voc munten

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

voc munten

Berichtdoor koen89 » 15 Okt 2017, 12:17

goede middag,

Ik ben een tijdje geleden naar sri lanka geweest en heb daar wat munten gekocht en heb toen een advertentie op marktplaats gezet met de vraag voor meer info.
Door Frans van Schaik ben ik toen doorverwezen naar dit forum en heb me daarom aangemeld.
Het bleek dat de meeste munten vals waren(gemaakt voor de toeristen) maar dat er twijfels over 1 waren, bijgevoegd duidelijkere foto's

Mijn interesse ligt bij Nederlandse munten waaronder ook de voc. Daarnaast loop ik ook regelmatige met een metaaldetector rond en vind soms leuke muntjes, gisteren nog een cent uit 1823 en een 10 cent 1918
Op dit forum heb ik al heel wat info kunnen vinden over de geschiedenis van Nederlandse munten

IMG_3394.JPG

IMG_3396.JPG

IMG_3202.JPG
koen89
Aankomend lid
Aankomend lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: voc munten

Berichtdoor Koevoets numismatics » 15 Okt 2017, 14:07

Waarom zou je twijfelen? Over het algemeen is alles wat daar aangeboden wordt vals, met uitzondering van de goedkope VOC-duiten.

Ik neem aan dat je er ook niet veel voor betaald hebt, daardoor zou je al kunnen weten dat alles vals is. De munten die je laat zien, zouden namelijk behoorlijk duur zijn als ze echt zouden zijn.
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Berichtdoor janssenfrank » 15 Okt 2017, 15:23

Hallo Koen,

Allereerst welkom op dit forum. Hier valt zeker genoeg te leren en te ontdekken. VOC is een mooi verzamelgebied, maar je moet wel het verschil tussen echt en vals kennen. Een catalogus kan daarbij enorm helpen. Als je weet hoe een echte munt er uitziet, weet je ook hoe je een valse kunt herkennen.

En helaas, de munten op je foto zijn allemaal zo vals als de tanden van mijn grootmoeder. Voor de mensen daarginds is het een belangrijke bron van inkomensten om toeristen te neppen met deze dingen. Het programms "oplichters in het buitenland" heeft er laatst nog aandacht aan besteed. Er zit nog een hele industrie achter.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor koen89 » 15 Okt 2017, 18:43

Beste Janssenfrank en Koevoets

bedankt voor jullie reactie's

Ik was er ook niet van uit gegaan dat ze echt zouden zijn mede doordat ik het programma van Kees vd Spek heb gezien, achteraf bleek dat ik waarschijnlijk bij dezelfde man munten gekocht heb als Kees vd Spek.
Voor de munten heb ik 1500 roepies betaald, dat is ongeveer 8 euro

Het verschil tussen echt en nep begin ik steeds beter te zien mede door dit forum, echter kan ik nog een hoop leren.
Dit forum is mooi om interesses en informatie te delen.

Ik heb 2 catalogussen liggen maar die gaan maar tot 1800, een catalogus over oudere Nederlandse munten heb ik nog niet in mijn bezit

Zo heb ik ook in mijn verzameling 2 loden muntjes zitten die ik gekocht heb met een paar voc munten uit Batavia.
Weten jullie waarvan deze precies zijn?
De ene kant is vlak en op de andere kant staan tekens

IMG_3397.JPG

IMG_3398.JPG
koen89
Aankomend lid
Aankomend lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Frans » 01 Nov 2017, 02:13

Hallo koen leuk dat je erbij bent.
Zoals je al las zijn je VOC muntjes helaas muntjes voor toeristen maar
De muntjes met die gaatjes zijn zover ik het kan zien tinnen pitis (Ned, pitjes) van Kelantan in Maleisië uit ca, 1882
Deze zijn wél echt (en breekbaar) opzichte niet zulke dure muntjes maar wel leuk om te hebben

Groet Frans...
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
Gebruikers-avatar
Frans
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen