2 stuiver voor 260,-€ ?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Frans
Moderator
Moderator

2 stuiver voor 260,-€ ?

Bericht door Frans » 22 jul 2012, 11:21

Deze week op ebay verschenen, een dubb, stuiver van Holland 1720 uit het VOC scheepswrak van de "Hollandia", voor 260,-€ http://www.ebay.nl/itm/280923574645?ssP ... 1423.l2649 leuke munt maar een te belachelijk hoge prijs voor mij.

groet: frans,,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Martin
Senior lid
Senior lid

Re: 2 stuiver voor 260,-€ ?

Bericht door Martin » 22 jul 2012, 11:44

Voor een dubbeltje op de eerste rang :lollig:

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 22 jul 2012, 11:59

benieuwd waar die op eindigd , met nog ruim 2 dagen te gaan
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 22 jul 2012, 12:24

Wat is ie volgens jou waard Frans?

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 jul 2012, 12:31

Als het de 2 stuiver 1720 over 1710 is dan staat deze zonder waarde in de 2de druk Passon/van der Wis (er lijkt iets in de 2 te staan). Is het de normale 1720 dan zou je deze ook voor 5 à 10 euro moeten kunnen krijgen.
Waarschijnlijk willen mensen graag een extra bonus betalen voor het papierwerk eromheen en de gedachte dat deze uit een scheepswrak komt... :knipoog:

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 22 jul 2012, 20:30

Ja, dat klopt Jan,

Hier een muntsetje van Theo Peters met een 2 Stuiver Holandia 1724 uit de VOC Akerendam , de munt alleen, zal zonder papierwerk ( = *COA) ook zo'n 5 á 10 euro waard zijn.
in zo'n setje met de nodige info en echtheids certificaat is de cat.waarde 125 euro , marktwaarde 80 á 100 euro.

Een normale markt prijs voor de Hollandia 1720 2 Stuiver uit het VOC wrak de Hollandia met COA, zou ook zoiets moeten opbrengen.
maar deze eBay verkoper ""awerty"" maakt altijd hoge prijzen voor zijn muntjes, hoewel het deze keer wel erg hoog is .

Afbeelding
*COA = Certificate of Authenticity

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 24 jul 2012, 00:34

Robin schreef:Wat is ie volgens jou waard Frans?

Groet, Robin
tja, moeilijk te zeggen, ik denk "wat de gek ervoor geeft" Ik heb een ducaton 1742 utrecht uit dat scheepswrak en daar heb ik (10 jaar geleden) 175,- euro voor betaald, een handelaar ik geloof 'henzen' had er een aantal uit dit wrak via een veiling gekocht en via zijn winkel weer doorverkocht, er zit geen coa bij maar de ducaton is duidelijk een zeevondst zo aan het zilver te zien. k'zal binnenkort ff fotootje posten.
overigens vind ik het wel een beetje vreemd jaartal dat in de "Hollandia" gevonden is van een dubb, stuiver uit 1720, gezien ze in feite ook voor de koloniale gebieden gemunt zijn net als de voc duiten deze stuiver zou dus al 22 jaar in circulatie moeten zijn geweest in Indonesié wel raar dat deze stuiver haast geen slijtagesporen heeft. de dubb,stuivers uit de "Akerendam" zijn unc op wat zoutwatercorrosie na dan. én ik heb een dubb, stuiver uit 1785 van W-Friesland via ebay gekocht de stuiver is eveneens unc te noemen op (alweer) wat zoutwatercorrosie na. de verkoper had hem samen met wat duikvrienden opgedoken uit een oud scheepswrak gelegen in de Simonsbaai in Z,Afrika. ? uit "eigen onderzoek" via http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=11338 blijkt dat de stuiver dan mogelijk uit de "Katwijk aan de rijn" komt die toen was vergaan op de door de verkoper genoemde locatie.
de exacte locatie van het wrak wilde hij begrijpelijkerwijs niet prijsgeven.. :problem:

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 24 jul 2012, 12:15

En ook geen exclusief handelscontract met ene Frens from the Netherlands?
Dat zou toch DÉ droom zijn van de VOC verzamelaar.. :kwijl:

Groet, Robin
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 24 jul 2012, 14:10

Tja dat zou mooi zijn geweest, dan zou ik het wrak zelf of wat er van over is nog iets intressanter vinden dan de munten die er in liggen. als ik daar vrij mocht duiken ofzo. alleen my suidafrikaanse uispraak ies een beetie slech. en die witte haaie verstier een hoop die daar swem. ik heb overigens ook nog wat messing kopspelden die op het strand van hastings gevonden zijn naast het wrak van de "Amsterdam" (detectorvondsten) http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=10038
Afbeelding

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 24 jul 2012, 15:02

Heb nog eens goed gekeken naar die aanbieding op eBay van die 2 Stuiver Holland 1720 , staat inmiddels op 300 euro :shock:

1* Het muntje heeft geen zoutwaterschade/inwerking.
2* De COA die erbij zit heeft betrekking op zilveren rijders. Het is een algemene COA zonder verdere specifieke info over de munt die erbij geleverd word.

Ik denk dat het een ""gewoon"" zilveren 2 Stuiver muntje is , met de gebruikelijke omloop slijtage,
deze stuiver heeft zo te zien nooit in zoutwater gelegen, met een kleurig algemeen boekje erbij stijgt de waarde van 10 naar 300 euro.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 24 jul 2012, 15:14

Hier vast mijn 2 zilveren rijders 1742 uit de VOC Hollandia, op verzoek levert Gijs Henzen er een soort van COA bij , op zich niet zo belangrijk,
maar zo'n munt levert wel meer op bij verkoop, mocht je 'm ooit wegdoen.

