V.O.C. munten uit je collectie kun je hier laten zien

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Re: V.O.C. munten uit je collectie kun je hier laten zien

Bericht door Richardddd » 18 jun 2013, 16:10

Zilveren rijder 1742 Overijssel, afkomstig uit het VOC schip Hollandia.

Gr, Richard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 30 okt 2013, 10:03

Recent een aantal VOC guldens op de kop kunnen tikken.
Dus nu kan ik er mooi vier verschillende naast elkaar laten zien:

Afbeelding
Afbeelding

Gelderland 1790, Utrecht 1790,
West Friesland 1786 over 1764 en Zeeland 1791.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 30 okt 2013, 11:58

koenmunten schreef:Recent een aantal VOC guldens op de kop kunnen tikken.
Dus nu kan ik er mooi vier verschillende naast elkaar .
Waar heb ik die toch pas al eerder gezien? :knipoog:

Leuke aanwinsten. :thumb up:

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 30 okt 2013, 12:27

leuk die per provincie verschillende VOC logo's en godinnen.. :thumb up:
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 30 okt 2013, 13:51

Beste mensen,

Ik ga dit topic een beetje opschonen... bij diverse bijdragen zijn de afbeeldingen weggevallen, waardoor sommige reacties niet zinvol meer zijn.
Ik wil iedereen verzoeken om te kijken of je de missende afbeeldingen nog hebt en weer opnieuw kunt plaatsen.
Dat zou het mooiste zijn, bij voorkeur binnen een week.
Bijdragen die zonder afbeeldingen blijven en die daardoor niet veel meer toevoegen en tekstuele reacties die inhoudelijk niet veel bijdragen zal ik volgende week gaan verwijderen.
Hopelijk hebben we dan binnenkort weer een waardevol topic in plaats van een half-compleet :knipoog:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 23 jan 2014, 15:29

Vorig jaar heb ik deze tinnen proefslag van de VOC duit 1790, Utrecht met m.m.t. ster kunnen overnemen waar ik erg blij mee ben en wil hem/ haar graag delen met jullie. Ik zat te twijfelen om o.a. deze proefslag bij mooiste aanwinsten van 2013 te plaatsen maar hoop op deze manier weer wat nieuw leven in de hoek van de VOC te brengen!

Gr., Richard

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 23 jan 2014, 18:07

Richardddd schreef:Vorig jaar heb ik deze tinnen proefslag van de VOC duit 1790, Utrecht met m.m.t. ster kunnen overnemen waar ik erg blij mee ben en wil hem/ haar graag delen met jullie. Ik zat te twijfelen om o.a. deze proefslag bij mooiste aanwinsten van 2013 te plaatsen maar hoop op deze manier weer wat nieuw leven in de hoek van de VOC te brengen!

Gr., Richard
Schitterend zeg :kwijl: . Die kende ik nog niet.
Had je zeker als mooiste aanwinst 2013 kunnen plaatsen. Of kun je alsnog even doen :angel: .

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 23 jan 2014, 22:01

@ Koen

Deze tinnen proefslag was voor mij ook volkomen onbekend en ik was bij het zien van deze duit meteen verkocht, "al is die maar van tin", is dit voor mij de munt/ duit uit mijn verzameling die ik als laatste zal verkopen.
Tijdens de muntenveiling van MPO mei 2013 werd er nog een zilveren proefslag aangeboden, maar die ging voor mij helaas voor teveel weg, ik had die graag naast de tinnen proefslag gehad!

Gr, Richard

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 25 jan 2014, 00:59

Helaas is dit geen proefslag Richard, het is een van tin gegoten eigentijdse kopie of vervalsing. ik heb m zelf ook tevens ook de dubbele duit hiervan in tin. neemt niet weg dat hij erg mooi is en zeer weinig voorkomt.

groet: frans,,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 25 jan 2014, 11:57

Interessant om te horen dat deze tinnen duit vals is (hoop dat we een leuke discussie krijgen met andere voorbeelden, nieuwe topic aanmaken?), tinnen duiten worden idd vaak als vals bestempeld, eigenlijk als je o.a. het werk van L. Sluiter erbij pakt zegt hij dat alle tinnen duiten vals zijn. Het is niet dat ik dit niet wil geloven maar ik heb bij deze tinnen duit een ander gevoel dan dat er in het algemeen over tinnen duiten wordt gezegd, persoonlijk vind ik ook dat er snel wordt gezegd dat tinnen duiten vals zijn terwijl er nog weinig over bekend is (naar mijn weten) en dat er ook zat redenen op te noemen zijn dat deze echt zou (kunnen) zijn.
Dat deze tinnen afslag in geen van alle boeken beschreven staat maak ik me niet zo druk over, toentertijd is niet alles even goed bij gehouden en er zijn in de afgelopen jaren voor mij teveel nieuwe varianten/ jaartallen ontdekt om mij helemaal vast te houden wat in de bekende werken staat waar we ons allemaal best wel aan vast houden. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik als 28 jarige die net komt kijken met het verzamelen van munten van de VOC de kennis van tafel veeg wat er staat beschreven in de (oudere) bekende werken over de muntslag van de VOC.
Als ik deze tinnen duit, noem hem verder even duit :knipoog: , vergelijk met andere tinnen duiten dan valt mij op dat de kwaliteit erg hoog is en waarom zou je een valse duit van tin maken die (te)veel afwijkt van bekende materialen. Ja, het is idd een materiaal die "niks" kostte en in een grote aantal in de hoeveelheid verdwijnt, dat is waar. Als je een duit van deze kwaliteit maakt, dan is het toch veel aannemelijker dat deze van koper/ zilver of goud is.

Wat ik zelf erg interessant vind om te horen en voor het eerst hoor, heb deze duit laten controleren door diverse, is dat deze duit gegoten zou zijn. Er wordt idd gezegd dat dit soort duiten bekend staan zijnde vals, maar dat deze duit gegoten zou zijn is voor mij nieuw. Als dat zo is zal dat dit een hoop verklaren, mijn vraag is ook daarom, hoe zie je dat dit een gegoten duit is? (hoop er wat van op te steken).

Gr, Richard

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 25 jan 2014, 12:47

ik vind het een uniek ding en zeker van hooge kwaliteit,bedankt voor het plaatsen van de foto s
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at muntmanifestatie wave:

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 25 jan 2014, 12:57

Hallo Frans,

Op basis waarvan concludeer je dat dit stuk vals is? Ik heb het stuk gezien en het is van een soortgelijke kwaliteitsslag als de proefslagen in zilver van dit materiaal. Niet te vergelijken met de slechte vervalsingen om verzamelaars op het been te zetten.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 27 jan 2014, 23:36

Richardddd schreef:Interessant om te horen dat deze tinnen duit vals is (hoop dat we een leuke discussie krijgen met andere voorbeelden, nieuwe topic aanmaken?), tinnen duiten worden idd vaak als vals bestempeld, eigenlijk als je o.a. het werk van L. Sluiter erbij pakt zegt hij dat alle tinnen duiten vals zijn. Het is niet dat ik dit niet wil geloven maar ik heb bij deze tinnen duit een ander gevoel dan dat er in het algemeen over tinnen duiten wordt gezegd, persoonlijk vind ik ook dat er snel wordt gezegd dat tinnen duiten vals zijn terwijl er nog weinig over bekend is (naar mijn weten) en dat er ook zat redenen op te noemen zijn dat deze echt zou (kunnen) zijn.
Dat deze tinnen afslag in geen van alle boeken beschreven staat maak ik me niet zo druk over, toentertijd is niet alles even goed bij gehouden en er zijn in de afgelopen jaren voor mij teveel nieuwe varianten/ jaartallen ontdekt om mij helemaal vast te houden wat in de bekende werken staat waar we ons allemaal best wel aan vast houden. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik als 28 jarige die net komt kijken met het verzamelen van munten van de VOC de kennis van tafel veeg wat er staat beschreven in de (oudere) bekende werken over de muntslag van de VOC.
Als ik deze tinnen duit, noem hem verder even duit :knipoog: , vergelijk met andere tinnen duiten dan valt mij op dat de kwaliteit erg hoog is en waarom zou je een valse duit van tin maken die (te)veel afwijkt van bekende materialen. Ja, het is idd een materiaal die "niks" kostte en in een grote aantal in de hoeveelheid verdwijnt, dat is waar. Als je een duit van deze kwaliteit maakt, dan is het toch veel aannemelijker dat deze van koper/ zilver of goud is.

Wat ik zelf erg interessant vind om te horen en voor het eerst hoor, heb deze duit laten controleren door diverse, is dat deze duit gegoten zou zijn. Er wordt idd gezegd dat dit soort duiten bekend staan zijnde vals, maar dat deze duit gegoten zou zijn is voor mij nieuw. Als dat zo is zal dat dit een hoop verklaren, mijn vraag is ook daarom, hoe zie je dat dit een gegoten duit is? (hoop er wat van op te steken).

