VOC duit Utrecht 1771

wrakduit 1752 "bredenhof"

cluster VOC duiten 1752 uit "de bredenhof"

Een ander voorbeeld is deze 'post VOC duit' holland 1804, uiterst zeldzaam (3R)

Groet: Frans,,,
Moderators: koenmunten, Frans
Hoi Mark:koiboyke schreef:Hallo frans mooi item heb je daar.
Die bonk met munten. en certificaat.
gr Mark
Precies, maar waarom dan niet voor UNC ? Ook niet als de prijs gelijk was aan de XF ?hierm schreef:Maar als ik een zelfde munt kan kopen die aangeboden wordt in VF, XF of UNC, dan kies ik voor XF.
Dat betekent dat je toch voor een hogere kwaliteit gaat , dit is dus precies wat ik bedoel.hierm schreef:Ik verzamel op jaartal, er zijn diverse zeer moeilijk te verkrijgen jaren, vind ik een munt in F dan komt dat jaar in die kwaliteit in mijn verzameling. Vind ik in de loop der tijd een betere kwaliteit dan ruil ik hem om.
Ja , dat begrijp ik ook wel , maar ik vroeg mij dus af wat je reden was om te kiezen voor XF.hierm schreef:De prijs van XF is zelden gelijk aan die van UNC, behalve voor de heel goedkope munten, dan is het verschil gewoon klein.
hoi Mark, het is een zeeuwse VOC duit met mmt torentjekoiboyke schreef:Mooie munt Frans
Staat deze nergens vermeld?
Ook niet buiten die 2 catalogussen om die jij noemt.
IK zie nu.
In de aanvulling van Lon staat een duit uit west friesland overslag die jij hier boven noemt.
WAt is het MM teken?
Gr Mark
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een lijstje met niet eerder geziene jaartal overslagen kan maken van div, provincién van VOC duiten, ik weet ze niet allemaal uit m'n hoofd maar het lijstje is in de maak,,koiboyke schreef:Oei ik zie nu pas dat het om een zeeuwse gaat , niet goed gelezen![]()
Maar al die overslagen (onbekende)Is het vernoemen hier wel waard.
Ik weet niet of het er veel zijn.
Mischien ff op een exelbestand gooien.
Voor mij is het wel zeer intresant.
Omdat ik vooral de misslagen en overslagen en varianten het mooist vindt.
Gr Mark
Hoi Mark:-) het lijstje heb ik hierbovenkoiboyke schreef:Hi Frans
Is weer een mooi muntje
Alvast bedankt voor de moeite, laat maar horen als je je lijstje klaar hebt.
Ik zie er naar uit.
gr Mark
Hoi Andres: deze munt heb ik vorige week gekocht bij de MPO vestiging in ijsselstijn.andres schreef:mooie 2Stuiver bonkFrans
waar vind je zoiets ?
Ik heb alleen 2Stuiver bonken uit Batavia,
groet, André
dat van dat gewicht en de prijs van koper dat klopt Andres, ik heb net even het boek van Scholten doorgespit en op blz,73 wordt beschreven dat na 1799 inderdaat de prijs van japans koper aardig gestegen was en alle gevolgen die daar uit voortvloeiden voor dezeandres schreef:Dat zijn met recht bonken, Frans 50 gram gemiddeld![]()
denk niet dat de afmetingen van de Japanse koperstaven iets met de koper prijs op zich te maken had.
koperprijs steeg gewoon, van 2 gulden de kilo tot 4 gulden de kilo.
zal wel iets te maken hebben gehad met al die oorlogen die Napoleon destijds voerde.