Levensduur munt in circulatie

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Sacol
Nieuw lid
Nieuw lid

Levensduur munt in circulatie

Bericht door Sacol » 21 mar 2017, 19:10

Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af of jullie enig idee hebben hoelang een munt in de circulatie leeft?

Het heeft geen bijzondere reden. Ik ben gewoon vrij nieuwschierig.

Mvg
Sacol
Alle soorten (oude) valuta- en semi-valuta munten. Op dit moment focus ik me op de euromunten.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Levensduur munt in circulatie

Bericht door janssenfrank » 22 mar 2017, 00:13

Ik heb geen idee, maar ik denk dat het vrij lang is. De munten van Juliana hebben tot op het laatst van het gulden-tijdperk gecirculeerd en waren zodoende tot wel 50 jaar in omloop. En de munten uit de republiek hebben ook tot in de 19de eeuw gecirculeerd.

Ook bij onze zuiderburen hebben ze tot 2002 met muntjes betaald die 50 jaar oud konden zijn (de 50 centime stukken). En ook de 1 en 5 frank stukken met Ceres waren heel lang in omloop.

Maar wanneer is een munt nou aan het eind van zijn leven? Volgens mij kun je ermee betalen zolang de munt als zodanig herkenbaar is. Ik weet ook niet of er wel echt actief jacht wordt gemaakt op oude/ versleten munten.

Bij bankbiljetten ligt dat anders. Die hebben een vrij kort leven (enkele jaren). Zodra er iets van nietjes, plakband, vervuiling of penaantekening op zit, worden ze uit de circulatie gehaald door de banken. Maar munten... geen idee hoe ze dat precies doen.

Overigens: de huidige munten zijn erg sterk. Veel sterker dan de munten van vroeger, die dunner waren, en vaak van edelmetaal, zodat ze sterk sleten. Denk maar aan de munten van Piet Pander (Wilhelmina met diadeem/ inhuldigingstype. Die waren na 10 jaar al afgeschreven.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Re: Levensduur munt in circulatie

Bericht door Arnout » 22 mar 2017, 19:19

Over het algemeen 'versterven' de kleine denominaties sneller. Maar er zijn geen harde getallen voor te geven.

Terug naar “Munten algemeen”