Je allereerste munt.

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Re: Je allereerste munt.

Bericht door maarten89 » 27 mar 2011, 20:13

Jaa weet weer wat mijn alleer eerst munt was die gekocht had. Leeuwendaalder. Heb hem gekocht begin 1998. Bij de Ruiter BV, nu verzamelaarsmarkt. Toen waren ze nog niet zo prijsig. Was toen voor het bedrag van 70 gulden. Heb 3 jaar geleden verkocht voor €120 euro :oops:

Groetjes,

Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

jantomat
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jantomat » 27 mar 2011, 20:38

mijn eertse munt die me tot verzamelen deed gaan was een portugeese 2€ 2002
dit kwam ik tegen begin 2002 van een portugees die bij me was en me weergaf in portugeese muntjes
de start van de wedensschap om de meeste munten binnen de maand en mijn verzameling.

groetjes
jan tomat
ik verzamel alles van belgie munten en biljetten munten van nederland en portugal e,n ook een beetje de euromuntjes

siegertmunt
Senior lid
Senior lid

Re:

Bericht door siegertmunt » 20 apr 2011, 19:26

Londoh schreef:Mijn belangstelling voor munten begon al vroeg. In de vijftiger jaren (Opa verteld) circuleerden er nog de zilveren dubbeltjes. Ik wilde altijd in mijn moeders portemonnaie kijken, vooral naar de versleten exemplaren om uit te zoeken wat dat was. Ik probeerde ze wel te sparen, maar dat lukte nooit. Ik heb als kind een tijd in Engeland gewoond en daar had je al die oude penny’s, half-penny’s en farthings, kon ik ook uren naar kijken en vooral mee spelen. In de steden had je zogenaamde “Penny-arcades” waar je kon gokken met penny’s. Ik herinner me aan grote glazen kast met een soort schuif erin, en moest je proberen zo een penny precies tussen de penny’s die er lagen en de bewegende schuif te krijgen lukte dat dan stortten er een zooi van die munten in een bak, waarmee je verder kon spelen. Hieruit blijkt dat ik nooit een echte verzamelaar ben geworden, ik houd van onderzoek en handel, bezit interesseert me niet zo.
betaan nog steeds staan ook nog altijd op de kermis alleen dan moet je speciale munten kopen.
maar is te verslavend doe tegenwoordig nog maar amx 5 euro anders ben ik zo blut!
verzamel nu euro's en cc
alle 12 basis landen (sets) compleet + malta san-marino

N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Re:

Bericht door N1ck » 20 apr 2011, 19:37

siegertmunt schreef:
betaan nog steeds staan ook nog altijd op de kermis alleen dan moet je speciale munten kopen.
maar is te verslavend doe tegenwoordig nog maar amx 5 euro anders ben ik zo blut!
Als je het mij vraagt zijn die munten ook licht magnetisch zodat ze nog even aan de ijzeren bak blijven kleven waar ze in liggen, soms moeten die dingen al lang vallen. Geld verspilling inderdaad, wel verslavend :)
Wat de gek er voor geeft.

siegertmunt
Senior lid
Senior lid

Bericht door siegertmunt » 20 apr 2011, 20:08

klopt
dans tond je daar een hele avond en dan had je een berg punten en dan was je klaar en dan wat doe je dan met die punten?

weggeven!

echt ergerlijk
verzamel nu euro's en cc

siegertmunt
Senior lid
Senior lid

Bericht door siegertmunt » 26 apr 2011, 20:58

pfoe me broer begon met verzamelen vanz e mapje toen heb ik me hele spaarpot uit gekrauwd voor me eigen verzameling
verzamel nu euro's en cc