Afbeelding
Afbeelding

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 24 jul 2012, 18:44

andres schreef:Heb nog eens goed gekeken naar die aanbieding op eBay van die 2 Stuiver Holland 1720 , staat inmiddels op 300 euro :shock:

1* Het muntje heeft geen zoutwaterschade/inwerking.
2* De COA die erbij zit heeft betrekking op zilveren rijders. Het is een algemene COA zonder verdere specifieke info over de munt die erbij geleverd word.

Ik denk dat het een ""gewoon"" zilveren 2 Stuiver muntje is , met de gebruikelijke omloop slijtage,
deze stuiver heeft zo te zien nooit in zoutwater gelegen, met een kleurig algemeen boekje erbij stijgt de waarde van 10 naar 300 euro.
Wat een ontzettende oplichterij!! :jajajaja:
Ebay inlichten?

Grt, Robin

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 jul 2012, 20:41

Gewoon doen, dit lijkt me ook een vrij duidelijk geval van oplichting na alle voorgaande berichten.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 24 jul 2012, 22:31

opbrengst 306 euro :dizzie:
Denk dat deze verkoper nog wel wat meer 13 in een dozijn muntjes aan gaat bieden met zo'n leuk kleurig foldertje erbij .

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 24 jul 2012, 23:57

andres schreef:Hier vast mijn 2 zilveren rijders 1742 uit de VOC Hollandia, op verzoek levert Gijs Henzen er een soort van COA bij , op zich niet zo belangrijk,
maar zo'n munt levert wel meer op bij verkoop, mocht je 'm ooit wegdoen.

Afbeelding
mooie ducatons André. hier mijn ducaton uit "de Hollandia". zijn die van jou ook licht gesnoeid ? (rand)
Afbeelding
Afbeelding

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 25 jul 2012, 09:46

Nee, niet gesnoeid , Frans. ze wegen elk 32,8 gram .
Hoeveel weegt jouw rijder dan ?

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 25 jul 2012, 16:55

andres schreef:Nee, niet gesnoeid , Frans. ze wegen elk 32,8 gram .
Ik denk ook zoiets (heb geen nauwkeurig weegschaaltje) met gesnoeid bedoel ik dat de rand glad is ipv een duidelijke kartelrand.
er zijn snij of vijlsporen te zien, dat zal wel voor de verscheping in Nederland gedaan zijn, deze ducatons zijn overigens door de bemanning of hoger personeel van het schip gesmokkeld naar de oost, althans dat was het plan.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 25 jul 2012, 18:58

OK, onder snoeien versta ik illegaal wat van een munt afschrapen.
Deze rijders zijn allemaal zo gemaakt in het munthuis, een kabelrand kwam pas later , ik ken trouwens geen rijders uit VOC schepen met een kabelrand,
er is er blijkbaar nooit één vergaan met dat soort rijders aan boord.
Rijder Zeeland uit 1776 met kabelrand:
Afbeelding

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 15 apr 2014, 23:46

De verkoper " awerty " is nog altijd actief op ebay. Heb zijn achtergrond eens nagetrokken en het blijkt te gaan om Terry Hiron van de Scilly eilanden die zeer actief en ervaren is in wrakduiken en zeer goed bekend is met de achtergronden van de VOC schepen die zijn vergaan, maar ook de Engelse en Portugese. Hij boert inderdaad lekker.
Ik heb zelf een zilveren rijder bij hem gekocht, duidelijk aangetast door zeewater en met de bijbehorende COA.
Ik wil best geloven dat deze man via lokale veilingen e.d., en van collega wrakduikers/investeerders munten en items aanschaft om te verkopen. Dat er zoveel wordt geboden ligt volgens mij ook aan het gegeven dat een scheepswrakmunt je letterlijk aan een stuk geschiedenis verbind. ( mits authentiek natuurlijk )
En ik zie regelmatig erg hoge biedingen, dat doen de mensen dus zelf. Hij start altijd laag. Dat noem ik geen oplichting, maar goeie klandizie.
Laatst gewijzigd door Oosaenden op 19 apr 2014, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Wissels, V.O.C. Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 19 apr 2014, 20:40

Frans schreef:
andres schreef:Nee, niet gesnoeid , Frans. ze wegen elk 32,8 gram .
Ik denk ook zoiets (heb geen nauwkeurig weegschaaltje) met gesnoeid bedoel ik dat de rand glad is ipv een duidelijke kartelrand.
er zijn snij of vijlsporen te zien, dat zal wel voor de verscheping in Nederland gedaan zijn, deze ducatons zijn overigens door de bemanning of hoger personeel van het schip gesmokkeld naar de oost, althans dat was het plan.

Hier heb ik zo een voorbeeld, afkomstig uit T' Vliegent Hart, flink gesnoeid en wat corrosie. Het is een echte, maar weegt een stuk minder door voornoemde processen
Afbeelding Afbeelding
Nederlands & Overzees Papiergeld, Wissels, V.O.C. Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

Frans
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 04 mei 2014, 21:00

Zilveren munten zoals zilveren rijders of ducatons werden door alle lagen van de VOC scheepsbemanningen gesmokkeld richting de oost. om er nog meer profijt van te hebben werden deze ducatons gesnoeid door de smokkelaar die het met een mesje afgesneden zilver apart aan chinezen verkocht in Indonesié los van de gesmokkelde ducatons

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”