VOC munt! Wie kan helpen identificeren?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Anthon
Aankomend lid
Aankomend lid

VOC munt! Wie kan helpen identificeren?

Bericht door Anthon » 10 feb 2016, 09:46

Ls,

Op vakantie op Sri Lanka ben ik een munt tegengekomen met opschrift: VOC 4 3/4 ST

Kan iemand op grond van de foto's wellicht iets zeggen over echtheid en waarde?

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,

Anthon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Re: VOC munt! Wie kan helpen identificeren?

Bericht door rtholen » 10 feb 2016, 10:21

Vals, 15 euro.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 10 feb 2016, 13:45

Een aantal afbeeldingen, ook van replica's, zijn te vinden op http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... jn#p138715. Deze munten worden ook regelmatig aangeboden op sites als eBay, maar ZELDEN betreft het daarbij echte exemplaren hoewel de prijzen anders doen vermoeden. Zelfs als er op veilingen worden aangeboden met de vermelding dat het wellicht gaat om een replica schieten de prijzen soms torenhoog de lucht in...

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Anthon
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Anthon » 10 feb 2016, 14:22

Ook volgende munten kwam ik op Sri Lanka tegen maar zijn wellicht replica's!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 10 feb 2016, 14:43

Die VOC duiten zijn wel echt, de waarde zal rond de 2 Euro voor de hele en 4 Euro voor de halve liggen.

Over de bovenste munt durf ik geen uitspraak te doen, volgens mij is die van Sri Lanka (Ceylon) zelf maar of hij echt is durf ik niet te zeggen.

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 13 feb 2016, 10:30

Eerlijk gezegt ik twijfel bij deze Larijn. Wat belangrijk is is dat de streepjes van de V op een lijn liggen en dat is bij dit exemplaar idd het geval. De vorm varieert nogal onderling van Larijnen omdat deze van Japans staafkoper gemaakt zijn wellicht zou het verstandig zijn om bv. Jan lingen over deze Larijn zijn mening te vragen volgens mij heeft koen nog wel zijn adres of telefoon nummer ergens liggen

Mvg Frans...
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 13 feb 2016, 18:09

Dit is een betere vervalsing, zelf heb ik een vergelijkbare larijn en die is ook vals. Op de foto lijkt het "staafje" aan de platte kant en wat mijn valse larijn ook is, bij het laten controleren van mijn larijn werd er ook gelijk verteld dat dit een kenmerk is of die echt of vals is. Bij die van mij was ik ook in de volle veronderstelling dat die echt zou moeten zijn, dit omdat die door een bekende opgedoken was in het Oost op een achteraf lokatie bij een scheepswrak. Maar wat ik ook niet wist is dat er verhalen de ronde doen dat ze op bepaalde plekken valse larijnen gestrooid hebben bij restanten van scheepswrakken! Alleen dit al wat ze er aan doen op die toeristische plekken om valse larijnen als echt te bestempelen.

Gr., Richard

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 14 feb 2016, 20:29

Tja daar zit wat in. Alhoewel ik dan niet begrijp waar de winst zit voor welke partij dan ook.wat wel vreemd is (na uitvergroting) is dat er net als sommige voc duiten hebben er een stip naast de C zichtbaar is ipv naast het muntteken op duiten en als de Larijn idd gestempeld zou zijn dat de stempels niet behoorlijk diep ingeslagen zijn zoals bij een eigentijdse vervalsing die ik heb die tussen echte Larijnen destijds gecirculeerd heeft in Ceylon. dat moet dus wel betekenen dat de bovenstaande Larijn gegoten is ipv geslagen. verder is het monogram een exacte kopie van een voc duit qua stijl.

Met vriendelijke, grt

Frans...

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 14 feb 2016, 23:06

Bij de verticaal afgebeelde munt zie je een donkerdere streep in de munt over het VOC-vignet lopen en aan de rand een kleine onregelmatigheid. Daar was de aansnijding van het gietsel. Omdat hier al het vloeibare metaal overheen loopt verbrandt het zand en kan het iets omhoog komen (schulpen). Ook de stolling verloopt dan anders en het metaal kan wegzakken zoals je ziet boven de rechterpoot van de V. Bij een geslagen munt uit staafmateriaal is dat niet mogelijk. Als ik de foto daarboven zie verloopt het gietkanaal over de waarde-aanduiding :onfused: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 15 feb 2016, 18:50

Vandaag op marktplaats , weer een leuk voorbeeld. http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr .

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 17 feb 2016, 09:41

Richardddd schreef:Vandaag op marktplaats , weer een leuk voorbeeld. http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr .

Dit is een duidelijk voorbeeld van een eigentijdse imitatie van een Larijn. Echt Jap, staafkoper maar valse stempels
Hooguit 10,-€ waard

Met vriendelijke, grt

Frans...

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”