Hoe nu verder met KNM

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Hoe nu verder met KNM

Bericht door llinde » 05 nov 2015, 08:07

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Hoe nu verder met KNM

Bericht door spatbord » 05 nov 2015, 09:11

Interessante ontwikkelingen... Gaan ze nu nog meer munten in coincards stoppen om het gat te dichten?

Ik vraag me af wat de gevolgen zouden zijn als ze de KNM geheel af zouden stoten/failliet zouden laten gaan. In theorie zouden ze dan alle benodigde munten via buitenlandse munthuizen kunnen laten slaan. Maar zouden ze dan ook nog de herdenkingsmunten laten produceren? Of stopt dat dan? En als de KNM failliet gaat, kun je dan je 5 euro-munten nog ergens inleveren, of worden ze dan waardeloos? Momenteel is de KNM de enige plek waar je ze altijd in kunt leveren...

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 05 nov 2015, 09:56

spatbord schreef:Interessante ontwikkelingen... Gaan ze nu nog meer munten in coincards stoppen om het gat te dichten?

Ik vraag me af wat de gevolgen zouden zijn als ze de KNM geheel af zouden stoten/failliet zouden laten gaan. In theorie zouden ze dan alle benodigde munten via buitenlandse munthuizen kunnen laten slaan. Maar zouden ze dan ook nog de herdenkingsmunten laten produceren? Of stopt dat dan? En als de KNM failliet gaat, kun je dan je 5 euro-munten nog ergens inleveren, of worden ze dan waardeloos? Momenteel is de KNM de enige plek waar je ze altijd in kunt leveren...
Wat ik begrepen heb gaat de interim-directeur aan de slag met een plan. Het zou nu de goede kant op gaan.

Wat betreft de 5 euromunten: deze zijn ook in te leveren bij de mediamarkt en postkantoren.
Daarnaast kun je er ook mee betalen bij ons.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 05 nov 2015, 10:06

Ik hoorde het vanochtend inderdaad op de radio.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen en eventuele resultaten.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 05 nov 2015, 10:07

Collectcoins schreef:Wat betreft de 5 euromunten: deze zijn ook in te leveren bij de mediamarkt en postkantoren.
Daarnaast kun je er ook mee betalen bij ons.
Mijn ervaring is dat postkantoren ze niet accepteren. Misschien die bij jou wel, de mijne niet. Bij Mediamarkt (en bij jullie) kun je er misschien mee betalen, maar dat is geen inwisselen: je krijgt er geen geld voor terug, maar een product.
Maar mijn punt was meer dat als de KNM failliet gaat, en geen 5-euromunten meer accepteert, ook winkels als de Mediamarkt hun 5-euromunten niet meer kwijt kunnen. En dan zullen zij ook snel stoppen met het accepteren ervan.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 05 nov 2015, 13:26

spatbord schreef:Momenteel is de KNM de enige plek waar je ze altijd in kunt leveren...
Volgens mij is elke bank verplicht ze aan te nemen als je ze wilt storten op je rekening.

Luit

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 nov 2015, 13:27

Grappig dat Diocol hier eind augustus al een topic over startte: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=44&t=15464 Dat had de Volkskrant dus al eerder kunnen oppakken. :knipoog:

Maar het is niet het eerste overheidsbedrijf wat moest verzelfstandigen (toen het in de jaren '90 mode werd om dat te doen: marktwerking was het neo-liberale credo) en waar het vervolgens helemaal mis ging. Misschien dat hier ook weer een parlementaire enquête over komt?

Het veranderen van een overheidsbedrijf in een commercieel bedrijfsmodel is aan de buitenkant zo gedaan: hernoemen van functies in klinkende Anglo-Saksische benamingen, instellen van een Raad van Bestuur (of Commissarissen), een prachtig bedrijfsmodel optuigen en vooral niet vergeten een "marktconforme" beloningsstructuur in te voeren. Banken, verzekeringsmaatschappijen en woningcorporaties gingen dezelfde weg.
Het punt wat vaak vergeten werd was de inhoud: waar doen we het voor, wat willen de klant en de consument en hoe effectief besteden wij ons ter beschikking gesteld belastinggeld. Bij de KNM kun je je ook afvragen waar de liefde voor het product "munt" is gebleven. En of de mensen die er zitten/zaten überhaupt geschikt waren om de transitie naar een commercieel bedrijfsmodel te kunnen maken. De overheid (lees: 2de Kamer) heeft hier trouwens zelf ook bergen boter op het hoofd zitten.

Het resultaat is nu wel dat er miljoenen verspild zijn, de KNM op de rand van de afgrond staat en het personeel angstig naar de toekomst kijkt. Eigenlijk een grote schande.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 05 nov 2015, 14:08

llinde schreef:Volgens mij is elke bank verplicht ze aan te nemen als je ze wilt storten op je rekening.

Luit
Nee hoor, de bank neemt ze niet aan. Heb het eens geprobeerd, en zij verwezen me naar de KNM. Misschien dat sommige banken met een kasbalie ze nog wel aannemen, maar de filialen met alleen een muntautomaat (en dat zijn de meeste filialen) nemen ze niet in.
Jan W schreef:Maar het is niet het eerste overheidsbedrijf wat moest verzelfstandigen (toen het in de jaren '90 mode werd om dat te doen: marktwerking was het neo-liberale credo) en waar het vervolgens helemaal mis ging.
Wat ik me afvraag: kregen ze niet al meteen een lastige taak mee? Er moest voor de introductie van de euro natuurlijk enorm veel aangemunt worden, wat redelijk wat capaciteit vergde. Vervolgens zijn alle munten in circulatie nieuw, waardoor er in de jaren daarna erg weinig vervangingsvraag was. Vervolgens werden ook nog eens de 1 en 2 cent-munten min of meer uit circulatie genomen, en wordt er steeds meer digitaal betaald. Ondertussen hebben ze wel een enorme capaciteit met bijbehorende kosten. De boel dan winstgevend houden is lastig.
Om dan toch maar proberen wat van die vaste kosten terug te verdienen gaat men de boer op, en dat ging mis. In hoeverre dat mismanagement was en voorkoombaar was zou ik niet weten, en daar ga ik ook niet op speculeren. Maar het lijkt me te kort door de bocht om te denken dat dit beter was gegaan als het niet geprivatiseerd was. Als het niet geprivatiseerd was had men waarschijnlijk gewoon geaccepteerd dat men overcapaciteit had, en waren de jaarlijkse verliezen verdwenen op de rijksbegroting ergens in een voetnoot.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 05 nov 2015, 15:03

llinde schreef:
spatbord schreef:Momenteel is de KNM de enige plek waar je ze altijd in kunt leveren...
Volgens mij is elke bank verplicht ze aan te nemen als je ze wilt storten op je rekening.

Luit
Rabobank en ABN nemen ze niet in. De ING wel.
Club van 2304!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 05 nov 2015, 18:18

Ik zat hier eigenlijk al jaren op te wachten; als sinds de Munt werd geprivatiseerd hield ik (figuurlijk) mijn hart vast. Het is de nationale munt en die zou in eerste plaats voor eigen land moeten aanmunten. Maar de slagaantallen van de euro zijn al jaren laag. Dan proberen ze nog allerlei shit op de markt te brengen als penningen en gekleurde euro's; maar daar zit bijna niemand op te wachten.

Zo'n grote buitenlandse order is natuurlijk leuk, maar je moet er echt 100% zeker van zijn dat je het aankunt. Blijkbaar was men verblind door de dollartekens in de ogen.

Voor Brouwer persoonlijk vind ik het sneu dat het zo gegaan is. Maar ik hoop echt dat de nieuwe muntmeester minder avontuurlijk is ingesteld.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 05 nov 2015, 19:31

Feit is wel dat we volgend jaar een nieuw muntmeesterteken kunnen verwachten
Club van 2304!

