Verkoop KNM, en het eind van de lol van verzamelen?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
spatbord
Donateur
Donateur

Verkoop KNM, en het eind van de lol van verzamelen?

Bericht door spatbord » 22 nov 2016, 11:24

KNM is verkocht, voor een paar miljoen. De belangrijkste punten:
- het Muntgebouw is apart verkocht. In eerste instantie blijft KNM daar gevestigd, maar de nieuwe eigenaar gaat op zoek naar een goedkopere lokatie in de regio Utrecht.
- het contract voor aanmunting van Nederlandse euromunten door KNM is tot eind 2019 verlengd, daarna wordt het opnieuw aanbesteed.
- "Daarnaast is voor het verdienmodel van KNM ruimte gegeven om het aantal in een jaar uit te geven bijzondere munten, dat normaliter twee bedraagt, te verhogen tot maximaal vier." Een commerciele partij zal er echt niet voor kiezen om minder dan het maximum aan bijzondere munten uit te geven, dus vanaf nu zullen we wel 4 5- en 10-euromunten per jaar gaan zien.
- De Nederlandsche Bank zal toezicht gaan houden op de productie van circulatiemunten, en zal de activiteiten tegen valsemunterij van KNM overnemen.

Ik vond al dat er de laatste jaren wel erg veel troep door KNM uitgegeven werd ("past het in een coincard? Dan stoppen we het in een coincard!"), het enige wat ik nog verzamelde aan moderne uitgiften waren de verzamelaarsmunten. Maar ik denk dat ik daar nu ook mee ga stoppen. Vier per jaar is me echt wat teveel van het goede. Het is puur een commerciele activiteit geworden, geldklopperij als doel op zich. Jammer.

Gebs Nederland
Lid
Lid

Re: Verkoop KNM, en het eind van de lol van verzamelen?

Bericht door Gebs » 22 nov 2016, 12:04

Als de ontwerpen van de hedenkingsmunten ook beter worden dan kan ik zeker me lol op met de overname en dan vind ik er 4 per jaar geen probleem. Al die moderne gedrochten die ze uitgeven, heeft menig verzamelaar al doen besluiten om te stoppen met het verzamelen van die munten

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 22 nov 2016, 12:48

Voor wat betreft het moderne geld was de lol er voor mij al lang van af. Ik verzamel alleen nog ieder jaar een unc setje en de herdenkingsmunten in coincard (5 euro voor 5 euro).

Voor het iets oudere materiaal is er nog meer dan genoeg te verzamelen. Met Koninkrijk ben ik wel zo ongeveer klaar, maar voor wat betreft overzee, proviciaal en buitenland heb ik nog een heel lang verlanglijstje.

KNM wilde graag zelfstandig worden en zich commercieel gaan ontplooien, maar daarmee hebben ze zichzelf zodanig de nek omgedraaid dat ik ze graag de Darwin-Arward wil toekennen.

Ik verwacht niet dat er ná 2019 nog Nederlandse munten van eigen bodem zullen verschijnen. Die aanbesteding gaat zeker weten gewonnen worden een buitenlandse Munt. En dan zou ik het mooi vinden als het België zou worden, maar ik vrees eerder dat het dan naar Duitsland gaat, als het tenminste in Europa blijft. Het kan zomaar zijn dat we straks Koreaanse euro's krijgen.

Het huidige muntgebouw gaat op termijn ook dicht. Dat is wel jammer. Want wat gaat er dan in komen? Een of andere gladjakkerige vastgoedonderneming? Wat zou het mooi zijn als er weer een voor iedereen toegankelijk geldmuseum kon zijn. En wat zou het mooi zijn als dat in het voormalige muntgebouw kon gaan zitten...

De vraag is ook: hoe lang hebben we nog munten nodig? 50 jaar geleden kregen we ons loon nog in zakjes. 25 jaar geleden schreven we nog cheques uit. Vandaag de dag kun je al contactloos betalen met je smartphone. En over 25 jaar...

Nee. De lol is er niet af wat betreft het verzamelen, maar zoals de hele wereld veranderd, zo zal het verzamelen ook veranderen. Of juist niet... want als er niets nieuws meer komt, kunnen we ook niets nieuws meer verzamelen. En dan is het fijn dat er nog zoveel mooie munten zijn.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 22 nov 2016, 13:25

Dit zat er wel aan te komen, en verbaast dus niet.
Voor mij als 2 euro verzamelaar zal er niet zo veel veranderen, behalve natuurlijk dat het NL muntteken verdwijnt en dat er ook geen NL muntmeesterteken meer zal voorkomen op de munten. En ook niet meer op die van Luxemburg. Zoals Malta al naar Pessac is gegaan, zullen misschien daar ook de Nederlandse munten worden geslagen.
En dan komen er dus misschien Franse tekens op de Nederlandse munten. Dit is puur speculatie, we zullen het wel zien, maar voor mij als verzamelaar is dit een wending in het grote verhaal van de 2 Euro muntslag. Er zullen wel meer munthuizen volgen. De grote die met staatssteun overeind worden gehouden zullen het het langst volhouden.

Thomas

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 nov 2016, 16:34

Tja, zo gaat het met dat soort bedrijven. In navolging van de KLM is ook de KNM aan het buitenland verkocht.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Munten algemeen”