Hoe nu verder met KNM

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Re: Hoe nu verder met KNM

Bericht door Oom Dagobert » 11 dec 2015, 22:00

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Die coincards staan best wel aardig in een album.
Dat ben ik wel met je eens, maar wat moeten die gulden munten in coincards? Als je gulden munten verzamelt vind je er nooit genoeg in coincard om een blad in een album te vullen, laat staan een heel album.
Mij ontgaat dus een beetje wat voor verzamelaar dit soort uitgiften koopt, maar misschien is er over een jaar wel voldoende aan gulden coincards.
KNM heeft immers de apparatuur om elke willekeurige munt in een coincard te stoppen en dan tig keer de waarde van de munt te vangen, dat is gauw verdiend....

Luit
Het is een uitgave in FDC kwaliteit. En niemand is verplicht om ze te kopen. Dat ze er wat aan willen verdienen is hun goed recht, ik hoef tenslotte niks te kopen. Maar ben toch blij dat ik ze heb gekocht. Morgen hoop ik ze te ontvangen.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 dec 2015, 22:24

Oom Dagobert schreef:Het is een uitgave in FDC kwaliteit. En niemand is verplicht om ze te kopen. Dat ze er wat aan willen verdienen is hun goed recht, ik hoef tenslotte niks te kopen. Maar ben toch blij dat ik ze heb gekocht. Morgen hoop ik ze te ontvangen.
Dat zal allemaal best, maar volgens mij had ik het daar niet over.
Als mijn informatie klopt zijn er tot nu toe slechts 2 andere coincards waarmee deze 2 nieuwe coincards in een album passen.
Samen dus 4 kaarten en dat vult volgens mij niet echt een album, hooguit een half blad.
En wat heb je dan voor verzameling? Het zijn zomaar wat willekeurig gekozen munten, er zit geen logisch verzamelgebied in.

Jij suggereert nu dat de coincards voor een heel redelijke prijs verkocht worden, maar ik vind €22,50 voor 2 FDC munten in een kartonnetje belachelijk veel, zeker als je ziet dat diezelfde KNM de volledige jaarset in FDC dus bestaande uit 6 munten verkoopt voor €15,00, bij de reguliere munthandel vind je diezelfde set nog minstens 30% goedkoper....

En natuurlijk is het hun goed recht om er aan te verdienen, maar evenzo is het mijn goed recht om te stellen dat ze er belachelijk veel aan verdienen!
Wat mij blijft intrigeren is waarom de kopers zoiets kopen, in welk verzamelgebied ze dit vinden passen. Ik ken verzamelaars van jaarsets maar ook verzamelaars van munten met één bepaalde denominatie, of munten met één speciaal onderwerp, maar dit lijkt echt complete willekeur.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 11 dec 2015, 22:29

Ik ben ook een fervent coincard verzamelaar, vindt het gewoon mooi zoals het in een album zit en over het algemeen betaal je er niet teveel voor alhoewel het straks in het buitenland een ander verhaal zal zijn want de coincards van de HCF schieten mijn neus voortaan voorbij. Maar coincards met gulden munten zal ik niet aanschaffen. Nog even en je krijgt een coincard met het Willem I dubbeltje. Tja, de KNM moet iets doen om het negatieve saldo weg te werken, maar niet via mijn portemonnee. Maar, ieder zijn hobby.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 11 dec 2015, 22:33

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Het is een uitgave in FDC kwaliteit. En niemand is verplicht om ze te kopen. Dat ze er wat aan willen verdienen is hun goed recht, ik hoef tenslotte niks te kopen. Maar ben toch blij dat ik ze heb gekocht. Morgen hoop ik ze te ontvangen.
Dat zal allemaal best, maar volgens mij had ik het daar niet over.
Als mijn informatie klopt zijn er tot nu toe slechts 2 andere coincards waarmee deze 2 nieuwe coincards in een album passen.
Samen dus 4 kaarten en dat vult volgens mij niet echt een album, hooguit een half blad.
En wat heb je dan voor verzameling? Het zijn zomaar wat willekeurig gekozen munten, er zit geen logisch verzamelgebied in.

Jij suggereert nu dat de coincards voor een heel redelijke prijs verkocht worden, maar ik vind €22,50 voor 2 FDC munten in een kartonnetje belachelijk veel, zeker als je ziet dat diezelfde KNM de volledige jaarset in FDC dus bestaande uit 6 munten verkoopt voor €15,00, bij de reguliere munthandel vind je diezelfde set nog minstens 30% goedkoper....

