Een verzameling verzekeren.

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Een verzameling verzekeren.

Bericht door Munthunter »

Ik ben benieuwd of er leden zijn die zijn of haar munten en-of bankbiljettenverzameling hebben verzekerd.

Het zal wel bekend zijn dat het mogelijk is om een verzameling te verzekeren. Eerst zal degene die de verzekering verstrekt een taxatierapport van de verzameling willen hebben.

Dus... Zijn er leden die hun verzameling hebben verzekerd, dan ben ik benieuwd hoe dit in zijn werk gaat. Waar moet je naar toe en wat zijn de kosten voor taxatie en natuurlijk de verzekering. Daarnaast moet je jaarlijks de verzekering bijstellen, aangezien je je verzameling natuurlijk steeds verder uitbreidt.

Op diverse fora is er al over gesproken en ik denk dat het voor dit forum ook van belang kan zijn, vandaar mijn vragen.

Ikzelf heb mijn verzameling (Nog) niet verzekerd.
Afbeelding

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ik had een paar jaar geleden eens geinformeerd en toen kon het gewoon in de inboeldelverzekering mee. Daar zit vast een maximum aan. Denk niet dat ik daar al aanzit :wink: maar het is goed weer eens te informeren. Zal dit onderwerp met belangstelling volgens. Goede tips zeer welkom!
zo wie zo is het van belang om iets aan bewijsmateriaal van je verzameling te hebben. je hoeft niet van elke munt een foto te hebben natuurlijk, maar belangrijke zeldzame stukken zou ik zeker goed documenteren.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Toen ik mijn inboedelverzekering afsloot is mij wel gevraagd of ik nog verzamelingen had die ik er bij wilde verzekeren. Op dat moment vond ik het nog niet nodig maar ik speel inmiddels zelf ook met het idee. Benieuwd naar verdere antwoorden!
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Bij mijn verzekering is een muntencollectie meeverzekerd tot een waarde van 12.500 euro. Ze willen wel foto's of taxatierapport (bij voorkeur taxatie) kunnen zien, op het moment dat je de verzekering nodig hebt hiervoor.

In Helmond zit een taxateur (hansmunt), die vraagt geloof ik 35 euro per uur.

Binnenkort ga ik mijn munten ook laten taxeren voor verzekering aangezien ik bijna de gehele euromunten collectie compleet heb (mis alleen nog Duitsland 2005 en 2008 volledig).
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Bericht door verzameldirk »

Let op

laat altijd een aantekening maken op de polis dat de verzameling niet is meeverzekerd.
Bij brand kunnen munten het soms gemakkelijk overleven en worden dan meegeteld bij de inboedel, waardoor het kan voorkomen dat je alleen dat krijgt uitgekeerd wat is verbrand min de munten, zodat het kan voorkomen dat men een schijntje vergoed krijgt.
De verzekering gaat uit van een hoge waarde van de munten die je gered
hebt. :roll:

de eisen die aan je huis worden gesteld zijn niet normaal meer bij verzameling verzekeringen, en de kosten zijn rond de 5-7 promille
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

tja en dan? Wat raadt je nu aan Dirk?

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Een aantekening op je polis laten zetten dat de muntenverzameling niet is verzekerd.

Dirk
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Hoi Dirk,

door zo'n aantekening op de polis voorkom je dan dat je voor de rest van je boedel te weinig terugkrijgt, bijv. bij brand als ik je goed begrijp. Maar daarmee is je verzameling niet gedekt bij diefstal... Jij raad dus aan je verzameling gewoon niet te verzekeren?

verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Dat kun je altijd nog seperaat doen, misschien bij je eigen verzekeraar ik kan niet beoordelen hoeveel geld je verzameling waard is.
Maar als het een groot bedrag is krijg je met allerlei voorschriften te maken, dat kan oplopen van politiekeurmerk kozijnen en deuren tot het plaatsen van bewakingcamera's en bij bepaalde ramen tralies voor de ruiten.

