Hoe nu verder met KNM

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Re: Hoe nu verder met KNM

Bericht door Oom Dagobert » 15 dec 2015, 15:29

cinq schreef:Ik verzamel coincards en het maakt mij niets uit of er een euro, een penning of een gulden in zit. Sinds 2011 verzamel ik en heb er momenteel 83 (allen KNM) in mijn album. Prachtige verzameling waar ik regelmatig met plezier van kan genieten. Ik ben dus geen munten maar een coincard verzamelaar, die zijn er dus ook.
:klap:
En ook een muntenverzamelaar, net als een FDC verzamelaar van postzegels ook een postzegelverzamelaar is.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

cinq
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door cinq » 15 dec 2015, 15:37

Oom Dagobert schreef:
cinq schreef:Ik verzamel coincards en het maakt mij niets uit of er een euro, een penning of een gulden in zit. Sinds 2011 verzamel ik en heb er momenteel 83 (allen KNM) in mijn album. Prachtige verzameling waar ik regelmatig met plezier van kan genieten. Ik ben dus geen munten maar een coincard verzamelaar, die zijn er dus ook.
En ook een muntenverzamelaar, net als een FDC verzamelaar van postzegels ook een postzegelverzamelaar is.
Klopt als een zwerende vinger. :lollig:

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 15 dec 2015, 17:46

cinq schreef: Ik ben dus geen munten maar een coincard verzamelaar, die zijn er dus ook.
En daar is de KNM erg blij mee :angel: , anders raken ze die onzin (zoals die guldens in coincard) nooit kwijt. Een muntenverzamelaar heeft die guldens uit 2001 natuurlijk allang in zijn verzameling zitten, aan mijn verdienen ze momenteel ook erg weinig. Heb alleen de proofset 2015 van ze gekocht dit jaar, hopelijk voor hun komt daar volgendjaar verandering in met de beleggingsmunten.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 18:36

cinq schreef: Ik ben dus geen munten maar een coincard verzamelaar, die zijn er dus ook.
Precies, en daar is ook niets mis mee, het is het uitgangspunt dat bepaalt wat voor verzamelaar je bent, en in jouw geval zijn dat coincards.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 18:38

Oom Dagobert schreef:Dat zou betekenen dat je altijd met een complete verzameling moet starten. Dat is natuurlijk onzin, je bouwt iets op en als er later iets niet past in kan je dat ruilen of verkopen.
Waar lees je dat? Volgens mij heb ik het nergens over beginnen met een complete verzameling, maar normaal gesproken begin je wel met een verzameldoel en bepaal je wat je verzamelgebied is.

Luit

cinq
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door cinq » 15 dec 2015, 18:53

sgtravel schreef:
En daar is de KNM erg blij mee :angel: , anders raken ze die onzin (zoals die guldens in coincard) nooit kwijt. Een muntenverzamelaar heeft die guldens uit 2001 natuurlijk allang in zijn verzameling zitten, aan mijn verdienen ze momenteel ook erg weinig. Heb alleen de proofset 2015 van ze gekocht dit jaar, hopelijk voor hun komt daar volgendjaar verandering in met de beleggingsmunten.
Wat jij onzin vindt, vindt 'n ander waardevol.

Elke keer als er weer een coincard uitgegeven wordt volgt hier op dit forum steeds weer dezelfde discussie, laten we elkaar respecteren in onze hobby's en hier voorgoed een eind aan maken. Dan kan eenieder genieten van de bijdragen die hier verschijnen. Wellicht een goed voornemen voor 2016.

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas » 15 dec 2015, 19:25

llinde schreef:
Thomas schreef:Het gaat er natuurlijk om wat de verzamelaar ervan vindt. Een coincardverzamelaar kan zijn / haar verzamelaar even goed zien als een muntenverzameling.
Beetje vreemde opmerking, voor of je ergens plezier aan hebt of niet geldt natuurlijk de eigen mening, maar voor wat iets is geldt eerder een algemene mening.
Ik kan mijn portemonnee of de kassalade van de supermarkt ook zien als een muntenverzameling, maar algemeen zal dat toch niet zo worden ervaren.

