Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2015

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Favorieten: genius
Volgers: Yosoyke, genius, thomasa, Ilosab, RUUD87, numisfreund, EUROCOLLEZIONE, Diva_Mariek, Lumi, Diocol, DvdTheBusDriver

Re: Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten

Berichtdoor llinde » 24 Nov 2015, 23:36

Mischaop82 schreef:Luit,

Volgens mij zijn er wel wat jaargangen die alleen in Proof zijn uitgegeven en niet in een andere kwaliteit, zoals volgens mij ook Monaco 2006?
Kan het mij haast niet voorstellen dat jij die uit je verzameling gooit.

Gr. Mischa

Ik kan het me best wel voorstellen, heeft op dit moment zeker geen prioriteit, ze liggen niet in de weg, maar ik merk wel steeds meer dat het iedere keer maar kopen van BU sets en vooral van Monaco ook regelmatig dure proof sets absoluut geen plezier en voldoening geeft en daar gaat het in de eerste plaats toch om bij een hobby.

Het verzamelen van de 2 euro cc munten uit rollen levert veel meer voldoening op, dus waarom zou ik zo gek zijn om een beetje naar de pijpen van een stel oplichters te dansen. Ik heb me dit vooral door het wangedrag van Monaco eerder afgevraagd, maar heb toen besloten het even aan te zien.
Het verhaal was toen dat Monaco niet genoeg mocht slaan om aan de vraag te kunnen voldoen, en de laatste jaren ging het ook iedere keer redelijk.

Maar dat wat ze nu doen, slaat werkelijk alles en er is geen enkele reden voor. De beste oplossing zou zijn dat de EU ze gewoon verbied om munten uit te geven uitsluitend in proof kwaliteit.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor rene2010 » 25 Nov 2015, 14:26

llinde schreef:
rene2010 schreef:Maar in principe zorgt Monaco op hun wijze dat meerdere verzamelaars hun verzameling niet compleet kunnen krijgen.

Gelukkig is compleet zijn iets wat je helemaal zelf definieert.

Luit

Heb je momenteel gelijk in. Ik verzamel van alle munten een BU munt en geen proof munt. Daarbij speelt het jaartal voor mij ook geen rol.
In het verleden wel, maar dit hoofdstuk heb ik jaren geleden al afgesloten.
Dus in principe blijf ik compleet zonder de proofmunt van Monaco.
Ik ben alleen bang dat in de toekomst meerdere landen en of staatjes met hele lage oplages komen en dat deze munten tegen woekerprijzen verkocht zullen worden.
En ik vrees dat daar ook BU munten onder zullen vallen ter zijner tijd.

Munt van Monaco momenteel TdP 780 euro :? .
rene2010
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor llinde » 25 Nov 2015, 16:13

[quote="rene2010]Ik ben alleen bang dat in de toekomst meerdere landen en of staatjes met hele lage oplages komen en dat deze munten tegen woekerprijzen verkocht zullen worden.
En ik vrees dat daar ook BU munten onder zullen vallen ter zijner tijd.[/quote]

Dat is ook mijn grootste zorg, zolang Monaco dit soort onzin alleen in proof doet vind ik het niet leuk, maar in principe blijft de verzameling compleet.
Alle proof EN alle BU munten verzamelen is toch onbegonnen werk en levert bovendien al snel ruimteproblemen op tenzij je alle proof munten omverpakt in capsules in muntladen.

Maar wat nu als Monaco gesteund door het financiële succes van deze uitgifte, volgend jaar kiest voor een BU munt met soortgelijke oplage?
Die gaat geheid nog meer op leveren want er zijn veel meer BU verzamelaars.

Het mooiste zou zijn om compleet te verbieden om munten uitsluitend in verzamelaarskwaliteiten uit te geven, maar ja de commercie vraagt wat anders.
Het is toch ook pure kolder dat bijvoorbeeld NL en FI elk jaar weer 1 en 2 cent munten slaan uitsluitend voor verzamelaars? Natuurlijk is er technisch nog steeds sprake van echte munten, maar functioneel eigenlijk niet meer.