En natuurlijk is het hun goed recht om er aan te verdienen, maar evenzo is het mijn goed recht om te stellen dat ze er belachelijk veel aan verdienen!
Wat mij blijft intrigeren is waarom de kopers zoiets kopen, in welk verzamelgebied ze dit vinden passen. Ik ken verzamelaars van jaarsets maar ook verzamelaars van munten met één bepaalde denominatie, of munten met één speciaal onderwerp, maar dit lijkt echt complete willekeur.

Luit
Wat ik niet begrijp is dat men er zo fel over tekeer kan gaan. Alsof je bijna iets misdadigs doet door ze te kopen. Zo heb ik gisteren de coincard Estland 2 euro 30 jaar Europese vlag gekocht. Oplage 3.500, en jawel, ze waren vandaag al uitverkocht. Dus ik blij, de Esten blij en zij die ze niet verzamelen zal het worst wezen hoop ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia non olet

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 11 dec 2015, 23:27

Oom Dagobert schreef:
llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Die coincards staan best wel aardig in een album.
Dat ben ik wel met je eens, maar wat moeten die gulden munten in coincards? Als je gulden munten verzamelt vind je er nooit genoeg in coincard om een blad in een album te vullen, laat staan een heel album.
Mij ontgaat dus een beetje wat voor verzamelaar dit soort uitgiften koopt, maar misschien is er over een jaar wel voldoende aan gulden coincards.
KNM heeft immers de apparatuur om elke willekeurige munt in een coincard te stoppen en dan tig keer de waarde van de munt te vangen, dat is gauw verdiend....

Luit
Het is een uitgave in FDC kwaliteit. En niemand is verplicht om ze te kopen. Dat ze er wat aan willen verdienen is hun goed recht, ik hoef tenslotte niks te kopen. Maar ben toch blij dat ik ze heb gekocht. Morgen hoop ik ze te ontvangen.
En het laatste nieuws is: :lollig:
Rectificatie
11 december 2015
In de vermelding van de kwaliteit van de laatste Rijksdaalder en Gulden van Beatrix 2001 in officiële coincard is tot onze spijt een fout geslopen. Bij beide munten betreft het de kwaliteit UNC ipv FDC.
K.N.M.
Pecunia non olet

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 12 dec 2015, 12:00

Oom Dagobert schreef: En het laatste nieuws is: :lollig:
Rectificatie
11 december 2015
In de vermelding van de kwaliteit van de laatste Rijksdaalder en Gulden van Beatrix 2001 in officiële coincard is tot onze spijt een fout geslopen. Bij beide munten betreft het de kwaliteit UNC ipv FDC.
K.N.M.
Dat zal dan wel de reden zijn dat iedereen die kartonnetjes meteen weer doorverkoopt... Zelf ben ik ook slachtoffer van deze mis-informatie maar ja, ik ben sowieso geen verpakkingsverzamelaar. Die UNC-munten zitten al in mijn album (in een munthouder) dus hoef ik deze blisters niet te ontmantelen om mijn collectie compleet te houden. Dan gaan die van mij ook maar (weer) naar een kartonfetisjist :LoneRanger: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 dec 2015, 16:29

Oom Dagobert schreef: In de vermelding van de kwaliteit van de laatste Rijksdaalder en Gulden van Beatrix 2001 in officiële coincard is tot onze spijt een fout geslopen. Bij beide munten betreft het de kwaliteit UNC ipv FDC.
K.N.M.
Dan is de prijs dus helemaal schandalig hoog, voor de nu gevraagde prijs had KNM ook FDC sets kunnen slopen en die in coincard verpakken.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 12 dec 2015, 16:50

Toch begrijp ik de frustratie niet van sommigen hier. Het lijkt wel een afkeer omdat er een verpakking om zit. Als je nou graag coincards wil verzamelen dat doe je dat toch lekker. Als ik ze wel eens aan een ander laat zien krijg je altijd leuke reacties. En om eerlijk te zijn ik geniet er zelf het meest van. :knipoog: Het enige dat ik als eis stel is dat het geen particuliere uitgaves zijn maar echt van een staatsmunt. Zelf zal ik nooit geverfde munten kopen daar heb ik niks mee. Maar ook daar zijn liefhebbers voor en dat is maar goed ook. Iedereen moet zelf weten hoe en wat hij wil verzamelen. Dus ik ga lekker door met die coincards en hoop dat er nog vele volgen.
Prettig weekend en veel verzamelvreugde allemaal. :wave:
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 dec 2015, 17:41

Oom Dagobert schreef:Het enige dat ik als eis stel is dat het geen particuliere uitgaves zijn maar echt van een staatsmunt.
Dan moet je de KNM uitgiften niet kopen, KNM is namelijk geen staatsmunt, maar geprivatiseerd.
Het feit dat evengoed alle aandelen in handen van de staat zijn maakt het nog geen staatsbedrijf.