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 nov 2015, 19:50

spatbord schreef:Wat ik me afvraag: kregen ze niet al meteen een lastige taak mee? Er moest voor de introductie van de euro natuurlijk enorm veel aangemunt worden, wat redelijk wat capaciteit vergde. Vervolgens zijn alle munten in circulatie nieuw, waardoor er in de jaren daarna erg weinig vervangingsvraag was. Vervolgens werden ook nog eens de 1 en 2 cent-munten min of meer uit circulatie genomen, en wordt er steeds meer digitaal betaald. Ondertussen hebben ze wel een enorme capaciteit met bijbehorende kosten. De boel dan winstgevend houden is lastig.
Om dan toch maar proberen wat van die vaste kosten terug te verdienen gaat men de boer op, en dat ging mis. In hoeverre dat mismanagement was en voorkoombaar was zou ik niet weten, en daar ga ik ook niet op speculeren. Maar het lijkt me te kort door de bocht om te denken dat dit beter was gegaan als het niet geprivatiseerd was. Als het niet geprivatiseerd was had men waarschijnlijk gewoon geaccepteerd dat men overcapaciteit had, en waren de jaarlijkse verliezen verdwenen op de rijksbegroting ergens in een voetnoot.
Het is misschien wel eens goed om de jaarverslagen te lezen van de KNM http://www.knm.nl/Jaarverslagen/nl/page/395/

Wat ik al schreef over het boter op het hoofd hebben van de overheid (lees kabinet en 2de Kamer) zelf komt terug in het jaarverslag van 2013 op pagina 4: de ondertekening van het nieuwe muntcontract in december 2013 zorgde ervoor dat er flink werd gesneden in de vergoedingen aan de KNM wat weer zorgde voor verdere bezuinigingen binnen de KNM zelf. Daar ging het volgens mij mis. Om toch meer geld te genereren werd ingezet op extra capaciteit om maar meer omzet te draaien. En werd er natuurlijk gezocht naar een nieuwe afzetmarkt. De vraag is of het management capabel genoeg was om die taak uit te voeren.

Maar om op de verzelfstandiging terug te komen en de daaraan gekoppelde "marktconforme" beloningsstructuur: de beloning voor de directie (dat is dus de muntmeester) was in 2013 maar liefst 238.000 euro (inclusief 12.500 bonus). Zet daar het salaris van Mark Rutte tegenover https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gemeenten. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 05 nov 2015, 21:27

Misschien moet ik die inderdaad maar eens gaan lezen... Wat je zegt klopt natuurlijk: als je de geldkraan vanuit de overheid dicht draait, dan moet men natuurlijk op zoek naar andere inkomstenbronnen. Dat betekent ook meer risico, en dan moet je als overheid niet raar staan kijken als dat vervolgens een keer mis gaat. Het blijven voormalig ambtenaren, en dat zijn meestal niet de beste ondernemers. :)
Overigens lijkt dat me een behoorlijk salaris voor zo'n kleine organisatie. Maar zelfs dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, als er voor hem ook extra risico aan zat (lees: als hij nu met lege handen vertrekt vanwege zijn falend beleid). Maar het zou me dan weer niet verbazen als hij nu een flinke zak geld meekrijgt. In dat geval valt zo'n salaris weer niet te rechtvaardigen.
De vergelijking met het salaris van Mark Rutte vind ik nooit zo'n goede: hij verdient misschien als premier niet zoveel, maar zodra hij daarmee stopt gaat hij lekker bijbeunen als consultant oid voor meer dan een miljoen per jaar (zoals bijv. Weijers, Eurlings en Bos ook deden). En dat zou hem niet zijn gelukt als hij geen premier was geweest.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 nov 2015, 22:38

spatbord schreef:De vergelijking met het salaris van Mark Rutte vind ik nooit zo'n goede: hij verdient misschien als premier niet zoveel, maar zodra hij daarmee stopt gaat hij lekker bijbeunen als consultant oid voor meer dan een miljoen per jaar (zoals bijv. Weijers, Eurlings en Bos ook deden). En dat zou hem niet zijn gelukt als hij geen premier was geweest.
:thumb up: :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 nov 2015, 21:14

De plv heeft een plan dat het snel beter zal gaan met de KNM.

1. Nog meer penningen in coincard, daar zitten we natuurlijk op te wachten.
2. Entree vragen voor de Dag vd Munt.
3. Volgend jaar 2 nieuwe 2 euromunten.
4. Meer mensen ontslaan.