En zo gaat deze inflatie steeds verder, voor het eurotijdperk gaf Vaticaanstad alleen bij zeer bijzondere gelegenheden eens een proofset uit, nu ieder jaar en dan ook nog eens in twee versies om zoveel mogelijk te profiteren en dan is Vaticaanstad van de ministaatjes nog het land met het minst slechte uitgiftebeleid.....

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 25 Nov 2015, 16:44

Wat bedoel je met financieel succes? Uitgifteprijs is 95 euro. De hoge prijzen op eBay en de handelaren leveren Monaco toch niet meer op?

Het zou succesvoller zijn geweest als ze er 50.000 met een uitgifteprijs van 50 euro hadden uitgegeven.

Ik ga er van uit dat de monetaire overeenkomst met Monaco weer besproken zal worden om dit soort vernietigingen van het verzamelgebied te kunnen voorkomen.

Monaco zal bij vele verzamelaars al verbannen zijn uit de collectie en er zullen ook nog vele volgen.

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 25 Nov 2015, 18:21

euromunter schreef:Wat bedoel je met financieel succes? Uitgifteprijs is 95 euro. De hoge prijzen op eBay en de handelaren leveren Monaco toch niet meer op?

Paul,

je weet toch wel dat in Monaco de lokale munthandelaren in feite het uitgiftebeleid bepalen? En die maken deze winsten.
Het aantal munten dat uitgegeven wordt buiten deze munthandelaren om is erg klein.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 25 Nov 2015, 18:44

Dacht dat je de MTM bedoelde...

Weet dat de handelaren daar een soort van monopoliepositie hebben en de prijzen opdrijven door dubieuze handelingen. De prijzen bij TdP (en Club Français de la Monnaie) zijn lachwekkend en de verzamelaars trappen erin. Van 199 vorige week vrijdag naar 780 vandaag.

Overigens heb ik in het verleden wel eens besteld bij TdP en stond erbij dat het alleen voor verzamelaars in Frankrijk en Monaco was. Heb altijd mijn bestelling gekregen...

Gadoury biedt de munt nog niet openlijk op de website aan.

Ik vind dat ook de EC schuldig is aan het monetaire beleid dat gevoerd wordt in Monaco en de andere ministaatjes. Het wordt zo wel heel gênant wat Andorra en Monaco doen. Voor de 2 euromunt van Monaco 2015 is het waarschijnlijk al te laat. Klein voordeel is dat het alleen in Proofkwaliteit is uitgegeven en daarmee een verzamelaars uitgifte is en geen circulatie munt.

Andorra heeft drie nationale 2 euro herdenkingsmunten aangekondigd, maar nog geen één officieel uitgegeven. En ook geen officieel nieuws wanneer dit gaat gebeuren

Totaal geen meerwaarde deze twee ministaatjes. Ik hoop dat de EC toch naar ons verzamelaars gaat luisteren en dat de protest mailtjes gaan helpen. Waarom worden er eigenlijk niet minimaal vijf numismaten opgenomen in de commissie die besluiten neemt met betrekking tot de uitgifte van munten die bestemd zijn voor de circulatie? Of uit elk euroland één numismaat?

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 25 Nov 2015, 19:08

euromunter schreef:Waarom worden er eigenlijk niet minimaal vijf numismaten opgenomen in de commissie die besluiten neemt met betrekking tot de uitgifte van munten die bestemd zijn voor de circulatie? Of uit elk euroland één numismaat?

Misschien wel om dezelfde reden dat numismaten meestal ook niet betrokken worden bij de ontwerpen.

