Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2015

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Favorieten: genius
Volgers: Yosoyke, genius, Marcotjemunten, thomasa, Ilosab, RUUD87, numisfreund, EUROCOLLEZIONE, Diva_Mariek, Lumi, Diocol, DvdTheBusDriver

Re: Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2015

Berichtdoor LeandrosNumismatics » 22 Okt 2017, 15:52

Zonnemunten schreef:Munt is legaal geslagen, dat er dan een paar bij de vernietiging er doorheen glippen maakt de munt zeker niet illegaal.
2½ centen zink 1942 zijn ook op enkele stuks na allemaal vernietigd,maar wordt nog steeds verhandeld.

Hallo

Kan iemand mij vertellen of het om 1 exemplaar gaat of om meerdere? Ik wil echt weten vanwaar men die gehaald heeft ..

Groet
LeandrosNumismatics
Lid
Lid

Nationale vlag:
Greece Greece 
eBay:

Berichtdoor Marcotjemunten » 22 Okt 2017, 17:09

Dag,

1 muntje,laat mij niet lachen!!
Hier in België hebben wij al andere dingen zien gebeuren op t.v. binnen de K.M.B.

Men rijdt met rolwagentje met een bak vol munten erop de lift in. Beneden in de kelder waar de auto's staan wordt de koffer
van een oude Mercedes (waarschijnlijk van een werknemer) geopend en de bak vol munten verdween in de auto!!

Dit is hier op t.v. geweest en werd toen geen uitzondering genoemd.

Groetjes,

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor Petijsach » 22 Okt 2017, 18:56

Duidelijk genoeg voor mij, het plezier was al minder maar dit is voor mij de druppel. De hele verzameling gaat in de verkoop, door dit soort illegale praktijken hoeft het voor mij niet meer. Ik dacht dat het uitgiftebeleid van Monaco voor mij de reden van stoppen zou zijn. Toch is aan die euro's nog relatief makkelijk te komen. Zonnemunten, bedankt. Belgische munt, bedankt. Het ga jullie goed.

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Gebruikers-avatar
Petijsach
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Christian » 22 Okt 2017, 19:20

Meer dan 80 jaar geleden is dit ook al eens gebeurd in Amerika met 10 of 20 dollar van 1933. Ik vind dat een leuk verhaal en mooi stukje geschiedenis. Grappig hoe de geschiedenis zich herhaalt.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën ,Groot Brittannië en Verenigde Staten van Amerika op type
Christian
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor DutchNapoleon » 23 Okt 2017, 06:19

Het verbaasd mij overigens ook niet dat de munt bij Zonnemunten werd aangeboden, inmiddels een winkel geworden waar ik niet graag koop.
Begin mij echt te irriteren aan die winkel.
Begonnen een paar jaar geleden op de Dag van de Munt. Toen kon je wat was het een verdrag van rome munt of 10 jaar EMU munt in coincard laten stoppen. Max 1 pp maar aan het einde van de beurs, kwam Henk daar met een zak vol munten, allemaal in een coincard laten stoppen.

Ook de zogenaamde Holland Coin Fair coincards zilver/ goud, een dag na de beurs staan die op zijn website.
Gebruikers-avatar
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Marcotjemunten » 23 Okt 2017, 07:38

Dag,

Nu de munt K.M.B. dicht gaat (vandaag wordt laatste munt geslagen) en waarschijnlijk een groot aantal medewerkers wordt ontslagen,
zal waarschijnlijk nog één en ander aan het licht komen!

Wat mij ook opvalt:
- Op jullie site wordt een Franstalig kaartje getoond
-en op facebook bij ShowMeEuroCoins wordt een Nederlandstalig kaartje getoond.

Vind ik uiterst raar, dus zal waarschijnlijk niet over 1 exemplaartje gaan!

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor Marcotjemunten » 23 Okt 2017, 07:43

Hier thuis juist nagekeken. Bij de bu-kaartjes van Waterloo staat geen waarde op de kaartjes.
En Belgische coincards zijn redelijk makkelijk te openen.