Klinkklare onzin natuurlijk maar je weet maar nooit. De plv zal zich snel waar willen maken voor die 20.000 per maand aan salaris.
Onbegrijpelijk eigenlijk dat ze zo'n bedrijf naar de kloten hebben gebracht. Misschien iets voor een buitenlandse koper? Met KLM gaat het ook stukken beter sinds Air France zich ermee bemoeit.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 09 dec 2015, 08:29

De uitgave van 1 en 2½ gulden 2001 in coincard was een goede zet van ze. Ze waren binnen de kortste tijd uitverkocht. De volgende die ze aanbieden zijn herdenkingsmunten van Koningin Beatrix. Verschillende originele 5 en 10 euro herdenkingsmunten in officiële coincard verpakking. Dus voor de liefhebbers, aanstaande donderdag 10 december worden ze te koop aangeboden. Maar ik wil wel eerst zien wat ze er voor vragen.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 09 dec 2015, 19:23

Er is nu een interim muntmeester, het muntmeesterteken krijgt daarom tijdelijk een sterretje.

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 09 dec 2015, 19:50

arnout bruins schreef:Er is nu een interim muntmeester, het muntmeesterteken krijgt daarom tijdelijk een sterretje.
En er zouden in 2015 nog munten geslagen worden met het nieuwe muntmeesterteken. Benieuwd wat dat gaat worden. :?:
Pecunia non olet

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 10 dec 2015, 10:16

Oom Dagobert schreef:De uitgave van 1 en 2½ gulden 2001 in coincard was een goede zet van ze. Ze waren binnen de kortste tijd uitverkocht. De volgende die ze aanbieden zijn herdenkingsmunten van Koningin Beatrix. Verschillende originele 5 en 10 euro herdenkingsmunten in officiële coincard verpakking. Dus voor de liefhebbers, aanstaande donderdag 10 december worden ze te koop aangeboden. Maar ik wil wel eerst zien wat ze er voor vragen.

De prijs is goed..........

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 10 dec 2015, 16:41

Gulden en rijksdaalder 2001 in coincard... Dat ze dat spul maken, okay (een kat in het nauw maakt rare sprongen). Maar dat ze het nog kwijt worden ook :suprised:

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 10 dec 2015, 16:45

janssenfrank schreef:Gulden en rijksdaalder 2001 in coincard... Dat ze dat spul maken, okay (een kat in het nauw maakt rare sprongen). Maar dat ze het nog kwijt worden ook :suprised:
Ze vlogen de deur uit. :lol:
Pecunia non olet

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 10 dec 2015, 17:50

Tja :dizzie:

Ik kan wel weer mijn gal gaan spuwen over kartonverzamelaars, maar laten we het vandaag maar een beetje gezellig houden.

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 10 dec 2015, 18:17

janssenfrank schreef:Tja :dizzie:

Ik kan wel weer mijn gal gaan spuwen over kartonverzamelaars, maar laten we het vandaag maar een beetje gezellig houden.
Dat is ook nergens voor nodig. Iedereen moet zijn hobby zelf invullen. Die coincards staan best wel aardig in een album. Vandaag heb ik er nog een besteld in Estland.
Estland 2015 €2,00 30 Jaar Europese Vlag Coincard 3500 BU.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia non olet

Kevin G
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Kevin G » 11 dec 2015, 18:21

Hoop niet dat ze failliet gaan, zou graag nog enkele gouden dukaten aankopen volgend jaar. :lach:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 dec 2015, 21:10

Oom Dagobert schreef:Die coincards staan best wel aardig in een album.
Dat ben ik wel met je eens, maar wat moeten die gulden munten in coincards? Als je gulden munten verzamelt vind je er nooit genoeg in coincard om een blad in een album te vullen, laat staan een heel album.
Mij ontgaat dus een beetje wat voor verzamelaar dit soort uitgiften koopt, maar misschien is er over een jaar wel voldoende aan gulden coincards.
KNM heeft immers de apparatuur om elke willekeurige munt in een coincard te stoppen en dan tig keer de waarde van de munt te vangen, dat is gauw verdiend....

Luit

Terug naar “Munten algemeen”