Wat is jullie reden voor het verzamelen?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Kmunt Nederland
Lid
Lid

Wat is jullie reden voor het verzamelen?

Bericht door Kmunt » 19 nov 2018, 20:55

Hallo iedereen,

Zoals jullie zien ben ik nieuw op het forum. Ik ben nu zo'n 3 jaar munten aan het verzamelen, en ik vraag me af wat jullie reden is en hoe jullie begonnen zijn.
Ikzelf ben begonnen met verzamelen, omdat ik op het werk veel kleingeld in handen krijg.
Ik heb de afspraak dat ik de munten kan ruilen tegen nominaal geld.
Mijn reden is verschillend. Ik doe het voor de hobby, maar ook omdat ik op deze manier wat kan sparen.

Ik zou het leuk vinden om jullie verhaal te horen.

Groetjes Kay

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Wat is jullie reden voor het verzamelen?

Bericht door sjors-sjors » 19 nov 2018, 23:22

Ik heb in het verleden veel militaria gehad. Allemaal verkocht en in het huis gestoken, maar de verzamelwoedde bleef en omdat ik altijd al interesse had in munten was de keuze om mezelf daarin te verdiepen snel gemaakt. Eerst een uitstap naar munten van koning Willem 1, 2 en 3 en daarna snel overgestapt naar provinciale munten.
-Leeuwendaalders
-Hollandse Scheepjesschellingen.

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Kmunt » 20 nov 2018, 10:41

Knap om te horen dat je zo snel een vaste keus voor verzamelen hebt gemaakt. In het begin wist ik mij niet per direct te focussen op een bepaalde tijd/ soort.
Voor mij persoonlijk waren de herdenkingsmunten een gemakkelijke keus vanwege de grote hoeveelheden. Maar toen ik ging kijken voor specialere munten en categorieën had ik in het begin overal interesse in

Gr Kay

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 20 nov 2018, 15:07

Die les had ik al geleerd van de vorige verzameling :knipoog:
-Leeuwendaalders
-Hollandse Scheepjesschellingen.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 nov 2018, 15:15

Als kind zat ik graag te spelen met vreemde muntjes, op een dag kwam de krantenvrouw afrekenen en die vroeg aan mijn moeder intreseerd hem dat, ik heb thuis nog een grote pot staan hij krijgt hem.
Dan ben ik gestart met wereld munten te verzamelen. Een paar jaar later komt mijn vader thuis en verteld mij dat er een club is in Dendermonde.
Ik word lid en krijg direct een oud boekje van Belgie, maar net als sjors kwam ik tot de conclutie dat koninkrijk mijn ding niet was en heb ik ook vrij snel de weg gevonden naar de provinciale munten. Ik ben tevreden wat ik heb en ik denk dat het tijd is om in de wereld van antieke munten een bescheiden en voorzichtig stapje te zetten. Mijn voorkeur gaat dan meer voor de griekse dan de romeinse munten. Maar alles hangt af natuurlijk van sponsering van mijn vrouw. :lach:
Wat voor mij ook bijzonder is om munten te verzamelen is dat er altijd zo een rijke geschiedenis aan vast zit, en als ik een oude munt koop wil ik weten wat er toen allemaal gebeurd is.
Groeten Luc.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 nov 2018, 15:27

Ik ben op mijn 45e begonnen met het verzamelen van munten Koninkrijk Nederland met als reden dat ik geen hobby had en mijn buurman dat ook deed. Na koninkrijk Nederland kwamen de 2 euro munten. Op een gegeven moment merkte ik aan mezelf dat het verzamelen van papiergeld ook wel heel erg leuk was en begon daarmee. Inmiddels heb ik alle 2 euromunten en alle munten van Koninkrijk Nederland laten veilen en verzamel ik uitsluitend nog de Nederlandse coincards en ieder jaar een set euromunten van Nederland. Qua papiergeld alles van Nederland en Hongarije en van ieder (ex)-land 1 biljet of met opeenvolgende serienummers.
Laatst gewijzigd door Ilosab op 20 nov 2018, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Kmunt » 20 nov 2018, 15:36

