Munt cassette maken

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Kmunt Nederland
Lid
Lid

Munt cassette maken

Bericht door Kmunt » 16 dec 2018, 14:43

Hallo allemaal,

Hierbij post ik hoe ik zelf een muntcassette maak. Hij is nog niet helemaal af, omdat ik het kistje zelf nog niet binnen heb maar ik zal een vergelijkbaar eindresultaat erbij zetten.
Voor dit project heb ik bepaalde materialen gebruikt die misschien verbeterd kunnen worden, maar ik ben nog aan het testen met verschillende materialen)
Overigens heb je redelijk veel materiaal over, dus je kan in feite meer maken met de benodigdheden.

Wat heb je nodig:
Hobby mes(€1,50 bij de action)
Schuim(hardschuim 58x37x1 €8,50) hier bestellen.
Plakvelours(€7,95/m) hier bestellen
Kistje/doosje(Zoek iets stevigs, ik had toevallig een juwelenkistje van de xenos van €14,95, maar ik heb nu via aliexpress iets besteld voor €3,-)
Lijm(bisontix lijm €10,-)
Stiftje(€1,-)

Als eerste snijd je het schuim op maat:
1.jpg
Teken de verdeling van de munten op het schuim(houd rekening met het formaat van de munt, want je wilt niet te weinig plaats tussen de munten hebben):
2.jpg
Trek kruisen door de vierkanten om het midden te bepalen:
3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Re: Munt cassette maken

Bericht door Kmunt » 16 dec 2018, 14:45

Het lastigste komt nu(ik heb een lege munthouder gepakt van de maat van de munt en hier langsafgesneden met het hobbymes):
4.jpg
Kijk of de munten passen(het gat moet niet te klein zijn of te groot):
5.jpg
Maak de gaten af:
6.jpg

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Kmunt » 16 dec 2018, 14:54

Knip de velours op maat:
7.jpg
Plak de velours(hij plakt niet geweldig eerlijkgezegd) en snijd de gaten uit vanaf de binnen kant(hoeft niet precies op de rand):
9.jpg
Kijk of de munten passen:
11.jpg
Als je goed gesneden hebt passen de munten erin en klemmen ze een beetje.
Op deze manier valt het ook niet op dat je geen perfecte cirkel kan uitsnijden met de hand.
De cirkels die je over hebt van de binnenkant kan je dwars doorsnijden, zodat je de cirkels onder de munthouder kan duwen( schuim is 1 cm dik, 0,5cm wordt dan opgevuld met restant, zodat de munthouder hierop rust).
Hierna plaats je de inlay in de doos Hier mijn vorige project.
tevreden met het resultaat? verlijm het dan in de doos.

Hopelijk kunnen jullie deze instructies gebruiken! Ik ben zelf nog aan het experimenteren en als ik de rest van de materialen binnen krijg zal ik zeker even posten of je beter andere materialen kan gebruiken!

Met vriendelijke groet,
Kay

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 dec 2018, 18:43

Mooi project, Jay.

Voor het maken van de gaten heb ik nog een tip: google maar eens op "kompassnijder". Dat is een stanleymesje , verwerkt in een passer. Voor het instellen kun je een stukje restmateriaal gebruiken en eenmaal goed ingesteld maak je perfecte cirkels.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 17 dec 2018, 20:23

Ik kan hier wel van genieten, zelf iets in elkaar fixen :klap: Die tip van de kompassnijder is ook een hele goede.

Willem

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Kmunt » 17 dec 2018, 22:01

janssenfrank schreef:
16 dec 2018, 18:43
Mooi project, Jay.

Voor het maken van de gaten heb ik nog een tip: google maar eens op "kompassnijder". Dat is een stanleymesje , verwerkt in een passer. Voor het instellen kun je een stukje restmateriaal gebruiken en eenmaal goed ingesteld maak je perfecte cirkels.
Toevallig krijgt een vriend van mij komende maand een lasersnijder,dus dat gaat het makkelijker maoen :lach:
Ik denk dat een kompassnijder wel kan werken, alleen weet ik niet of deze diep genoeg kan snijden.
Maar wel het proberen waard!!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 18 dec 2018, 22:01

Ik zie dat het schuim dat je gebruikt 1 cm dik is. Dat is wel behoorlijk dik. Ik denk dat je met ½ cm dikte ook prima uit kunt. Voor 1 cm dik schuim denk ik dat de kompassnijder niet goed gaat werken, omdat je meerdere rondjes zult moeten maken. Met ½ cm voorzie ik dat probleem minder.

En een lasersnijder is natuurlijk helemaal mooi.

En wat te denken van triplex? Dan kun je met een speedboor mooi de gaten uitboren. Misschien moet je dan wel een laagje vernis gebruiken, omdat het hout zuren kan bevatten die munten op termijn zouden kunnen aantasten/ doen patineren.

Maar jou idee brengt mij ook weer op ideeën. Als ik in de kerstvakantie even tijd heb wil ik daar eens wat mee gaan spelen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Munten algemeen”