voc zilveren rijder 1739 echt?
Moderators: koenmunten, Frans
-
- Aankomend lid
voc zilveren rijder 1739 echt?
Ik heb sinds kort een munt die al heel lang in de fam. is en na enig speuren op internet ben ik toch wel erg nieuwsgierig of deze 'echt' is. Ik zie t verschil nl niet:)
Het gaat om een zilveren rijder voc uit 1739. de diameter is 43 mm. mijn weegschaaltje geeft (jammer genoeg niet precieser) om en om 32/33 aan dus zal hoogst waarschijnlijk er tussenin zitten. fotos heb ik bijgevoegd, hopelijk weet iemand meer:)
Groeten Sylvia
Het gaat om een zilveren rijder voc uit 1739. de diameter is 43 mm. mijn weegschaaltje geeft (jammer genoeg niet precieser) om en om 32/33 aan dus zal hoogst waarschijnlijk er tussenin zitten. fotos heb ik bijgevoegd, hopelijk weet iemand meer:)
Groeten Sylvia
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: voc zilveren rijder 1739 echt?
Ik ben zeker geen kenner, daar hebben we Robin en Frans voor 
Maar het lijkt mij gewoon een echte hoor. Helaas wel gepoetst en dat is jammer.
Gr. Jeroen

Maar het lijkt mij gewoon een echte hoor. Helaas wel gepoetst en dat is jammer.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Moderator
eeeh... Andres en Frans...
Groet, Robin
Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Nou dacht dat jij anders ook aardig wat afwist van deze muntslag 

Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Moderator
Groot zilver van VOC (en provinciaal) is echt Andres pakkiean..
Wat ik uit de zonnebloem kan halen is..
Gewicht 32,78gr
Gehalte 0,941
.. en ik ken alleen valse VOC 3 guldens van Gelderland.. maar dat hoeft niets te betekenen..
Tip is nog om de munt (voorzichtig) op een harde ondergrond te laten vallen/duikelen en dan het geluid te vergelijken met een andere grote zilveren munt.
Zilver maakt een heel ander geluid dan een onedel materiaal.
Groet, Robin
Wat ik uit de zonnebloem kan halen is..
Gewicht 32,78gr
Gehalte 0,941
.. en ik ken alleen valse VOC 3 guldens van Gelderland.. maar dat hoeft niets te betekenen..
Tip is nog om de munt (voorzichtig) op een harde ondergrond te laten vallen/duikelen en dan het geluid te vergelijken met een andere grote zilveren munt.
Zilver maakt een heel ander geluid dan een onedel materiaal.
Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
ziet er uit als een vroege valse van Indonesie. Zwak geslagen delen in het centrum bij de leeuw en ruiter, maar ja ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
-
- Senior lid
vals - een gegoten exemplaar , inderdaad de leeuw ziet er niet uit, ook de kroon op het kleine provinciewapen is volledig dicht gelopen.
de rand ziet er ook niet uit, zo als bij een originele.
made in Indonesië / China
de rand ziet er ook niet uit, zo als bij een originele.
made in Indonesië / China
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten
-
- Aankomend lid
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat er door de familie flink op los gepoetst is, mn moeder gaf m ook met de boodschap m niet meer te poetsen:) Maar t kan de pret voor t vinden van dit stukje geschiedenis, voor mij dan, niet drukken:) en ben spontaan gefascineerd door oude munten!
-
- Aankomend lid
Bedankt voor de reacties. Bij een vroege vervalsing, aan welk jaar van vervalsen moet ik dan ongeveer denken? De munt is na wat ik van mijn moeder hoorde nog van de moeder van mijn oma geweest dus zou dan zeker al 80 jaar in de familie zitten:)
-
- Senior lid
valse munten zijn van alle tijden,
in de 18de eeuw, ten tijde van roulatie van deze VOC rijders, werden ze vervalst om voor echt door te gaan in het betalingsverkeer,
latere, moderne valse exemplaren waren bedoeld om de verzamelaar te misleiden,
een echte is nu zo'n 2000 euro waard.
ze zijn er van Zeeland, Holland en West Friesland met jaartallen tussen 1728 - 1741
Hierbij een (moderne) valse van Zeeland 1740

in de 18de eeuw, ten tijde van roulatie van deze VOC rijders, werden ze vervalst om voor echt door te gaan in het betalingsverkeer,
latere, moderne valse exemplaren waren bedoeld om de verzamelaar te misleiden,
een echte is nu zo'n 2000 euro waard.
ze zijn er van Zeeland, Holland en West Friesland met jaartallen tussen 1728 - 1741
Hierbij een (moderne) valse van Zeeland 1740

verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten
-
- Aankomend lid
Dan helemaal jammer dat ie niet echt is;) al was de munt niet voor verkoop toch jammer maaar een nieuwe interesse erbij!
,,,,zucht,,, helaas helaas,Sylvia. ook dit is idd een modernere kopie van een hol, ducaton waarvan ik er al vele voorbij heb zien komen op m-p en ebay, de munt is van gegoten messing of koper wat verzilverd is ik heb in de loop der jaren heel wat afb, van deze vervalste ducatons verzameld deze uitvoering staat er dus ook bij, jammer maar het is niet anders...
enkele voorzijden van valse holl, duc, 1739 http://www.zeno.ru/showphoto.php?photo=64126

groet: frans,,

enkele voorzijden van valse holl, duc, 1739 http://www.zeno.ru/showphoto.php?photo=64126

groet: frans,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
-
- Aankomend lid
Ek het n munt van my pa 1739. Baie jare in die kluis.
Kan gekontak word.
Praat net afrikaans en engels maar verstaan so bietjie soos ek lees.
Michelle
Kan gekontak word.
Praat net afrikaans en engels maar verstaan so bietjie soos ek lees.
Michelle
Hi michelle, mychelleyourchelle. my suidafrikaans is not What it used to be . so english would be good enough for me. XD
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,