Geen tweede 2 euro CC voor de ministaatjes

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderator: euromunter

Volgers: Yosoyke, Ilosab, numisfreund

Geen tweede 2 euro CC voor de ministaatjes

Berichtdoor numisfreund » 01 Sep 2012, 09:24

Starshop-forum.de schrijft:

Hier nun eine offizielle Bestätigung ...:

Sehr geehrter Herr Kamphoff

Mitgliedstaaten der Eurozone können nunmehr in der Tat zwei Gedenkmünzen pro Jahr ausgeben und für den Fall einer gemeinsamen Gedenkmünze insgesamt sogar drei (Artikel 4 Absatz 1 der Verordnung Nr. 651/2012).

Drittstaaten, die ein Währungsabkommen mit der EU abgeschlossen haben, dürfen aufgrund der besonderen und vorrangig anzuwendenen Regelungen in den betreffenden Abkommen nur eine Gedenkmünze pro Jahr ausgeben und sind im Weiteren von der Ausgabe einer gemeinsamen Gedenkmünze aus gleichem Grund ausgeschlossen. Allerdings kann das Design einer gemeinsamen Gedenkmünze durchaus als Design einer Gedenkmünze eines der Drittstaaten verwendet werden (wie z.B. San Marino 2012), allerdings nur als 2-Euro-Münze.

Mit freundlichen Grüßen

Bron: http://www.starshop-forum.de/viewtopic. ... =15#p56930

Wie de afzender van deze officiele info is, staat er niet bij.

Daarna blijft het dus erbij: San Marino, Monaco en Vaticaan - en in 2013 ook Andorra (als ze dus werkelijk erbij mogen komen) - kunnen ook verder alleen maar een 2-€-commemorative munt per jaar emiteeren!

Edit: Bron blijkt te zijn:
Head of Section
'Legal Affairs and Eurocash'
Financial institutions and stability mechanisms Unit
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Gebruikers-avatar
numisfreund
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Germany Germany 
eBay:

Re: Geen tweede 2 Euromunten comm CC van SM, MON en VAT

Berichtdoor Ilosab » 01 Sep 2012, 15:22

Goed bericht want dat scheelt weer veel geld, bedankt.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Re: Geen tweede 2 euro CC voor de ministaatjes

Berichtdoor euromunter » 01 Sep 2012, 17:50

Dat is naar mijn mening toch wel erg goed nieuws, hoewel de ontwerpen van San Marino en Vaticaanstad mij meestal wel tevreden stemmen.

Had al onofficieel begrepen dat de programma's van San Marino en Vaticaanstad niet zouden veranderen en er op "korte" termijn geen tweede 2 euro herdenkingsmunt zou worden toegevoegd.

Vraag me alleen af of het is toegestaan in het geval van een 'sede vacante' of troonopvolging in Monaco er een tweede 2 euro herdenkingsmunt mag worden uitgegeven. Dat kan ik er niet echt uit op maken.

Mooi nieuws!

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Nolster » 08 Sep 2012, 17:01

Dat is zeker goed nieuws! Ik twijfel ook altijd nog of ik ze er wel echt bij vind horen. Het is uiteraard een wettig betaalmiddel maar geen mens betaald er mee omdat ze, als ze al in roulatie terecht komen, gelijk bewaard worden.
Gebruikers-avatar
Nolster
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Yosoyke » 08 Sep 2012, 17:06

Thoooh, daar heb je inderdaad wel en punt, maar ze horen er nu immers wel bij. Al worden ze inderdaad niet op gelijke manier behandeld worden als de 'normale' euromuntjes. Maar deze buitenbeentjes voeg ik altijd met plezier toe aan mijn collectie hoor :lach: al ben ik ook enerzijds wel tevreden dat het bij hen bij eentje per jaar blijft.

Mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
Gebruikers-avatar
Yosoyke
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay: http://

Berichtdoor euromunter » 17 Okt 2012, 18:51

Volgens mijn bron bij de EC is het voor de ministaatjes wél toegestaan om twee nationale 2 euro herdenkingsmunten per jaar uit te geven.

EC schreef:

San Marino, Vatican and Monaco have signed monetary agreements with the EU which means that EU rules on banknotes and coins apply to them as well. Consequently they are entitled to issue up to two 2 euro commemorative coins per year.

De vraag is natuurlijk of ze dit gaat doen, wat ik heb begrepen is dat Vaticaanstad en San Marino het volgend jaar bij eentje zullen laten :thumb up:

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 20 Okt 2012, 08:47

Mijn contact bij de EC is te voorbarig geweest.

EC schreef:

Please disregard the last paragraph in my email below concerning the micro-states. There are certain fields where the Monetary Agreements concluded with these countries supersede the EU law, and the issuance of two commemorative coins per year still has to be clarified with our legal service.

I will inform as soon as I have the correct information.

groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor euromunter » 01 Mrt 2013, 18:02

EC schreef:

By means of Regulation 651/2012 on the issuance of euro coins, applicable to micro-states through the annexes of the Monetary Agreements or (only for Monaco) directly, San Marino, Monaco, Andorra and, as of around March Vatican  can issue two commemorative coins per year (except if a common commemorative coin is issued). In the latter event, San Marino, Monaco and Andorra can issue only one  commemorative coin. In addition and by means of a provision in the Monetary Agreement, Vatican has the right to issue a special "sede vacante coin" and Monaco has the right to issue a special commemorative coin celebrating important events for the Principality.

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar 2 Euromunten commemoratief CC