Scheepjesguldens

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Scheepjesguldens

Bericht door koenmunten » 27 nov 2016, 12:29

Tijdens de Bataafse Republiek zijn er voor het jaar 1802 verschillende denominaties scheepjesguldens geslagen voor Nederlands Indië. De serie bestaat uit 1/16, 1/8, 1/4, 1/2 en 1 scheepjesgulden 1802. Volgens de muntalmanak zijn er voor de denominaties 1/16 en 1/8 gulden twee emissies geweest en er zijn voor diverse denominaties diverse varianten gevonden o.a. met betrekking tot de stand van de grootste mast. Onderstaand een afbeelding met alle waarden van de scheepsjesguldens:
scheepjesguldens kz.jpg
scheepjesguldens.jpg
Bij een van de halve guldens in de bovenstaande afbeelding is een klein hapje genomen (waardoor het net lijkt of er naast de boot een visje in de lucht hangt :knipoog: ), waarschijnlijk heeft men daarvan dus een keer het zilvergehalte gecheckt. Bij een van de 1 gulden munten is een klop van soumenep aangebracht. Dat komt bij de 1 guldenmunten wel vaker voor, op kleinere waarden heb ik tot nu toe geen sumenep-klops gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Scheepjesguldens

Bericht door Jan W » 27 nov 2016, 17:38

koenmunten schreef:Bij een van de halve guldens in de bovenstaande afbeelding is een klein hapje genomen (waardoor het net lijkt of er naast de boot een visje in de lucht hangt :knipoog: ), waarschijnlijk heeft men daarvan dus een keer het zilvergehalte gecheckt.
Dit lijkt mij een klop toe, misschien een Chinese chopmark? Op de achterzijde zie je rechts naast de kroon een afvlakking, teken dat het mij meer een klop toelijkt.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 27 nov 2016, 20:24

Jan W schreef:
Dit lijkt mij een klop toe, misschien een Chinese chopmark? Op de achterzijde zie je rechts naast de kroon een afvlakking, teken dat het mij meer een klop toelijkt.
Ja Jan, dat zou best ook een klopje kunnen zijn. Ik heb dacht ik 1 keer eerder een dergelijk klopje/figuurtje gezien. Dus wellicht inderdaad een Chinese chopmark, maar ik kan 'm verder nog niet plaatsen (maar ja dat is met heel veel Chinese chopmarks natuurlijk zo) :knipoog: Zijn er nog meer mensen op het forum met een vergelijkbaar chopmark-visje op een munt?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2016, 22:08

PB me even een goede foto van de munt, voor en achterzijde. Ik kan 'm dan doorsturen naar een chopmark kenner.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 27 nov 2016, 23:15

Jan W schreef:PB me even een goede foto van de munt, voor en achterzijde. Ik kan 'm dan doorsturen naar een chopmark kenner.
Hebben jullie het over deze? Niet veel meer info maar wel betere foto (op website). In de klop lijken lijnen en crikels zichtbaar. Geen idee wat het moet voorstellen. Daarom drie keer foto gedraaid.

Mvgr, Mel

https://www.acsearch.info/search.html?t ... 0&company=

Baldwin's Hong Kong Coin Auction 58 852 (« | ») 2. Apr. 2015 140 USD 170 USD
Description
COINS, 錢幣 , INDONESIA – JAVA, 印度尼西亞 - 爪哇 , Java 爪哇 : Silver Rupee, 1766, mintmark 7, Soumenep countermark and two other small countermarks on the obverse (KM 175.1; Sch 458a). Very fine. Estimate: US$140-180
Schermafbeelding 2016-11-27 om 22.39.59.jpg
Schermafbeelding 2016-11-27 om 22.39.59_3.jpg
Schermafbeelding 2016-11-27 om 23.08.37.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 28 nov 2016, 06:02

Volgens mij is dat het monster van Loch Ness :lollig:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 28 nov 2016, 13:51

Grappig dat zei mijn partner ook als eerste :lollig:

Ik zie een nagel in de afwerking dus iets van een struisvogelpoot ofzo?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 28 nov 2016, 15:40

Nou Mel, Volgens mij lijkt die klopt er behoorlijk op. Alleen lijkt de klop op de munt die jij gevonden hebt wat beter dan de klop in mijn munt. Ik zal binnenkort een kijken of ik een betere foto/scan kan maken, maar dat wordt vast pas in het weekend want heb het erg druk. De omschrijving heeft het over mintmark 7, kun jij daar al iets mee Jan in combinatie met de gecombineerde foto van Mel. Want het lijkt om dezelfde klop te gaan.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”