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 jan 2012, 19:31

Mijn eerste muntje kwam uit de portemonnee van mijn vader: een halve cent 1898. Dat zal zo'n 38 jaar geleden zijn.... Mijn moeder had nog zo'n rond Tjoklat blikje met Wilhelmina munten uit 1948 liggen plus een aantal zilveren Juliana guldens en rijksdaalders. Daar zaten ook nog wat vooroorlogse halve centen, hele centen en wat zinkgeld in. Daarmee begon het virus. Toen ik in de jaren tachtig op kamers woonde kwam ik bij mijn ouders weer mijn blikje tegen maar alle zilveren guldens waren verdwenen! Bleek dat mijn jongere zus er snoep voor had gekocht...
Mijn eerste munt die ik kocht was een Liard van Joseph II met Ad Usum Belgii erop (1780 geloof ik). Dat was nog bij Ten Kate in Zwolle. Helaas in een onbewaakt ogenblik verkocht net als de halve cent. Een halve gulden 1929 die ik ooit van mijn opa kreeg heb ik gelukkig bewaard. Ook het Tjoklat blikje heb ik nog steeds :knipoog:

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jan 2012, 17:16

Mijn eerste muntjes komen uit Ierland, voor de euro.
Ik kreeg ze van mijn ouders tijdens onze vakantie in Ierland.
De eerste munten die ik kocht zaten in een groot lot dat bestond uit een hoop oude wereldmunten. (er zaten een paar zilveren dubbeljes in!)
1 Penny 1994 (2x), 1996
2 Pence 1990

Ik verzamel nog steeds dit land en het is nooit meer opgehouden... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

mich87
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door mich87 » 11 feb 2012, 09:34

Mijn eerste muntjes waren een oude "verzameling" van mijn vader. Het was een tabaksdoosje met een versleten duit van West-Friesland uit 1660, een Belgische duit uit de 17de eeuw en een stuk of 20 2cent stukken van Leopold I,II en Albert I. En enkele stukjes die hij had gekregen, zoals fijv Cash van de East Indian Company. De duiten waren gevonden op akkers van de familie, tijdens het ploegen. De 2 cent stukken kwamen uit een "schat" met een stuk of 100 van die muntjes die ze met vriendjes hadden gevonden toen ze hun dode kat onder een haag wouden begraven. :lol:

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 11 feb 2012, 13:10

mich87 schreef:Mijn eerste muntjes waren een oude "verzameling" van mijn vader. Het was een tabaksdoosje met een versleten duit van West-Friesland uit 1660, een Belgische duit uit de 17de eeuw en een stuk of 20 2cent stukken van Leopold I,II en Albert I. En enkele stukjes die hij had gekregen, zoals fijv Cash van de East Indian Company. De duiten waren gevonden op akkers van de familie, tijdens het ploegen. De 2 cent stukken kwamen uit een "schat" met een stuk of 100 van die muntjes die ze met vriendjes hadden gevonden toen ze hun dode kat onder een haag wouden begraven. :lol:
Hoi Mich87,

Dat is nog eens een leuke manier om een verzameling te vinden. en voor jou om een verzameling te starten wan dan ben je meteen een aardig stukje op weg :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

mich87
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door mich87 » 20 feb 2012, 18:37

koenmunten schreef:
mich87 schreef:Mijn eerste muntjes waren een oude "verzameling" van mijn vader. Het was een tabaksdoosje met een versleten duit van West-Friesland uit 1660, een Belgische duit uit de 17de eeuw en een stuk of 20 2cent stukken van Leopold I,II en Albert I. En enkele stukjes die hij had gekregen, zoals fijv Cash van de East Indian Company. De duiten waren gevonden op akkers van de familie, tijdens het ploegen. De 2 cent stukken kwamen uit een "schat" met een stuk of 100 van die muntjes die ze met vriendjes hadden gevonden toen ze hun dode kat onder een haag wouden begraven. :lol:
Hoi Mich87,

Dat is nog eens een leuke manier om een verzameling te vinden. en voor jou om een verzameling te starten wan dan ben je meteen een aardig stukje op weg :angel:
Hehe maar nu verzamel ik vooral Romeinse en Griekse! Daarbij heb ik een moeilijkere (duurdere) start. Dit weekend was ik nog zo stom op niet direct ja te zeggen op een lot van 150 munten voor 200 euro, de dag erna was het al weg. :lollig:

Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox » 19 mar 2012, 17:58

Een rolletje 2 euro munten gehaald bij de bank, waar bijzonder genoeg van de 25 munten er 15 verschillende herdenkingsmunten in zaten. Toen heb ik besloten om te gaan verzamelen. Twee weken op internet gezocht naar goede albums (uitgekomen bij hartberger), opslagmethoden, etc.

