Gepoetste zilveren munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Arie Nederland
Lid
Lid

Gepoetste zilveren munten

Bericht door Arie » 22 mei 2019, 15:14

Helaas heb ik al een paar keer online een zilveren munt gekocht die gepoetst blijkt :sad: De schade is niet meer te herstellen, maar is er een manier om tenminste die onnatuurlijke glans iets te verminderen?

Philippe2 België
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gepoetste zilveren munten

Bericht door Philippe2 » 22 mei 2019, 19:53

Hallo
Ik heb ook soms gepoetste FDC munten gekocht en die laat ik dan een paar jaartjes liggen om terug de "Patina" terug te krijgen, en regelmatig eens draaien zoals op den BBQ , gepoetste munten verliezen meestal hun waarde en daarom moet je dan zelf een keuze maken of je die wilt of niet.
Grtjs

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2019, 20:33

Misschien ligt het eraan waarmee ze zijn schoongemaakt maar sommige munten kleuren uiteindelijk wel weer een beetje bij maar anderen dus echt niet. Als jochie hield ik er wel eens vuur onder zodat de munt zwart berookt werd of smeerde ik de munten voorzichtig in met zwarte schoenpoets. Maar dat helpt niet echt. :gniffel:
Misschien een jaartje buiten in weer en wind leggen als je daar een veilige plek voor hebt?

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 23 mei 2019, 08:49

Gepoetste FDC munten bestaan niet. Als ze gepoetst zijn zijn ze per definitie niet meer FDC.

Arie Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arie » 23 mei 2019, 22:29

Dan is het een FDP (Fleur de Poets) :lach:
Ik weet dat je met poetsen alleen maar details wegpoetst en er een onnatuurlijke glans ontstaat. Jammer dat je dat op foto's (bijna) niet ziet en de meesten zetten het er ook niet bij. Soms kan je ze terugsturen, soms niet. Maar is er dan echt geen methode om tenminste die glans weg te halen? Glimmend tafelzilver wordt toch ook weer dof?

Terug naar “Munten algemeen”