48 stuiver

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

bas145
Lid
Lid

48 stuiver

Bericht door bas145 » 03 dec 2013, 13:35

Kwam deze munten tegen op ebay voor de prijs van 15.000 euro per stuk. Vond het wel bijzonder om hier te delen.
Ik ben ze zelf nog nooit ergens tegen gekomen. Weet iemand hier meer van?

Afbeelding

Afbeelding

neozion
Donateur
Donateur

Re: 48 stuiver

Bericht door neozion » 03 dec 2013, 13:43

dit is een batavische kroon uit 1645. erg schaars muntje. (en ook deze mag je een noodmunt noemen ;) )

bas145
Lid
Lid

Bericht door bas145 » 03 dec 2013, 13:47

Oke zo schaars dat ie 15000 opbrengt of is dat een fantasie prijs? Waarom is het een Noodmunt?

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 dec 2013, 15:34

Ik zie wel een duidelijk ingeklopte C staan. Ik denk dat dit voor Copy staat.... :gniffel:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 03 dec 2013, 16:06

Jan W schreef:Ik zie wel een duidelijk ingeklopte C staan. Ik denk dat dit voor Copy staat.... :gniffel:

Idd ja, ik ben deze ook wel eens tegen gekomen op ebay maar die C was mij niet opgevallen! :zzzz:

Gr., Richard

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 dec 2013, 17:08

De bovenste munt en die munten rechts onder elkaar zijn ook exact gelijk, inclusief de breukjes bij de rand. Alleen de (kunstmatig aangebrachte) patina verschilt iets. Maar dat kan ook aan de foto liggen.
Ver weg van blijven!

Zag nog een Engelse Gothic crown weggaan op Ebay voor 568 dollar, aangeboden door een verkoper met nog nul feedback... oei, oei, dat is vragen om moeilijkheden.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 03 dec 2013, 18:14

bas145 schreef:Oke zo schaars dat ie 15000 opbrengt of is dat een fantasie prijs? Waarom is het een Noodmunt?
ik zie nu op het grotere scherm ook de c klop. ga er maar vanuit dat ze vals zijn.

deze munten zijn tijdelijk geslagen omdat er geen grote zilveren munten in omloop waren.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 04 dec 2013, 12:28

Beste Bas,

Let aub op met de auteursrechtelijke beveiliging van afbeeldingen die Marktplaats, eBay en dergelijke gebruikt. Het is niet heel moeilijk om de afbeeldingen op te slaan en te gebruiken, maar het kan je veel kosten opleveren.

Vorig jaar heeft het forum een copyrightclaim betaald aan een fotograaf van wie ongevraagd en onbenoemd een afbeelding was gebruikt bij een gequote bericht uit de Telegraaf. Zonde van het geld, maar vanaf die tijd gaan de claims rechtstreeks naar de plaatser van de afbeelding of geqoute tekst. Het is vervelend, maar bekend is dat er diverse fotografen op deze wijze hun boterham verdienden met deze claims. Vandaar dat we dit in onze reglementen hebben opgenomen en dus de claim wordt doorgeschoven naar de plaatser.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 19 dec 2013, 00:16

Deze munten zijn enige jaren geleden aangeboden op een internationale veiling en onderzocht door Arent Pol. Het betreft hier niet zomaar stukken. Op de internationale veiling zijn ze toen niet verkocht. De provenance van de stukken is flinterdun. De 1645 bestaat echt, maar van de 1646 is alleen in de literatuur vermeld dat deze zou bestaan. Het stuk uit 1646 zou afkomstig zijn van een zeewrak voor de Japanse kust.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

bas145
Lid
Lid

Bericht door bas145 » 21 dec 2013, 17:17

Munthunter schreef:Beste Bas,

Let aub op met de auteursrechtelijke beveiliging van afbeeldingen die Marktplaats, eBay en dergelijke gebruikt. Het is niet heel moeilijk om de afbeeldingen op te slaan en te gebruiken, maar het kan je veel kosten opleveren.

Vorig jaar heeft het forum een copyrightclaim betaald aan een fotograaf van wie ongevraagd en onbenoemd een afbeelding was gebruikt bij een gequote bericht uit de Telegraaf. Zonde van het geld, maar vanaf die tijd gaan de claims rechtstreeks naar de plaatser van de afbeelding of geqoute tekst. Het is vervelend, maar bekend is dat er diverse fotografen op deze wijze hun boterham verdienden met deze claims. Vandaar dat we dit in onze reglementen hebben opgenomen en dus de claim wordt doorgeschoven naar de plaatser.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

Bedankt voor je waarschuwing!
Wist helemaal niet dat het op deze manier werkte.
Ik probeer mijn eigen foto's te gebruiken maar bv in dit geval is dat wat lastiger.
Zal erop letten in de toekomst.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 21 dec 2013, 18:27

Omdat het zo makkelijk gaat is het juist een grote valkuil. Gelukkig gebeurt het niet zo vaak, maar je zal maar net de volgende wezen. Daarbij is het volgens mij wat makkelijker voor een eigenaar van een afbeelding om bij het ongevraagd plaatsen door een derde op bijvoorbeeld een forum, daar werk van te maken. Er zijn zelfs advocatenbureaus die het innen en aanschrijven van de 'illegale plaatsers' als hoofdtaak hebben.

gettyimages.nl bijvoorbeeld, zij schijnen zelfs copyrights op te kopen van afbeeldingen en schrijven bij ongevraagd/onbetaald gebruik direct een rekening uit en zijn niet te flauw om zeer dreigende incassobureaus op je af te sturen.

Gezien het grote aantal afbeeldingen welke er op het forum geplaatst worden kan het zijn dat er een keer 1-tje van zo'n organisatie tussendoor glipt. Vandaar dat wij/ik in ieder geval duidelijk willen maken dat bij eventuele claims de plaatser verantwoordelijk is voor de afhandeling en eventuele betaling.
► Laat Spoiler zien
Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

bas145
Lid
Lid

Bericht door bas145 » 21 dec 2013, 19:10

Munthunter schreef:Omdat het zo makkelijk gaat is het juist een grote valkuil. Gelukkig gebeurt het niet zo vaak, maar je zal maar net de volgende wezen. Daarbij is het volgens mij wat makkelijker voor een eigenaar van een afbeelding om bij het ongevraagd plaatsen door een derde op bijvoorbeeld een forum, daar werk van te maken. Er zijn zelfs advocatenbureaus die het innen en aanschrijven van de 'illegale plaatsers' als hoofdtaak hebben.

gettyimages.nl bijvoorbeeld, zij schijnen zelfs copyrights op te kopen van afbeeldingen en schrijven bij ongevraagd/onbetaald gebruik direct een rekening uit en zijn niet te flauw om zeer dreigende incassobureaus op je af te sturen.

Gezien het grote aantal afbeeldingen welke er op het forum geplaatst worden kan het zijn dat er een keer 1-tje van zo'n organisatie tussendoor glipt. Vandaar dat wij/ik in ieder geval duidelijk willen maken dat bij eventuele claims de plaatser verantwoordelijk is voor de afhandeling en eventuele betaling.
► Laat Spoiler zien
Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

Nou dat verpest wel een heleboel creativiteit denk ik. Zeker voor een forum als dit. Je ziet toch een heleboel leuke munten voorbij komen waarbij het alleen al leuk is om een foto
te bewaren als referentie. Kan me voorstellen dat als het zo werkt dat er dan meteen een heleboel bedrijfjes er hun core business van maken.
Maar als ik de foto's via tiny pic upload van wie zijn de foto's dan? Van mij of van tiny pic?

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 21 dec 2013, 19:34

Die zijn van jou, Tinypic geeft enkel gratis ruimte op hun servers ter beschikking en levert een werkende link af voor fora, websites en dergelijke. Op de site van Tinypic vindt je veel reclame, daaruit halen zij hun inkomen.

Je hoeft er verder niet angstig van te worden, maar als je rekening houdt met dit gegeven dan kun je eenvoudig een hoop problemen voorkomen. Probeer dus zo veel als mogelijk eigen afbeeldingen te gebruiken en in dit specifieke geval zou je kunnen overwegen om de link naar de advertentie te plaatsen in plaats van een afbeelding te maken van de advertentiefoto's. Of plaats de link naar de advertentie er extra bij. Dit is soms ook al voldoende.

Gr. Jeroen

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”