En wat die frustratie betreft, ik heb er geen last van, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Bij mij gaat het in eerste instantie om de munten, en als in mijn verzameling passende munten dan in een coincard komen is dat mooi meegenomen, want staat prima in een album en vind ik persoonlijk ook mooier dan een munthouder.

Maar als ik zie dat voor sommigen hier de verpakking blijkbaar belangrijker wordt dn de munt die er in zit krijg ik wel wat bedenkingen, dan gaat het niet meer om munten verzamelen.
Zo zie ik dus niet in in wat voor soort verzameling die 4 coincards van KNM met gulden munten passen, en ik had gehoopt dat jij daar een antwoord op zou geven, maar kennelijk ontwijk je dat.
Van de Nederlandse 5 en 10 euro munten snap ik dat ze in coincard worden verzameld, van de 2 euro herdenkingsmunten ook, zowel NL als andere landen, dat zijn gewoon verzamelgebieden op zich, maar hoe de normale 2 euro zoals KNM die uitgeeft en die guldenmunten in een verzameling passen snap ik dus niet. Als zelfstandig verzamelgebied zijn ze gewoon veel te klein en in een normale guldenverzameling passen ze ook simpelweg niet.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 12 dec 2015, 17:52

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Het enige dat ik als eis stel is dat het geen particuliere uitgaves zijn maar echt van een staatsmunt.
Dan moet je de KNM uitgiften niet kopen, KNM is namelijk geen staatsmunt, maar geprivatiseerd.
Het feit dat evengoed alle aandelen in handen van de staat zijn maakt het nog geen staatsbedrijf.

En wat die frustratie betreft, ik heb er geen last van, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Bij mij gaat het in eerste instantie om de munten, en als in mijn verzameling passende munten dan in een coincard komen is dat mooi meegenomen, want staat prima in een album en vind ik persoonlijk ook mooier dan een munthouder.

Maar als ik zie dat voor sommigen hier de verpakking blijkbaar belangrijker wordt dn de munt die er in zit krijg ik wel wat bedenkingen, dan gaat het niet meer om munten verzamelen.
Zo zie ik dus niet in in wat voor soort verzameling die 4 coincards van KNM met gulden munten passen, en ik had gehoopt dat jij daar een antwoord op zou geven, maar kennelijk ontwijk je dat.
Van de Nederlandse 5 en 10 euro munten snap ik dat ze in coincard worden verzameld, van de 2 euro herdenkingsmunten ook, zowel NL als andere landen, dat zijn gewoon verzamelgebieden op zich, maar hoe de normale 2 euro zoals KNM die uitgeeft en die guldenmunten in een verzameling passen snap ik dus niet. Als zelfstandig verzamelgebied zijn ze gewoon veel te klein en in een normale guldenverzameling passen ze ook simpelweg niet.

Luit
Dit is mijn laatste reactie op dit onderwerp. De geprivatiseerde muntbedrijven die munten slaan voor het eigen of voor andere landen zie ik als een officiële instantie. Handelaren die munten verven of in fantasie verpakking stoppen zijn dat voor mij niet. Maar het slakken op zout leggen neemt hier wel belachelijke vormen aan. Dus ik ga door met mijn manier van verzamelen en iedereen die het niet zo wil doen, wat let je? Jammer dat deze site zo begint te verzuren en daar heb ik geen zin in dus verwijder ik het maar. Het ga u goed en veel plezier met uw hobby.
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 dec 2015, 18:28

Volgens mij vraag ik je nu al een aantal keren hoe jij de guldens in coincard in een verzameling ziet, maar krijg ik daar gewoon geen antwoord op, alleen maar geïrriteerde reacties.
Waarom niet gewoon een antwoord? Zou wel zo netjes zijn.

Dat jij vind dat geprivatiseerde bedrijven officiële coincards uitgeven is ook jouw goed recht, iedereen mag vinden wat hij wil, maar daarom is het nog niet zo....
In Nederland doen we daar meestal ook nogal gemakkelijk over.
Duitsland is wat dat betreft veel kritischer, daar gelden bijvoorbeeld de coincards van Staatliche Münze Berlin niet als officieel, terwijl dat zowel een staatsbedrijf is als een muntenuitgevende instantie.

Maar de definitie van "officieel" is altijd al erg onduidelijk geweest, je zou kunnen stellen dat iets officieel is als het Ministerie van Financiën of de Nederlandse Bank er opdracht voor heeft gegeven.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 12 dec 2015, 18:41

Nederland 2001 Coincard 1 Gulden uitgave 2015 a.jpg
llinde schreef:Volgens mij vraag ik je nu al een aantal keren hoe jij de guldens in coincard in een verzameling ziet, maar krijg ik daar gewoon geen antwoord op, alleen maar geïrriteerde reacties.

Dat jij vind dat geprivatiseerde bedrijven officiële coincards uitgeven is ook jouw goed recht, iedereen mag vinden wat hij wil, maar daarom is het nog niet zo....
In Nederland doen we daar meestal ook nogal gemakkelijk over.
Duitsland is wat dat betreft veel kritischer, daar gelden bijvoorbeeld de coincards van Staatliche Münze Berlin niet als officieel, terwijl dat zowel een staatsbedrijf is als een muntenuitgevende instantie.

Maar de definitie van "officieel" is altijd al erg onduidelijk geweest, je zou kunnen stellen dat iets officieel is als het Ministerie van Financiën of de Nederlandse Bank er opdracht voor heeft gegeven.

Luit
Ik kan het niet laten, ik zie ze zo in mijn coincards verzameling. En ik ben er blij mee. :D
Nederland 2001 Coincard 1 Gulden uitgave 2015 a.jpg
Nederland 2001 Coincard 2½ Gulden uitgave 2015 a.jpg
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 dec 2015, 19:15

Oom Dagobert schreef:ik zie ze zo in mijn coincards verzameling. En ik ben er blij mee. :D
Dat laatste is het belangrijkste ;)
Maar begrijp ik nu goed dat je deze 2 kaartjes op zich als een zelfstandige verzameling ziet?

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 12 dec 2015, 19:36

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:ik zie ze zo in mijn coincards verzameling. En ik ben er blij mee. :D
Dat laatste is het belangrijkste ;)
Maar begrijp ik nu goed dat je deze 2 kaartjes op zich als een zelfstandige verzameling ziet?

Luit
Nee als een onderdeel van mijn coincard verzameling. Overigens ik heb ook die Berlijnse in mijn verzameling zitten :gniffel:
Pecunia non olet

Nolster
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nolster » 14 dec 2015, 15:34

llinde schreef:Volgens mij vraag ik je nu al een aantal keren hoe jij de guldens in coincard in een verzameling ziet, maar krijg ik daar gewoon geen antwoord op, alleen maar geïrriteerde reacties.
Waarom kan jij coincards niet zien als verzamelgebied? Volgens mij vinden veel mensen het leuk om iets te verzamelen. Het houdt je bezig. Lekker zoeken, speuren en kopen. Wat er verzameld wordt is, volgens mij, vaak van ondergeschikt belang. Kinderen spaarden vroegen sigarenbandjes van opa en later flippo's en pokemonkaarten. Het maakt ze niet uit wat het is maar gaan mee met de hype. Volwassenen zijn echt niet anders. Sommigen sparen munten en anderen postzegels of ansichtkaarten. Mijn vader spaart analoge camera's van het merk Minolta. Iedereen kiest iets wat hij of zij leuk vindt of wat op hun pad komt. Ik denk dat velen hier het echt niet minder leuk zouden hebben als zij iets anders zouden verzamelen.

