Vraag over Zilveren Rijder

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

SeraDamon
Nieuw lid
Nieuw lid

Vraag over Zilveren Rijder

Bericht door SeraDamon » 21 jan 2017, 18:09

Hallo,

Ik heb in een erfenis wat munten gevonden. Waaronder deze volgens mij Zilveren Rijder uit 1760. Ik heb hier geen kennis van, maar kan iemand hier vertellen of dit een echte munt is, of een replica etc?

Alvast bedankt! :thumb up: :thumb up:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Vraag over Zilveren Rijder

Bericht door Martin » 21 jan 2017, 18:27

Dit is een replica, hetgeen ook heel duidelijk te zien is aan de rand van de munt. Op het internet zijn tal van afbeeldingen van exemplaren te vinden, zo ook op https://professionalauctionservice.com/ ... 4&lid=8318.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

SeraDamon
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door SeraDamon » 21 jan 2017, 19:35

Hallo Martin,

Bedankt voor de informatie. Maar wat zie jij aan de rand? Ik zie op allebei een kartel rand alleen op diegene van jou link lijkt hij wat schuin erop te staan?

Hoop dat u het kan vertellen, dan leer ik er nog wat van!

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 21 jan 2017, 22:10

Ik ben ook nog niet zo bekend met provinciaal, maar de karteltjes op de rand staan hier recht, terwijl ze volgens mij schuin horen te zijn. Klopt dat, Martin?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 22 jan 2017, 17:38

janssenfrank schreef:Ik ben ook nog niet zo bekend met provinciaal, maar de karteltjes op de rand staan hier recht, terwijl ze volgens mij schuin horen te zijn. Klopt dat, Martin?
Dat klopt inderdaad. Deze karteltjes lijken op die van b.v. een 2 euro muntstuk en zo fijn werden ze toen niet uitgevoerd. Bij een kabelrand staan ze diagonaal over de rand en zijn ze ook een stuk grover uitgevoerd. Morgen zal ik een paar foto's proberen te maken, dat maakt het wel duidelijker.

Martin

SeraDamon
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door SeraDamon » 23 jan 2017, 12:28

Oke, ik begrijp het idee. Ik ben benieuwd naar de foto's! :thumb up:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 24 jan 2017, 15:44

SeraDamon schreef: Ik zie op allebei een kartel rand alleen op diegene van jou link lijkt hij wat schuin erop te staan?
Bij moderne munten is de rand van belang als echtheidskenmerk, maar dat niet alleen. Als je naar de euromunten kijkt zie je al een hele reeks verschillende randen: glad (cent), glad met een groef (2 cent), gegolfd (10 cent), glad met 7 inkepingen (20 cent), een golfstructuur (50 cent), onderbroken gekarteld (1 euro) en doorlopend gekarteld met randschrift (2 euro). Dit is van belang voor herkenning door automaten en ook voor blinden is het ook een van de herkenningspunten van een munt.
Oude munten (duiten en zo) werden geslagen zonder stempelrand want toen was het ook niet van zo'n groot belang dat ze allemaal volledig identiek waren, iets dat veranderde toen men munten ging slaan van edele metalen (zilver of goud). Het was toen vooral de materiaalwaarde die bepalend was voor het accepteren een munt en toen kwamen de muntweegschalen ook op tafel bij het afrekenen. Als je muntstuk had van 2 stuivers was die van zilver en als je er een randje afsneed kon je er nog wel mee afrekenen bij de bakker. Maar ja, dit gebeurde op den duur op grote schaal (en werd het 'snoeien' van munten genoemd) en de munten hadden daardoor minder waarde dan erop stond. Al die stukjes die eraf werden gehaald kon je echter wel weer als zilver verkopen en dat loonde zich, ook al was dat niet de bedoeling.
Om deze vorm van oplichting (in de letterlijke zin des woords) te voorkomen begon men de muntrand te markeren met een kartelrandje want dan viel het meteen op als er een stukje was weggehaald. Bij dikkere. zwaardere munten, maakten ze de kartel gecompliceerder, want dat was ook moeilijker na te maken door valsmunters. Een kabelrand is wel de meest bekende en veel toegepaste, maar er waren ook tulpenranden die een waar kunstwerk op zich vormden!
Een redelijk vroeg voorbeeld van een kabelrand is te vinden op een Javaanse ropij uit 1766:
ropij 1766-2.JPG
Deze kabelrand is nog tamelijk grof uitgevoerd maar ook later bleef men de kabelrand trouw, maar dan veel fijner uitgevoerd. In 1808 zag het er op een muntstuk van 50 stuivers als volgt uit:
50 stuivers 1808.JPG
De latere koninkrijksmunten (dus vanaf Willem I) kregen kartelranden, en vanaf toen liepen de lijnen dus verticaal over de zijkant van de munten, net zoals bij de naslag van de zilveren rijder te zien is.

Martin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SeraDamon
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door SeraDamon » 24 jan 2017, 16:08

Super interessant Martin, mooi beschreven ook. Bedankt!

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 24 jan 2017, 22:54

Interessante topic, mooi voorbeelden en goed toegelicht Martin. :thumb up:
Eerlijk gezegd de reden dat ik nog geen zilver rijder in mijn verzameling heb, is omdat er zoveel nep in omloop zijn van dit type.
En ik niet wist waar dat ik naar moest kijken.( waarschijnlijk zullen er nog punten zijn waar je moet voor opletten ? ).
Groeten Luc. :D

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 25 jan 2017, 08:27

Mooie toelichting, Martin, ter aanvulling valt nog te melden dat de grotere zilveren koningkrijksmunten een randschrift hebben in plaats van een kartelrand.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”