Nu toch alweer 610 munten bij elkaar, best een hoop voor een maand werk. Zijn voornamelijk circulatiemunten, heb een gigantische lading muntrollen gehaald bij de bank. Geen transactiekosten omdat ik een studentenrekening heb schijnt. Ben nu bezig met de goedkope UNC setjes te kopen voor de wat lastigere jaren. Daarna ga ik jaar voor jaar compleet proberen compleet te krijgen.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 19 mar 2012, 19:00

AtoxHybrid schreef:Daarna ga ik jaar voor jaar compleet proberen compleet te krijgen.
Besef dan wel dat je voor veel landen bij veel jaren aangewezen bent op BU sets, tenzij je natuurlijk munten die niet uitgegeven worden voor circulatie ook niet gaat verzamelen.

Luit

Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox » 19 mar 2012, 21:03

llinde schreef:
AtoxHybrid schreef:Daarna ga ik jaar voor jaar compleet proberen compleet te krijgen.
Besef dan wel dat je voor veel landen bij veel jaren aangewezen bent op BU sets, tenzij je natuurlijk munten die niet uitgegeven worden voor circulatie ook niet gaat verzamelen.

Luit
Haha, dat begrijp ik heel goed. Heb al de proofset van België 1999-2000-2001 aangeschaft. Later zal ik ook proberen de circulatiemunten te vervangen door UNC, want die zijn toch een stuk mooier. Het liefste zou ik natuurlijk alles proof/BU verzamelen, maar daar heb ik het budget niet voor. Ook ga ik wachten met Vaticaanstad, San Marino en Monaco totdat erg ver ben met de andere landen.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 mar 2012, 13:17

AtoxHybrid schreef:Haha, dat begrijp ik heel goed. Heb al de proofset van België 1999-2000-2001 aangeschaft. Later zal ik ook proberen de circulatiemunten te vervangen door UNC, want die zijn toch een stuk mooier. Het liefste zou ik natuurlijk alles proof/BU verzamelen, maar daar heb ik het budget niet voor. Ook ga ik wachten met Vaticaanstad, San Marino en Monaco totdat erg ver ben met de andere landen.
Heb ik ook gezegd toen ik begon met de 2 euro CC munten maar bijna 2 jaar later begint het toch behoorlijk te kriebelen en heb ik al de nodige munten van San Marino en Vaticaan binnen gehaald. Monaco is nog even uit den boze maar je weet maar nooit.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 20 mar 2012, 19:49

Ilosab schreef: en heb ik al de nodige munten van San Marino en Vaticaan binnen gehaald. Monaco is nog even uit den boze maar je weet maar nooit.
De prijzen van de laatste Monaco munt liggen ondertussen in dezelfde grootte orde als de Vaticaan en San Marinomunten, dus dat hoeft je niet meer tegen te houden.
Het gaat dan wel om losse munten.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 mar 2012, 20:23

Luit,

Het gaat mij alleen maar om de 2 euro CC munt.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 20 mar 2012, 21:28

Alfred,

Daar had ik het ook over, zo rond de vijftig euro gaat die ook weg op ebay en dat verschilt toch niet zoveel van sommige Vaticaan en San Marino 2 euromunten.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 21 mar 2012, 13:19

Nou, die 50 euro valt mee, ik had het nog niet bekeken op eBay. Maar de laatste tijd gaat het hard met de aanwinsten, de bodem van mijn knip is nog niet in zicht maar privé heb ik ook nog wat te regelen en er komen nog een paar vakanties aan dit jaar. En om eerlijk te zijn probeer ik toch eerdere jaren te pakken te krijgen omdat ik wel verwacht dat die sneller in prijs zullen stijgen dan deze uitgifte.