Dirk
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ok helder, dat laatste zal bij mij vast en zeker nog niet nodig zijn...

verzameldirk
Senior lid
Senior lid

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Normaal gesproken kun je net zoals hier al een paar keer is aangegeven je muntenverzameling bij de inboedelverzekering worden geplaatst tot 12.500 euro mits men in het bezit is van een taxatierapport..
Een andere optie is om je munten niet in huis te laten maar weg te brengen naar een kluis.. bij bijv. een bank.
Bij een bank is ( zoals ik het gehoord en onthouden heb ) de kluis tot een bedrag van ongeveer 40.000 euro verzekerd, mits je natuurlijk een taxatierapport kunt tonen en meegeven.. :wink:
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

en beiden brengt nogal wat kosten met zich mee, ik heb geen idee wat momenteel een kluisje huren kost.

Dirk
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

verzameldirk schreef:en beiden brengt nogal wat kosten met zich mee, ik heb geen idee wat momenteel een kluisje huren kost.

Dirk
Ja alles in het leven kost tegenwoordig geld natuurlijk... je heb tegenwoordige verschillende soorten kluisjes,maar de goedkoopste worden volgens mij al verhuurd vanaf 65 euro per jaar dus dat valt nog wel mee

Kwa taxatiekosten zijn er altijd wel experts die munten kunnen taxeren tegen bepaalde prijzen... maar ja dan heb je het ook goed voor elkaar natuurlijk en hoef je je ook nergens druk over te maken :wink:
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

het is fraai dat je eerst naar de bank moet om van je hobby te genieten, dan kun je beter net als die grote verzamelaar de heer Drent een bank
kopen met een inloop kluis. :wink:

Dirk
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

verzameldirk schreef:het is fraai dat je eerst naar de bank moet om van je hobby te genieten, dan kun je beter net als die grote verzamelaar de heer Drent een bank
kopen met een inloop kluis. :wink:

Dirk
haha ja ligt er ook al aan wat je voor een verzameling hebt en wat de waarde er van is natuurlijk.... je kunt de munten alledaags bij een bank ophalen, en normaal heb je de munten ook thuis niet elke dag in de handen lijkt mij dus dat zal het probleem niet zijn :D
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

nou ik speek uit ervaring, en ik vond het heel lastig.
ik ben een veelzijdige verzamelaar, niet alleen maar munten maar ook vele andere zaken.

Dirk
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ene Dirk Scheringa schijnt nog een leuke inloopkluis in de aanbieding te hebben. Verder niet al te veel van hem overnemen ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

verzameldirk schreef:nou ik speek uit ervaring, en ik vond het heel lastig.
ik ben een veelzijdige verzamelaar, niet alleen maar munten maar ook vele andere zaken.

Dirk
Dan blijkt toch dat iedereen er anders mee om gaat want ik heb er totaal geen problemen mee :D
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ach ja ik heb veel materiaal al jaren niet gezien.
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

ik zou er ieder keer 12 km heen en 12 km terug voor moeten rijden :cry:
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

verzameldirk schreef:ik zou er ieder keer 12 km heen en 12 km terug voor moeten rijden :cry:
Ja maar dan weet je wel zeker dat het veilig is :D ik moet er zelf ongeveer 15 minuutjes voor rijden....
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik heb laatst ook een kluisje gehuurd bij de ING bank welke mij €50,- per jaar kost, hierbij is de inhoud (bij mij munten) tot €25.000 verzekerd.
Ook hier kan ik op elk moment dat de bank open is bij m'n munten wat slecht 5 min fietsen is.
Ik vond dit toch een veiligere optie dan de dure munten in de kast te hebben staan, alle munten boven de €100,- liggen nu in de kluis.

Geeft me toch een gerust gevoel als ik weer eens op vakantie ben :wink:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

sgtravel schreef:Ik heb laatst ook een kluisje gehuurd bij de ING bank welke mij €50,- per jaar kost, hierbij is de inhoud (bij mij munten) tot €25.000 verzekerd.
Ook hier kan ik op elk moment dat de bank open is bij m'n munten wat slecht 5 min fietsen is.
Ik vond dit toch een veiligere optie dan de dure munten in de kast te hebben staan, alle munten boven de €100,- liggen nu in de kluis.

Geeft me toch een gerust gevoel als ik weer eens op vakantie ben :wink:
Heel verstandig van je Sander! :wink:
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Mocht zo'n bank faliet gaan dekt de Nederlandse bank dit ook. Hoe is dat geregeld?
http://voskemanscollection.punt.nl/

Terug naar “Munten algemeen”