VOC duit 1764, overslag of gewoon nep?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

VOC duit 1764, overslag of gewoon nep?

Bericht door Richardddd » 08 dec 2012, 10:50

Ik heb een VOC duitje 1764 van Zeeland, als ik het goed heb begrepen is dit jaartal van zich zelf al schaars, maar als ik hem goed bekijk is de 6 over een 5 geslagen. Mijn vraag aan de kenners, is dit een vals duitje of is dit een duitje die niet bekend is. Het muntplaatje is naar mijn mening normaal van afmeting (diameter en dikte).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Re: VOC duit 1764, overslag of gewoon nep?

Bericht door C.vanderLey » 08 dec 2012, 15:15

Het betreft hier een orginele duit met gewijzigd jaartal, een mooie en vooral duidelijke wijziging.
Het jaartal 1764 staat inderdaad als zeldzaam te boek, deze "overslag" is tot dusver niet bekend.
Leuk muntje :thumb up:

Gr. Cor.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 08 dec 2012, 16:57

in dat geval even melden bij kees pannekeet.
Dat kan op www.duiten.nl

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 09 dec 2012, 09:47

Bedankt voor jullie reactie, ik had het idee dat het een jaartal wijziging was maar nu is het bevestigd. Ik zal het doorgeven aan ene Kees Pannekeet van www.duiten.nl dat er een VOC duit 1764 Zeeland is die niet bekend is in de boeken van...... zeg het maar.....
Ik heb nog een paar VOC duiten waar ik van denk dat het overslagen zijn, zal ik ze hier plaatsen of is er speciale rubriek waar je ze in het algemeen kan plaatsen. Ik ben nog niet helemaal thuis in alle rubrieken, vandaar....
In de rubriek VOC: vervalsingen, misslagen, instempelingen, vergulding etc heb ik twee VOC duiten 1734 Holland geplaatst. Hebben jullie enig idee wat met die tweede duit is gebeurt? Moet ik dit zien als een overslag of een foutje bij het slaan?

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 10 dec 2012, 18:29

Niet alleen het jaartal is veranderd maar ook de kroon deze heb ik nog niet eerder gezien en ik heb heel wat Zeeuwse duiten in handen gehad ook van dit jaartal 1764. wat overigens nou ook weer niet zó zeldzaam is ik zie dit jaartal regelmatig op ebay voorbij komen maar deze variant is mij onbekend alhoewel ik nu net in het boekje van L, Sluiter (londoh) lees dat hij hem in zijn boek beschrijft. mooie aanwinst hoor, nou ik nog :thumb up:

groet: frans,,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 10 dec 2012, 22:29

Ik zal het hier wel houden bij VOC duiten van/ uit Zeeland, ik heb een paar duiten waar ik eigenlijk geen idee van heb of het een "normale" duit is of een overslag of iets anders..
Van de VOC duit Zeeland 1766 heb ik er twee, ik wilde er eentje op marktplaats zetten, maar bij het bekijken welke ik het mooiste vond zag ik dat ze net iets andere wapenschilden hebben. Mijn volgende vraag is dus aan de hand van de foto's, is dit bekend bij jullie?

Ik heb nog een paar andere duiten waar ik zo mijn vraagtekens bij heb, maar daar moet ik nog even een foto van maken...

Hoor graag van jullie.

Gr, Richard

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 11 dec 2012, 11:57

Richard:

Van alle provincién die VOC duiten geslagen hebben heeft Zeeland wel de meeste stempelvarianten, in wapenschilden kunnen veel variaties zitten oa, de kroon met wel of geen punten tussen de fleurons. de vorm van de kroon zelf. variaties mbt de staartpluimen van de leeuw. de sterren waar het mmt tussen staat kent een aantal varianten met de positie van punten oa, opzij of naar beneden. Moquette heeft getracht zoveel mogelijk van deze variaties te beschrijven in zijn schrift, "De munten van Nederlandsch indié". Lionel sluiter heeft op basis hiervan zelf een boekje uitgebracht in 1998 "VOC duiten en halve duiten kompleet ?" hij vult hierin het werk van Moquette aan met stempelvarianten en jaartal overslagen die hijzelf gevonden heeft tijdens zijn leven als verzamelaar. zijn boekje is zeldzaam er zijn in totaal 110 exemplaren van zijn werk gedrukt waarvan ik er een bezit. Het boek van C,Scholten "De munten van de Nederlandsche gebiedsdelen overzee 1601-1948" wat beter verkrijgbaar is gaat ook voldoende in op de varianten en jaartaloverslagen van VOC duiten en andere VOC munten die aangemunt zijn in Nederland en in de voormalige koloniale gebieden overzee (incl, WIC muntslagen).

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 11 dec 2012, 20:41

Frans, bedankt voor je reactie. Het eerste boek, De munten van Nederlandsch indié, zal ik maar vergeten, er zullen denk ik aardig wat mensen op dit boekje "jagen". Het tweede boek, De munten van de Nederlandsche gebiedsdelen overzee 1601-1948, ga ik maar gelijk proberen te vinden. Lijkt me wel een interessant boek(je),
Ik zet vanavond nog een paar andere duiten erop waar ik benieuwd naar ben of het wat is...

Gr, Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 11 dec 2012, 22:06

Hier weer een aantal duiten waar ik zo mijn vragen bij heb....

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 11 dec 2012, 22:16

De laatste paar....