Luit
Ieder zijn mening Luit. De toon van de discussie bevalt me niet erg. Het lijkt wel dat alleen jouw mening geldt en dat dat altijd de waarheid is. Een verzamelaar bepaald zelf zijn verzameling. Daar hoeft geen algemene mening aan te pas te komen.
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 15 dec 2015, 20:10

En het onderwerp was: Hoe nu verder met de KNM........

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 15 dec 2015, 20:16

Thomas schreef:
llinde schreef:
Thomas schreef:Het gaat er natuurlijk om wat de verzamelaar ervan vindt. Een coincardverzamelaar kan zijn / haar verzamelaar even goed zien als een muntenverzameling.
Beetje vreemde opmerking, voor of je ergens plezier aan hebt of niet geldt natuurlijk de eigen mening, maar voor wat iets is geldt eerder een algemene mening.
Ik kan mijn portemonnee of de kassalade van de supermarkt ook zien als een muntenverzameling, maar algemeen zal dat toch niet zo worden ervaren.

Luit
Ieder zijn mening Luit. De toon van de discussie bevalt me niet erg. Het lijkt wel dat alleen jouw mening geldt en dat dat altijd de waarheid is. Een verzamelaar bepaald zelf zijn verzameling. Daar hoeft geen algemene mening aan te pas te komen.
Eens, het is zinloos om hier je mening te geven. Beste Luit, tot besluit, laat iedereen lekker zelf uitmaken wat en hoe hij wil verzamelen. Er zijn geen regels voor. De enige regel die je moet volgen is dat je er plezier aan beleeft. Dus ik ga door op mijn manier en trek mij van die onterechte kritiek helemaal niks aan. :wave:
Pecunia non olet

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 15 dec 2015, 20:22

Lumi schreef:En het onderwerp was: Hoe nu verder met de KNM........

Ludo
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 20:39

Oom Dagobert schreef:Beste Luit, tot besluit, laat iedereen lekker zelf uitmaken wat en hoe hij wil verzamelen. Er zijn geen regels voor. De enige regel die je moet volgen is dat je er plezier aan beleeft. Dus ik ga door op mijn manier en trek mij van die onterechte kritiek helemaal niks aan. :wave:
Je hoort mij niet zeggen dat je niet mag verzamelen wat je wilt, integendeel verzamel dat waar je plezier in hebt, je doet het tenslotte voor jezelf.
Alleen besef wel wat je verzamelt en op wat voor forum je bent.
Het is hier een forum voor muntenverzamelaars en voor bankbiljettenverzamelaars, en dan mag je ook best coincards verzamelen, maar is het natuurlijk wel logisch dat daar met de blik van muntenverzamelaars naar wordt gekeken.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 20:56

cinq schreef: Wat jij onzin vindt, vindt 'n ander waardevol.

Elke keer als er weer een coincard uitgegeven wordt volgt hier op dit forum steeds weer dezelfde discussie, laten we elkaar respecteren in onze hobby's en hier voorgoed een eind aan maken. Dan kan eenieder genieten van de bijdragen die hier verschijnen. Wellicht een goed voornemen voor 2016.
Vanuit het standpunt van een muntenverzamelaar heeft sgtravel gewoon gelijk en is het inderdaad onzin wat de KNM uitbrengt aan coincards, en we zijn hier op een muntenverzamelforum.
Het is volgens mij van sgtravel ook vooral een oordeel richting KNM en niet naar andere verzamelaars.
En ik denk dat een coincardverzamelaar moet beseffen dat hij hier op een muntenverzamelforum is en dat daar dus een andere mening kan bestaan richting coincards als hij zelf heeft, net zoals het grootste deel van de muntenverzamelaars een bloedhekel heeft aan geverfde munten.
Mogen muntenverzamelaars dan op een voor hen bedoeld forum niet eens meer hun eigen mening uitspreken omdat er ook verzamelaars zijn van die geverfde rotzooi??
Respect is prima, en wat mij betreft is ook iedereen die niet in hoofdzaak munten verzamelt maar wel raakvlakken heeft met munten hier van harte welkom, maar vind het dan niet vreemd dat er op een muntenforum met een numismatische blik naar de hobby gekeken wordt.
Coincardverzamelaars zijn als verzamelaar absoluut niet minderwaardig aan muntverzamelaars, maar in de ogen van een muntverzamelaar is een coincard niets meer als verpakking en zal dus ook beoordeeld worden als zodanig. Vanuit numismatisch standpunt is het uitgeven van UNC 2001 guldens complete onzin, en coincards met penningen zijn voor een muntenverzamelaar natuurlijk nog grotere onzin.
Je kunt onmogelijk van een muntenverzamelaar gaan verlangen dat hij de uitgifte van coincards gaat waarderen.

Luit

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 15 dec 2015, 22:16

Ludo
Voor de productie van circulatie munten bestemd voor het buitenland heb ik geen oplossing. voor verzamelmunten wel.
Dit is wat ik al eerder schreef in een ander topic, om (inter)nationale muntenverzamelaars weer terug te krijgen als klant:

Ik denk dat de KNM op verzamelgebied gewoon moet maken, wat verzamelaars over de hele wereld graag aan hun collectie willen toevoegen. Ze zijn gewoon te veel gefocust op wat de Nederlandse verzamelmarkt bezig houd (zoals die coincards en 2 euro munten), en niet wat een verzamelaar uit Australië of Amerika graag zou willen kopen van een buitenlands muntenhuis (de Nederlandse munt )

Verzamelaars over heel de wereld zitten niet te wachten op waardeloze coincards met een penning of speciale 2 euromunten, zij zoeken mooie zilveren en gouden munten(dus geen penningen) met een gehalte van .999 en het liefst met een gewicht van 1 troy ounce of een meervoud hiervan.
De KNM heeft hier nog nooit iets van uitgegeven dit tot in tegenstelling van vele andere munthuizen, die deze trend wel hebben opgepikt. Zo zijn er schitterende munten uit Australië, Nieuw zeeland, China, Canada, Engeland ...,die verzamelaars maar wat graag aan hun verzameling toevoegen dit in tegenstelling tot de dukaten en herdenkingsmunten uit Nederland.

De oplages van de gouden tientjes en dukaten zijn natuurlijk niet voor niets drastisch verlaagd de laatste jaren, het gehalte van deze munten is te laag voor internationale markt en de prijs is te hoog voor Nederlandse verzamelaars. Vooral als je weet dat je het zelfde tientje een paar jaar later, voor de goudprijs kunt kopen op één van de vele veilingen.

Zo ver ik het zie zijn de €2cc munten en coincards over hun hoogtepunt heen en haken steeds meer (Nederlandse) verzamelaars af, en zoeken ze hun heil bij koninkrijksmunten en wereldmunten (al dan niet van edelmetaal). Iets wat de KNM niet(meer) commercieel kan produceren onder eigen naam voor de verzamelaar.

Mocht de KNM iets willen produceren voor verzamelaars over heel de wereld, dan moeten ze toch echt gaan kijken naar puur zilveren en gouden munten van minimaal 1oz (voor het zilver) en dit koppelen aan mooie series zoals bv The Perth Mint dit uitstekend doet.(op de gekleurde rommel na)

We wachten de komende paar jaar maar rustig af, tot die tijd haal ik m'n moderne munten wel uit het buitenland :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 16 dec 2015, 05:30

Oom Dagobert schreef:

