Pallasduit 1836 veel gezocht weinig gevonden

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Pallasduit 1836 veel gezocht weinig gevonden

Bericht door Spaarvarken » 24 okt 2010, 17:03

Ik wilde jullie mijn nieuwste aanwinst niet onthouden. Het betreft hier een vermoedelijke proefslag voor een duit van Nederlands Indie 1836 met op de ene zijde een zwaan en op de keerzijde een staande pallas. Helaas heeft mijn stuk een gat, maar voordat er weer eens eentje voorbij gaat komen kon wel eens heel lang gaan duren

In 1836 zijn er meerdere proeven van duiten gemaakt De meest voorkomende is de zwaantjesduit. Dit is ongeveer een van de minst voorkomende stukken Scholten geeft deze RRRR. Wat ook wel zal kloppen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee aangezien ik hier al enige jaren naar op zoek ben/was.
pallasduit2.jpg
pallasuit1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Pallasduit 1836 veel gezocht weinig gevonden

Bericht door andres » 24 okt 2010, 20:25

Dit bericht doet zijn naam eer aan: ""veel gezocht weinig gevonden ""
zelfs een afbeelding is niet te vinden :P
Nou ja, dan denken we de afbeeldingen er maar bij, iedereen weet hoe een zwaan en een Pallas
er uit zien. :D
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 24 okt 2010, 20:35

@andres het is toch een pakkende titel.............hoe lang hebben jullie wel niet gezocht en hoe weinig hebben jullie niet gevonden................. :lol: De foto 's worden straks als het goed is geplaatst. ik gegrijp ook niet waarom ik ze niet rechtstreeks kon uploaden. tis trouwens ook wel een vreemd systeem. Je zou gewoon de bijlage moeten kunnen uploaden en meer selecteren. Maar schijnbaar ben ik de enige (echte digibeet) die hier moeite mee heeft.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 okt 2010, 20:41

Ben bezig met een extra upload-optie in te bouwen in de forumsoftware, zodat men rechtstreeks via Tinypic kan up-loaden. Scheelt ook ruimte op de server ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 24 okt 2010, 20:44

werkende foto's zijn geplaatst en de waar-zijn-de-foto's-gebleven-berichten verwijderd.

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 24 okt 2010, 20:53

Zeker een mooie duit.
Ben benieuwd waneer ik er weer 1tje voorbij zie komen.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 24 okt 2010, 21:02

Hi Francois,

Zou deze echt zoveel gezocht zijn, er is nauwelijks iets over bekend, alleen wat gissingen. Werkproeven of zo. De enige duit uit die groep die men zeer regelmatig tegenkomt is de zogenaamde Zwaantjes duit, die zie je zoveel dat die met enig wantrouwen benaderd dient te worden.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 24 okt 2010, 21:13

Hoi Lon,

OP het moment dat de munthandelaren in deze stukken een vreugdedansje maken omdat ie op de veiling verschijnt is het wel degelijk iets wat gezocht is en makkelijk verkoopt. De gewone zwaantjesduit wordt met een heel grote regelmaat aangeboden. Deze duit zie je heel zelden. De laatste keer dat het minder zeldzame type van de mandjesduit werd aangeboden bracht deze iets van 250 euro op. Deze is later weer opgekocht door de mpo deze vragen er nu 850 euro voor wat ze natuurlijk niet snel zullen krijgen. Dit type is iets moeilijker om te vinden. Maar ja het is iets voor de liefhebber. Ik weet in ieder geval dat Ton ook een exemplaar heeft.

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 24 okt 2010, 21:29

Ik heb me nooit aangetrokken gevoeld voor stukken die niet bewezen als geld gediend hebben, laat die munthandelaren maar dansen. Zal wel stoelendans worden, zulke swingers zijn het meestal niet. :lol:
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 24 okt 2010, 21:38

Dat kan. veel verzamelaars vinden het belangrijk dat munten aantoonbaar als geld hebben gedient. Tja het swingt meestal niet de pan uit met die muntenhandelaren een stoelendans is mogelijk al teveel gevraagd :lol:

Ik vond dit een mooi type vanwege de pallas. Ook de zogenaamde mandjesduit is leuk om te zien. Maar goed ik heb juist een voorkeur voor munten die aantoonbaar niet als geld hebben gedient.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 24 okt 2010, 23:10

Bijzonder muntje Spaarvarken! Leuk dat je die even aan het forum laat zien.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 24 okt 2010, 23:40

Hee...nog een bronzen Pallas-proef! :wink:
...was er al bang voor.. dat ze ineens overal zouden gaan opduiken. :D

Groetje, Robin.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 25 okt 2010, 01:46

Tja, je weet hoe dat werk Robin als er een proef over de dam is volgen er meer.............. :D

Ik hou meer van vrouwen op duiten in plaats van guldens, maar je hebt er niet zo heel veel keuze in. Allen pallas en Neerlandia op de duit van overijssel 1770. Met name de laatste is toch wel een van mijn liefhebberijen. Als ik deze zie dan koop ik haar. Maar ja je ziet haar maar zo weinig. Van de 4 stuks die ik de afgelopen 5 jaar ben tegengekomen heb ik er 3 kunnen bemachtigen. Nu de rest nog. Ik wil ze allemaal................

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 okt 2010, 09:21

Spaarvarken schreef:Tja, je weet hoe dat werk Robin als er een proef over de dam is volgen er meer.............. :D

Ik hou meer van vrouwen op duiten in plaats van guldens, maar je hebt er niet zo heel veel keuze in. Allen pallas en Neerlandia op de duit van overijssel 1770. Met name de laatste is toch wel een van mijn liefhebberijen. Als ik deze zie dan koop ik haar. Maar ja je ziet haar maar zo weinig. Van de 4 stuks die ik de afgelopen 5 jaar ben tegengekomen heb ik er 3 kunnen bemachtigen. Nu de rest nog. Ik wil ze allemaal................
He Spaarvarken,

Doe ook eens een mooi plaatje van je Neerlandia 1770 harem dan :wink:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 25 okt 2010, 11:23

@Koenmunten ik heb er drie, waarvan er eentje al te bezichtigen is op www.duiten.nl bij overijssel duit 1770 afslag in zilver.

milo2010
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door milo2010 » 21 feb 2014, 00:10

hallo ,

tijdje geleden dat dit gepost is maar ben toch wel benieuwd wat deze zwaantjes duit mag kosten.... er wordt er nl eentje aangeboden ( na lang zoeken mijn kant)
en ben benieuwd of ik niet opgelicht wordt met de prijs

m.vr.gr

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 21 feb 2014, 15:55

Het stuk in deze draad is geen zwaantjesduit, alleen de keerzijde laat wel de zwaan zien die je ook bij de zwaantjesduit ziet. Een echte zwaantjesduit is totaal niet zeldzaam. Je hebt nog twee varianten. De normale variant zou je in mooie kwaliteit voor toch max 50 euro wel moeten kunnen kopen. In zfr nog minder. Dus ik weet niet of je een link hebt naar de advertentie, maar dan kan ik je eventueel verder helpen met info en aangeven of je geript wordt.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”