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 23 dec 2012, 21:11

Heren,

Ik heb denk ik nu een VOC duit 1754 die niet bekend is, of er moet een boek zijn waar deze duit wel beschreven staat, maar dat weet ik niet.
Als ik ik op http://www.duiten.nl kijk, dan zijn er volgens deze site alleen overslagen bekend over 1750 & 1753.
Wanneer ik de 4 bekijk van mijn duitje, dan zie je volgens mij een duidelijk stukje van een overgebleven ??? en geen -50 & -53, wie kan dit bevestigen? Zie foto......

Gr,
Richard.

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 25 dec 2012, 00:30

hi Richard, de Zeeuwse voc duit 1794 is een overslag 1794/93 ik heb zelf twee exemplaren van deze variant een daarvan is geslagen op een dikker muntplaatje,
1754 over 1751 is erg goed mogelijk met deze zeeuwse voc duit deze ben ikzelf voor zover ik me kan herrinneren nog niet tegengekomen. ik heb helaas geen catalogie tot m'n beschikking omdat deze reactie vanaf mijn vak, adres verzonden is

groet; frans,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 25 dec 2012, 10:20

Frans schreef:hi Richard, de Zeeuwse voc duit 1794 is een overslag 1794/93 ik heb zelf twee exemplaren van deze variant een daarvan is geslagen op een dikker muntplaatje,
1754 over 1751 is erg goed mogelijk met deze zeeuwse voc duit deze ben ikzelf voor zover ik me kan herrinneren nog niet tegengekomen. ik heb helaas geen catalogie tot m'n beschikking omdat deze reactie vanaf mijn vak, adres verzonden is

groet; frans,,,
Frans,

Alvast bedankt voor je reactie, ben benieuwd of je nog wat kan vinden over dit jaar in jouw boeken, ik heb trouwens twee van de drie boeken die je eerder noemde gevonden en ga ze na de feestdagen bestellen! Dan kan ik proberen om zelf er achter te komen wat er allemaal in mijn album zit of wat ik koop. Lijk me wel wat!
Ik heb nog een vraagje over die duit uit 1764, normaal word er gezegt dat een VOC duit Zeeland 1764 R1 is. Kan ik mijn overslag als R2 zien?

Ik ben denk ik nu wel "uitgezeeland", ik moet alleen nog een paar en misschien interessante VOC duiten Holland 1803/ 179X binnen krijgen. Ik maak dan wel een rubriek Holland of is er al een aangemaakte rubriek waar ik deze duiten kan plaatsen?

Gr, Richard

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 27 dec 2012, 00:19

Richardddd schreef:
Frans schreef:hi Richard, de Zeeuwse voc duit 1794 is een overslag 1794/93 ik heb zelf twee exemplaren van deze variant een daarvan is geslagen op een dikker muntplaatje,

groet; frans,,,
Frans,

Alvast bedankt voor je reactie, ben benieuwd of je nog wat kan vinden over dit jaar in jouw boeken, ik heb trouwens twee van de drie boeken die je eerder noemde gevonden en ga ze na de feestdagen bestellen! Dan kan ik proberen om zelf er achter te komen wat er allemaal in mijn album zit of wat ik koop. Lijk me wel wat!
Ik heb nog een vraagje over die duit uit 1764, normaal word er gezegt dat een VOC duit Zeeland 1764 R1 is. Kan ik mijn overslag als R2 zien?

Ik ben denk ik nu wel "uitgezeeland", ik moet alleen nog een paar en misschien interessante VOC duiten Holland 1803/ 179X binnen krijgen. Ik maak dan wel een rubriek Holland of is er al een aangemaakte rubriek waar ik deze duiten kan plaatsen?

Gr, Richard
hoi Richard,

Mijn mening is dat de zeeuwse voc duit 1764 in feite helemaal niet zo zeldzaam is als wordt vermeld door C,Scholten. ze worden met regelmaat te koop aangeboden op het internet bij handelaren en via ebay. je overslag is idd wat zeldzamer dan de andere duiten met hetzelfde jaartal omdat het hier een oplage betreft van een enkel gewijzigd stempel wat gebruikt kan zijn voor enkele honderden exemplaren. dus R2 lijkt wel op zijn plaats voor je overslag. je kan in deze rubriek wat door koen en mij gemodereerd wordt zelf een topic aanmaken over je nieuw aangeschafte voc duiten :knipoog:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 20 feb 2013, 21:59

Heren van de koperen & VOC duituh,

Weer een leuke VOC duit Zeeland 1764 op kop weten te tikken, is dit een "standaard" stempel?

Gr, Richard

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 21 feb 2013, 10:44

Richardddd schreef:Heren van de koperen & VOC duituh,

Weer een leuke VOC duit Zeeland 1764 op kop weten te tikken, is dit een "standaard" stempel?

Gr, Richard

hoi Richard, Het enige dat Scholten vermeld over deze duit met het jaartal 1764 is dat deze zeldzaam is, en gaat niet verder in op varianten van deze duit. maar zoals je op de foto kan zien zijn er in ieder geval twee schildvarianten van 1764 mbt stenen in de kroonband, (7 of 5) aannemelijk is dat beide varianten even zeldzaam zijn. links staat de var, die jij hebt.

Afbeelding

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 21 feb 2013, 16:44

@ Frans

Bedankt voor je reactie, als ik de duiten 1764 bij elkaar optel kom ik op 3 varianten uit. De 2 op jouw foto en dan de eerste 1764'er die ik hier heb geplaatst.

Gr, Richard.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 19 okt 2014, 09:36

Na lang zoeken weer een nieuwe jaartalwijziging 1764 over 1754 gevonden.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”