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor Reinier » 23 Okt 2017, 07:56

Zonnemunten schreef:Munt is legaal geslagen, dat er dan een paar bij de vernietiging er doorheen glippen maakt de munt zeker niet illegaal.
2½ centen zink 1942 zijn ook op enkele stuks na allemaal vernietigd,maar wordt nog steeds verhandeld.

Dat de munt legaal geslagen is zal zeker waar zijn, maar als na opdracht tot vernietiging iemand z’n broekzakken nog even volpropt is dat illegaal.

In dat opzicht vindt ik de vergelijking met de 2,5 cent 1942 ook wel een beetje mank gaan. Toen moest in opdracht van de Duitsers (die hier illegaal waren) de oplage omgesmolten worden t.b.v. de oorlogsindustrie. Dat lijkt me een heel ander verhaal.
Reinier
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 23 Okt 2017, 11:45

Volgens mij was het bij de 2½ cent 1942 zo dat deze in jute zakken zat en dat die zakken allemaal werden leeggeschud, maar dat een enkel muntje in de punten van de hoeken is blijven zitten. Toen die zakken opnieuw werden gevuld zijn dus ook die achterblijvers uitgegeven.

Dat is volgens mij niet illegaal, maar gewoon een fout. Het was de bedoeling die zakken leeg te maken, maar dat ging dus niet helemaal goed.

De oplage was 200.000.stuks. Als er eens 500 in een zak hebben gezeten, dan waren dat 400 zakken. En hoeveel zouden er ontsnapt zijn? Maximaal 10, denk ik.

Ik kan me echter niet voorstellen dat zo'n coincard per ongeluk de munt verlaat. Zeker niet in deze tijd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Palmbird » 23 Okt 2017, 12:12

Ik zit zo te denken,1 munt neem je toch niet mee .Daar riskeer je het toch niet voor.Je neemt een pakje mee dat in je broekzak past of gewoon een doos van die coincards.Iemand een idee hoeveel coincard van België normaal in zo een doos zitten?
Als ik een pak van die munten zou meenemen zou ik alvast ook zo eerst 1 verkopen om te zien wat er van voort komt.Zomaar een idee.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor Marcotjemunten » 23 Okt 2017, 15:50

De 2€ Waterloo ging waarschijnlijk op rollen gaan, en waarschijnlijk zijn er rollen meegenomen uit de K.M.

Door (de aankoper) in de "oude" coincards van de Waterloo gedaan!!

Controleer maar alle andere coincards van België van 2€.Daar staat overal op te lezen 2€.
En op de kaartjes van Waterloo staat enkel "Herdenkingsmunt"

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor Palmbird » 23 Okt 2017, 19:16

Marcotjemunten schreef:De 2€ Waterloo ging waarschijnlijk op rollen gaan, en waarschijnlijk zijn er rollen meegenomen uit de K.M.

Door (de aankoper) in de "oude" coincards van de Waterloo gedaan!!

Controleer maar alle andere coincards van België van 2€.Daar staat overal op te lezen 2€.
En op de kaartjes van Waterloo staat enkel "Herdenkingsmunt"

Marc

Zoals ik me het herinner waren er enkel coincards voorzien.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor Marcotjemunten » 23 Okt 2017, 19:30

Oplage was voorzien voor 5.000.000 stuks! Al 175-à 180.000 geslagen op voorhand voor de goedkeuring van de E.C.B. binnenkwam.

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor sgtravel » 23 Okt 2017, 20:07

Worden de munten niet bij een externe partij in een coincard gedaan, en daarna weer terug gestuurd naar het munthuis voor de verkoop? Als dit het geval is, kunnen er best wel een paar bij de externe partij zijn achtergebleven. De rest is dan door het munthuis vernietigd, waardoor er maar een paar overblijven.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Marcotjemunten » 23 Okt 2017, 20:24

Bij een oplage van 5.000.000 stuks gaat (waarschijnlijk) niets buiten bij de K.M.B. en wordt ter plaatse alles op rollen gedraaid.
Dus, toen in 2015, waren geen coincards voorzien de 2€ Waterloo.

Zie ook mijn vorige postings: Op de coincards van Waterloo staat geen waardeaanduiding, op alle andere coincards van België staat duidelijk 2€

Marc
Marcotjemunten
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

VorigeVolgende

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC