hoe munt uit munthouder halen?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Bram VDV België
Volledig lid
Volledig lid

hoe munt uit munthouder halen?

Bericht door Bram VDV » 29 mei 2017, 19:37

Hallo iedereen,

ik heb vandaag een muntje gekocht en ik zou het graag uit de munthouder halen omdat deze oud en versleten is.
Hoe kan ik het muntje er het best uithalen zonder het te beschadigen? Dit is misschien een rare vraag maar ik heb nog
nooit een munt die ik kocht uit een munthouder gehaald want meestal zijn deze nog mooi en nieuw.

Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bram VDV België
Volledig lid
Volledig lid

Re: hoe munt uit munthouder halen?

Bericht door Bram VDV » 29 mei 2017, 19:39

....

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 29 mei 2017, 20:04

Zo te zien is deze gewoon geniet, zou voorzichtig met een mesje de nietjes openvouwen en verwijderen. Hierna kun je de munt er zo uithalen, als het een hele oude munthouder is kun je misschien de munt er zo ook wel uitdrukken door het plastic. Zo te zien is het geen proof munt, dus kun je er weinig aan beschadigen.
Succes :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 29 mei 2017, 22:01

Bram VDV schreef:ik heb vandaag een muntje gekocht
Beste Bram mag ik jou een goede of gouden raad geven.
Na het lezen van jou vraag en het bekijken van je aankoop, ik denk dat het verstandig zou zijn moest je je aansluiten bij een EGMP club.
Een munten club kan je zeker en vast helpen met tal van vragen, maar je ook behoeden van verkeerde, minder goede aankopen of teleurstellingen.
Ik zou dit zeker overwegen dit zijn de steden en plaatsen waar de EGMP een afdeling heeft : Brugge en het Vrije, Zuidwest - Vlaanderen, Aalst, Dendermonde, Antwerpen, Herentals, Leuven en Tienen.
Er is vast en zeker eentje bij jou in de buurt, lid worden kost maar een paar euro's maar geloof mij die ga je direct terug verdienen en je verzameling zal na een jaar er totaal anders uit zien.
(Als je hier over vragen hebt stel ze dan gewoon, in ieder afdeling zijn ervaren mensen maar ik zou niet graag hebben dat je dezelfde fouten , miskopen doet dat wel de meeste verzamelaars onder ons gedaan hebben die zich dan vertalen in teleurstellingen en dit zou jammer zijn want hoe zeldzaam en kostbaar soms een munt kan zijn een munt verzamelaar zijn passie voor munten is veel kostbaarder.)
Groeten Luc. :D

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 29 mei 2017, 22:05

Normaal maak ik met een stanleymesje een klein sneetje in de folie, net naast de munt. Deze scheurt dan en dan kun je de munt er zo uithalen.

Maar soms is er te weinig ruimte of ben ik te bang de munt te beschadigden. Bij geniette munthouders trek ik dan de twee helften van elkaar, zodat de munthouder scheurt en de munt er uit valt. Dat doe ik dan wel boven een zachte ondergrond en natuurlijk niet van grote hoogte.

Bij zelfklevende munthouders vouw ik de munthouder om, terwijl ik de munt met de andere hand vasthoudt. Hierdoor breekt hij uit de folie.

Als je helemaal op safe wilt gaan met dit muntje, kun je inderdaad met een ontnieter de nietjes eruit halen, of anders even peuteren met een mesje of iets dergelijk. Maar zolang je de munt niet laat vallen of er met een scherp voorwerp tegenaankomt, kan er weinig gebeuren
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Bram VDV België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Bram VDV » 30 mei 2017, 19:59

Bedankt voor de hulp.
Ik zal een kijken of er een muntenclub bij mij in de buurt is.
Ik heb het muntje uit de houder gehaald.
Het muntje ziet er nu toch al wat beter uit.

Bram VDV België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Bram VDV » 30 mei 2017, 20:00

....

Bram VDV België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Bram VDV » 30 mei 2017, 20:00

De munthouder was ook helemaal wazig geworden.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 30 mei 2017, 22:06

Tja, het is plastic en papier; na verloop van tijd vergaat het gewoon. Bij hele oude munthouders blijft de folie zelfs aan de munt plakken.

Maar fijn dat het gelukt. Nu weer een mooie nieuwe munthouder er omheen en je hebt er de komende 10 jaar geen omkijken meet naar.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Munten algemeen”