BU dubbelkop 2013 vraagje

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: wouterkabouter95, thomasa

BU dubbelkop 2013 vraagje

Berichtdoor wouterkabouter95 » 13 Mrt 2013, 21:33

beste mensen,

ik heb een vraagje. toen ik mijn coincard van de dubbelkop 2013 binnenkreeg in BU-kwaliteit viel mij meteen op dat er aan de kant van de dubbele kop een krasje zat in de rand van de munt. (dus aan de dichte kant)
ik dacht in eerste instantie dat dit in het plastic zat. nadat ik de munt in een munthouder had gedaan (sorry, ik ben een coincardvandalist), zat het krasje er nogsteeds:
Afbeelding
nu vroeg ik me af: mag ik deze munt nog wel BU noemen?? is hij nu niet gedegradeerd tot UNC?
aan de andere kant van de munt zit trouwens ook een soort krasje tussen de '2' en de 'euro':
Afbeelding
het is toch niet acceptabel dat er een BU-munt geleverd wordt met een aantal krasjes?
alvast bedankt voor de medewerking
wouter
verzamelaar van alles wat nederlands is, in zo hoog mogelijke kwaliteiten. zou graag medeverzamelaars ontmoeten in de regio van Gouda. wie?
Gebruikers-avatar
wouterkabouter95
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: BU dubbelkop 2013 vraagje

Berichtdoor Dick » 14 Mrt 2013, 08:37

wouterkabouter95 schreef:beste mensen,

ik heb een vraagje. toen ik mijn coincard van de dubbelkop 2013 binnenkreeg in BU-kwaliteit viel mij meteen op dat er aan de kant van de dubbele kop een krasje zat in de rand van de munt. (dus aan de dichte kant)
ik dacht in eerste instantie dat dit in het plastic zat. nadat ik de munt in een munthouder had gedaan (sorry, ik ben een coincardvandalist), zat het krasje er nogsteeds:
nu vroeg ik me af: mag ik deze munt nog wel BU noemen?? is hij nu niet gedegradeerd tot UNC?
aan de andere kant van de munt zit trouwens ook een soort krasje tussen de '2' en de 'euro':
het is toch niet acceptabel dat er een BU-munt geleverd wordt met een aantal krasjes?
alvast bedankt voor de medewerking
wouter

Ik zou contact op nemen met de KNM en het hun even het probleem voorleggen, een BU munt met krassen mag niet.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Gebruikers-avatar
Dick
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor Robin » 14 Mrt 2013, 12:05

Grote kans dat ze zeggen dat het is gekomen doordat de munt uit de coincard is gehaald..
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 14 Mrt 2013, 18:50

Dick schreef:Ik zou contact op nemen met de KNM en het hun even het probleem voorleggen, een BU munt met krassen mag niet.

Heb je de krassen wel eens op de 2 euromunten van Monaco 2007 gezien? Ik heb toch afbeeldingen van de Grace Kelly munt gezien waar je niet veel vrolijker van wordt.... En nog een goed voorbeeld zijn de Italiaanse munten...

BU is niet overal hetzelfde. Ik heb vandaag mijn coincards binnengekregen. De munten zien er keurig netjes uit!

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor stilte » 14 Mrt 2013, 18:51

Ik zal maar zwijgen over de Belgjes zeker, 8):
stilte
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor thomasa » 14 Mrt 2013, 19:28

stilte schreef:Ik zal maar zwijgen over de Belgjes zeker, 8):

:lach:
altijd op zoek naar die ene munt
Gebruikers-avatar
thomasa
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 14 Mrt 2013, 19:35

euromunter schreef:BU is niet overal hetzelfde.

Dat is zeker waar, en in vergelijking met anderen doet KNM het zeker niet slecht, de munt van dit onderwerp valt wat dat betreft best mee, maar KNM zegt zelf:
Een munt heeft de kwaliteit FDC/BU zodra die uit de pers komt, maar voordat hij in de metalen vergaarbak valt. Door de munten voortijdig op te vangen, blijven ze onbeschadigd en vertonen ze geen sporen van slijtage of andere gebreken.

En als je zegt dat een munt onbeschadigd blijft en geen andere gebreken vertoont is elk krasje er natuurlijk toch één te veel.....

Weet iemand eigenlijk hoe ze die BU munten wel opvangen als het niet in metalen vergaarbakken is?

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor inquiry87 » 16 Mei 2013, 19:57

llinde schreef:
euromunter schreef:Weet iemand eigenlijk hoe ze die BU munten wel opvangen als het niet in metalen vergaarbakken is?

Dat vraag ik mij ook wel af. Zeker aangezien de muntpersen ook voor BU kwaliteit een dusdanig hoge snelheid hebben (schat ik zo in op basis van BU uitgiftes?) dat individueel opvangen haast onmogelijk lijkt.

Ben er benieuwd hiernaar. Ik heb al volop zitten googlen, maar kon het antwoord ook niet vinden.

Arjan
inquiry87
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor inquiry87 » 16 Mei 2013, 20:04

Ik las trouwens op verzamelaarsmarkt het volgende:

Kwaliteitsomschrijving bu-kwaliteit (Munten)

Bij Bu-munten wordt gebruik gemaakt van een betere kwaliteit rondellen (muntplaatjes) en worden de stempels speciaal bewerkt.
Op de gravure wordt een lichte mattering aangebracht om het ontwerp beter tot zijn recht te laten komen. Een BU-munt is een normale circulatiemunt die nooit in de omloop is gekomen, waardoor sporen van het productieproces eventueel zichtbaar zijn, maar beschadigingen door intensief gebruik komen niet voor.

Kwaliteitsomschrijving Fdc (Munten)

Een FDC munt is onbeschadigd en vertoont geen enkel spoor van slijtage of andere gebreken. Bij FDC munten wordt er onderscheid gemaakt tussen glans en kleur. De zogenaamde FDC glans is een matte ei-glans die het licht op een typische wijze reflecteerdt. De FDC glans verdwijnt na of tijdens gebruik. Bewaart men de munt zorgvuldig, dan blijft de glans bestaan. De kleur kan door invloed van het milieu wel veranderen. Er ontstaat dan een zogenaamd patina; wat door sommige verzamelaars hoog wordt gewaardeerd. Anderen prefereren de originele muntkleur.

Dit zou dus betekenen dat een BU munt niet hoeft te voldoen aan de voorwaarde dat het geen beschadigingen mag bevatten om het een BU munt te noemen.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de informatie objectief is, maar het klinkt logisch.

Het is echter wel jammer dat het KNM het volgende beweert:

Met de invoer van de euro in 2002, is de term Fleur de Coin (FDC) bij de Koninklijke Nederlandse Munt vervangen door Brilliant Uncirculated (BU). Hoewel de term BU geldt voor de gehele eurozone, blijven sommige landen de term FDC hanteren, waaronder België.

Een munt heeft de kwaliteit FDC/BU zodra die uit de pers komt, maar voordat hij in de metalen vergaarbak valt. Door de munten voortijdig op te vangen, blijven ze onbeschadigd en vertonen ze geen sporen van slijtage of andere gebreken.

Want dit spreek de informatie op verzamelaarsmarkt een beetje tegen

Arjan
inquiry87
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC