Gestolen munt

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Astro-Piet Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Gestolen munt

Bericht door Astro-Piet » 17 okt 2018, 18:34

Deze munt is vermoedelijk tijdens de aangetekende verzending gestolen.
Stoter of 1/20 Philipsdaalder 1584, zilver, muntplaats Maastricht.
Afbeelding Afbeelding
Ik heb op 25 september via de veilingsite Catawiki een munt gekocht: een zilveren 1/20 philipsdaalder uit 1584. De munt was door de afzender aangetekend vanuit België verzonden, via BPost en PostNL. Het pakket is volgens PostNL aangeboden op 29/09 en op 1/10. De postbezorger liet bij mij echter geen bericht achter. De postbezorger gebruikte ook niet het gebruikelijke postkantoor om de enveloppe achter te laten. Na enige moeite kon ik het pakje traceren bij een ander postkantoor (niet in mijn wijk). Eenmaal thuis bleek de enveloppe leeg. Het was te zien dat de enveloppe tussentijds geopend moet zijn, de munt er uitgehaald en weer is dichtgelijmd. Enkel een stuk karton en de begeleidende brief zat er nog in. De munt moet dus gestolen zijn tijdens verzending. Ik heb de afzender (die geen blaam treft) en Catawiki op de hoogte gesteld en dit op 11/10 telefonisch bij PostNL gemeld en aangifte bij de politie gedaan.
Het is natuurlijk een vervelend verlies. Nog vervelender is dat er kennelijk een dief bij de postbestelling zit die de inhoud van aangetekende stukken achteroverdrukt.
Wie deze munt ergens ziet of aangeboden krijgt, graag ff een berichtje.
Dank!
Gegroet,
Piet
Ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten. (Herman Brood)

eurocoinsfun België
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gestolen munt

Bericht door eurocoinsfun » 17 okt 2018, 18:48

Gebeurt helaas wel vaker :thumb down:

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 okt 2018, 19:30

Waarschijnlijk kun je wel je geld terug krijgen. De verkoper is namelijk verantwoordelijk voor de aflevering. Catawiki zou je gewoon moeten teug betalen. Dat is jammer voor de verkoper, maar die moet dan de schade op de post zien te verhalen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 17 okt 2018, 21:34

Dat is wel heel zuur!
janssenfrank schreef:
17 okt 2018, 19:30
Waarschijnlijk kun je wel je geld terug krijgen. De verkoper is namelijk verantwoordelijk voor de aflevering. Catawiki zou je gewoon moeten teug betalen. Dat is jammer voor de verkoper, maar die moet dan de schade op de post zien te verhalen.
Waarschijnlijk krijg je niets terug. Je dient voor het in ontvangst nemen te checken of de verpakking onbeschadigd is. Vervolgens teken je ervoor dat je het stuk goed ontvangen hebt. Nadat je getekend hebt, zal PostNL niet zo snel meer over de brug komen.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 17 okt 2018, 22:28

Recent werd een aangetekend stuk met een contract verduisterd door een PostNl medewerker in Den Haag. Ik kreeg alleen de € 8,50 terug die de verzending kostte. Gelukkig kwam ik er op tijd achter en kon een kopie nasturen (per email). Als ik de inzendingstermijn gemist zou hebben was ik duizenden euro's misgelopen. Ik vraag me af of ik die vergoed had gekregen. Aangetekend betekent niet meer wat het was. Ik "vermom" in het vervolg mijn belangrijke postzendingen. Bijvoorbeeld door een paperback in te sluiten.
Jammer voor jou van die munt.
Thomas

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 18 okt 2018, 10:32

PostNL is ‘veel betalen maar een service van lik me vessie’ en al vele jaren in geen enkel opzicht te vergelijken met de service en betrouwbaarheid van de oude PTT.

Waar de PTT vaste medewerkers in dienst had waarvan vele lange tijd in een wijk de bezorging deden.
Daar heeft de PostNL uitzendkrachten, huismoeders en scholieren voor in de plaats genomen.
In principe is daar niets mis mee maar je moet wel geluk hebben met een goede bezorger die jouw post komt bezorgen.

De verzendprijs is in verhouding vele malen hoger dan in het verleden maar de afhandeling vele malen slechter ondanks de automatisering in de logistieke wereld.
Ik verzend al jaren niet meer aangetekende post met de PostNL en hoor wel eens dat je het veiliger met de normale post kan verzenden.