In Monaco is MTM alleen in naam de uitgevende instantie, het zijn de lokale handelaren die in de praktijk de controle uitoefenen.
Er worden bijvoorbeeld ook geen munten direct geleverd aan de internationale handel of groothandel, ook die moeten inkopen via de Monegaskische munthandelaren.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 30 Nov 2015, 17:48

Nou, de kogel is door de kerk. Een tijdje terug had ik al het idee om te stoppen met het verzamelen van 2 € CC munten maar ben ik toch nog even doorgegaan. N.a.v. het gedoe met de aantallen uitgebrachte munten van België en Monaco heb ik toch het besluit genomen om definitief te stoppen, het plezier is totaal weg v.w.b. deze manier van verzamelen. Alleen de Nederlandse euromunten en coincards blijf ik nog verzamelen. Ik heb alles voor een leuk prijsje kunnen verkopen maar dan exclusief de munten/blisters van Monaco, San Marino en Vaticaan. Die zet ik op MP en dan zie ik nog wel wat het gaat opleveren. Voor een habbekrats gaan ze in ieder geval niet weg want als er niet genoeg geboden wordt dan bewaar ik ze gewoon.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor llinde » 01 Dec 2015, 10:34

Jammer dat je er mee stopt Alfred, maar ik snap het wel enigszins.
Ik denk dat ik mijn verzamelgebied ga aanpassen zodat alleen munten die voor omloop geslagen worden er in komen, want daar is nog wel plezier aan te beleven.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 01 Dec 2015, 14:36

Er wordt aardig geboden op MP op de munten van Monaco, San Marino en Vaticaan. Ik kon een forumlid blij maken met 2 munten waarop nog niet was geboden dus die heb ik al verkocht. Ik krijg ook erg veel berichten van geïnteresseerden die via de mail een bod uitbrengen. Die verwijs ik dan naar MP omdat er al biedingen zijn uitgebracht en iedereen moet de kans krijgen om een bod uit te brengen of hun bod te verhogen. Ik heb overal maar bijgezet dat de veilingen zaterdagavond om 18 uur aflopen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor keeser » 01 Dec 2015, 16:07

De 2 euro Malta 2015 (Zelfstandige Republiek) in PROOF kwaliteit, in etui met certificaat. Oplage 5.000 stuks

Afbeelding
Afbeelding

De 2 euro Vaticaanstad 2015 (Wereld Familiedagen Philadelphia) in BU blister. Oplage 94.000 stuks

Afbeelding
Afbeelding

De 2 euro Vaticaanstad 2015 (Wereld Familiedagen Philadelphia) in PROOF kwaliteit, in etui met certificaat en doosje. Oplage 12.000 stuks

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door keeser op 05 Jan 2016, 22:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Munthandel Laurenssen
Marktplaats
eBay
Gebruikers-avatar
keeser
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Petijsach » 02 Dec 2015, 18:31

Heb de munt Monaco vandaag binnengekregen!!
Besteld via TdP.

Peter.
Bijlagen
WP_20151202_18_02_31_Rich_LI (2).jpg
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Gebruikers-avatar
Petijsach
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor thierry_m » 02 Dec 2015, 19:04

als er iemand is die er 2 van monaco 2015 en die wil verkopen aan een schappelijke prijs, ik ben kandidaat
thierry_m
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor llinde » 02 Dec 2015, 20:26

thierry_m schreef:als er iemand is die er 2 van monaco 2015 en die wil verkopen aan een schappelijke prijs, ik ben kandidaat

Monaco 2015 is nu via diverse handelaren verkrijgbaar, bijvoorbeeld TdP.
Prijzen zijn aan het stabiliseren en hier en daar aan het dalen.
Ik denk niet dat je iemand vind die er meer heeft gekocht en ze lager dan de marktprijs verkoopt.
Iedereen die van deze munt meer dan één heeft gekocht is gewoon speculant en verkoopt dus niet onder marktprijs....

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor eurofreak » 02 Dec 2015, 22:34

Waarom altijd zo negatief en het slechtste denken :?

Ik heb de munt verschillende keren aangekocht met verschillende accounts en geef ze aan de mensen die het gevraagd hadden of ik ze aan hun wou verkopen en doe dit dan ook aan
de prijs waaraan ik ze heb aangekocht.
Niet iedereen over dezelfde kam scheren aub.
We hebben het ook direct via het forum doorgegeven dat je ze er kon aankopen aan een degelijke prijs maar toen was je ook al erg sceptisch.

Daar dient een forum toch voor om anderen te helpen en niet enkel kritiek te geven. :knipoog:

mvg luc
groetjes Luc
eurofreak
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

VorigeVolgende

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC