Contemporaine vervalsingen NL-Indie

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Contemporaine vervalsingen NL-Indie

Bericht door rtholen » 06 mar 2015, 13:17

Ik kreeg vorige week de vraag, of ik toch nog wel actief was als verzamelaar, want ik had al zolang nauwelijks nieuwe aanwinsten meer op het forum geplaatst.... :suprised:

Nou dan wordt het nu eens tijd voor een lotje van 5 stuks, welke ik gisteren heb aangekocht.
Veel verzamelaars weten dat ik misslagen zoek, maar ook vervalsingen maken deel uit van mijn verzamelwoede.
Niet alleen bijvoorbeeld de oude tinnen en loden exemplaren van Nederland zelf, ook die van Nederlands Indië vind ik erg interessant.

Op de foto:
Een kwartje 1911, een dubbeltje 1910, stuivers met het jaartal 1913 en 1921 en tenslotte een cent uit 192?.

Kwartjes en dubbeltjes ziet men regelmatig, de kleinere waardes echter, zijn zeer schaars in valse hoedanigheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

merijn11
Donateur
Donateur

Re: Contemporaine vervalsingen NL-Indie

Bericht door merijn11 » 06 mar 2015, 15:55

leuk dat je weer begonnen bent Ron! :lollig:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 06 mar 2015, 16:17

Zijn mooie & leuke aanwinsten Ron, altijd leuk vervalsingen en je komt soms de raarste dingen tegen met die vervalsingen. Zijn die stuivers onderling ook anders van materiaal en zie ik het goed dat ze met het kwartje een foutje hebben gemaakt met het jaartal, 1011 i.p.v. 1911.

Gr., Richard

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 12 mar 2015, 17:46

De stuivers zijn van tin en lood, en inderdaad staat er een ongebruikelijk jaartal op de 1/4e gulden.
Dat is het leuke er aan, alles wat maar enigzins op de munt zelf leek, werd in circulatie geaccepteerd.

Bij de Rijksmunt in Utrecht waren ze echter niet zo blij met de kunsten van vervalsen in Ned. Indie, menig muntverslag besteed er bladzijdes vol aan, over hoeveel valse stukken er voortdurend werden onderschept.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”