Op korte termijn zal ik mijn muntencollectie gaan verkopen. Verzamelen gaat mij vooral om het kopen en verkopen van munten, en met die winst mijn verzameling aan te vullen. Dit is tot op heden goed gelukt en heb er dus ook veel plezier in gehad. Maar ik besteedt er teveel tijd aan, vind het niet meer zo spannend en uitdagend en het is tijd voor een andere bezigheid. Het zijn voornamelijk 2 euromunten in PROOF, BU en UNC kwaliteit. Ook coincards, blisters en een aantal BU en -PROOF sets.
Mijn vraag is, hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Ik denk dat de beste manier is om de munten los te verkopen. Bij 1 gehele verkoop wordt er denk ik ver onder je inkoopwaarde geboden (wat begrijpelijk is), maar je wilt er toch wat aan overhouden. Ik zit te denken aan een van onderstaande manieren:
1. Marktplaats: gratis adverteren, grote doelgroep. Nadelen: opnieuw moeten plaatsen van advertenties, personen die reageren maar daarna niets meer laten weten. Weinig internationale kopers.
2. eBay Nederland: Ik verkoop regelmatig op eBay maar de kosten zijn helaas erg hoog (8%). Dus stel je verkoopt voor €100 munten gaat €8 daarvan naar eBay wat natuurlijk nergens op slaat, hoewel ik nu wel begrijp hoe eBay zo groots is!

3. eBay Duitsland: Duitsland telt 5x meer inwoners dan Nederland. Uiteraard is het aantal verzamelaars, kopers en verkopers daarom ook groter. Ik heb de Duitse en Nederlandse eBay bestudeert en vaak zijn de opbrengsten daar een stuk hoger dan in Nederland. Ook worden er op de Duitse eBay 7,5 keer meer veilingen geplaatst. Dit kan in je voordeel maar ook in je nadeel werken. Wel is het aantal bieders volgens mij veel hoger omdat er mensen uit allerlei soorten landen zoeken en bieden op veilingen op de Duitse eBay omdat het aanbod hier zo groot is.
4. Forummarkt Munthunter
Wat lijkt jullie de beste optie, of heeft iemand misschien een andere (betere) suggestie?
Vriendelijke groet, Kees