Samenvattend, verzamelen komt op nummer één, hetgeen verzameld wordt op twee. Niet druk maken gewoon doen wat je leuk vindt.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 dec 2015, 16:15

Nolster schreef:Waarom kan jij coincards niet zien als verzamelgebied? Volgens mij vinden veel mensen het leuk om iets te verzamelen. Het houdt je bezig. Lekker zoeken, speuren en kopen. Wat er verzameld wordt is, volgens mij, vaak van ondergeschikt belang.
Ben ik met je eens, alleen is het dan inderdaad verpakkingen verzamelen en geen munten verzamelen.
Op zich is dat niet bedoeld als waardeoordeel, je kunt echt alles verzamelen en de ene verzameling is niet minderwaardig aan de ander.
Misschien heb ik het al eens gezegd, mijn zoon verzamelt o.a. stoplichten en daar is in mijn ogen niets mis mee en kan net zoveel plezier opleveren, zolang het tenminste legaal blijft :knipoog:
Maar coincards verzamelen is dus gewoon geen munten verzamelen, de munten erin zijn van ondergeschikt belang, je kunt dubbele munten moeten hebben om compleet te zijn met je coincard verzameling, en met een complete coincardverzameling, een definitie die ook nog eens heel moeilijk is omdat nauwelijks te bepalen valt wat je wel of niet moet hebben, heb je vrijwel zeker geen enkel muntverzamelgebied compleet.

Oftewel, verzamelen van coincards is prima als je daar plezier aan beleeft, maar het is gewoon iets anders dan munten verzamelen, net zo goed als bankbiljetten verzamelen weer iets heel anders is, maar zeker niet beter of slechter dan munten verzamelen.

Luit

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas » 14 dec 2015, 19:50

llinde schreef:
Nolster schreef:Waarom kan jij coincards niet zien als verzamelgebied? Volgens mij vinden veel mensen het leuk om iets te verzamelen. Het houdt je bezig. Lekker zoeken, speuren en kopen. Wat er verzameld wordt is, volgens mij, vaak van ondergeschikt belang.
Ben ik met je eens, alleen is het dan inderdaad verpakkingen verzamelen en geen munten verzamelen.
Op zich is dat niet bedoeld als waardeoordeel, je kunt echt alles verzamelen en de ene verzameling is niet minderwaardig aan de ander.
Misschien heb ik het al eens gezegd, mijn zoon verzamelt o.a. stoplichten en daar is in mijn ogen niets mis mee en kan net zoveel plezier opleveren, zolang het tenminste legaal blijft :knipoog:
Maar coincards verzamelen is dus gewoon geen munten verzamelen, de munten erin zijn van ondergeschikt belang, je kunt dubbele munten moeten hebben om compleet te zijn met je coincard verzameling, en met een complete coincardverzameling, een definitie die ook nog eens heel moeilijk is omdat nauwelijks te bepalen valt wat je wel of niet moet hebben, heb je vrijwel zeker geen enkel muntverzamelgebied compleet.

Oftewel, verzamelen van coincards is prima als je daar plezier aan beleeft, maar het is gewoon iets anders dan munten verzamelen, net zo goed als bankbiljetten verzamelen weer iets heel anders is, maar zeker niet beter of slechter dan munten verzamelen.

Luit
Het gaat er natuurlijk om wat de verzamelaar ervan vindt. Een coincardverzamelaar kan zijn / haar verzameling even goed zien als een muntenverzameling.
Laatst gewijzigd door Thomas op 15 dec 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 14 dec 2015, 19:52

Thomas schreef:
llinde schreef:

Luit
Het gaat er natuurlijk om wat de verzamelaar ervan vindt. Een coincardverzamelaar kan zijn / haar verzamelaar even goed zien als een muntenverzameling.
Sterker nog, ik zie het als een aanvulling van mijn muntencollectie. :wave:
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 12:22

Thomas schreef:Het gaat er natuurlijk om wat de verzamelaar ervan vindt. Een coincardverzamelaar kan zijn / haar verzamelaar even goed zien als een muntenverzameling.
Beetje vreemde opmerking, voor of je ergens plezier aan hebt of niet geldt natuurlijk de eigen mening, maar voor wat iets is geldt eerder een algemene mening.
Ik kan mijn portemonnee of de kassalade van de supermarkt ook zien als een muntenverzameling, maar algemeen zal dat toch niet zo worden ervaren.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 12:28

Oom Dagobert schreef:Sterker nog, ik zie het als een aanvulling van mijn muntencollectie. :wave:
Dat vind ik dan wel weer een mooi uitgangspunt. Zo zie je ook nog wel eens de numisbrieven van een munt gecombineerd met één of meer postzegels.
Het verzamelen daarvan kan je ook niet echt een muntenverzameling noemen, maar als de munten er in bij je verzameling passen is het een prima aanvulling.
Wel van belang vind ik dan dat het om bij de rest van de verzameling passende munten gaat. Een coincard verzamelen alleen omdat het om munten gaat die in een kaartje zijn gestopt vind ik dus geen muntenverzameling.
Als je bijvoorbeeld alleen euromunten verzamelt, past daar geen coincard met guldens bij.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 15 dec 2015, 12:53

