VOC munten Sri Lanka

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Lagarto
Aankomend lid
Aankomend lid

VOC munten Sri Lanka

Bericht door Lagarto » 11 mar 2012, 22:27

Hallo,

Al bijna 6 jaar heb ik deze munten uit Sri Lanka. De bovenste 3 gekocht in Galle volgens mij fake maar voor een klein bedrag gekocht als aandenken. De onderste ergens anders gekocht was echt maar 1 muntje te vinden bij de verkopers die er stonden. Is er iemand die me iets meer kan vertellen over de munten? De onderste is op de 2de foto alleen een kroontje te herkennen de rest is versleten.
sri lanka 1.JPG

muntje 1 geen jaartal te vinden
muntje 2 heeft als jaartal 1792
muntje 2 heeft als jaartal 1787
muntje 3 heeft als jaartal 1755
sri lanka 2.JPG
Alvast bedankt,

Annemieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

andres
Senior lid
Senior lid

Re: VOC munten Sri Lanka

Bericht door andres » 12 mar 2012, 12:46

Welkom Annemieke,

Nummer 1 is een replica van een zogenaamde halve Larijn ter waarde van 4 3/4 stuivers , geslagen vanaf 1785 te Colombo - Ceylon
de C boven het VOC logo staat voor Colombo. Het was een soort van ""noodgeld"" omdat er een gebrek aan zilver was
in de oost, bij de VOC. De VOC liep al op zijn eind , toen deze noodmunten gemaakt werden van platgeslagen japanse koperstaafjes.
originele larijnen zijn zeldzaam en duur , bijna alles wat nu aangeboden word op eBay , marktplaats e.d is vals.

Nr 2 . replica stuiver bonken geslagen te Galle = VOC G en te Colombo = VOC C , geslagen tussen tussen 1783 en 1793 uit japanse koperstaven en oude bronzen kanonnen,
wegens gebrek aan VOC duiten uit Nederland.
ook van deze stuivers en dubbele stuivers zijn veel valse exemplaren in omloop.

Nr 3 een echte koperen VOC duit geslagen in de stad Utrecht , geslagen tussen 1741-1794 speciaal voor de VOC. na het faillissement van De VOC in 1799
nog geslagen met jaartal 1790 , tot 1843.
deze VOC duiten zijn nog volop te koop op internet .
NB: een dubbele VOC duit weegt plm. 6 gram , een VOC duit weegt plm. 3 gram - en een halve duit 1,5 gram

groet, André

er zijn op dit forum , al diverse topics gewijd aan deze munten , gebruik de zoekfunctie maar eens op: larijn
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 13 mar 2012, 09:16

Het klopt als een bus Andre wat je schrijft over die larijn en duit. helaas voor Annemieke zijn idd, nr's 2 en 3 ook replica's, maar wel erg leuke souvenirs uit Sri-lanka, :thumb up: hieronder wat foto's van originele Galle en Colombo stuivermunten uit eigen coll, Annemieke. welkom overigens op het forum :lach:

groet: frans,,,

Afbeelding
Afbeelding
Colombo stuivers

Afbeelding
Afbeelding
2 stuiver Galle 1791 (origineel)

Afbeelding
larijn Colombo (origineel, coll, lingen)
Laatst gewijzigd door Frans op 05 apr 2012, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Lagarto
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Lagarto » 13 mar 2012, 11:54

André en Frans bedankt voor jullie reaktie's erg leuk om te zien en te lezen. Mijn munten zitten weer in mijn Sri Lanka souveniers potje.

Groetjes Annemieke

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”