2 euro Erasmus proof

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

2 euro Erasmus proof

Berichtdoor Michel73 » 23 Mrt 2013, 15:45

Wellicht is dit al eens op dit forum aan bod gekomen, maar ik ben nieuw op dit forum en kon het in ieder geval nergens vinden. Ik ben net begonnen met het verzamelen van Nederlandse Euromunten en begrijp niet zo goed waarom de losse 2 euromunten (proof) in cassette zoveel duurder zijn dan de volledige proofset waar de munt (bijvoorbeeld de 2 euro Erasmus uit 2011) ook in zit. Het zijn volgens mij dezelfde munten. Verzamelen mensen verpakkingen? Vind het best duur, 50 euro voor een kunststof doosje.
Michel73
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Re: 2 euro Erasmus proof

Berichtdoor Collectcoins » 23 Mrt 2013, 15:57

De proof munt is op 2 manieren te verkrijgen:
uit de proofset 2011 en in cassette.
De proofset levert doorgaans een stuk minder op dan de proofmunt in originele cassette.

Ok zie je dit terug bij bijvoorbeeld 5 euromunten:
de 5 euromunt van Gogh levert ergens tussen de 10 en 20 op zo uit mijn hoofd.
De coincard ging nog niet zo lang geleden voor ruim 300 euro weg op ebay....
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Gebruikers-avatar
Collectcoins
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor Michel73 » 23 Mrt 2013, 16:17

Dat is inderdaad wat ik ook zie. Mijn vraag is wat hier de reden voor is. Voor een verzamelaar van munten, zou de verpakking toch niet meer waarde moeten hebben dan de munt?
Michel73
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 23 Mrt 2013, 17:02

Michel73 schreef:Dat is inderdaad wat ik ook zie. Mijn vraag is wat hier de reden voor is. Voor een verzamelaar van munten, zou de verpakking toch niet meer waarde moeten hebben dan de munt?

Michel73 schreef:Het zijn volgens mij dezelfde munten. Verzamelen mensen verpakkingen? Vind het best duur, 50 euro voor een kunststof doosje.

Helemaal correct! Het is nauwelijks te geloven als je je gezonde verstand gebruikt, maar er zijn echt mensen die dit soort bedragen voor een plastic doosje of een kartonnetje uitgeven. Voor een echte muntenverzamelaar zijn de munten inderdaad exact gelijk.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Michel73 » 23 Mrt 2013, 20:45

Bedankt voor de reactie. Dan laat ik de proofcassettes maar links liggen. Het gaat mij alleen om de munten. Ik krijg de indruk dat de prijs wordt opgedreven door kuddegedrag, terwijl men zelf niet eens weet waarom men 2 tot 3 keer zoveel voor dezelfde munt betaalt.
Michel73
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC