Nieuwe munten Aruba?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

janssenfrank
Superlid
Superlid

Nieuwe munten Aruba?

Bericht door janssenfrank » 20 jul 2014, 20:23

Toen ik net door mijn map met overzeese munten aan het bladeren was, bedacht ik me opeens dat Aruba nieuwe munten nodig heeft. Op de 1, 2½ en 5 florin munten staat immers het portret van Beatrix.

Weet iemand of er al een nieuwe muntontwerp is en wanneer de munten van 2014 komen?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Nieuwe munten Aruba?

Bericht door Munthunter » 21 jul 2014, 13:47

Slaan ze deze nog dan? Wellicht dat bij een nieuwe 'slagronde' gekeken wordt naar munten met de beeltenis van Willem Alexander. Reeds uitgegeven munten zullen, net als bij ons, gewoon in de roulatie blijven. De nieuwe worden met de nieuwe beeltenis geslagen (vanaf 2014). Wellicht dat Aruba niet ieder jaar munten slaat.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 21 jul 2014, 14:44

De KNM heeft vooralsnog ieder jaar een FDC/ BU set uitgegeven met daarin alle 7 munten. Het lijkt me logisch dat ze dat blijven doen. Of dan ook alle munten in circulatie komen is even vraag 2.

De munten van 1, 2½ en 5 florin zouden dan inderdaad het portret van Willem Alexander moeten gaan dragen, maar ik heb hier nog niks over gelezen. Op internet kan ik niks vinden en mijn ervaring op dit forum is toch dat als je een vraag stelt, dat er dan heel snel iemand wel het antwoord heeft, tenzij niemand het antwoord weet.

Ik heb maar even een mailtje naar de KNM gedaan. Ik neem aan dat ze daar wel een en ander zullen weten. Normaal komen de BU sets van Aruba ook in de zomer uit, dus het wordt wel tijd.

De BU set an sich interesseert me niet zoveel. Ik verzamel op type en dus is het me te doen om de munten van 1, 2½ en 5 florin.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 27 jul 2014, 14:50

Ik heb een reactie van de KNM gehad, al ben ik er niet veel wijzer van geworden.
Bedankt voor uw bericht. Voor de uitgifte datum van de BU muntset 2014 is nog geen definitief uitsluitsel bekend. Wij hopen in augustus meer informatie te kunnen geven.
Achteraf bedacht ik me dat er voor Curacao en voor St.-Maarten waarschijnlijk ook nog een set van de Antiliaanse gulden zal komen (hoewel de Antillen zijn opgeheven is de Antilliaanse gulden wel nog betaalmiddel, in afwachting op de Caraïbische gulden). Ook die munten zullen dan het portret van Willem Alexander moeten gaan dragen.

Ik hoop echt dat die munten ook los te krijgen zullen zijn, want om nou 25 euro voor zo'n setje neer te tellen vind ik wel erg veel.

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 19 sep 2014, 12:15

janssenfrank schreef: Achteraf bedacht ik me dat er voor Curacao en voor St.-Maarten waarschijnlijk ook nog een set van de Antiliaanse gulden zal komen (hoewel de Antillen zijn opgeheven is de Antilliaanse gulden wel nog betaalmiddel, in afwachting op de Caraïbische gulden). Ook die munten zullen dan het portret van Willem Alexander moeten gaan dragen.

Ik hoop echt dat die munten ook los te krijgen zullen zijn, want om nou 25 euro voor zo'n setje neer te tellen vind ik wel erg veel.
Frank, er zijn inderdaad nieuwe munten van de Antilliaanse Gulden met koning Willem Alexander erop verschenen. Voor afbeeldingen en eventueel aanschaf, zie Munhandel Zonnemunten (geen reclame, maar ik zag toevallig in zijn nieuwsbrief de afbeeldingen).

http://www.zonnemunten.nl/nl/jaarseries ... ulden.html

Bernard

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 19 sep 2014, 18:51

Ah, dat is mooi. Alleen jammer dat ze die rijksdaalder weer in de BU set stoppen (moet ik die weer kopen). Ik had deze week nog contact gezocht met de KNM, maar nog geen reactie gehad.

Nu ook maar eens afwachten wat ze met Aruba gaan doen. Als mensen hier iets van weten hoor ik het graag.

Dank je wel voor de info.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 19 sep 2014, 18:54

Trouwens, ik zie dat Theo Peters ze ook aanbiedt. De prijs is hetzelfde als bij Zonnemunten, alleen krijg je bij Peters ook de 1 cent erbij.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 21 sep 2014, 20:46

Peters kan nu ook de BU set van Sint-Maarten en Curaçao leveren. Ze zijn/ komen er dus wel. Echter: kosten zijn € 25,95. Dan zijn ze dus nog duurder dan ik gedacht had.