Ilosab schreef:
20 nov 2018, 15:27
Ik ben op mijn 45e begonnen met het verzamelen van munten Koninkrijk Nederland met als reden dat ik geen hobby had en mijn buurman dat ook deed. Na koninkrijk Nederland kwamen de 2 euro munten. Op een gegeven moment merkte ik aan mezelf dat het verzamelen van papiergeld ook wel heel erg leuk was en begon daarmee. Inmiddels heb ik alle 2 euromunten en alle munten van Koninkrijk Nederland laten veilen en verzamel ik uitsluitend nog de Nederlandse coincards en ieder een set euromunten van Nederland. Qua papiergeld alles van Nederland en Hongarije en van ieder (ex)-land 1 biljet of met opeenvolgende serienummers.
Leuk om te lezen dat de combinatie nederland hongarije niet alleen bij mij geldt. Mijn vrouw is hongaarse en op die manier spaar ik ook zilver proof forinten!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 nov 2018, 15:43

Kmunt schreef:
20 nov 2018, 15:36
Leuk om te lezen dat de combinatie nederland hongarije niet alleen bij mij geldt. Mijn vrouw is hongaarse en op die manier spaar ik ook zilver proof forinten!
Mijn vrouw is ook Hongaarse, daarnaast Nederlandse geworden. We hebben 2 dochtertjes van 3 en 6 die ook Ned/Hon zijn en sinds 4 januari 2016 wonen we in Hongarije. Het bevalt ons hier beter dan in Nederland. Enige nadeel is het gebrek aan beurzen dus voor het verzamelen ben ik afhankelijk van eBay, Marktplaats, Veilingen via internet en met een beetje mazzel 1 x per jaar naar de Papermoneyfair in Valkenburg maar dat zit er niet altijd in. In 2017 geweest en volgend jaar ga ik weer.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Glennbr Nederland
Lid
Lid

Bericht door Glennbr » 20 nov 2018, 20:07

Ik heb vroeger, toen ik een jaar of 5 was, heb ik van mijn ouders een spaar mapje gekregen, waar ik euromunten in kon verzamelen. Ik vond dit altijd erg leuk, de zoektocht naar dat ene jaar of dat ene land. Ik heb altijd een passie gehad voor geschiedenis en aardrijkskunde, helaas kan ik dit niet combineren met mijn huidige opleiding, daarom ben ik blij deze passie kwijt te kunnen in het verzamelen van munten. Ik hoorde ooit een student archeologie zeggen; 'Munten hebben geen waarde en zijn alleen voor het bepalen van het een jaar'. Persoonlijk vind ik dat munten veel meer vertellen dan een jaar/tijd. Ik vind het altijd interessant om de geschiedenis achter de munten te zoeken. Momenteel spaar ik euromunten en guldens (die ik krijg van vrienden, collega's en af en toe een setje koop van verschillende munten).

Damster Nederland
Lid
Lid

Bericht door Damster » 20 nov 2018, 22:48

Een andere reden dan dat ik het leuk vind om te doen heb ik niet voor het verzamelen van munten.

Ben als klein jongetje begonnen zoals de meeste jongetjes beginnen: muntjes meenemen van vakantie in het buitenland en kijken wat je in de portemonnee krijgt in Nederland. Ik weet nog dat er erg lang over gedaan heb om zo een dubbeltje uit 1954 te vinden.

Toen ik wat ouder werd heeft het een flink aantal jaren stil gelegen tot ik eind vorige eeuw anderhalf jaar alleen naar Engeland ging en ik iets zocht om te doen in de weekenden en wat makkelijk te vervoeren was. Ik heb toen al mijn Engelse munten meegenomen en in 18 maanden op rommelmarkten en beurzen leuk uitgebreid.

Eenmaal terug in Nederland heb ik bij toeval provinciale munten ontdekt en dat is wat ik de afgelopen 20 jaar verzameld heb. Hierbij beperk ik me tot de periode tussen dat we de Spanjaarden er uit geschopt hebben en we werden ingelijfd door de Fransen. Verder verzamel ik alle provincies en steden maar uitsluitend op type en niet op jaartal.

Groet, Tom

Kmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Kmunt » 22 nov 2018, 13:38

Leuk om te lezen hoe jullie begonnen zijn. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen redenen. En als je het alleen voor het geld doet, dan kan ik het natuurlijk absoluut niet als hobby zien,dan ben je gewoon een handelaar.(niet dat daar iets mis mee is, maar dan zit je waarschijnlijk niet op dit forum).

Gr Kay

Terug naar “Munten algemeen”