Australiërs op zoek naar VOC-schip Fortuyn.

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Australiërs op zoek naar VOC-schip Fortuyn.

Bericht door C.vanderLey » 18 jan 2015, 13:20

Volgende week vertrekt een Australisch team archeologen naar de Cocos Keeling-eilanden en naar Christmas Island om te zoeken naar onder meer het wrak van het VOC-schip Fortuyn uit de achttiende eeuw. Dit heeft het team dat zijn missie 'The Closing in on the Fortuyn Project' heeft genoemd, bekendgemaakt.

Er zijn aanwijzingen in archieven in Nederland gevonden dat het schip mogelijk is vergaan voor de kust van een van de eilanden. De Fortuyn vertrok in september 1723 vanuit Texel naar Indië met circa 225 man aan boord. De lading bestond voor een deel uit goud en zilver. Na een tussenstop vertrok het 18 januari 1724 uit Kaapstad en verdween vervolgens onderweg naar Java.

Het project is een van de activiteiten die zijn georganiseerd in verband met de vierhonderdste verjaardag van de eerste landing van een Europeaan in het westen van Australië. Dat was de Amsterdamse ontdekkingsreiziger Dirk Hartog (1580-1621). Hij zette in oktober 1616 ongeveer 700 kilometer ten noorden van het huidige Perth voet aan wal.

We zullen de bevindingen aandachtig volgen,ik was graag meegegaan als ze mij hadden gevraagd :knipoog:

Groeten, Cor.

Jan W
Donateur
Donateur

Re: Australiërs op zoek naar VOC-schip Fortuyn.

Bericht door Jan W » 18 jan 2015, 15:22

C.vanderLey schreef:We zullen de bevindingen aandachtig volgen,ik was graag meegegaan als ze mij hadden gevraagd :knipoog:
Groeten, Cor.
Als ze je alsnog vragen ga ik zo met je mee Cor! :knipoog:

Als ze dit schip terugvinden en de zilveren munten hebben niet teveel van het zoute water geleden dan komt er wellicht ook een hoop nauwelijks bekende munten letterlijk boven water.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 18 jan 2015, 16:52

Interessante missie, wellicht dat er een documentaire door Discovery of National Geographic wordt gemaakt. Maar wat jij ook zegt Jan, wie weet worden er net als voorgaande missies naar scheepswrakken nieuwe niet geregistreerde type munten ontdekt. Of net als de Hoedjesschelling Zeeland 1711, wat mij verteld is dat er eerst (of wijs gemaakt is) maar één exemplaar bekend was maar door een vinding, waar ook meerdere verhalen over doen rondzwerfen, in ene meerdere stukken gevonden zijn wat de prijs voor het enigste exemplaar niet veel goeds deed. Deze Hoedjesschellingen zijn te herkennen aan de corrosie plek in het midden van de Hoedjesschelling. De gevonden Hoedjesschellingen uit 1711 wat al een boeiend verhaal is, hebben deze spoor doordat er een X aantal gevonden zijn die als een muntrol zijn gevonden en in het midden dus aan elkaar vast gecorrodeerd zijn geweest, dit is een herkenningspunt voor (een X aantal) Hoedjesschellingen 1711 uit het VOC schip Zuytdorp!

Gr., Richard

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 jan 2015, 20:47

Mooi verhaal over die Hoedjesschelling 1711. Er zijn ook verschillende jaren bij de dukatons en dukaten die wel (bewezen) geslagen zijn maar nog nooit teruggevonden. Die kunnen als complete oplage meegenomen zijn op een schip. Wellicht wel op de Fortuyn?

Maar goed, voor hetzelfde geld komt er morgen bij de sloop van een huis een potje met 250 Willem I 1823B 3 Gulden stukken tevoorschijn.. :knipoog:

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 19 jan 2015, 12:50

Nou Jan, ik durf wel te roepen dat dat laatste niet zal gebeuren :-)

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 03 feb 2015, 01:23

Boeiend verhaal en onderzoek, waar is de Ned, regering in deze eigelijk? Triest dat t altijd andere landen zijn die er moeite en geld willen insteken om zo'n wrak te bergen en wij naar deze landen moeten afreizen om de inhoud van zo' n wrak te zien....
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 03 feb 2015, 13:53

Hier het officiele artikel van de Nederlandse ambassade in Australië: http://australia.nlembassy.org/news/201 ... rtuyn.html
En mocht je het onderzoek dagelijks willen volgen: https://www.facebook.com/FortuynProject?fref=nf

Gr. Cor.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”