Ik volg deze discussie al een tijdje maar dan vraag ik me af hoe men dan tegen de blisters van o.a. San Marino en Vaticaan aankijkt? Zijn ook 2 euro CC munten en zitten ook in een kartonnetje.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 15 dec 2015, 13:39

llinde schreef:
Oom Dagobert schreef:Sterker nog, ik zie het als een aanvulling van mijn muntencollectie. :wave:
Dat vind ik dan wel weer een mooi uitgangspunt. Zo zie je ook nog wel eens de numisbrieven van een munt gecombineerd met één of meer postzegels.
Het verzamelen daarvan kan je ook niet echt een muntenverzameling noemen, maar als de munten er in bij je verzameling passen is het een prima aanvulling.
Wel van belang vind ik dan dat het om bij de rest van de verzameling passende munten gaat. Een coincard verzamelen alleen omdat het om munten gaat die in een kaartje zijn gestopt vind ik dus geen muntenverzameling.
Als je bijvoorbeeld alleen euromunten verzamelt, past daar geen coincard met guldens bij.

Luit
Dat ben ik dus niet met u eens. Zojuist heb ik in Litouwen een verpakte munt gekocht. De nieuwste uitgave is een 2 euro munt met als onderwerp de Litouwse taal. Daar worden er 1 miljoen van geslagen, maar slechts 10.000 in de BU kwaliteit. Omdat de Baltische Staten mijn interesse hebben was ik er vlug bij om deze uitgave te kopen. Nederland is trouwens voor mij altijd interessant, of het nou guldens of euro's zijn. AIs daar iets aparts en betaalbaar van te koop is dan zal ik het zeker nemen. Maar dan moet het ook echt betaalbaar zijn. De 2 eurostukken die ik verzamel zal nooit compleet worden. Monaco met zijn nieuwste munt moet ik overslaan en dat zou ik ook doen als hij maar de helft van prijs kostte. Het moet wel een hobby blijven, beleggen daar doe ik niet aan.

Groeten.
Pecunia non olet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2015, 15:00

Ik weet niet waar je het precies niet mee eens bent, maar volgens mij bevestig je juist wat ik zeg.
Als jij munten van de Baltische staten verzamelt past daar prima een coincard uit Litouwen bij en als je al een volledige verzameling Nederlandse guldens hebt, is een coincard met guldens best te zien als uitbreiding op je verzameling.
Maar wat ik probeer te zeggen is dat als je verder geen munten van de Baltische staten hebt, een coincard van een munt uit Litouwen niet logisch past bij je muntenverzameling.
Net zo goed is een gulden in coincard geen aanvulling op een muntenverzameling waar verder geen guldens in zitten.

Luit

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 15 dec 2015, 15:19

llinde schreef:Ik weet niet waar je het precies niet mee eens bent, maar volgens mij bevestig je juist wat ik zeg.
Als jij munten van de Baltische staten verzamelt past daar prima een coincard uit Litouwen bij en als je al een volledige verzameling Nederlandse guldens hebt, is een coincard met guldens best te zien als uitbreiding op je verzameling.
Maar wat ik probeer te zeggen is dat als je verder geen munten van de Baltische staten hebt, een coincard van een munt uit Litouwen niet logisch past bij je muntenverzameling.
Net zo goed is een gulden in coincard geen aanvulling op een muntenverzameling waar verder geen guldens in zitten.

Luit
Dat zou betekenen dat je altijd met een complete verzameling moet starten. Dat is natuurlijk onzin, je bouwt iets op en als er later iets niet past in kan je dat ruilen of verkopen. Maar ik blijf er bij, wat ik leuk of interessant vind dat gaat mijn verzameling in. En als dat in de ogen van een ander niet klopt, jammer dan. Maar beter iets te vroeg gekocht dan later iets moeten kopen tegen een veel hogere prijs. :knipoog:
Pecunia non olet

cinq
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door cinq » 15 dec 2015, 15:23

Ik verzamel coincards en het maakt mij niets uit of er een euro, een penning of een gulden in zit. Sinds 2011 verzamel ik en heb er momenteel 83 (allen KNM) in mijn album. Prachtige verzameling waar ik regelmatig met plezier van kan genieten. Ik ben dus geen munten maar een coincard verzamelaar, die zijn er dus ook.

Terug naar “Munten algemeen”