Gr, Richard
Richard:

uiteraard is het aan de uitvoering van de munt niet goed te zien of het om een vervalst danwel een gekopieerde munt gaat het is tenslotte een afgietsel van een authentiek UNC exemplaar uit de tijd, tin was overvloedig beschikbaar in de Indonesische archipel bv, Banka. wanneer je goed kijkt naar de munt zal je vrijwel altijd een afdruk of een gedeeltelijke afdruk zien van het zand wat in de gebruikte klei voor de vervaardigde mal aanwezig was. dit principe van het maken van munten stamt nog uit het oude China ea, Aziatische landen waar de cashmunt in omloop was. én tin is vrij gemakkelijk te bewerken vanwege het lage smeltpunt. ik heb ook andere tinnen voc duiten in mijn bezit oa, een van utrecht uit "1777" waarbij haast geen verschil te zien is behalve dan dat mijn origineel qua stempel afwijkt van de vervalsing (spatiëring van de cijfers) en het eerder genoemde zand.

Afbeelding
Div,Tinnen vervalsingen van Java

met vriendelijke groet Frans,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 28 jan 2014, 19:56

@Frans,

Gisteren flink gespeurd naar tinnen duiten, weinig kunnen vinden op Nederlandse en buitenlandse sites, maar ik kwam eigenlijk hier op het forum een vergelijkbaar verhaal/ rubriek tegen over tinnen duiten.
In de volgende topic, zie VOC tin 2 duiten, beschreef jij ook dat tinnen duiten gegoten werden en de betreffende duiten sporen laten zien van zanderige oppervlakte op de munt. Als ik naar mijn tinnen duit kijk vind ik het wel meevallen, ook de details zijn nog zeer scherp in vergelijking met andere tinnen duiten. Als ik ook deze tinnen duit vergelijk met een (bijna) ongecirculeerde koperen duit van het hetzelfde type zie ik geen verschil.
Ik moet zeggen dat ik hem in het echt beter vind uitzien dan op de foto, hij is nu zeeeeeeeer sterk gedetailleerd door de resolutie van de foto & macrostand, dit maakt hem nu minder dan dat die in werkelijkheid is. Zie de nieuwe foto, deze komt meer in de buurt van hoe die oogt.

Als ik wat meer tijd heb zal ik nog een andere tinnen duit plaatsen, één ding is wel, het is een leuk verzamelgebied waar nog veel te ontdekken valt!!

Gr, Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 25 nov 2014, 14:42

Zilveren afslag halve VOC duit Holland 1755/54.

Deze jaartalwijziging, zou dit kunnen betekenen dat er zilveren halve duiten 1754 moeten bestaan die niet vermeld staan in de catalogus van Scholten of een stempelfoutje wat gecorrigeerd is?

Gr., Richard

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 nov 2014, 15:01

Richardddd schreef:Zilveren afslag halve VOC duit Holland 1755/54.

Deze jaartalwijziging, zou dit kunnen betekenen dat er zilveren halve duiten 1754 moeten bestaan die niet vermeld staan in de catalogus van Scholten of een stempelfoutje wat gecorrigeerd is?

Gr., Richard
Hij is al een keer eerder voorbij gekomen, zie pagina 6 van dit item :knipoog:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 25 nov 2014, 15:06

Dan nu nog eentje...... :knipoog:

Gr., Richard

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 nov 2014, 18:03

Die van jou is kwalitatief veel mooier :thumb up:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 25 nov 2014, 18:40

Bedankt Koen, ik ben er ook erg tevreden mee! Ze vroegen op pagina 6 naar nog eentje :knipoog: , neehoor, had er helemaal overheen gekeken. Op duiten.nl wordt die inderdaad wel vermeld maar zonder aanvulling, Henzen had er eentje in de catalogus van juli 2012 en die geeft hem RR. Ton had er ook een paar gehad zie ik in de Baldwin veiling van 2001, blijft een erg mooie catalogus/ naslagwerk.

Gr., Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 27 jun 2015, 18:02

Na een lange tijd en reis uit het buitenland weer een missend jaartal, WF 1764, kunnen ontvangen die flink lastig is.
Moquette schrijft dat er getwijfeld wordt over het bestaan van deze koperen duit, al staat er ook dat er 2 stempels moeten zijn......... Zeg het mij maar.......
VOC duit West Friesland 1764, Scholten 234 moq.150.

Gr., Richard

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”