Indonesië, 25 Sen 1955 gebruikt als gasmunt??

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

$and€r
Donateur
Donateur

Indonesië, 25 Sen 1955 gebruikt als gasmunt??

Bericht door $and€r » 21 okt 2014, 14:19

Kwam dit muntje tegen en vroeg me af of deze gebruikt kan zijn als gasmuntje?

Afbeelding

Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Indonesië, 25 Sen 1955 gebruikt als gasmunt??

Bericht door koenmunten » 21 okt 2014, 15:26

Leuk vonst Sander! Ja dat zo zo maar kunnen kunnen natuurlijk. Is ongeveer dezelfde maar als sommige van onze gasmunten denk ik.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 21 okt 2014, 15:56

Ik heb wel eens gehoord dat er wel vaker 'vreemde' munten in de gasmeter verdwenen. Soms was het een poging om goedkoop aan gas te komen en soms was het omdat het huishouden geen geld had om de gasmunten te kopen. Dan werd er uit nood maar iets anders ingegooid.

De automaten waren indertijd nog niet zo verfijnd als nu en dus was een muntje van gelijke grootte voldoende om gas te krijgen (oude kauwgombalautomaten werkten net zo: als je in plaats van een kwartje een duitse 2 pfennig inwierp kreeg je toch je kauwgombal :LoneRanger: )

Echter, zodra de gasman de automaat kwam leeghalen, was meteen duidelijk dat er was gesjoemeld en kon men alsnog de verschuldigde penningen voldoen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 21 okt 2014, 16:49

koenmunten schreef:Leuk vonst Sander!
Als je 'm wilt hebben kan dat hoor Koen.. ;)
Ik ga hem toch niet in een album steken, moet toch ergens een grens trekken.. :angel:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 21 okt 2014, 18:45

$and€r schreef:Ik ga hem toch niet in een album steken, moet toch ergens een grens trekken.. :angel:
Het is nog wel zo'n mooi jaar?

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 21 okt 2014, 19:04

Ik wil 'm graag van je overnemen, past mooi in mijn verzameling Indonesische rariteiten. :angel:

Ik heb zelf net een leuk lotje munten uit Estland en Letland ontvangen, moet even uitzoeken wel munten ik daarvan voor mijn verzameling kan gebruiken maar er blijven er zeker een paar van over waar jij dan een leuk ruilmuntje uit kunt zoeken.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 21 okt 2014, 19:05

Ik heb plezier van je Koen. Toch nog iemand die dit geweldige jaar waardeert.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 21 okt 2014, 19:50

koenmunten schreef:Ik wil 'm graag van je overnemen, past mooi in mijn verzameling Indonesische rariteiten. :angel:

Ik heb zelf net een leuk lotje munten uit Estland en Letland ontvangen, moet even uitzoeken wel munten ik daarvan voor mijn verzameling kan gebruiken maar er blijven er zeker een paar van over waar jij dan een leuk ruilmuntje uit kunt zoeken.
Prima, pb je adres even.. Dan doe ik hem gelijk op de post..

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 21 okt 2014, 23:02

Sander,

Je hebt pb. Adres + lijstje met munten waar je een ruilmunt uit kunt kiezen :angel:

Groeten Koen

lepeis
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door lepeis » 22 okt 2014, 15:46

janssenfrank schreef:Ik heb wel eens gehoord dat er wel vaker 'vreemde' munten in de gasmeter verdwenen. Soms was het een poging om goedkoop aan gas te komen en soms was het omdat het huishouden geen geld had om de gasmunten te kopen. Dan werd er uit nood maar iets anders ingegooid.

