosten. Om dan niet te verliezen moet ik voor 11.50 verkopen en dat gaat alleen maar als het artikel meer waard is geworden.
Als je naar munten kijkt stijgen ze gemiddeld gezien niet met meer dan de inflatie.

En Kees zal best winst halen op ebay, maar ook wel eens verlies hebben, en meer winst als verzendkosten en eventuele provisie is best lastig.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 25 Mrt 2014, 18:40

Palmbird schreef:Ik zou ook een lijst op forummarkt zetten en wat je ervoor wil bij iedere munt. Wellicht kan je dan al munten verkocht krijgen aan de prijs die je wil. Je zou alvast een aantal forumgebruikers een mooie kans kunnen geven hun ontbrekende stukken te kopen. Gr Eddy.

Hier ben ik het volkomen mee eens, goed plan. Zet de aanbieding er een paar dagen op en wie weet wat je verkoopt. Ik kan me ook voorstellen dat het teveel is om op te zetten dus misschien zou je een lijst kunnen samenstellen en separaat op het forum kunnen plaatsen. Als je veel in de verkoop hebt dan is het natuurlijk onbegonnen werk om alles te plaatsen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Munthunter » 25 Mrt 2014, 19:05

Daarbij zouden we zeer vereerd zijn als je de forummarkt wilt gebruiken om je items aan te bieden Kees! Misschien los, of in lotjes, een lijst met je aanbod, alles is mogelijk. Heb je de tijd dan kun je het ook in delen aanbieden in een groter tijdsbestek, waardoor je de bult werk wat verspreidt.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor Palmbird » 25 Mrt 2014, 20:28

Ik denk dat los per munt het meest gaat opbrengen.Niemand koopt graag dubbels.Groeten Eddy.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor keeser » 27 Mrt 2014, 21:26

Er staat het een en ander op de forummarkt voor de liefhebber!

Groet Kees
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor keeser » 05 Sep 2014, 14:33

Toch tot het besluit gekomen het geheel te gaan verkopen. Zoals Luit al zegt zal ik hier en daar wel verlies maken en dat moet ik dan maar voor lief nemen. Geld is niet alles en ik heb toch met veel plezier verzamelt en leuke mensen leren kennen door deze hobby.

Ook heb ik er veel kennis mee opgedaan. Mede door alle wijsheid van mede forumleden :thumb up:
Zoek je nog iets speciaals, neem dan eens een kijkje op mijn eBay pagina. Veilingen lopen tot en met zondag 14 septmber

Nogmaals alle forumleden die mij hebben geholpen, bedankt voor alle leuke en informatieve berichten en contacten!! :D
Groet, Kees
Laatst gewijzigd door keeser op 25 Okt 2016, 20:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor eurofreak » 05 Sep 2014, 21:57

Kees ik zal zeker wel eens gaan zien naar e aanbiedingen en mss ook bieden. ;)
Heb nogal veel mensen die bij mij iets aankopen dus als er koopje's te doen zijn ben ik erbij.

mvg Luc
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor keeser » 07 Sep 2014, 14:32

Bieden mag, bodintrekkingen niet, dit snap je natuurlijk zelf ook wel.
Dat je het nu 5x hebt gedaan gaat te ver en erg vervelend voor andere bieders. Waarom doe je dit!?

Mocht dit nog een keer voorkomen zal ik je moeten blokkeren

Groet Kees
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor eurofreak » 07 Sep 2014, 15:54

Keeser, had niet gezien dat je 11 euro verzendkosten had gerekend bij sommige en dit vindt ik wat veel, vandaar mijn intrekking.
Je mag me altijd blokkeren hoor, lig ik niet van wakker. ;)

Als ik nu een bieding zou intrekken enkele uren voor de bieding afloopt zou ik dit niet erg juist vinden maar als de bieding nog een hele week loopt maakt dit in mijn ogen niets uit, de mensen die iets echt willen hebben bieden toch enkel op het laatste moment.
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC