Gouden tientjes marktplaats

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Gouden tientjes marktplaats

Bericht door Roerbakmix » 16 aug 2017, 09:36

Dag allen, als relatief onervaren verzamelaar een vraagje. Het valt me op dat op MP regelmatig gouden tientjes worden aangeboden, soms met hele wazige foto's. Zonder uitzondering wordt er ruim op geboden (200-250 €). Ik ben me er van bewust dat er ook naslagen en kopieën zijn. Heeft iemand een idee hoeveel munten origineel zijn? Worden er veel valse munten verkocht?
Hoe herken je, op basis van de foto's, naslagen en kopieën, dus zonder het gewicht te weten?

Ben overigens niet van plan ze te kopen; daar is mijn budget niet toereikend voor :)
Medicus, onderzoeker.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Gouden tientjes marktplaats

Bericht door janssenfrank » 16 aug 2017, 10:40

Soms hebben naslagen een opdruk "replica", "copy" of iets dergelijks. Andere keren zie je ook wel eens een keurmerkje erop staan. Soms zie je ook dat de munt- en muntmeestertekens zijn vervangen door sterren.

Hierbij enkele voorbeelden:
gouden tientje naslag 3.jpg
gouden tientje naslag 1.jpg
Maar vaak zijn de aanwijzingen wat minder duidelijk. Dan moet je heel goed kijken naar de munt. Hier een voorbeeldje van een munt waarbij de leeuw in het wapen nauwelijks relief heeft.
gouden tientje naslag 2.jpg
Ik vind Marktplaats niet echt de meest geschikte plek om gouden tientjes te kopen, tenzij je ze kunt afhalen. Dan kun je zelf je weegschaaltje en schuifmaatje meenemen. Daarentegen heb ik goede ervaringen met Kevelam. Zij bieden tientjes aan in unc- kwaliteit voor ca. 10-20 euro boven de goudwaarde. Maar voor dat geld krijg je de munt ook meteen aangetekend thuis gestuurd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gouden tientjes marktplaats

Bericht door Roerbakmix » 18 aug 2017, 17:35

Jansenfrank, dank voor de uitleg!
Medicus, onderzoeker.

Terug naar “Munten algemeen”