De automaten waren indertijd nog niet zo verfijnd als nu en dus was een muntje van gelijke grootte voldoende om gas te krijgen (oude kauwgombalautomaten werkten net zo: als je in plaats van een kwartje een duitse 2 pfennig inwierp kreeg je toch je kauwgombal :LoneRanger: )

Echter, zodra de gasman de automaat kwam leeghalen, was meteen duidelijk dat er was gesjoemeld en kon men alsnog de verschuldigde penningen voldoen.
Vaak gaan wij van het negatieve uit. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Ook in dit geval wist men zeker dat dit uit zou komen omdat de meter, afhankelijk van de woonwijk, elke week geleegd werd.
Positiever is het om er van uit te gaan dat de muntjes altijd op een verkeerd moment op waren, des nachts of op zondag. Op zo'n moment gebruikte men een alternatief muntje, meestal een tweeeneenhalve cent, om toch warm te zitten of te kunnen koken. Deze alternatieve muntjes warden dan keurig met de meteropnemer afgerekend voor de waarde van een gasmuntje en vervolgens terug gekregen om een volgende keer in nood weer te gebruiken. Dit ging zonder boete. Iemand die geen geld had om gasmuntjes te kopen, kreeg een klein credit of een bijdrage van een armen fonds. Pas bij langdurige wanbetaling werd de meter verwijderd en dus het huis afgesloten van gas. Ook in die tijd was men best wel social.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 23 okt 2014, 19:40

Zijn rond het jaar 1955 niet alle gasmunten afgeschaft door de introductie van de geyser?
Eind jaren 40, begin jaren 50 zijn de meeste daar werkende nederlanders uit Indonesie teruggekomen. degene die deze munt uit Indonesie meegebracht heeft zal of daar als toerist geweest zijn of daar voor zaken geweest zijn.
En dat waren toch niet de mensen die nog een gasmeter in huis hadden of zo arm waren dat ze geen gasmunt meer konden betalen, maw ik twijfel aan het feit dat deze munt als gasmunt gediend heeft.
Ook al heeft deze munt de vorm van een gasmunt.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 23 okt 2014, 19:53

hierm schreef:Zijn rond het jaar 1955 niet alle gasmunten afgeschaft door de introductie van de geyser?
Eind jaren 40, begin jaren 50 zijn de meeste daar werkende nederlanders uit Indonesie teruggekomen. degene die deze munt uit Indonesie meegebracht heeft zal of daar als toerist geweest zijn of daar voor zaken geweest zijn.
En dat waren toch niet de mensen die nog een gasmeter in huis hadden of zo arm waren dat ze geen gasmunt meer konden betalen, maw ik twijfel aan het feit dat deze munt als gasmunt gediend heeft.
Ook al heeft deze munt de vorm van een gasmunt.
Als ik even google vind ik:

Afschaffing
Met de komst van de geiser is de gaspenning verdwenen: vanwege de waakvlam in deze apparaten was een ononderbroken gaslevering vereist en was combinatie met een muntmeter niet toegestaan.
De meeste gaspenningen zijn afgeschaft rond 1955-1958, na de invoering van het aardgas. Af en toe komt men op ruilbeurzen nog wel gaspenningen tegen. Tegenwoordig wordt in Noord-Holland een proef uitgevoerd met energiemunten voor mensen met betalingsproblemen.

Op een andere plek las ik dat de gasmunten tot ca. 1960 in gebruik waren. En op sommige plekken in de praktijk misschien nog we langerHet zou dus nog net kunnen dat het muntje als gasmunt gebruikt is maar geen enkele garantie natuurlijk. Hoe dan ook ik vind 'm grappig en heb 'm met plezier geruild tegen een oud muntje uit Estland. :angel:

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 25 okt 2014, 11:13

hoewel het inkeepje goed overeen komt met de alluminium gaspenningen die ik heb uit enkhuizen en haarlem
is de diameter wel wat groter dan de meeste gaspenningen...
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at filanumus houten 2019 wave:

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 okt 2014, 11:49

leon voorn schreef:hoewel het inkeepje goed overeen komt met de alluminium gaspenningen die ik heb uit enkhuizen en haarlem
is de diameter wel wat groter dan de meeste gaspenningen...
Ja dat gevoel had ik ook. Maar ik heb hier geen gaspenningen dus heb het nog niet kunnen vergelijken. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Zal binnenkort een in het boek van Kooij kijken of er gaspenningen zijn met dezelfde maat als deze munt.
Ach hoe dan ook ik vindt het een grappig muntje zo.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 25 okt 2014, 14:43

ik zat eens te kijken welke gasmunten dezelfde afmeting als de gasmunten hebben, het is toch lastig, de meeste gasmunten zijn 23,5 of 15 mm. de 25 sen is 26 mm

Amsterdam is een beetje buitenbeentje met de 24 en 25 mm, maar nog steeds zijn de 26 mm van de 25 sen te groot. Een paar steden hebben ook nog 28 mm gebruikt, maar die valt dus ook bij de maat.

Als ik puur naar de 26 mm gasmunten kijk, dan heeft alleen De rijp in 1920 een 26 mm gasmunt gehad, maar deze zijn zonder knip geweest.

Kijken we naar electriciteits munten, dan heeft Naarden wel 26 mm munten gebruikt, maar wederom zonder knip.

Dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat het niet in nederland als gas / electra munt gebruikt is.

Ik heb ook voor duitsland gekeken, daar kom ik ze ook niet tegen.

Dus.........

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 okt 2014, 16:56

Bedankt voor al het uitzoekwerk!
Dus... niet gebruikt als gas- of electriciteitsmuntje, maar ik vind het nog steeds een grappig maakseltje :angel:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 25 okt 2014, 17:41

De optie gasmunt is al met al onwaarschijnlijk. In ieder geval was het wel een aanleiding voor mij me weer eens in het fenomeen gasmuntjes te verdiepen. Leuk wat je daarbij allemaal weer tegenkomt.
Wat mij te binnen schoot is dat ik zo'n muntjes herken van een camping. Voor de douches te voorzien van warm water moest je een muntje in een automaat gooien en dan stond je niet ter rillen voordat je haren onder de shampoo zaten. Daarvoor kon je aluminium muntjes gebruiken die je in de kantine kon kopen. Dit voorkwam dat mensen er penningen of iets anders in zouden gooien want de automaten waren toen, begin jaren zeventig, heel wat minder kieskeurig dan nu. Misschien in deze richting denken?

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 okt 2014, 19:34

Martin schreef:De optie gasmunt is al met al onwaarschijnlijk. In ieder geval was het wel een aanleiding voor mij me weer eens in het fenomeen gasmuntjes te verdiepen. Leuk wat je daarbij allemaal weer tegenkomt.
Wat mij te binnen schoot is dat ik zo'n muntjes herken van een camping. Voor de douches te voorzien van warm water moest je een muntje in een automaat gooien en dan stond je niet ter rillen voordat je haren onder de shampoo zaten. Daarvoor kon je aluminium muntjes gebruiken die je in de kantine kon kopen. Dit voorkwam dat mensen er penningen of iets anders in zouden gooien want de automaten waren toen, begin jaren zeventig, heel wat minder kieskeurig dan nu. Misschien in deze richting denken?

Martin
Ach er zijn allerlei opties denkbaar en zeker zullen we het nooit weten denk ik.
Ik denk dat het muntje in ieder geval bewust op deze manier bewerkt is en dat ie op de een of andere manier in een automaat gebruikt is. Als ik me een keer verveel ga ik de catalogus van Kooij eens rustig doorbladeren om te kijken of ik qua maat van de munt en inkeping iets vergelijkbaars tegenkom.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 25 okt 2014, 19:44

koenmunten schreef:Bedankt voor al het uitzoekwerk!
Dus... niet gebruikt als gas- of electriciteitsmuntje, maar ik vind het nog steeds een grappig maakseltje :angel:

Ik heb geen idee of hij in indonesie wellicht gebruikt is?

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”