Het dievengilde wordt in Nederland toch niet aangepakt en als je nog wat geld terug wil krijgen als er weer eens een aangetekend stuk verdwenen is kom je in aanraking met hun ontmoediging beleid en wordt je helemaal dol gedraaid in hun wereld waar de papiermolen nog volop werkt. Wie zei er ook weer ongeveer 25 jaar geleden dat er in de toekomst een papierloos kantoor zou zijn?

Ik verzend al mijn zendingen nu altijd in een grotere verpakking als verzekerd pakket met track en trace dat is goedkoper dat aangetekend verzenden met de PostNL en tot nu toe geen problemen ondervonden.
Verzenden met de PostNL (als verzekerd pakket) doe ik alleen als de ontvanger dit wenst.

Mvg, :) .

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 18 okt 2018, 16:34

Om te beginnen vervelend dat deze munt kwijtgeraakt en wellicht gestolen is.
Dat is nooit leuk om mee te maken en nog vervelender als het een aangetekende verzending betreft waarbij het gewoon goed zou moeten gaan.

Verder vind ik de reacties over PostNL een beetje jammer.
Om even een kleine beetje weerwoord te geven tegen de mensen die bij een ongeval als dit meteen altijd postNL af beginnen te zeiken:
Ik verzend nu een jaar of twintig zeer regelmatig aangetekend via PostNL en krijg ook zeer regelmatig aangetekende post. In die twintig jaar heb ik nog nooit een vermiste of gestolen munt gehad bij aangetekende zendingen van/via PostNL. Wel een enkele keer met gewone post als een munt (waarschijnlijk) niet goed verpakt was.
Natuurlijk zitten er in elke organisatie rotte appels en kan zoiets een keer gebeuren, maar om dan meteen een hele organisatie af te zeiken vind ik toch echt een beetje zielig :thumb down: . Dus o.a. kl-euro en enkele anderen ik zou zeggen zeg je baan op en start een postservice :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 19 okt 2018, 20:00

dure munten laat nooit versturen. Haal het liever zelf op.
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 okt 2018, 21:35

koenmunten schreef:
18 okt 2018, 16:34
Verder vind ik de reacties over PostNL een beetje jammer.
Om even een kleine beetje weerwoord te geven tegen de mensen die bij een ongeval als dit meteen altijd postNL af beginnen te zeiken:
Ik verzend nu een jaar of twintig zeer regelmatig aangetekend via PostNL en krijg ook zeer regelmatig aangetekende post. In die twintig jaar heb ik nog nooit een vermiste of gestolen munt gehad bij aangetekende zendingen van/via PostNL. Wel een enkele keer met gewone post als een munt (waarschijnlijk) niet goed verpakt was.
Natuurlijk zitten er in elke organisatie rotte appels en kan zoiets een keer gebeuren, maar om dan meteen een hele organisatie af te zeiken vind ik toch echt een beetje zielig :thumb down: . Dus o.a. kl-euro en enkele anderen ik zou zeggen zeg je baan op en start een postservice :knipoog:
Ik verzend niet vaak wat aangetekend, maar had een paar jaar terug wel een aangetekende brief die kwijt was geraakt bij postNL. Ook heb ik wel eens gehad dat er een pakket onderweg naar mij is kwijtgeraakt. Overigens heb ik dat ook al wel eens gehad met DPD. En ik heb zeer regelmatig dat aangetekende brieven gewoon in de brievenbus (aan de straat) worden gegooid, ipv dat men de moeite neemt naar de deur te lopen en aan te bellen. Of dat het bij het postagentschap ligt, maar dat men geen briefje in de bus heeft gegooid.
Tuurlijk kan een pakketje of brief wel eens kwijtraken of gestolen worden, en daar kan PostNL ook niet altijd wat aan doen. Maar de manier waarop met aangetekende stukken wordt omgegaan (niet aan de deur afgeven), vind ik wel problematisch. En dit is niet iets wat een enkele keer voorkomt, maar zeer regelmatig. Waarschijnlijk is het een direct gevolg van het werken met slechtbetaalde zzp-ers (je krijgt waar je voor betaalt), die per poststuk en niet per uur worden betaald. En dat is iets waar PostNL in mijn ogen best op aangesproken mag worden.
Afzeiken is niet nodig, maar slechte ervaringen mogen best benoemd worden.

Terug naar “Munten algemeen”