Nieuw + Muntkabinet

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Jvw24 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Nieuw + Muntkabinet

Bericht door Jvw24 » 09 aug 2019, 10:39

Beste allemaal,

Ik ben relatief nieuw in het verzamelen van muntjes na het erven van een aantal leuke zilver muntjes. Ik ben van plan ze allemaal uit te stallen in een mooi muntenkabinet, maar ik kan maar geen mooie vinden. Misschien dat er iemand van dit forum een mooi exemplaar te koop heeft?
Het liefst een mooi eikenhout antieke kast. Maar sta zeker open voor andere suggesties.

Mvgr Johannes

Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Nieuw + Muntkabinet

Bericht door Roerbakmix » 09 aug 2019, 11:44

Beste Johannes,

Ik overweeg zelf een muntenbox aan te schaffen van Leuchtturm. Als je googlet, kom je dat wel tegen. Houten muntenkabinetten worden minder gebruikt omdat het hout, de lijm, en de lakken een negatief effect op munten kunnen hebben. Zilveren munten kunnen hierdoor bijv. verkleuren. Doorgaans wordt Mahonie aangeraden. Catawiki veilt regelmatig muntkabinetten van Mahonie, wellicht kan je daar bij kijken.
Te overwegen valt nog om de munten in luchtdichte capsules te bewaren (bijv. Leuchtturm Quadrum).

Succes
Medicus, onderzoeker.

Jvw24 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Nieuw + Muntkabinet

Bericht door Jvw24 » 10 aug 2019, 13:55

Roerbakmix schreef:
09 aug 2019, 11:44
Beste Johannes,

Ik overweeg zelf een muntenbox aan te schaffen van Leuchtturm. Als je googlet, kom je dat wel tegen. Houten muntenkabinetten worden minder gebruikt omdat het hout, de lijm, en de lakken een negatief effect op munten kunnen hebben. Zilveren munten kunnen hierdoor bijv. verkleuren. Doorgaans wordt Mahonie aangeraden. Catawiki veilt regelmatig muntkabinetten van Mahonie, wellicht kan je daar bij kijken.
Te overwegen valt nog om de munten in luchtdichte capsules te bewaren (bijv. Leuchtturm Quadrum).

Succes
Dank je wel voor de tip over de leuchturm puntenbox. Ik had die ook gevonden, maar een mooie antieke kast vind ik ook mooi staan in huis. Ik ga zeker catawiki in de gaten houden en ik neem ook je tip mee over het mahoniehout. Ik hou mij ook aanbevolen als iemand een mooi muntenkabinet heeft staan en er van af wil :)

Gr Johannes

Terug naar “Munten algemeen”