Gr. Alfred

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 22 mar 2012, 18:11

Welke bank heb je dat je geen transactiekosten betaald. Dat is een interessante manier om mijn verzameling goedkoop uit te breiden. Ik betaal nu bij de ING 25 cent per rol oid.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 mar 2012, 19:05

Marten,

Ik koop geen rol maar een losse munt. En voor betalingen bij de ING naar een euroland betaal ik niets.

Gr. Alfred

Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox » 22 mar 2012, 23:49

Marten van Leerdam schreef:Welke bank heb je dat je geen transactiekosten betaald. Dat is een interessante manier om mijn verzameling goedkoop uit te breiden. Ik betaal nu bij de ING 25 cent per rol oid.
Rabobank, maar het schijnt een fout te zijn. De baliemedewerkster heeft me pas verteld dat ze al lange tijd met het hoofdkantoor erover belt, maar niemand komt het ooit repareren.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 25 mar 2012, 15:01

Jongens graag terug on topic, de aller eerste aanwinst :-)

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 04 aug 2015, 01:19

Een wat ouder topic maar eens een schopje geven. Mijn allereerste muntje kan ik me niet meer herinneren. Ik was toen nog erg jong en de kans is groot dat het er meteen een aantal tegelijkertijd waren. Het eerste muntje dat de start is geweest voor het gaan verzamelen van Nederlands muntgeld maakt nog steeds onderdeel uit van mijn verzameling. Het betreft een versleten halve gulden uit 1847. Als kind een keer van mijn opa gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 04 aug 2015, 06:44

Ik ben begonnen met verzamelen toen ik een jaar of 15 was. Ik was altijd al een beetje een geldwolf: mijn oma had een muntenverzameling en ik was gefacineerd door de muntjes van 1948, waarvan mijn moeder zei dat ze zeldzaam waren.

Ik begon met het verzamelen van munten vanaf 1976 (mijn geboortejaar). In het begin was dat nog makkelijk, maar hakverwege de jaren '90 bleek de helft van de munten nauwelijks meer gemaakt te worden en dan moest je hele setjes kopen. Ik herinner me nog wat ik een moeite moest doen om het dubbeltje van 1988 te vinden...

Natuurlijk kocht ik een catalogus en las ik de muntkoerier en zo leerde ik over nog veel oudere Nederlandse munten, die ik dan ook ging verzamelen.

Met de komst van de euro leek een hele nieuwe tijd aan te breken. Ik verzamelde alles op jaartal en was een van de eerste die op internet een ruilclub begon. Eigenlijk een soort forum als dit, en dan echt gericht op ruilen; en dan ook nog eens 1 op 1. Dus een cent voor een cent en zonder bijbetalen, behalve als het echt lastige munten waren, zoals (toen nog) Finland.

Maar de hausse van de euro ging voorbij en ik liet de verzameling een beetje verstoffen. Ik heb zelfs gedeelten weggedaan en jaren niet meer naar de rest omgekeken.

Maar 2.5 jaar geleden liep ik in Zwolle langs Civitat en zag ik de coincard met de 50ct van het Vaticaan. En die munt is eigenlijk de eerste van mijn tweede periode als verzamelaar.

Er kwam weer een periode van zoeken en ontdekken. Zo heb ik even de comm.2 euro's verzameld, maar toch maar weer weggedaan. Het was simpelweg te veel en te duur. Ik ben meer een type verzamelaar geworden, al heb ik nu ook Wilhelmina type 4 compleet, alsmede het brons. Ik zoek nu nog gericht naar enkele Willem I munten en dan wil ik toch eens aan provinciaal gaan denken. Eens beginnen met van elke provincie een duit en dan maar zien...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Munten algemeen”