Ludo
Ik stel inderdaad ook vast wanneer ik diverse fora bezoek dat er een toenemende belangstelling is voor vooral zilveren 1 oz. munten,de oplages van deze munten en het aantal series ook loopt jaar na jaar op(wat een duidelijk teken is van de toenemende vraag).De KNM slaat vanuit dat punt dus op dit moment de bal mis en gaat volledig voorbij aan deze trend.Je kan misschien zeggen dat de 1 oz. trend komt door de lage zilver-goudprijs.Deze prijzen zijn niet te voorspellen maar de dalende prijzen hiervan duren al bijna 5 jaar.Grondstofprijzen lijken nog langere tijd beneden het niveau van 2011 te blijven.Ik ga er dan ook van uit dat het aantal verzamelaars van 1 oz.munten nog gaat toenemen,je kan zeggen: dat zijn speculanten ;maar als je kijkt naar het toenemend aantal series komen toch echt meer echte verzamelaars hier aan hun trekken.Vooral ook omdat je wereldwijd kan kiezen en het aantal landen dat meegaat toeneemt,meer keuze aan series,meer variatie(niet alleen enkel maar fauna) , lagere prijzen en iedere verzamelaar vind wel een serie die hij wil volgen.Door de mooie ontwerpen gaan zowel speculanten als echte verzamelaars bepaalde series volgen en zullen niet zomaar afhaken van hun geliefkoosde serie als de prijs komende jaren toch wat mocht stijgen.De uniformiteit van de 1 oz. munten speelt ook in het voordeel van de munten zodat je ze samen kan opbergen.Als de KNM de komende jaren een winstgevend bedrijf wil zijn begrijp ik niet waarom ze niet mee op de trein springen en ook met een serie beginnen.Dit zou vast een succes zijn aangezien deze trend zowat wereldwijd plaatsvind.Alsde KNM wil dat buitenlanders een Nederlandse serie gaan oppikken is dit een uitgelezen kans zolang ze maar komen met aantrekkelijk ontwerpen.Bepaalde Nederlandse verzamelaars zullen zeggen moeten ze daar u ook nog mee beginnen maar elke verzamelaar is er vrij van om deze ook op te nemen in zijn verzameling en wil de KNM een aantrekkelijk product aanbieden en meegaan met de tijdsgeest dan is dit geen overbodige luxe om enkele jaren mee te gaan met deze trend.Ik ben ervan overtuigd dat deze opgang een hele tijd mee zal gaan vooral omdat vooral jonge mensen deze munten beginnen verzamelen.Vooral omdat je ook kan zeggen ik volg bijv. de Chinese panda reeks en koop dus ik munt per jaar en weet dus waar ik aan begin .Of verzamelaars die niet terug willen gaan in de tijd hebben elk jaar wel de kans om een nieuwe serie uit te kiezen en deze te volgen zonder grote premiums te betalen voor de oudere munten uit de serie.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 16 dec 2015, 11:04

Ik blijft het een raar gegeven vinden het hele 'verzamelaarsmunten' idee. Vanuit de munthuizen snap ik het wel, zij zien er geld (winst) in, maar dat zoveel verzamelaars hier voor kiezen blijf ik me over verbazen. Natuurlijk zijn de munten aantrekkelijk (mooi ontwerp) om naar te kijken, dat erken ik zonder meer. Het heeft echter niets te maken met het verzamelen van geld, want dat is het niet. Ikzelf verzamel alleen muntgeld, dat wil zeggen munten die geslagen zijn met als doel om als betaalmiddel te dienen en die ook daadwerkelijk in circulatie zijn geweest. Om die reden heb ik het ook niet zo op proof, bu etc.

Als de puristen hier coincards niet geweldig vinden (wat ik zeker kan begrijpen) dan ben ik wel benieuwd hoe zij over 'verzamelaarsmunten' denken. :)

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 16 dec 2015, 11:24

Cosimo schreef:Ik blijft het een raar gegeven vinden het hele 'verzamelaarsmunten' idee. Vanuit de munthuizen snap ik het wel, zij zien er geld (winst) in, maar dat zoveel verzamelaars hier voor kiezen blijf ik me over verbazen. Natuurlijk zijn de munten aantrekkelijk (mooi ontwerp) om naar te kijken, dat erken ik zonder meer. Het heeft echter niets te maken met het verzamelen van geld, want dat is het niet. Ikzelf verzamel alleen muntgeld, dat wil zeggen munten die geslagen zijn met als doel om als betaalmiddel te dienen en die ook daadwerkelijk in circulatie zijn geweest. Om die reden heb ik het ook niet op proof, bu, unc etc.

Als de puristen hier coincards niet geweldig vinden (wat ik zeker kan begrijpen) dan ben ik wel benieuwd hoe zij over 'verzamelaarsmunten' denken. :)
Zo ben ik begonnen, jaren terug. En van het een komt het ander, je gaat je verdiepen in de materie. Het gevolg is dat ik nu een brede interesse heb in alle facetten van numismatiek. Leuk dat u er zoveel plezier uit haalt met uw manier van verzamelen. Dan weet ik zeker dat u elke keer als u munten ontvangt die even nakijkt of er wat bij zit voor de verzameling. En dat doe ik zelf ook nog steeds. Soms kom ik nog eens een 2 euro commemorative herdenkingsmunt tegen en die gaat dan naar de afdeling dubbel in mijn verzameling.
Pecunia non olet

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 16 dec 2015, 17:32

Ondertussen wordt het setje coincards met de 1 en 2 1/2 gulden al aangeboden voor 115 euro... :knipoog: http://www.ma-shops.com/zonneveld/item. ... 11&lang=nl

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 dec 2015, 18:14

Dan wordt het toch tijd dat KNM dit soort kartonnetjes zelf gaat aanbieden voor dat soort bedragen.
KNM gelukkig omdat financiële problemen opgelost zijn, coincardverzamelaars gelukkig omdat ze hun verzameling kunnen uitbreiden.
Muntenverzamelaars gelukkig omdat prijzen van andere uitgiften niet omhoog hoeven.

De enigen die dan ongelukkig zijn, zijn de speculanten die nu inkopen voor een tientje en met een woekerwinst van 1000% er vandoor gaan, maar daar zit verder niemand mee toch? :lollig: :lollig:

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 16 dec 2015, 18:20

Jan W schreef:Ondertussen wordt het setje coincards met de 1 en 2 1/2 gulden al aangeboden voor 115 euro... :knipoog: http://www.ma-shops.com/zonneveld/item. ... 11&lang=nl
Dan liet ik ze lekker liggen. Kan ik ze niet kopen bij uitgifte dan kijk ik wel bij een handelaar. En is de prijs daar te hoog mogen ze het houden. :knipoog:
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 dec 2015, 19:22

Oom Dagobert schreef:En is de prijs daar te hoog mogen ze het houden. :knipoog:
Wat is dit nou? Een verzamelaar die niet de marktprijs wil betalen? :lollig: :lollig:

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 16 dec 2015, 20:52

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:En is de prijs daar te hoog mogen ze het houden. :knipoog:
Wat is dit nou? Een verzamelaar die niet de marktprijs wil betalen? :lollig: :lollig:

Luit
Zeker, of koopt u altijd alles wat in uw straatje past? :onfused:
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 dec 2015, 21:13

Oom Dagobert schreef:Zeker, of koopt u altijd alles wat in uw straatje past? :onfused:
Ja zeker, ik wil mijn kernverzamelgebied (euromunten in BU/UNC) compleet hebben, eventuele aanvullingen in proof kwaliteit beschouw ik niet als mijn verzamelgebied maar koop ik wel af en toe.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 16 dec 2015, 21:55

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Zeker, of koopt u altijd alles wat in uw straatje past? :onfused:
Ja zeker, ik wil mijn kernverzamelgebied (euromunten in BU/UNC) compleet hebben, eventuele aanvullingen in proof kwaliteit beschouw ik niet als mijn verzamelgebied maar koop ik wel af en toe.

Luit
Dan veel geluk met het vinden van een betaalbare 2 euro munt Monaco 2015. Verder dan de afbeelding zal ik beslist niet komen. :hahaha:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 dec 2015, 22:57

Oom Dagobert schreef:Dan veel geluk met het vinden van een betaalbare 2 euro munt Monaco 2015. Verder dan de afbeelding zal ik beslist niet komen. :hahaha:
Is een proof munt en hort dus niet tot mijn kernverzamelgebied, was dat wel zo geweest dan had ik deze dus wel gekocht......
Los daarvan vind ik het belachelijk dat een munt direct na de uitgifte al 7.5x de uitgifteprijs krijgt.
Van de 4 ministaatjes mogen ze wat mij betreft gelijk 3 (Andorra, San Marino en Monaco) verbieden langer munten uit te geven vanwege hun hufterige uitgiftebeleid.
Wat dat betreft gedraagt Vaticaanstad zich voorbeeldig.

Luit

Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 » 17 dec 2015, 06:45

Oom Dagobert schreef:
llinde schreef:

Luit
Dan veel geluk met het vinden van een betaalbare 2 euro munt Monaco 2015. Verder dan de afbeelding zal ik beslist niet komen. :hahaha:

Momenteel ligt de prijs rond de 750 euro.

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!

Terug naar “Munten algemeen”