Taurus
Lid
Lid

Bericht door Taurus » 05 dec 2014, 22:24

Ik kwam vanavond op World Coin News een afbeelding tegen met de 1 en 5 Florin van 2014 met de nieuwe beeldenaar van Willem-Alexander:
http://worldcoinnews.blogspot.nl/2014/1 ... types.html

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 06 dec 2014, 16:58

Aha, ze komen dus wel. Dank je wel voor je post.

ik vind dit ontwerp ook weer een stuk minder mooi. Bij de Beatrixmunten was alleen het silouhet te zien en dan stond er met een mooi lettertype "beatrix - koningin der nederlanden" in. Nu doen ze het weer met een omschrift en dat vind ik wel erg saai.

Stoif
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif » 03 jan 2015, 16:27

Zit nu al vanaf de kerstdagen op Curaçao maar je komt hier al veel munten tegen met Willem Alexander erop.
Denk dat bijna de helft van de 1 Gulden een Willem is.
Valt me ook op dat al deze nieuwe munten al vol met vlekken zijn.
Ik zal proberen als ik weer thuis ben om wat foto's daarvan te posten.

Groeten vanaf het eiland. :lach:
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 03 jan 2015, 18:29

Haha, op de eilanden zelf zijn ze dus al beter bekend dan hier in Nederland.

Kun je me niet een serie exemplaar van de 1, 2.5 en 5 gulden voor me meenemen? Kosten en portokosten worden uiteraard vergoed.

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 03 jan 2015, 19:02

janssenfrank schreef: Kun je me niet een serie exemplaar van de 1, 2.5 en 5 gulden voor me meenemen? Kosten en portokosten worden uiteraard vergoed.
Idem, als je nog wat extra munten overhoudt, ben ik ook wel geïnteresseerd. Uiteraard koop ik ze gewoon van je.

Groeten vanaf een veel kouder Nederland :knipoog: :wave:

Bernard

Stoif
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif » 04 jan 2015, 16:07

Heb op en rond het vliegveld nog gezocht naar de 2,50 Gulden maar het schijnt dat die heel niet in roulatie zijn.
Maar ze deden overal moeilijk om munten te wisselen. Ze zijn bang dat ze klein geld te kort komen.
Kwam op internet ook een bericht tegen dat verklaard waarom er zoveel Willem-Alexander munten in omloop zijn en dat ze bang zijn dat ze klein geld te kort komen:
http://nieuws.nl/economie/20140702/cura ... -muntgeld/

Alsnog heb ik wel wat munten apart gehouden.
Hier de foto's

Wat opvalt zijn de vlekken op de 1 Gulden munten. (zonnebrand?)
IMAG0843.jpg
IMAG0844.jpg
IMAG0845.jpg
Groeten Stephan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 04 jan 2015, 17:25

Hoi Stephan,

ik bedacht me vanochtend dat de 2.5 gulden inderdaad niet in de omloop gaat komen. Althans niet voor 2014. Voor 2015 zullen ze waarschijnlijk wel weer alles gaan aanmunten.

Als je mij een exemplaar van de 1 en de 5 gulden zou kunnen meenemen, zou ik je heel dankbaar zijn.

Maar eerst nog maar even lekker genieten van je vakantie, want hier in Nederland is het maar koud.

Groetjes,
Frank

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 23 aug 2016, 19:21

Zoals bekend zullen Curaçao en Sint Maarten binnen bepaalde tijd gebruik gaan maken van een nieuwe munt, namelijk de Caribische Gulden. Wanneer deze nieuwe munt precies komt is nog niet duidelijk. Wel is bekend geworden dat de 2.5 gulden munt gaat verdwijnen, net zoals het biljet van 25 gulden.

De muntserie zal dus gaan bestaan uit: ƒ 0.01, ƒ 0.05, ƒ 0.10, ƒ 0,25, ƒ 1.00 en ƒ 5.00.
De bankbiljettenserie zal dus gaan bestaan uit: ƒ 10, ƒ 20, ƒ 50, ƒ 100 en ƒ 200.

Vermoedelijk is dit ook de reden waarom de ƒ 2.50 munt van de Nederlandse Antillen niet meer in omloop wordt gebracht. Die munten zijn alleen nog beschikbaar in de BU sets.

bron

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 03 sep 2016, 19:44

kleine aanvulling op bovenstaand bericht: de vierkant 50 cent zal ook niet meer worden geslagen voor de circulatie.

Dan blijkt dat voor Aruba voor het jaar 2016 munten van 1 en 2,5 florin voor de circulatie zullen verschijnen. Op eBay worden ze aangeboden met de vermelding "from bank bags".

dat betekent dus dat de volgende munten beschikbaar zijn voor circulatie:
2014: 1FL + 5FL
2015: 1FL + 5FL
2016: 1FL + 2.5FL

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”